handdator

Visa fullständig version : Att hitta Motivationen

Flhexan
2011-06-20, 13:37
Jag vill hitta motivationen för att bjuda mig själv på att fixa formen.
Det kan funka bra med träning och kost men sen kan en långdragen förkylning sätta stopp på träningen, som nu senast i hela 2,5 vecka, efter en vecka utan träning är det som att jag tappat mig helt. När jag var yngre fanns tid att räkna kcal och E% samt ägna kvällar åt träningstidningar och annat som inspirerade, självkänslan var väl lägre också och det är ju en utmärkt morot. Men nu med ungar och annat finns inte tiden och det går ju att klä bort det jag inte är nöjd med. Men ibland blir jag supertaggad till att trimma formen, vet hur jag ska göra, har inga problem med att träna men det gäller ju att göra av med mer energi än som går in och kolhydratknarkare som jag är behövs mental motivering. Några tips?
Vet att vikten inte säger så mkt men för att ge ett hum om läget är jag 170 till 62 kg, tillräckigt med muskler under fettet för att det ska se bra ut med mindre fett. Får fram blodådror på armarna vid träning då även småmuskler på axlar och bröst kan skönjas men utanför gymmet är det slätt och trist...
Tacksam för alla seriösa svar och lite extra från er andra med sömnbrist och för lite tid över att grejja med.

Pretorian
2011-06-20, 13:49
Svar från en sömnlös småbarnsfar. Sömnlöst blir det inte men det är inga 6-7 timmar i sträck.

Jag blir motiverad av resultat. Det betyder absolut inte att jag är nöjd nu, jag har långt kvar. Men att se att dieten och det hårda tränandet ger resultat. Min kropp ändras åt rätt håll, muskler består, känns det som ivarjefall, och huden börjar dra ihop sig.

jag får inte mycket motivation av att läsa här på forumet, däremot får jag en hel del bra tips som jag använder i träningen.

Inse att det tar tid, förvänta dig inte stora förändringar på utseendet efter en veckas strikt diet och tung styrka. För mig kom vändningen för ca 14 månader sen, när jag började få lite koll på kalorier. Och nej, jag väger ingen av min mat. Vissa tycker det är enklare att väga men för mig fungerar det än så länge genom en grov uppskattning.

Flhexan
2011-06-20, 15:13
Tack! Kanske en bra början att inse att i verkligheten tar det tid och är hårt : P men det var en bra tankeställare att motiveras av resultatet. Låter vettigt att börja med ett litet resultat (som infann sig och delvis försvann med förkylningen).
Får koka frukostäggen när dagisväskorna packas på kvällen, så ökar ju det chansen till en bra start på dagen i alla fall.

Pretorian
2011-06-20, 17:54
Ja, koka äggen samtidigt som du gör veckans matlådor. Så gör jag, gärna söndagar. Planering borde du ha koll på som har barn. Lika viktigt vid träning och deff tycker jag.

Flhexan
2011-06-20, 18:59
Jodå, mesta planeras minutiöst nuförtiden : ) det tar ju lite på krafterna så det är väl därför jag har svårt med den sista ansträngningen men den kanske kommer efter att ha stått med vatten till knäna inför allmän beskådan på barnbadet i sommar. Såg att det inte framgår att jag är tjej förresten. Det gör ju ganska stor skillnad på längd och vikt huruvida man är tjej eller kille...