Visa fullständig version : Fråga angående hamstrings.
På mitt gym finns det ingen vettig lårcurl. Den ena är sittande och man får otropligt dåligt rörelseomfång, den andra är liggandes men de första 45 graderna är i princip utan något motstånd.
Så jag tänkte hitta någon övning för hamstrings med fria vikter. Läste att man kan köra raka marklyft.
Exakt hur tar raka marklyft hamstrings? Det sker ju främst en extension av höften vilket gluteus huvudsakligen sköter. Hamstrings främsta uppgift är väl flexion av knäleden?
King Grub
2011-06-19, 11:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166252&highlight=raka+marklyft
Sheogorath
2011-06-19, 12:02
Kortfattat: när knäleden är rak är hamstrings tillsammans med gluteus starka extensorer av höften, så det är din premiss att "extension av höften vilket gluteus huvudsakligen sköter" som är felaktig, helt enkelt. Däremot: när knäleden är böjd, som t.ex. i knäböj, kommer hamstrings att vara en svagare extensor och där får gluteus jobba mer isolerat. Det är därför knäböj, benpress, utfall med fler övningar där knäleden är böjd belastar röven mer, och hamstrings mindre. Jag tycker att det är praktiskt att se framsida lår och röv som en enhet som alltid tränas tillsammans i komplexa övningar och belastas ganska likvärdigt medan man ser den rövträning som man får vid specifik träning av baksida lår som sekundäraktivering som behöver tas mindre hänsyn till. Jag känner av röven ytterst sällan när jag köttat raka mark och good-mornings. Baksidan desto mer.
Om du vill köra en curlövning så går det utmärkt att köra med kabel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.