Visa fullständig version : Hur mycket kalorier kör ni på en vilodag?
Mest av nyfikenhet då det givetvis diffar väldigt mycket från person till person. Tänkte man kunde skriva in kroppsvikt, "aktivitetsnivå" under en normal vilodag samt vilken kalorinivå man ligger på då. TS börjar:
84 kg, ganska stillasittande vardag bortsett från träning, typ 2300 Kcal (kört deff rätt kort tid så jag testar fortfarande ut lämplig nivå).
Är man rutinerad får man gärna dela med sig av resultat kring olika nivåer av underskott man testat på!
Inte rutinerad det minsta (de tidigare gånger jag deffat har bara resulterat i främst muskelförlust).
71 kg, väldigt stillasittande vardag och ligger på ungefär 1800 kcal en vilodag. Har "deffat" i snart 2 månader och började på 76 kg. Är 180 cm om det spelar någon roll :)
Lika mycket som en dag med träning.
Vilodag ca 1500-1600 kcal (då väääldigt stillasittande), väger 71 kg på 175 cm.
Lika mycket som en dag med träning.
+1. Fast jag räknar egentligen inte.
67kg på 179cm, just nu 1500 vilodagar, 2400 träningsdagar
vicarious
2011-06-18, 10:05
1700-1800 vilodagar, väger 80-85 och är 185cm. Stillasittande jobb och fritid utöver träningen.
Eddie Vedder
2011-06-18, 10:09
Vilodag ca 1500-1600 kcal (då väääldigt stillasittande), väger 71 kg på 175 cm.
67kg på 179cm, just nu 1500 vilodagar, 2400 träningsdagar
1700-1800 vilodagar, väger 80-85 och är 185cm. Stillasittande jobb och fritid utöver träningen.
Ni bantar allihop antar jag?
Sheogorath
2011-06-18, 10:19
Hade förväntat mig att ha kvar min sänkta basalmetabolism ganska länge efter avslutad diet, men tji fick jag. Nu sitter jag här två veckor senare och får trycka i mig +3400 kcal per dag för att hålla vikten. Jävligt trist faktiskt eftersom jag inte är särskilt förtjust i att äta. 84,3 kg på 186 cm. Styrketräning tre ggr / v. AKtivitetsnivå typ 0 eftersom jag har semester och bara sitter och mixar musik på dagarna. Ingen kardio.
hejhopp79
2011-06-18, 10:22
Ni kan inte vara särskilt rörliga i vardagen om ni ligger på 1700-1800 kcal per dag och går ner lagom på det. Själv skulle jag tappa en massa muskler på det intaget och lever jag bara vanligt; går och cyklar en del varje dag osv.
Big Sleazy
2011-06-18, 10:24
Ca 3000 nu under diet.
Living the dream!
Mer än på träningsdagarna iaf.
Just för tillfället, ja. :smash:
Inte särskilt rörlig på vilodagarna, mest framför datorn, så det blir inte ett sånt gigantiskt underskott som man kan tro. Står still i styrketräningen men backar inte heller.
Edit: Ökade faktist i böj och stående rodd sist trots denna diet. :)
Eddie Vedder
2011-06-18, 10:38
Just för tillfället, ja. :smash:
Tänkte väl. Jag väger 62 kg (kanske 63 nu) och så lite äter inte ens jag om jag vill ligga på balans under en slödag. För närvarande ligger jag ju på dagligt överskott men även OM jag vill vara i energibalans så äter jag ju mer än vad ni gör på en slödag. Jag lär hålla mig viktstabil på 2000-2000 kcal under en normalaktiv träningsfri dag i alla fall.
Det här med att vara avundsjuk på att vissa kan gå ner i vikt på 3000 kcal (en vilodag). Man bör betänka att bara för att det kanske låter som mycket mat för en själv, så kanske den personen som äter så mycket är precis lika hungrig som någon som ligger på 1800. Bara en liten tanke.
kettlebellGuden
2011-06-18, 10:55
~90kg. Har fyra vilodagar / vecka och de ligger på: 1900, 1300, 4000, och 200.
Aktivitetsnivå på vilodagar är väl 30-40 minuters transportcyklande, minimalt aktivt jobb (sitter inte ner alls och drar ibland i lite saker som väger lite. Dock inte så miniaktivt som kontorsjobb eller dylikt), slappar rätt gott så mycket jag kan annars förutom lite greppträning och chins på vilodagarna.
Tänkte väl. Jag väger 62 kg (kanske 63 nu) och så lite äter inte ens jag om jag vill ligga på balans under en slödag. För närvarande ligger jag ju på dagligt överskott men även OM jag vill vara i energibalans så äter jag ju mer än vad ni gör på en slödag. Jag lär hålla mig viktstabil på 2000-2000 kcal under en normalaktiv träningsfri dag i alla fall.
Det har gått i vågor men just nu har jag gett mig fan på att bli av med det sista maghullet, har provat mig fram till det jag tycker ger mig bäst resultat, tycker jag har nått en bra kalori kontra aktivitetsnivån utifrån resultat i spegeln/träningen. 1500kcal då har jag inte räknat på funlight och tugummi vilket jag konsumerar en del så det finns kan finnas en liten marginal, jag har ca 1650 i BMR och eftersom jag inte är särskilt aktiv på vilodagar så estimerar jag att underskottet blir ca 500-600 och ett överskott på 200-300 på träningsdagar.
Sen är planen framöver att när jag går i väggen med samtliga basövningar så börjar jag sakta justera kosten uppåt efter resultat i träningen.
Jag växte upp som fet tills för kanske 6 år sen då jag peakade på ca 103kg, då jag gjorde en stor recomp som tog 2-3 år, som lägst har jag legat på 62kg men då var jag rätt tanig eftersom jag inte styrketränade. Kroppen är hyffsat deffad nu och jag är inte smalfet men magen är rätt sladdrig, jag utgår inte som många ifrån att det bara är lös hud som jag inte kan göra något åt och jag upplever att det blir mindre hänghud så länge jag sköter kosten och träningen som jag gör just nu.
Vi får se var det bär av, men som det är just nu så funkar denna diet bra.
Gravencast
2011-06-18, 11:13
Kroppsvikt 112kg, stillasittande jobb, ca: 1timmes cykling som övrig aktivitet på vilodagar, annars just vila. 3800 kalorier på en vilodag.
Sheogorath
2011-06-18, 11:20
Det här med att vara avundsjuk på att vissa kan gå ner i vikt på 3000 kcal (en vilodag). Man bör betänka att bara för att det kanske låter som mycket mat för en själv, så kanske den personen som äter så mycket är precis lika hungrig som någon som ligger på 1800. Bara en liten tanke.
Well. För mig är problemet att det är närmast en plåga att få mig alla mina kalorier från BRA källor varför jag ofta får fylla ut med t.ex. glass för att nå mitt kalorimål. Har man ett stort energibehov men låg aptit (dvs ens "ad libitum-kropp" är en riktig spinkis) så är det inte en välsignelse att ha det så här (förutom under diet).
RobinSilver
2011-06-18, 11:22
76,5 kg
175 cm
Får i mig ca 2200-2400 7 dagar i veckan under deff. Ger viktförlust på ca 0,5 kg/veckan.
Med tanke på forumdelen som tråden är i så antog jag att alla gjorde det.
Med tanke på forumdelen som tråden är i så antog jag att alla gjorde det.
Ja, tänkte det samma.
Deff: 2000
Balans: 3000?
Bulk: 3300
Pretorian
2011-06-18, 12:29
Jag äter ungefär samma mängd varje dag... nu var det ju några veckor sen jag hade en vilodag men men...
koffein_beroende
2011-06-18, 12:49
Vilodag ca 1500-1600 kcal (då väääldigt stillasittande)
This.
hejhopp79
2011-06-18, 13:11
Det handlar ju om vikt och aktivitetsgrad.
Folk som går ner på 3000, vilket jag ofta kan göra är aktiva i vardagen på ett sätt som bilåkande-ner-till-gymmet-och-träna-biceps-och-sen-bilen-hem-människor inte är.
Samtidigt måste jag ligga på uppåt 3200 kcal för att gå upp i vikt det minsta.
Sen har ju den här veckan av olika anledningar blivit mycket festande (och sablarns fyllemat), så deffen som sådan är körd men det gör inget. Med god kost och träning är fettet borta om 1-2 veckor igen av tidigare erfarenhet :) Kroppsligt arbete, koffein + fasta gör under för fettförlust på rätt kort tid.
Folk som går ner på 3000, vilket jag ofta kan göra är aktiva i vardagen på ett sätt som bilåkande-ner-till-gymmet-och-träna-biceps-och-sen-bilen-hem-människor inte är.
Du inser väl att tung styrketräning och promenad inte är särskilt energikrävande?
Dom som ligger på hög förbrukning har en kropp och/eller ett yrke som kräver det, undantaget är om man skapat sig artificiella anledningar till att förbruka mer.
lorithas
2011-06-18, 13:28
Under min senaste deff låg jag till en början runt 2000kcal och gick sakteliga ner mot 1700kcal mot slutet. Det upplägget tog mig från 78kg till 70kg på ca. 4 månader.
hejhopp79
2011-06-18, 13:40
Du inser väl att tung styrketräning och promenad inte är särskilt energikrävande?
Dom som ligger på hög förbrukning har en kropp och/eller ett yrke som kräver det, undantaget är om man skapat sig artificiella anledningar till att förbruka mer.
BS, många bäckar små.
Om jag går 1,5 h om dagen i ganska raskt tempo och dessutom cyklar 45 min, samt rör mig en del på jobbet kommer man snabbt upp i en del kcal.
BS, många bäckar små.
Om jag går 1,5 h om dagen i ganska raskt tempo och dessutom cyklar 45 min, samt rör mig en del på jobbet kommer man snabbt upp i en del kcal.
Då har du ju skapat dig artificiella anledningar till högre förbrukning som du sen matchar med kosten.
Det blir ju ingen större skillnad gentemot någon som förbrukar mindre och äter mindre.
Mår du bra av att röra på dig så skitbra men onödigt att förakta dom som inte gör det.
Well. För mig är problemet att det är närmast en plåga att få mig alla mina kalorier från BRA källor varför jag ofta får fylla ut med t.ex. glass för att nå mitt kalorimål. Har man ett stort energibehov men låg aptit (dvs ens "ad libitum-kropp" är en riktig spinkis) så är det inte en välsignelse att ha det så här (förutom under diet).
Det också ja. Jag förstår om du kan vara avundsjuk på de som endast behöver "2600 kcal" för att bulka.
Det jag syftade på var att hur mycket kcal man behöver säger kanske inte något om huruvida man går omkring hungrig eller proppmätt 24/7.
Chrillee
2011-06-18, 14:58
Jag inledde min första deff i måndags och jag hade tänkt att hamna under 2000kcal/dygn då jag enligt Harris&Benedict-ekvationen behöver 2200kcal per dygn för att vara viktstabil.
Så jag har legat på ungefär 1500-1800kcal denna vecka. Jag är lite osäker på aktivitetsnivån, jag tog den lägsta på 1,2 då jag har kontorsjobb och sitter still 8h per dag och enbart tränar 1h ungefär varje dag.
Eller bör jag öka aktivitetsnivån? Jag är 184cm lång och vägde imorse 71kg.
Jag har ju bara kört snart 1 vecka på deff så det visar sig väl lite mer framöver dock.
vicarious
2011-06-18, 15:19
Chrillee, högre än 1.2 har du garanterat. 1.4 är nog mer rimligt.
Att leva ett aktivt liv kan väl på intet sätt kallas artificiellt?
Jag inledde min första deff i måndags och jag hade tänkt att hamna under 2000kcal/dygn då jag enligt Harris&Benedict-ekvationen behöver 2200kcal per dygn för att vara viktstabil.
Så jag har legat på ungefär 1500-1800kcal denna vecka. Jag är lite osäker på aktivitetsnivån, jag tog den lägsta på 1,2 då jag har kontorsjobb och sitter still 8h per dag och enbart tränar 1h ungefär varje dag.
Jag har ju bara kört snart 1 vecka på deff så det visar sig väl lite mer framöver dock.
Den stora frågan är hur mycket åt du innan du började deffa? Om du ska räkna kalorier så bör du veta vad du åt tidigare så slipper du gissa med en formel. Annars får du justera viktnedgången efter vikten mellan dag 7 och dag 14 på deffen.
Just nu räknar jag inte kalorier men 2000 på en vilodag kör jag säkert om jag är restriktiv på vilodagarna, vilket jag brukar vara om jag deffar. Jag brukar även äta mer på styrketräningsdagarna.
När jag legat på samma kaloriintag varje dag så har det nog ofta varit runt 2500 om dagen och då tappar jag rätt snabbt.
Sifrorna gäller runt 80 kg och aktivitetsnivå på 1.5-1.7 kanske.
Chrillee
2011-06-18, 15:46
Chrillee, högre än 1.2 har du garanterat. 1.4 är nog mer rimligt.
Okej, jag cyklar i alla fall till och från jobbet, men då handlar det om 20 min totalt, sen till och från gymmet, så 30 min totalt.
Sen är det typ vanliga hushållssysslor mm.
Den stora frågan är hur mycket åt du innan du började deffa? Om du ska räkna kalorier så bör du veta vad du åt tidigare så slipper du gissa med en formel. Annars får du justera viktnedgången efter vikten mellan dag 7 och dag 14 på deffen.
Innan åt jag först och främst mycket "onödigt", snabbmat från 1-3ggr/v, nån chockladbit här, nån glass här o.s.v, och inte glömma lördagarna med dess tillhörande alkohol.
Men mestadels hemlagad bra mat, jag åt mig mätt helt enkelt. Och på detta sätt höll jag mig viktstabil.
Så bara att slopa diverse onyttiga saker borde göra sitt, men jag har ändå tänkt att i den mån det går räkna energiintaget för att ta reda på vilket intag jag börjar tappa vikt.
Jag väger ju inte så mycket, men anledningen till deffen är att jag vill ha bort hullet längst ner på magen.
Du pratar semantik men om man går ut och promenerar dagligen bara för endamålet att kunna äta mer så är det ju det.
Poängen var ju att i sammanhanget har det ingen betydelse om någon tar bilen till gymmet och gör bicepscurls om dom nu har koll på sin energiförbrukning och intag.
~2300 84 Kilo, 193cm,23 år
hejhopp79
2011-06-18, 16:46
Jag har insett att jag kör någon slags HIIT på cykel på väg till jobbet. Eftersom jag gillar att sova länge, cyklar jag ett antal km på 10-15 minuter i ilfart på en tungtrampad best till cykel med små pauser vid trafikljus etc. Hur det påverkar muskelbyggning har jag knappt reflekterat över och bryr mig inte nämnvärt heller.
1500-1800 Beroende på vad det är för vilodag, vilodag tjockandes framför tv'n blir det ca 1500 och jobbar jag utan träning blir det väl runt 1700-1800. Träning och jobb blir det 1700-1900 =)
Runt 2k varje dag, deffar LÅNGSAMT.
Låg på 1800 på vilodagarna sist jag deffade.
Räknade med aktivitetsfaktor 1.2 då jag är arbetslös och spenderar dagarna framför datorn samt evetuellt tvätta/städa och laga mat:p Lite ombytta roller hos oss atm, käringen jobbar och jag får vara kvinnan i förhållandet lols:p
1.80, 72,6kg.
Vägde 70 när deffen var slut.
Fredrik_S
2011-06-19, 05:00
Sist jag var sjuk(=vilodag) åt jag rätt mycket godis och sånt för att det är gott och lättätet plus att det ger mycket kalorier som kan hjälpa till att få bort det sjuka.
så kanske ca 4000 kcal per dag när jag är sjuk.
Vilodag för balans: 2500.
173cm och 76kg.
I det ingår 30-60min långsam promenad och lite alldagliga aktiviteter.
El Crotcho
2011-06-19, 10:16
Vilodag: 1800-2000 kcal.
Träningsdag: Cirka 2300-2500 kcal.
Fjällbrynt
2011-06-19, 10:42
Ligger på nånstans kring balans numera, dryga 3000 kcal på 100 kg 186 cm. Har kört ungefär samma mat ett tag nu och det verkar vara ganska stabilt förutom den lilla skjutsen i början till följd av högre kolhydratsintag.
Har räknat ut att jag får i mig ca 1100-1200 kalorier på en vilodag medan jag trycker i 200 kalorier extra vid en träningsdag. Ligger på ett kaloriunderskott på ca 1000.
jag tog den lägsta på 1,2 då jag har kontorsjobb och sitter still 8h per dag och enbart tränar 1h ungefär varje dag.
Det här tyckte jag var lite roligt. Det är en väldigt stor skillnad på någon som inte tränar alls och någon som tränar nästan varje dag, om det så "bara" är kalorisnål styrketräning.
Jag skulle säga att du har åtminstone 1.5
Är 188 cm väger 75-76kg och ligger på ca 1800 kcal/dag under denna deff. Tack vare PF har hungern blivigt som bortblåst...
1.2 är väl sängbunden? Alltså typ sjukhusinlagd.
1.2 är väl sängbunden? Alltså typ sjukhusinlagd.
Det är väl 1 som är det?
Vart hittar man tydliga definitioner över aktivitetsfaktorn? Känns som att folk tolkar rätt fritt och annorlunda..
Sheogorath
2011-06-20, 13:26
Vart hittar man tydliga definitioner över aktivitetsfaktorn? Känns som att folk tolkar rätt fritt och annorlunda..
Jag förstår att det är en fråga som kan kännas relevant för dig men jag kan ifrågasätta varför. Jag ifrågasätter relevansen eftersom det i realiteten inte är svårare än så här: om du går upp för snabbt i vikt så dra ifrån kalorier och går du ner i vikt för snabbt så lägg till. Pekar vikten åt rätt håll och i rätt tempo så förändra inget. Detta är det enda sättet att sköta det här på. Formlerna kan bara ge en en jävligt trubbig fingervisning på vilken energinivå man kan gå in i sin diet men det enda sättet att få ett säkert värde är genom att kontrollera sitt intag under en vecka där man är viktstabil. Då vet man vilken ens metabolism är på den aktivitetsnivå man hållit under den gångna veckan.
Vilodag: 1600-1800 kcal.
Träning: 1900-2200 kcal.
179 cm och 75kg just nu.
Jag räknar alla dagar som 1.2, sen +/- jag av kcal från olika aktiviteter som styrketräning och cardio.
Jag förstår att det är en fråga som kan kännas relevant för dig men jag kan ifrågasätta varför. Jag ifrågasätter relevansen eftersom det i realiteten inte är svårare än så här: om du går upp för snabbt i vikt så dra ifrån kalorier och går du ner i vikt för snabbt så lägg till. Pekar vikten åt rätt håll och i rätt tempo så förändra inget. Detta är det enda sättet att sköta det här på. Formlerna kan bara ge en en jävligt trubbig fingervisning på vilken energinivå man kan gå in i sin diet men det enda sättet att få ett säkert värde är genom att kontrollera sitt intag under en vecka där man är viktstabil. Då vet man vilken ens metabolism är på den aktivitetsnivå man hållit under den gångna veckan.
Ja visst det är så jag gör och förespråkar men ser aktivitetsfaktorer som kastas runt med mer eller mindre säkerhet "va räknar du bara x du borde räkna y" och så vidare. Vissa inlägg är så bergsäkra på att det är ett exakt mätetal eller procentsats som gäller att man börjar fundera.
Personligen använder jag inte längre vikten som mätesticka utan hur jag presterar i lyften vs resultaten i spegeln, vikten är självklart med i bilden men är inte primärt fokus.
Sheogorath
2011-06-20, 13:47
Ja visst det är så jag gör och förespråkar men ser aktivitetsfaktorer som kastas runt med mer eller mindre säkerhet "va räknar du bara x du borde räkna y" och så vidare. Vissa inlägg är så bergsäkra på att det är ett exakt mätetal eller procentsats som gäller att man börjar fundera.
Good! Då håller vi samma linje.
Personligen använder jag inte längre vikten som mätesticka utan hur jag presterar i lyften vs resultaten i spegeln, vikten är självklart med i bilden men är inte primärt fokus.
Win :)
vicarious
2011-06-20, 14:01
Det finns inte så tydliga utan alla är ju rätt grova uppskattningar. Vill du få ett mer exakt värde så räkna på MET (metabolic equivalent) Det är lite bökigare och tar lite längre tid att räkna på men vill du veta så kör på.
Finns en lång lista med MET-värden för olika aktiviteter, tror jag har den som PDF hemma. Minns inte var man kommer åt den på nätet, Eddie Vedder vet säkert :)
Går man efter wikipedia så är t ex "Office worker getting little or no exercise" likställt med PAL 1.40-1.69.
rajjan_dammit
2011-06-20, 15:35
Aktivitetsfaktor hit och dit. Jag har testat mig fram och insett att jag är i balans på cirka 2500 kcal när jag väger som nu, 84-85 kg, 180 cm lång. När jag vägde som mest, runt 94 kg låg jag i balans på omkring 2800.
1300-1700 (genomsnitt 1500), 181cm 77-80kg
1300-1700 (genomsnitt 1500), 181cm 77-80kg
Varför så lite? Deff?
Hur mycket underskott?
OnT: ~1300-1700kcal, per dag, deff. 187cm, 77kg. Samma som clappen. ;)
Varför så lite? Deff?
Hur mycket underskott?
OnT: ~1300-1700kcal, per dag, deff. 187cm, 77kg. Samma som clappen. ;)
Hoppas på att det blir ca 1000kcal underskott, men tror närmare 7-800. Får utvärdera vikten efter nån/några veckor. :)
Hoppas på att det blir ca 1000kcal underskott, men tror närmare 7-800. Får utvärdera vikten efter nån/några veckor. :)
Okejokej. :)
kettlebellGuden
2011-06-20, 17:44
Vilodag igår.. 4000kcal kanske?
träningsdag idag med 200kcal.
problem?
Jag har deffat dom sista veckorna på 2300-2500. Balans kanske ligger runt 3000. Räknar bara under deff. 182cm 90kg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.