Visa fullständig version : Grogg med Piggelinglass? Need help from festprissar/bartenders
filmjölk
2011-06-17, 11:18
Jag satt och spånade kring detta i går kväll. Piggelinglassen är ju helt gudomligt god, borde man inte kunna göra en slags grogg eller fjollig men god drink med Piggelinglass? Antingen smält piggelin eller med en Piggelin som en slags sked eller coctailpinne, eller piggelin upphackat som isbitar?
Nu är både alkohol och piggelin dyrt så det kan bli kostsamt att testa fram en god kombination, dessutom tenderar sådant att smaka väldigt gott oavsett vad man blandar efter man testat några olika och hela avsmakningsproceduren efter ett par groggar blir skev.
Så någon duktig/erfaren/professionell inom området, hur skulle ni göra om Piggelinglass skulle vara en ingrediens i grogg/drink/cocktail?
MasterChief
2011-06-17, 11:21
Finns ju en del på nätet, tex:
piggelin grogg
2 piggelin glassar
sockerdricka
vodka
krossa båda glassarna i ett glas, häll upp lagom med vodka och fylla upp med socker dricka! vill du göra piggelinsnaps så köp fler piggelin, smält ner det o häll i mycket vodka! passar vid alla tillfällen
Köper du Piggelin i storpack så får du 15st för 30-35:-. Inte speciellt dyrt.
Dödslyft
2011-06-17, 11:22
Ta favorit Vodkan och blanda med Sprite eller 7up, släng sen i piggelin efter behag och rör lite med den tills den smälter, det blir riktigt bra!
Nordenator
2011-06-17, 11:23
Måste ju vara roligare att ha glassen med pinne och allt i? Jag hade gjort klart drinkarna och väntat 5-10 min på att glassen skulle börja smälta lite innan jag serverat dem. Roligare än att få en styckad glass i glaset.
Har ett vagt minne av att jag har blivit bjuden på detta. Om jag minns rätt var det ett stycke piggelin, någon form av neutralt smakande Schweppes (stavning?) och vodka. Smakade helt ok!
Akerhage
2011-06-17, 11:30
piggelinshots e ju för jäkla goda! 5dl vodka, 5-6glassar och lite sprite...sen e det bara att njuta. Funkar fint med calippo och annat gott!
Edit, mixer givetvis innan shotta!
Vet inte om glassen finns kvar, men förut fanns det en glass som bara var små gröna iskulor, de kom i en 'pappersburk'.
Hursomhelst så blandade en kompis drink på såna, en burk glass, vodka och päronsoda eller päroncider, blev sjukt gott.
Kan säkert funka med piggelin med.
Akerhage
2011-06-17, 11:36
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/s.jpg
Bidrar med denna, det är piggelinshots, hallonisglass-shots och calippo-cola-shots från en fest förra sommaren. Gick åt 3st flaskor 70cl 40% katrinavodka till 2 stora fina brickor...men goda som fan och en bra fest blev det =)
blev lite fel och stod 7 flaskor först, men ändrade nu :p
Ett högt glas och glassen som drinkpinne?
Vodka och sjupp
På min tid köpte man piggelinessense och blandade med hemkört. Drickbart men fan inte gott.
http://www.cocktailguiden.com/drink/piggelin
På fyllan smakar den exakt som piggelin! Riktigt god, men kanske en gnutta fjollig :naughty:
Rikard Jansson
2011-06-17, 12:47
Finns ju piggelin-sprit annars, väldigt drickbart (även om jag personligen föredrar vanlig outspädd vodka)
Pepparkakssmurfen
2011-06-17, 12:55
Piggelinglass i ena handen och ett glas vodka i det andra?
Blir inte enklare.
Trollar du eller har du verkligen missat denna grogg? Jag som trodde du var expert på svensk trash :D. Piggelin och vodka är väl en slags klassiker. Bara ner med pinnen i glaset så blir det kallt, sött och gott.
filmjölk
2011-06-17, 13:47
Trollar du eller har du verkligen missat denna grogg? Jag som trodde du var expert på svensk trash :D. Piggelin och vodka är väl en slags klassiker. Bara ner med pinnen i glaset så blir det kallt, sött och gott.
haha näe jag trollar inte. jag åt piggelin och trodde jag hade kommit på något nytt och revolutionerande, "piggelin och sprit! Att ingen tänkt på det förut?". Men ja, jag skäms rätt in i white-trash själen nu när jag ser alla självklara svar.
Piggelin och vodka ska väl vara bland det lägsta man kan komma. En bra bit under husvagnsnivå i alla fall.
Jag ska nog testa det imorgon.
filmjölk
2011-06-17, 14:27
. En bra bit under husvagnsnivå i alla fall.
.
hahahahaaa vilken klockren graderingsskala. "Husvagnsnivå". vad sägs om denna WT-skalan;
Insjöfiskefylla-nivå
Sunnybeachnivå
Sommartorp-året-runt-nivå
Husvagnsnivå
Finlandsfärjenivå
Hultsfredsfestivalnivå
Ultimathule i källargymsnivå
Epatraktor och eddie medusa-nivå
Piggelin och Vodka - nivå
Haha, fast för min egen del skulle jag flytta upp (eller ner då) insjöfyllan ett antal pinnar. Vilka helvetes slag som genomlevts där.
Håller med, vafasiken...finns ju inget mer 90-tal än att beställa en "piggelin"
Kebab-Arne
2011-06-17, 18:08
Funkar även med T-röd om man inte vill kosta på sig vodka.
Diesel och Arkomann förevisar:
OppHuUF_Y08
filmjölk
2011-06-17, 18:14
vaffan? Det har jag missat. ragnar, Skrewdriver och Ubåt.
Oj fick en bra ide, ska köra en 90-tals revival på midsommar bara bjuda på sliskiga 90-tals drinkar. Perfekt!
Ännu bättre är det med Twister. *drool*
Precis, piggelindrinken består av:
2cl midori
2cl absolut apple (eller vanlig vodka)
Sprite
Lime.
God? Jodå, om man gillar sötsliskigt.
Ännu bättre är det med Twister. *drool*Oh jävlar. Det kan bli riktigt gott. Älskar den glassen. Särskilt den gula "sorbé-strängen" i mitten.
LoveMachine
2011-06-18, 12:55
Funkar även med T-röd om man inte vill kosta på sig vodka.
Diesel och Arkomann förevisar:
Fan här satt jag i femton minuter och försöker hitta videon så har du redan postat den. Men den är en riktigt klassiker från två riktiga lirare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.