Visa fullständig version : Ligger jag och bryts ned?
DooNaster
2011-06-17, 09:53
Hej på er!
Ligger just nu sjuk i sängläge och min undran är, hur mycket tappar man på att ligga still under en veckas tid? Matintaget är väl inte jättebra inte då svälja är ett projekt i sig
Hur mycket tappar man och vad kan man göra för att minimera skadorna?
King Grub
2011-06-17, 09:54
Reell muskelförlust inträder inom 72 timmars inaktivitet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114564&highlight=muskelatrofi
Det du eventuellt förlorar är inte direkt borta för alltid. Någon vecka efter tillfrisknande och återgång till träning är du tillbaka.
Arne Persson
2011-06-17, 09:56
Hej på er!
Ligger just nu sjuk i sängläge och min undran är, hur mycket tappar man på att ligga still under en veckas tid? Matintaget är väl inte jättebra inte då svälja är ett projekt i sig
Hur mycket tappar man och vad kan man göra för att minimera skadorna?
För guds skull... skämtar du??? Ligg nu till sängs och bli frisk och oroa dig inte för en massa trams!
Ev. tapp får du snabbt tillbaka.
DooNaster
2011-06-17, 10:00
Tackar :)
DooNaster
2011-06-17, 10:04
För guds skull... skämtar du??? Ligg nu till sängs och bli frisk och oroa dig inte för en massa trams!
Ev. tapp får du snabbt tillbaka.
Skulle aldrig träna sjuk så ligga till sängs är precis vad jag gör. Frågan var pga av att träna hårt och bli sjuk känns lite som 3 steg fram och 1 tillbaka. Mycket är för att det ska kännas bättre för mig själv. Tycker inte om att ligga sjuk (vem gör egentligen) och om jag då vet vad som ska ätas t.ex så känns det bättre. Även om detta inte är så mycket att bry sig om egentligen :)
Mer för feel-good känsla med andra ord :)
Optinoja när den är som bäst? I love it! :)
Krya på dig!
ChrisDEFC
2011-06-17, 10:31
Jag har haft rätt många sjukdomsperioder under mina träningsår och jag har kommit fram till följande tumregel. Det tar ungefär lika lång tid att komma tillbaka som du är borta från träningen. Är du sjuk 1v så är du tillbaka 1v efter du tillfrisknat och börjat träna igen att komma igen. Är du sjuk 3v är du tillbaka efter 3v osv. Den stämmer in hyfsat bra på mig men då snacka jag mer vanliga förkylningar och dylikt inte "ligga på-sjukhus-still". Poängen är att man tappar inte så mycket utan det är mest vätska man tappar som gör att man känner sig tanig, och det tar ju ett litet tag att bygga upp trycket i musklerna. Det är min högst ovetenskapliga åsikt i frågan.
dyxeldoff
2011-06-21, 12:55
jag brukar bli starkare när jag har varit sjuk,
naturlig återhämtnings period
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.