handdator

Visa fullständig version : hur mycket vila?

flodhästen22
2011-06-17, 09:07
hur mycket bör man egentligen vila sin kropp?

tänker mer på situps, magövningar och sådant..

blir magmusklerna bättre/större/synligare om man inte tränar dem varje dag?

fast man kört lugnt med mage en dag med kanske så här:

vanliga situps: 3*20
benlyft liggande på golv: 3* så många man orkar

Fredron
2011-06-17, 09:11
48 timmar har jag ofta hört att man bör vila om man tränar igenom en muskelgrupp ordentligt.
Jag brukar dock ha som utgångsläge att ifall kroppen känns pigg så klarar den nog lite träning.
Om du vill ha stora magmuskler så bör du nog satsa på hypertrofi träning alltså 8-12 reps och kanske 3 set. Ös på med vikter så det blir riktigt tungt och så du inte klarar mer, då kommer du antagligen känna det dagen efter och inte direkt vara fräsch att köra magen varje dag. Vanliga situps på golvet blir nog lätt muskeluthållighet och det är antagligen inte vad du är ute efter.
Självklart är det kroppsfettet i slutändan som avgör hur mycket av dina magmuskler som syns.

kettlebellGuden
2011-06-17, 09:22
Har du träningsvärk i magmusklerna så kan du kanske vänta någon dag till. annars kör på, eh?

Fredrik_S
2011-06-17, 09:38
Jag kör mage varje dag i form av hängande ben lyft och diverse varianter av kablecrunches... Kör på tills jag får pump och bra känsla.
Bortkastad tid? Mayhaps men jag har bra rutor och stark mage och är inte ensam om att träna magen varje dag. Går kanske att få precis lika bra eller bättre resultat med ett annat upplägg som lägger mindre tid på magträning. Men det är roligt och skönt att träna mage.

flodhästen22
2011-06-17, 15:45
men om man kör mage varje dag, är det då typ

3*20 vanliga situps
3*20 liggande på rygg och lyfta benen, en typ av dragonflye..

räcker de om man gör varje dag eller hur skulle man kunna träna sin mage varje dag HEMMA?

Fredrik_S
2011-06-17, 19:03
jag har inget program för det. men kolla youtube finns miljoner filmer med bra inspiration för det. Det som är roligt är det som blir av och det är det som är effektiv.

flodhästen22
2011-06-17, 20:12
jag har inget program för det. men kolla youtube finns miljoner filmer med bra inspiration för det. Det som är roligt är det som blir av och det är det som är effektiv.

töm din inkorg fredrik:P kan ej skicka pm till dig:P

Pretorian
2011-06-17, 22:23
Magen tränas varje dag för mig. Ibland två pass på en dag. Vet ej om det är receptet för utvecklad magmuskulatur. Testar mig fram.

Onigiri
2011-06-17, 22:48
Jag kör mage varje dag i form av hängande ben lyft och diverse varianter av kablecrunches... Kör på tills jag får pump och bra känsla. Blir inte du heller Övertränad som kör samma muskelgrupp dagligen/varannan dag?

Pretorian
2011-06-17, 22:51
Jag vet faktiskt inte. Just nu går det så bra och jag tycker det är kul. Men jag ska försöka minska frekvensen lite men det är svårt.

Hur vet förresten när man är övertränad?

pialia
2011-06-17, 23:19
Hur vet förresten när man är övertränad?

När du inte får julklappar längre, då är du övertränad. Eller när dina muskler är så pass inflammerade att du har konstant smärta, eller när ditt nervsystem har kraschat och du har inte ork till vardagliga sysslor. Eller när du inte längre ser cool ut i aviatorbrillz :cool:

ceejay
2011-06-17, 23:27
När du inte får julklappar längre, då är du övertränad. Eller när dina muskler är så pass inflammerade att du har konstant smärta, eller när ditt nervsystem har kraschat och du har inte ork till vardagliga sysslor. Eller när du inte längre ser cool ut i aviatorbrillz :cool:

yippie ka-yay :hbang:

flodhästen22
2011-06-18, 06:46
tror nog det är svårt att gå ifrån situps om man gjort situps typ hela livet, varje dag, flera ggr om dagen..

under min tidigare liv som normalviktig gjorde jag inte så värst mkt situps utan bara när man orka och de va typ 1gång iveckan, inte hade man ngn fet mage för de..
när jag börja falla in i ätstörningsperioden så gjorde jag situps till att börja med ca 10min per dag vilket sen uttökades till 10min på morgonen och 10min innan sängdags..

efter 3-4månader med 20min situps per dag fick jag konstigt nog ner det till bara en gång per dag och nu har jag slutat helt med dem situpsen jag gjorde då, det var en sådan gammeldags situpsmaskin som man låg på golvet med och gjorde situps..

nu gör jag inga sånna utan glr vanliga situps, dragonflyes osv.. situps som inte tar så jätte lång tid men är jobbiga endå..

men har börjat falla in i att jag måste göra de varje dag och helst vid fler tillfälle( när det är dötid)

men ska försöka dra ner dem till 2-3-4ggr i veckan istället.. tror de blir bättre både resultatsmässigt och för psyket att inte gå och tänka på dessa jävla situps;)

de var allt:P