Logga in

Visa fullständig version : Näringintag efter träning

Eber
2011-06-16, 21:26
Hej, jag är ny här på forumet och undrar hur man ska äta under en dag när man tränar respektive inte tränat. Låt och säga att man ska träna efter jobbet (kl 17,30) Tanken är då att jag äter middag efter träningen inte före. Hur ska man då lägga upp med kolhydrater, proteiner och fetter? Är det bästa att man snålar på kolhydraterna till efter träningen så att man kan fylla på med glykos i musklerna?

Sedan undrar jag hur man ska äta de dagar man inte tränar? Ska man äta lite mycket som man gör när man tränar minus energiförlusten man får genom träningen. Har läst om att man ska äta mycket mindre, för att kicka igång anabolismen, men det låter lite konstigt för mig.

Har letat efter svaren, men har ej hittat det jag sökt efter, skulle vara väldigt tacksam för svar :)

Sheogorath
2011-06-16, 22:05
Hej, jag är ny här på forumet och undrar hur man ska äta under en dag när man tränar respektive inte tränat. Låt och säga att man ska träna efter jobbet (kl 17,30) Tanken är då att jag äter middag efter träningen inte före. Hur ska man då lägga upp med kolhydrater, proteiner och fetter? Är det bästa att man snålar på kolhydraterna till efter träningen så att man kan fylla på med glykos i musklerna?

Sedan undrar jag hur man ska äta de dagar man inte tränar? Ska man äta lite mycket som man gör när man tränar minus energiförlusten man får genom träningen. Har läst om att man ska äta mycket mindre, för att kicka igång anabolismen, men det låter lite konstigt för mig.

Har letat efter svaren, men har ej hittat det jag sökt efter, skulle vara väldigt tacksam för svar :)

Ja, om du har en så snäv kaloribudget att du måste välja. Jag kan äter kolhydrater hela dagen under uppbyggnad men vid deff koncentreras kolhydraterna mer och mer till efter träningen allteftersom jag skär ner på dem.

På vilodagar tycket jag gott att man kan äta lika mycket som på träningsdagar om "träningsdagar" innebär dagar med styrketräning. Vilodagarna behöver kroppen för att återhämta sig och ett kaloriunderskott skapar inte precis optimala förutsättningar för detta. Om du har väldigt snedfördelade energiutgifter över veckan (t.ex. konditionsträning och styrketräning på en och samma dag och sen fullständig vila andra dagar) kan det vara värt att laborera lite så att man äter mer på träningsdagarna.

L-Sami
2011-06-16, 23:04
Ät en måltid bestående av protein, fett och kolhydrater några timmar innan träning. Du vill inte vara hungrig och trött på gymmet, det gynnar ingenting, framför allt inte muskelbygget. Direkt efter träning få i dig kolhydrater och proteiner i någon form, mjölk+banan t ex. Gå hem och ät en fullvärdig måltid.

Alfred Nobel
2011-06-17, 06:09
Ät en måltid bestående av protein, fett och kolhydrater några timmar innan träning. Du vill inte vara hungrig och trött på gymmet, det gynnar ingenting, framför allt inte muskelbygget. Direkt efter träning få i dig kolhydrater och proteiner i någon form, mjölk+banan t ex. Gå hem och ät en fullvärdig måltid.

Där är vi alla olika. Jag äter lunch vid 11:30 och tränar kl 17:30, dvs 6 h utan föda. Det fungerar jättebra för mig, inte alls för många andra.

Sheogorath
2011-06-17, 08:37
Där är vi alla olika. Jag äter lunch vid 11:30 och tränar kl 17:30, dvs 6 h utan föda. Det fungerar jättebra för mig, inte alls för många andra.

Jepp. Jag tränar som bäst på morgonen innan frukost. En stor kopp kaffe och lite druvsocker och jag är good to go.

Donkey Kong
2011-06-17, 09:21
Jag är inte så bra på matdelen, men de dagar jag skall träna. äter jag gärna lite "extra" på eftermiddagsfikat 14.30. Halv mosad banan med linfrö och solrosfrö, eller ibland banan med rågflingor samt kaffe förstås!. Sen blir det träning runt 16.30. Käkar jag inte nåt där på eftermiddagen, blir speciellt rygg och benträning rätt seg.
Efteråt blir det snabb promenad hem och äta direkt, ibland ett snabbt glas mjölk före maten.
Inte så "opti" kanske, men för mig är det budgetträning som gäller.

Det finns väl annars olika former av drycker/pulver att ta både innan och efter "workout", om nån kan förklara detta? Jag är inte rätt person. :D

Eber
2011-06-17, 10:41
Tack, tack :) Men hur är det ang. olika proteiner, hur länge bygger de egentligen? Det jag menar är hur ofta man måste fylla på med protein i kroppen för att kroppen ska kunna fortsätta att "bygga".

Sedan undrar jag hur det är med vassle och kasein, hur länge håller de sig i kroppen?. Jag vet att vassle är det snabba som direkt går ut i kroppen och kasein går långsamt ut i kroppen. Är kasein ungefär som kött eller finns det längre kvar i kroppen, eftersom det är mjölkprotein som kroppen måste jobba mer med?

Sheogorath
2011-06-17, 10:48
Tack, tack :) Men hur är det ang. olika proteiner, hur länge bygger de egentligen? Det jag menar är hur ofta man måste fylla på med protein i kroppen för att kroppen ska kunna fortsätta att "bygga".

Sedan undrar jag hur det är med vassle och kasein, hur länge håller de sig i kroppen?. Jag vet att vassle är det snabba som direkt går ut i kroppen och kasein går långsamt ut i kroppen. Är kasein ungefär som kött eller finns det längre kvar i kroppen, eftersom det är mjölkprotein som kroppen måste jobba mer med?

Så länge du får i dig protein efter träningen behöver du inte tänka på måltidsfrekvens över huvudtaget. Du kan äta mellan 1-10 ggr per dag, om man säger så. Allt protein tas upp och används på olika sätt i kroppen: äter du mer i en och samma sittning tar det bara längre tid innan allt tagits upp.

Disclaimer: vassleprotein som ensamt mål (tom mage) kan man begränsa intaget per tillfälle till under 30 g protein (sådär 35-40 g pulver beroende på renhet) p.g.a. att det passerar igenom snabbare än annat protein. I övrigt gäller ovanstående: Ät så ofta eller sällan du vill.

Eber
2011-06-19, 22:01
Tackar, tackar :) Jag undrar dock då hur mycket protein man egentligen ska käka, och ska man äta lika mycket/mer/mindre protein på träningsfria dagar?

Sheogorath
2011-06-19, 22:10
Tackar, tackar :) Jag undrar dock då hur mycket protein man egentligen ska käka, och ska man äta lika mycket/mer/mindre protein på träningsfria dagar?

Hur mycket du ska äta beror på vad du väger. Det finns inga säkerställda siffror men populära riktlinjer är att äta 1,2 - 2 g protein för varje kilogram man väger när man är i en uppbyggnadsperiod. Någon som väger 80 kg ska alltså äta mellan 96 och 160 g protein per dygn. Vid deff upplever många det som gynnsamt att ligga högre i protein: omkring 3 g / kg kroppsvikt (d.v.s. 240 g protein för vår 80-kg-exempelperson). Du kan äta lika mycket på tränings- som vilodagar. På vilodagarna ska kroppen kunna återhämta sig och det finns i min mening inget gott som kommer ur att snåla med varken kalorier eller protein.

Ovan är bara exempel. Det finns många som äter mer protein även under uppbyggnad och det finns många som äter mer kalorier och protein på sina träningsdagar.

Eber
2011-06-21, 20:00
Tack tack :) Har du några källor på proteinintaget, inte för att jag inte tror dig, däremot intressant var du får fakta ifrån :)

Sheogorath
2011-06-21, 20:19
Tack tack :) Har du några källor på proteinintaget, inte för att jag inte tror dig, däremot intressant var du får fakta ifrån :)

Det finns så vitt jag vet (och någon annan får hoppa in om de vet) ingenting som stödjer att mer än 1,2 g / kgkv resulterar i mer muskelmassa. Rekommendationer om större intag än så är baserat på anekdotiska bevis vilket jag i det här fallet tycker väger tungt. Det är många som genomfört dieter med mer eller mindre framgång genom åren och många som testat det ena mer osannolika upplägget än det andra. Ergo: rådande konsensus (ungefär de siffrorna jag skrev) kan du åtminstone vara säker på är baserat på år av praktisk erfarenhet och många människors erfarenhet.