Visa fullständig version : Ju längre man är vaken desto mer sömn?
Ju längre man är vaken desto mer sömn behöver man eller?
Ex1: Om man vaknar kl 6:00 och sover 22:00, så har man varit vaken i 16h. (vilket de flesta verkar göra).
Ex2: Om man vaknar kl 6:00 och sover vid 3 tiden på kvällen, då har man varit vaken i 21h, behöver man då sova flera timmar än det vanliga som rekommenderas (8h), kanske 12h? När detta händer mig så sover jag mellan 12h.
Ex3: Om man är vaken i 3 dagar behöver man då sova i kanske en hel dag eller?
Hoppas ni förstår vad jag menar, lite konstigt o förklara.
Fatalist
2011-06-16, 20:13
Jag kan bara ta mina egna iakttagelser. Sömnskulden ökar för mig inte proportionerligt mot hur länge jag är vaken. Med lumpen som exempel räckte det med 10-11 timmars sömn efter baskermarschen (över 36h vakenhet) för att fungera normalt igen. Annars sover jag 7 timmar efter ~16h vakenhet och vaknar med en utvilad känsla.
Jag tror det kan vara svårt att vara vaken i tre dagar då du har mikrosömn osv som sätter in rätt snabbt. Man blir rätt degig och knasig i skallen efter kortare tid än så.
Jag kan bara ta mina egna iakttagelser. Sömnskulden ökar för mig inte proportionerligt mot hur länge jag är vaken. Med lumpen som exempel räckte det med 10-11 timmars sömn efter baskermarschen (över 36h vakenhet) för att fungera normalt igen. Annars sover jag 7 timmar efter ~16h vakenhet och vaknar med en utvilad känsla.
Jag tror det kan vara svårt att vara vaken i tre dagar då du har mikrosömn osv som sätter in rätt snabbt. Man blir rätt degig och knasig i skallen efter kortare tid än så.
Jaha, shit haha 36h... Har själv varit vaken så länge och då sov jag mellan 15h tror jag.
Fatalist
2011-06-16, 20:17
Visst har man lanat och varit vaken närmre 48 timmar men då har man suttit still och haft hjälp av koffein och en satans massa socker också, är nog individuellt hur länge man behöver sova.
Spartansk
2011-06-16, 20:18
När detta händer mig så sover jag mellan 12h.
och då sov jag mellan 15h tror jag.
Off topic som tusan, men du kan inte skriva "mellan" utan att ha med ett "och [någonting]". :)
Off topic som tusan, men du kan inte skriva "mellan" utan att ha med ett "och [någonting]". :)
haha!
Tror att man i längden behöver mer sömn om man är vaken längre ja. Men enstaka tillfällen är det nog inte så viktigt. Sen är det svårt att tillämpa, säg 30-timmarsdygn med 20 timmars vakenhet och 10 timmars (eller kanske 21/9) sömn pga att jorden snurrar for snabbt. :P
Ljus o mörker påverkar ju trött- o piggheten.
Men jag personligen hade nog verkligen trivts med att ha det så!
Sir Anselm
2011-06-17, 11:55
Jag har för mig att kroppen inte kan "hämta upp" flera timmars förlorad sömn på en natt?
Jag vet iallafall at för mig spelar det ingen roll om jag lägger mig 12 eller 3 fredag natt, jag vaknar ändå ungefär samma tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.