handdator

Visa fullständig version : Jobbar mkt + träning

lofito
2011-06-16, 14:39
Hejsan!
Jag är mitt uppe i min deff och har redan i detta nu tappat drygt 12 kg på 2 månader. Vägde 87 när jag började och väger nu drygt 75 kg. Mitt mål är att hamna kring 70 kg för att därefter bygga på med muskler.

En sak jag undrar är dock detta; normalt sett pluggar jag men nu har jag lite uppehåll och sommarjobbar. Jag får jobba väldigt mycket vilket jag själv valt. Ofta är det att jag jobbar mellan 12-13 timmar per dag några gånger i veckan. Därefter åker jag iväg och tränar. Jobbar jag eftermiddag tränar jag alltid på förmiddagen, jobbar jag förmiddag tränar jag alltid på eftermiddagen.

Får jag jobba dubbelskift, alltså förmiddag och sen även eftermiddag så drar jag iväg direkt efter eftermiddagspasset (jobbar inte fullt ut 16 timmar eftersom jag vill hinna träna), lägger upp det där lite själv.

Tränar 6 dagar i veckan och det är ett måste för mig, främst för att må bra men också för att rensa hjärnan och få en fin form.

Nästa vecka kommer jag att köra ett 8 timmarspass på eftermiddagen och i samma veva ett 8 timmarspass på natten. Jag kommer att träna på förmiddagen innan detta 16 timmarspass. Därefter, dagen efter är det samma sak.

Är det skadligt om jag, när jag slutar runt 06.00 drar iväg och tränar för att sedan sova ut fram tills eftermiddagspasset? Kommer göra så här en gång för att dagen efter, dvs. nästa 16 timmarspass har jag en vilodag.

Är det skadligt att träna samtidigt som jag jobbar så mkt? Jag lider inte av det och känner inte att det påfrestar kroppen speciellt mkt.

Men jag undrar vad Ni tycker kring detta eftersom många här är mer kunniga.
Vill säga att jag jobbar inom industri men har inte ett speciellt fysiskt jobb, inte vad jag själv tycker. Har det ganska slappt ändå.

Tack för svar!

Fredron
2011-06-16, 15:24
Att gå ner 12 kg på 2 månader låter inte som en bra deff utan som bantning.
Hoppas du inte förlorat allt för mycket muskler.

Ifall du är van och känner att kroppen är fräsch när du tränar så borde det inte vara några problem. Nu vet jag ju dock inte exakt hur du tränar.

Reaper123
2011-06-16, 15:27
Klarar jag av ett gympass på 24h fastande mage så ska du nog klara av detta utan att kroppen tar skada!

Förutsatt att du har tillräckligt med energi och ser till att få i dig något proteinrikt (och kolhydrat om du nu äter sånt) efter avslutat pass så kan du lungt gå och lägga dig! :)

Skulle oroat mig mer för att tappa 12kg på 8 veckor (om man nu är rädd om muskelmassan) med tanke på att du är en "lättviktare"...

lofito
2011-06-16, 16:07
Jag visste att mitt kiloantal skulle komma på tal, men det var inte huvudsyftet med tråden.
Onödigt av mig att kanske nämna hur mycket jag gick ner.

Ptja, 12 kg på 2 månader. Kanske mycket, skulle dock inte vilja säga bantning!
Jag har ätit normalt och bra men legat på kaloriunderskott.

Dessutom så har jag fått mer former nu och mer muskulös. Dessutom ökar jag
ganska ofta på vikterna i gymmet och orkar mer ju mer jag tränar. Så det har inte fått någon negativ effekt. Skulle jag tappat muskelmassa skulle jag väl inte ökat i vikt på hantlar och annat? Har blivit av med det mesta av kaggen och börjar som sagt få mer former och mer bitig, så som jag vill se ut.

Big Sleazy
2011-06-16, 16:09
Jag visste att mitt kiloantal skulle komma på tal, men det var inte huvudsyftet med tråden.
Onödigt av mig att kanske nämna hur mycket jag gick ner.

Ptja, 12 kg på 2 månader. Kanske mycket, skulle dock inte vilja säga bantning!
Jag har ätit normalt och bra men legat på kaloriunderskott.

Dessutom så har jag fått mer former nu och mer muskulös. Dessutom ökar jag
ganska ofta på vikterna i gymmet och orkar mer ju mer jag tränar. Så det har inte fått någon negativ effekt. Skulle jag tappat muskelmassa skulle jag väl inte ökat i vikt på hantlar och annat? Har blivit av med det mesta av kaggen och börjar som sagt få mer former och mer bitig, så som jag vill se ut.

Det där med att tappa muskelmassa om man går ner för fort gäller mest personer som redan har stor muskelmassa och tränat ett tag. Har du börjat träna nyligen så kan du öka rätt länge trots stor viktnedgång.

Mokai
2011-06-16, 16:50
Lofito, är du ny på att styrketräna? hur ser ditt träningschema ut ?
Jag personligen tycker 6dagars pass är för mycket då du måste låta musklerna vila. Men det handlar väl mycket om hur van du är vid träning etc.

Big Sleazy
2011-06-16, 17:24
Lofito, är du ny på att styrketräna? hur ser ditt träningschema ut ?
Jag personligen tycker 6dagars pass är för mycket då du måste låta musklerna vila. Men det handlar väl mycket om hur van du är vid träning etc.

Jaså? Varför skulle inte musklerna kunna få tillräckligt med vila när han tränar 6 dagar i veckan menar du?

lofito
2011-06-16, 18:54
Jag har tränat i drygt ett år, började i april.

Men från april fram till typ mars i år så tränade jag ungefär 2-3 gånger i veckan. Var lite fet, vägde mellan 85-90 kg och käkade massa skitmat och skräp väldigt ofta. Detta ända fram tills jag började min deff i april ungefär.
Då har jag verkligen gått in för det och ätit bra mat, skippat all skit och tränat hårt, siktar alltid på 6 dagar i veckan.

Men, är 6 dagar för mkt? Borde jag gå ner på 5?
Jag känner mig absolut inte sliten på något sätt då jag verkligen kör
olika muskelgrupper varje gång osv.
Men vill höra vad ni tycker?

Jag trivs med 6, men jag vet inte om det är för mkt eller om det räcker?
Har aldrig haft speciellt stor muskelmassa. Men jag känner att jag blir mer muskulös nu när jag ökar hela tiden i vikter samtidigt som jag går ner i vikt.
Får fram formerna mer.

Dessutom så kör jag ungefär 4-6 reps och 3 set på varje övning.

Big Sleazy
2011-06-16, 19:06
Om du trivs med 6 pass och känner att du orkar tycker jag att du ska fortsätta med det.

Fascinerande att det är fler som är oroliga för att träna för mycket än för lite.