handdator

Visa fullständig version : Ocd ocd ocd

Robbelibob
2011-06-15, 18:32
Någon här drabbad, eller har nära drabbade? Är ju rätt vanligt. Själv har jag haft skiten sen tonåren, 10 år +.

Tar så enormt mycket tid och energi av all min fritid.

Skulle gärna vilja ha tips, eller bara diskussion, även fast det känns som det gått framåt på sistone. Går redan hos dr. huvud. Kör på full dos, 200 mg sertralin atm.

Fatalist
2011-06-15, 19:05
Jag är inte själv drabbad, men det vore intressant att höra om hur din vardag ter sig med OCD och hur det förändrat ditt liv. :)

hejhopp79
2011-06-15, 19:08
Tja, en del ja. Kommer ofta i kölvattnet med Tourettes

Robbelibob
2011-06-15, 19:54
Svårt att säga hur det förändrat ens liv, då man varit upp i det nästan hela livet.

Nåt sånt här:

Vaknar

Helt borta i huvvet

Kaffe!!!

Sköljer koppen 3 gr, på ett visst sätt. Vet ju inte om den är ren. Har slutat använda diskmaskinen, får ångest av massa vitt pulver som blir kvar på tallrikar och glas.

Tar en tsk snabbkaffe, måste vara rätt. Svårt att säga vad som är "rätt", brukar behöva göra om några gr.

Borsta tänderna,duscha. Ett jvla stort projekt förut, men nu har jag lyckats sluta bry mig så mycket. Brukade vara att jag måste duscha efter ett visst mönster, och torka mig efter ett visst mönster. Gör det fortfarande, men jag känner inte att allt är kört bara för att det inte blir "perfekt".

Måste också låta "rätt" när jag stänger tandkräms tuben, och jag måste stänga kranen på ett visst sätt.

Sen måste jag kolla på någon viss färg på lappen på kläderna, så jag vet att jag tar på dom på rätt sätt. Måste kolla bort snabbt, och lägga det på minnet.

Ja, det låter ju inte helt friskt:P Men så ser bara min morgon ut.

Lasse Kongo
2011-06-15, 19:57
Är det bara på morgonen, hur forsätter dina dagar sen då?

Robbelibob
2011-06-15, 20:15
Det är värst när jag ska spela tv-spel eller fara iväg från lägenheten.

Mina dagar är väl rätt fyllda av tvångstankar. Om det inte är tvångstankar så är det tvångshandlingar. Man går som omkring och tänker, vad är det som är fel, vad har jag glömt etc.

Det är som svårt att sluta att oroa sig över saker, även saker som egentligen är helt meningslösa att oroa sig över.

Har haft väldigt svårt att ta mig iväg pga att jag är osäker att spisen är på, och kranar inte är stängda.

Om jag tar mig iväg, så brukar det vara rätt lugnt med tvången. Det är som mest hemma allting ska vara "rätt".

Har rätt mycket symmetri tvång, men det har blivit bättre. Har som en fri zon i mina garderober:P Men jag har väldigt svårt att komma ifrån att allt ska ligga perferkt >_<

Pez
2011-06-15, 21:34
Tvång kan vara oerhört ansträngande - det tar tid och kraft och är ofta frustrerande med avseende på "vetskapen" om hur "knasigt" det man sysslar med är.

Du nämner att du står under medicinsk behandling. Har du genomgått psykologisk behandling i någon form?

Mitosis
2011-06-15, 21:39
Alltså, jag har inget i nivå med dig.
Men jag måste känna på alla dörrar/lås jag låser minst 3 gånger, har gjort det så länge jag kan minnas.
Kolla så att kaffekokaren är avstängd kan jag göra ett par gånger i rad innan jag är säker på att den är av.

Jens.Andersson
2011-06-15, 21:48
Jag har alltid undrat en sak med OCD, vad händer om du tvingar dig själv att skita i det?
Får du ångest och mår dåligt?

hejhopp79
2011-06-15, 22:29
Själv har jag rutiner i köket, kolla ugnen i absurdum, kolla att kylskåpet är stängt, vända mig i rätt riktning, kolla att kranen är stängd. Liknande saker i badrummet etc, tänker inte på det så ofta men för utomstående låter det nog lite crazy.

Går för övrigt i neuropsykiatrisk utredning för Tourettes och ADHD/ADD för tillfället, i vuxen ålder. 31 bast. Som norska Mr Tourette Sandstrak säger så är jag "störd plus" ;). Begåvad med ett överrörligt intellekt och tyvärr bristande motivation när saker tar emot.

Angel
2011-06-15, 22:37
Har mycket tvångstankar ang känna på ytterdörren, kissa, kolla alla kranar ca 5 ggr innan jag kan lägga mig. Vad händer om jag inte gör det? Jag tänker på det oavbrutet tills jag går och gör det.

Men annars är jag lugn :)

hejhopp79
2011-06-15, 22:40
Haha :) Störd + tråden nummer 1! (ska sägas på norska)

Ja, jag har alltid haft tvång och så Gilles de la Tourettes syndrom (sannolikt). Men jag är också en poppis-kille och kan hålla tillbaks allt det där under kortare tid. Go figure, hjärnan gör som den vill.

Jag alfar ut alla störda - människor! :)

mikaelj
2011-06-15, 23:19
h79, hur lång tid fick du stå i kö tills du fick börja göra utredningen?
Postat via en mobil enhet

pialia
2011-06-16, 00:09
http://trollcats.com/wp-content/uploads/2009/12/i_have_cdo_ocd_trollcat.jpg

hejhopp79
2011-06-16, 00:51
h79, hur lång tid fick du stå i kö tills du fick börja göra utredningen?
Postat via en mobil enhet

Länge.

Ett år ungefär tror jag det var.

Robbelibob
2011-06-16, 01:10
"Du nämner att du står under medicinsk behandling. Har du genomgått psykologisk behandling i någon form?"

Jag har fått lite hjälp hemma av några från Ananke, men det är nog allt. Fast det har varit väldigt bra.

Jens A: Både ångest och att det mal i huvvet tills jag gör det. Tvång är så konstigt att man kan skjuta upp det. Men om jag lyckas bestämma mig att skita i något tvång, så är det bara lättnad. Det krävs dock att jag lurar mina tvång, eller övertala mig själv att något är onödigt.

Jishuku
2011-06-16, 06:07
Har haft det tidigare, lyckades faktiskt bli av med de.. så det finns hopp, mannen!
Vissa behöver medicin, andra inte.. jag behövde inte ta något.

Tips: Åtminstone för mig var tvången väldigt miljöbaserade. Dvs. ju mer tid jag spenderade i en miljö, desto mer tvång blev kopplade till den platsen.

Lösning: Jag for ut och reste + skaffade en ny lägenhet. Och slutade helt enkelt tänka på att jag nånsin haft tvång. Gäller att skjuta bort det ur huvet att de ens finns där. Och de få gånger de kom tillbaka blev jag bara arg och röt till. Räckte fingret åt skiten helt enkelt. :P Ungefär som om en hund hoppar eller bits.. gäller att visa sig som Alpha male och jävlar inte tillåta skiten.

thatice
2011-06-16, 07:25
Hade förut mycket mer men det handlade aldrig om kranar,kaffekokare eller liknande utan det var mina kroppsrörelser om jag gjorde något annorlunda med högerhanden till exempel kliade mig på vaden var jag tvungen att göra det i ett specielt mönster och hade jag kliat mig först med högerhand på vänster vad var jag tvungen att klia mig med vänster hand i samma mönster på höger vad.
Var ett helvete när man körde cross och var tvungen att stanna för att det kliat lite på ett ställe och man stog och rev sig kors och tvärs i nån minut för att allt skulle bli rätt.
Att knacka på en dörr normalt var också svårt då jag var tvunget att knacka samma truddelutt med bägge händerna så ibland vart man stående där ett tag, folk som känner mig visste ju om det men hos nytt folk var det lite besvärligt.
Det värsta har gått över men lite finns kvar men inte så jag nu har problem med det.

Och om jag inte fick till det alldeles rätt så kände jag mig sne/krokig som att ena sidan av kroppen var mycket tyngre än den andra i någon timme tills nästa grej kom och man lyckades sätta den perfekt.

Anton Fräs
2011-06-16, 08:38
Psykologhjälp är det bästa.

Så mycket du bara kan få/skaffa dig.

Kungkvalle
2011-06-16, 09:29
Jo jag hade problem med sånt här när jag var yngre, ibland kunde det vara riktigt jobbigt.
Det värsta var nog när jag skulle föröka sova, jag kände mig tvungen att gå runt i huset och på vissa ställen kontrollera att det inte fanns någon tjuv som gömde sig. När jag var klar så la jag mig i sängen, men varje gång kännde jag att jag har glömt att kontrollera något ställe, så då var det bara att börja om. Jag gick väll en fem rundor innan jag kunde känna mig nöjd.

Jag lyckades bota mig själv genom att bestämma mig för att helt enkelt skita i tvångstankarna. I början var det riktigt svårt men efter ett tag så lärde man sig att det inte hände någonting om struntade i tvånget.
Nu är jag fri från tvångstankarna förutom vissa små saker som inte stör.

shut teh face
2011-06-16, 09:40
Inte samma nivå som dig, men en hel del tvångstankar.. mest störda saker som inte spelar någon roll.

Det enda jobbiga är att när jag äter något med frön eller liknande, och det blir kvar ett frö i munnen så måste jag fånga det mellan med tänderna och knäcka det på mitten, vilket brukar vara omöjligt, men jag får panik när jag misslyckas och ökad puls, brukar spotta ut det och känna en lättnad, men steget dit känns svårt på något sätt...

Ifall jag lyckas blir jag oerhört tillfredsställd. :)

Robbelibob
2011-08-31, 19:01
Har lyckats spela tv-spel även fast jag inte borstat tänderna eller duschat "rätt". Har inte behövt fixa till allt i lägenheten perfekt heller, för att kunna spela. Så det känns som en stor seger:)) Fast efter ett par dar så känns det jobbigt att fixa till massa saker, som jag måste ändå göra. Fast det är ändå en stor förbättring. Hatar att missa minsta lilla detalj i spel, när jag ser film/serier kan jag då slappna av helt utan att bry mig. Missar ju hela helheten av att fokusera all energi på detaljer:( Inte tagit medicin och druckit alkohol idag istället, så man är lite pratglad.

Ni som spelar tv-spel normalt, hur fan gör man:P Jag vet ju att det inte spelar någon roll om man missar saker, speciellt oviktiga saker som poäng och så. Men ändå får man ångest över sån skit >_<