Logga in

Visa fullständig version : Äta tills man mår illa

Pontus
2003-12-10, 19:50
Oftast när jag har tillgång till obegränsat med mat på bordet så äter jag tills jag mår lite illa. Inget allvarligt, utan det släpper efter ett tag igen. Inget frivilligt men det brukar alltid bli så av nån anledning.

Någon mer som gör så här? Är det bättre att sluta när det börjar ta emot lite? Nu ligger jag still på 90kg och vill varken gå upp eller ned (upp i muskler förstås...), men om jag då slutar att äta tills jag "mår illa" så betyder ju det att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Alltså borde jag fortsätta som jag gör. Eller? :)

Überbiffen
2003-12-10, 19:58
Nja.. mår inte illa för att jag äter en massa men finns d obegränsat me mat så kör jag så att man inte kan stå upp efter måltiden.

King Grub
2003-12-10, 20:05
Jag äter tills jag är mätt, varken med eller mindre. En normalt fungerande aptit säger till när det är dags att äta, och när det är dags att sluta äta. Om man inte slänger i sig maten i brådska och mättnadskänslorna inte hinner med; då kan det bli överfullt i buken innan man hinner märka det.

Pontus
2003-12-10, 20:07
Originally posted by King Grub
Jag äter tills jag är mätt, varken med eller mindre. En normalt fungerande aptit säger till när det är dags att äta, och när det är dags att sluta äta. Om man inte slänger i sig maten i brådska och mättnadskänslorna inte hinner med; då kan det bli överfullt i buken innan man hinner märka det.
Då är det väl det som jag gör fel, äter för fort alltså. Men å andra sidan, äter jag långsamt och känner av att jag är mätt orkar jag inte mer vilket leder till att jag går ned i vikt.

MrT
2003-12-10, 20:15
Tyckte det var ngn som sa att det tar 15 minuter innan man verkligen kan känna om man är mätt eller ej? Min frukost slinker ned på 5-8min och detsamma med övriga måltider. Vem har tid att slösa värdefulla minuter på att äta?

kharon
2003-12-10, 20:17
Jag äter och äter och äter tills magen är full, sen äter jag resten som finns på bordet och hämtar kanske någon macka till i köket.

Sen känner man sig lite proppad i två minuter, sedan mår man som en kung och efter en halvtimme skriker magen efter mat igen.

Needless to say, min aptit är inte normalt fungerande.
Jag skulle gärna göra något åt saken. Inte roligt att gå hungrig hela tiden och ändå äta så mycket att man lägger på sig hull...

Überbiffen
2003-12-10, 20:22
Originally posted by kharon
Jag äter och äter och äter tills magen är full, sen äter jag resten som finns på bordet och hämtar kanske någon macka till i köket.

Min jämnlike ! :bow: :cheers: :kickass:

Mago
2003-12-10, 20:30
Originally posted by Pontus

Då är det väl det som jag gör fel, äter för fort alltså. Men å andra sidan, äter jag långsamt och känner av att jag är mätt orkar jag inte mer vilket leder till att jag går ned i vikt.

Ät oftare. Äter du lagom stora portioner 6 gånger+ om dagen så lovar jag att du inte går ner.

Pontus
2003-12-10, 20:34
Originally posted by Mago

Ät oftare. Äter du lagom stora portioner 6 gånger+ om dagen så lovar jag att du inte går ner.
Det har jag inet tid med. Det är inte så att jag lider av detta, undrade mest hur ni andra hade det.

King Grub
2003-12-10, 20:49
Originally posted by MrT
Tyckte det var ngn som sa att det tar 15 minuter innan man verkligen kan känna om man är mätt eller ej? Min frukost slinker ned på 5-8min och detsamma med övriga måltider. Vem har tid att slösa värdefulla minuter på att äta?

Därför att mat inte bara är näring, utan ett av livets goda och värt att ta sig tid med?

Arwen
2003-12-10, 20:54
Originally posted by MrT

Som ni vet så har våra europeiska bröder och systrar i medelhavsregionen en något annorlunda matkultur och syn på måltider sociala betydelse, dvs måltider är mer än GI & muskelbygge....vi hade en trainee från Spanien förra året, hela hans världsbild blev omkullkastad när han försökte hänga med i vårt "normala" tempo, en dagens med sallad och bröd åkte ner på 10 minuter, i början satt han forfarande och petade i salladen när vi var klar, för att inte nämna han fruktlösa försök att umgås och konversera vid matbordet....:laugh:

Men allvarligt talat, så skulle nog många av oss må bättre såväl fysiskt som psykiskt av att anamma lite av medelhavskulturen kring mat och måltider.:thumbup:

miffo
2003-12-10, 21:46
Originally posted by MrT
Jag har hört 20 minuter men det stämmer inte på mej jag kan bli mätt på 2 tuggor och sedan tvinga i mej resten :insane:

MrT
2003-12-10, 22:54
Originally posted by King Grub

Därför att mat inte bara är näring, utan ett av livets goda och värt att ta sig tid med?

:cheers:

Kanske kommer förstå det där om sådär ~10 år :D Den enda gången på hela året då jag kan sitta ned och njuta av käket är under julen...

Problemet med detta för mig är när man åker på middag ngn stans och man har hunnit med att ta mat x antal gånger innan de andra ens hunnit färdigt med sin första laddning.

King Grub
2003-12-11, 07:09
Originally posted by MrT

:cheers:

Kanske kommer förstå det där om sådär ~10 år :D

Mmmm... När jag var 20 och yngre glufsade jag också i mig maten som en tok! :D Fort skulle det gå!

Assazel
2003-12-11, 16:18
å andra sidan jobbar du ju hemma Grub...

King Grub
2003-12-11, 17:02
Originally posted by Assazel
å andra sidan jobbar du ju hemma Grub...

Det har jag dock inte alltid gjort. Det är värd den tid det tar att njuta av maten, tycker jag.