handdator

Visa fullständig version : Minska i vikt under sommaren?

Andersen25
2011-06-14, 15:38
Hallå!

Jag är en 15 årig kille, 180 cm lång och väger 80.4 kg. Känner mig lite överviktig, vill även minska det nu under sommaren. På fritiden spelar jag fotboll 3-4 ggr i veckan.

Är ute efter en liknande kropp som Taylor Lautner har. Så hur ska jag gå tillväga?

http://twilightsaga.se/files/2009/12/taylor_lautner_new_moon_shirtless2.jpg

Hittade ett schema, som han tydligen ska ha använt sig av. Dock inte säker.

Dag 1: Bröst och Axlar
3x12 Armhävningar
3x12 Dips
3x10 Armhävningar med uppställda fötter
3x10 Axelpress med hantlar
3x12 Lutande bänkpress med hantlar

Dag 2: Rygg och Mage
3x20 Sit-ups
3x10 Chins
3x10 Magträning med rep
3x10 Marklyft med hantlar
3x30 Plankan
3x10 Pull-down

Dag 3: Vila eller 30 min Cardio

Dag 4: Ben
3x12 Squats på varje ben
3x10 Vadpress
3x10 Baklänges utfall
3x10 Jämfota långhopp

Dag 5: Armar
3x12 Bänkdips
3x12 Close-grip armhävningar
3x10 Bicepscurls med hävstång
3x10 Triceps med rep
3x10 Close grip pull-ups
3x10 Bicepscurls på lutande bänk

Så tänkte pröva det här hemma under sommaren sen köpa gymkort eftersom jag behöver pengarna till annat nu under sommaren. När jag märker att det börjar gå lätt så ökar jag repsen.

Kommer även vara ute och jogga 30-45 min på morgnarna intensivt (dagarna jag inte tränar fotboll), ta kvällspromenader runt 20-30 min på kvällarna.

Tror ni detta kommer fungera? Hur ska jag sköta kosten? Äter det som finns hemma, det mamma lagar så blir svårt att hålla koll på kalorierna. Ska jag försöka äta frukost (havregrynsgröt), lunch, mellanmål, kvällsmat men fast inte äta för mycket eftersom jag inte vet kalorierna? Kommer även att sluta med godis/läsk/chips.

Fredron
2011-06-14, 16:15
Till att börja med så rekommenderar jag dig att börja gymma direkt. Det kan ju inte vara omöjligt att fixa fram 500-600 eller vad det kostar att börja gymma direkt istället för att vänta ett par månader.

Det finns massa bra scheman här på forumet så titta gärna på ett sådant istället. Det du främst behöver för att få en kropp som personen på bilden är ett par års tung träning på gym, det torde vara enklast sättet i alla fall.

Om du känner att du måste gå ner i vikt så finns det en utmärkt deffguide här på forumet du kan använda dig av, den förklarar allt du behöver veta.
Annars är det kaloriöverskott som gäller för att effektivt bygga muskler som nybörjare.

Det är bättre att köra kondition och styrkepass på olika dagar då kroppen skickar du olika signaler vid de två aktiviteterna, som är kontraproduktiva för varandra.

Mammas mat är det säkert inget fel på. Försök att äta mycket kött/fisk/fågel och mejeriprodukter som innehåller protein, det behöver kroppen för att bygga muskler. Att dricka mycket mjölk är ett gott råd.
Protein mättar väldigt bra också så om du har som mål att gå ner i vikt är det en bra idé att äta mycket sådant.

Ungdomar oroar sig ofta i onödan när det gäller sin egen vikt och självbild så om du har lust kan du ju lägga upp en bild på dig själv så kan vi säga ifall du behöver gå ner i vikt direkt, eller om det kanske är en bättre idé att träna och bygga först. Innan du försöker gå ner i vikt.

Lycka till.

lanzal
2011-06-14, 16:18
Du ska alltså träna.. ca 9 gånger i veckan, total med fotbollen, samt jogga och ta promenader?

Du går in liiiiite för hårt..

Kör Z-bumbis schema istället eftersom du är nybörjare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Har ni matvåg så är det bara vara med din mamma när hon lagar maten, väg saker och ting och få ett hum om hur mycket kalorier allt innehåller. Generellt brukar man äta mindre kolhydrater under deff eftersom detta är väldigt mycket kalorier.

Läs även deffguiden, eftersom det är det du vill göra, styrketräna i kombination med viktnedgång, utan en större muskelförlust.

Som sagt, lugna dig lite, sommarformen är nog rätt körd ändå, du är tyvärr lite sent ute nu :P, nästa sommar kanske om du tränar hårt och sen skalar av några kilon inför nästa sommar? Good luck have fun brother!

Andersen25
2011-06-14, 16:19
Tackar!

Ska lägga upp en bild när jag kommer hem från fotbollsträningen. Ska dra iväg och träna nu.

1684_
2011-06-14, 17:28
Du e 15år, slappna av och bränn inte ut dig. du har annat å tänka på än deffa å träna ihjäl dig.träna för de e kul!!
Du växer fortfarande och 80kg på din längd e ju normalt??!! Speciellt om du redan e aktiv.

Andersen25
2011-06-14, 19:08
Det är väl inte att slita ut sig?

Ut och jogga varje morgon kommer jag göra i alla fall, behöver få upp konditionen och snabbheten igen till fotbollen efter jag hade stukat foten.

Sen schemat som jag skrev, det är ju inte direkt jobbigt? Tog mest det eftersom jag har så väl tränade armar och mage så kunde jag börja med det lätta (det kommer ge resultat) eftersom jag är så dålig tränad på dem muskelgrupperna. Benen är jag vältränad i. Kvällspromenader är inte heller jobbigt, bara skönt så ser inte varför ni tycker jag sliter ut mig om jag börjar med detta? =D

Fixar bild efter jag har ätit, kom precis hem från träningen och är super hungrig! =D

Andersen25
2011-06-14, 19:25
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4df7a6246c717_IMG_0364.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4df7a6aa0ca02_IMG_0363.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4df7a6c56f777_IMG_0365.JPG

Sjukt dåliga bilder, riktigt svårt att ta själv. Men man ser knappast på bilderna i heller, man ser fettet mer irl. Men ni tycker säkert att det är värt med att börja träna dirr, om jag gör det. Ska jag äta som vanligt då och inte försöka ligga på -500kcal?

Big Sleazy
2011-06-14, 19:57
Börja träna tung styrketräning och skit i cardion. Ligg på balans eller väldigt litet underskott.

lanzal
2011-06-14, 20:15
Jag skulle gå ner lite om jag var du, trivs man inte med sin kropp så bör man åtgärda det, du behöver inte tokbanta dock, ta det lungt så kommer du synliga muskler och det blir skitsnyggt!

Trushy
2011-06-14, 20:49
börja träna tung styrketräning och skit i cardion. Ligg på balans eller väldigt litet underskott.
+1

Andersen25
2011-06-15, 16:54
Har nu bestämt mig att pröva detta schemat 1 månad, eftersom jag får pengar om 1 månad. Så avgör då om jag ska köpa gymkort eller inte.

Tror faktiskt att detta schemat kommer hjälpa lite smått, eftersom jag är ganska dålig tränad i armar, bröst, axlar, mage osv. Körde bröst & axlar idag och det var ganska jobbigt ändå x)