Visa fullständig version : Vad räknar ni som normal levnadsstandard?
von huff
2011-06-13, 17:43
Vet ej om rubriken är rätt formulerad men vad jag menar är att vad räknar ni som normal levnadsstandard?För mig skulle det innebära en bostad (liten),bil (ej dyr men ej gammal heller),supa 2-3 ggr i månaden,köpa sån mat jag vill ha,äga vardagsprylar av bra kvalite som dator,tv,mobil och en utlandssemester per år.Det är intressant att se hur folk svarar.För mig har en sommarstuga,båt och bil alltid vait mer regel än undantag medan många andra nöjer sig med mycket mindre.Hur skulle ni leva om ni levde "normalt" utan att spara men ej heller i sånt som ni räknar som överflöd?Har ni råd att leva så idag?
Supa 2-3 ggr i månaden räknar jag inte i in i min levnadsstandard iaf :D Jättesvårt att svara så jag väntar tills fler har skrivit så ska jag försöka komma på nåt. Bra tråd dock! :thumbup:
kettlebellGuden
2011-06-13, 18:25
Saker som ingår är etta på 25kvadrat med kokvrå + liten dusch å toa.
Extremt basic hygienartiklar (fultvål + tandborste).
40 kronor till mat / dag.
kylskåp och spis/ugn.
rinnande vatten.
el till belysning + kylskåp och spis.
en kastrull
saker som definitivt inte ingår är: bil, supa, tv, tidningar, dator, mikrovågsugn, kaffekokare...
Minimjölk
2011-06-13, 18:29
Jag antar att du kommer få väldigt olika svar beroende på vem som svarar och om de svarar ang. vad de anser normalt och hur de skulle leva normalt utifrån den standard de har idag. Jag lever enligt mig själv något över normal levnadsstandard om man anser "normal" som medel i samma ålderskategori och livssituation.
Som småbarnsförälder spenderar jag mycket tid på både jobb och hemma varvid ett fint bra hus som tillåter till relax i form av swimmingpool, träning, hemmabio etc känns prioriterat. Även en bra bil och möjlighet att äta bra mat samt klä sig själv och barnen i fina kläder.
Att supa 2-3 gånger per månad är inte lika viktigt även om jag såklart skulle kunna göra det med.
Jag tycker ett mål som alla skall ha är att kunna leva enligt den standard de själva vill och sätter upp som mål. Sedan är det upp till var och en att prioritera ang om de är villiga att göra de eventuella uppoffringar som krävs.
Herr Oberst
2011-06-13, 18:30
Tur det inte är KBG som sätter fattiggränsen. Då hade vänstermedia omvandlat hela sin ordinarie verksamhet till en gigantiskt fet jävla blogg om fattiga stackars barn
von huff
2011-06-13, 18:30
Supa 2-3 ggr i månaden räknar jag inte i in i min levnadsstandard iaf :D Jättesvårt att svara så jag väntar tills fler har skrivit så ska jag försöka komma på nåt. Bra tråd dock! :thumbup:
kylskåp och spis/ugn.
rinnande vatten.
en kastrull
saker som definitivt inte ingår är: bil, supa, tv, tidningar, dator, mikrovågsugn, kaffekokare...
Okej.Vad jag menade var iaf att vad ni skulle ha i ert liv rent materiellt för att vara lyckliga eller kunna leva på den nivå ni vill.Jag skulle aldrig vara lycklig om jag inte hade råd med träning och att kunna köpa den mat jag vill ha.Kettlebellguden:är det där det du räknar som minikraven för att överleva för ´jag tror nog att det är en bit under det normala
Scratch89
2011-06-13, 18:31
kylskåp och spis/ugn.
rinnande vatten.
en kastrull
Vi pratar om normal levnadsstandard, inte vad man tycker är det minsta rimliga.
von huff
2011-06-13, 18:33
Jag antar att du kommer få väldigt olika svar beroende på vem som svarar och om de svarar ang. vad de anser normalt och hur de skulle leva normalt utifrån den standard de har idag. Jag lever enligt mig själv något över normal levnadsstandard om man anser "normal" som medel i samma ålderskategori och livssituation.
Som småbarnsförälder spenderar jag mycket tid på både jobb och hemma varvid ett fint bra hus som tillåter till relax i form av swimmingpool, träning, hemmabio etc känns prioriterat. Även en bra bil och möjlighet att äta bra mat samt klä sig själv och barnen i fina kläder.
Att supa 2-3 gånger per månad är inte lika viktigt även om jag såklart skulle kunna göra det med.
Jag tycker ett mål som alla skall ha är att kunna leva enligt den standard de själva vill och sätter upp som mål. Sedan är det upp till var och en att prioritera ang om de är villiga att göra de eventuella uppoffringar som krävs.
Ja absolut så har alla olika mål och prioriteringar.Om man är uppväxt med utlandsresor,dyra hobbyn osv osv så krävs det säkert mera materiellt sätt än om man lekt med trägubbar som barn.
Bor i Bortomberga och här är normal levnadsstandard djupa debt. Kör V8 på nära 300 hk som inte fungerar nåt vidare, över ändå, kranarna droppar ingen fixar, ingen värme påslagen på vintern, betalar separat och dyrt för vettig sjukförsäkring, wow, det är över normalt, inte mycket till semester, men det är ok, rätt normalt. Många har det värre. Många har det bättre.
Herr Oberst
2011-06-13, 18:37
Bor i Bortomberga
Närheten av Långtbortistan?
kettlebellGuden
2011-06-13, 18:37
Tur det inte är KBG som sätter fattiggränsen. Då hade vänstermedia omvandlat hela sin ordinarie verksamhet till en gigantiskt fet jävla blogg om fattiga stackars barn
Det finns inga fattiga barn i Sverige.
Herr Oberst
2011-06-13, 18:39
Självklart inte. Men försök få våra journalister samt S(K), MP(K) och VP(K) att förstå det istället
Jockefoten
2011-06-13, 18:41
Normal levnadsstandard för mig är:
Vettigt boende.
Bredband.
Bra mat.
Bil.
Tillräckligt hög lön så att man kan spara.
Minst 100K på kontot till nödsituationer.
Imo är det korkat att vara utan något av dessa.
kettlebellGuden
2011-06-13, 18:43
Normal levnadsstandard för mig är:
Vettigt boende.
Bredband.
Bra mat.
Bil.
Tillräckligt hög lön så att man kan spara.
Minst 100K på kontot till nödsituationer.
Imo är det korkat att vara utan något av dessa.
Jag kan förstå allt där förutom bilen.
storPines
2011-06-13, 18:43
Normal levnadstandard för mig är ungefär så som jag har det:
Sambo (ej skadat gods) 2 barn, 3 katter, 1 hund, villa, 2 stycken bilar (2008, 1985), ny stationär dator + en liten äldre, några bärbara datorer (några år på nacken), 2 st plasmatv (60" + 42"), projektor, ipad (viktigast :) ) mm. Saknar dock lite finare kläder samt möjligheten att resa utomlands oftare.
Vad baserar du det på?
von huff
2011-06-13, 18:46
Vad är fattig?Jag påstår att det finns massor av fattiga.Man behöver inte vara uteliggare för att vara fattig
kettlebellGuden
2011-06-13, 18:47
Vad baserar du det på?
Jag baserar det på att vi har ett rätt fint skyddsnät i Sverige där även barnfamiljer får ekonomiskt bistånd om de skulle råka bli arbetslösa. Det är rätt komplicerat att komma under existensminimum om man inte ger sig fan på det.
kettlebellGuden
2011-06-13, 18:49
Normal levnadsstandard: mat i kylskåpet, skivstång i vardagsrummet.
Där går min gräns. Lyx utöver det som säng, kaffekokare och cykel.. det ser jag inte som normalt.
För min del så vill jag ha
Stimulerande arbete. <--- OBS! Jag vantrivs om jag är sysslolös.
Lägenhetsboende i ett lugnt område med minst ett sovrum och ett hobbyrum utöver kök badrum och vardagsrum.
Runt 500kr i månaden till kläder.
Runt 3000kr i månaden till mat.
Runt 300kr i månaden till hygien.
Runt 1000kr till nöjjen (här ingår även ett par fina öl)
Internet, ett måste för min del.
Saker jag inte behöver är tex TV, utlandssemester, fin bil, fina möbler osv.
Jag trivs med billiga second hand och IKEA.
Okej.Vad jag menade var iaf att vad ni skulle ha i ert liv rent materiellt för att vara lyckliga eller kunna leva på den nivå ni vill.Jag skulle aldrig vara lycklig om jag inte hade råd med träning och att kunna köpa den mat jag vill ha.Kettlebellguden:är det där det du räknar som minikraven för att överleva för ´jag tror nog att det är en bit under det normala
Svårt att precisera, men jag trivs rätt bra med min nuvarande situation, det jag skulle vilja ha utöver vad jag redan har är kanske bil, större litteraturbudget, och weekendresor utöver en större resa jag redan företar mig.
von huff
2011-06-13, 18:59
Normal levnadsstandard: mat i kylskåpet, skivstång i vardagsrummet.
Där går min gräns. Lyx utöver det som säng, kaffekokare och cykel.. det ser jag inte som normalt.
Då skulle du ju klarar dig på socialstöd hela livet:)Väldigt bra om man nöjjer sig med lite
kettlebellGuden
2011-06-13, 19:04
Då skulle du ju klarar dig på socialstöd hela livet:)Väldigt bra om man nöjjer sig med lite
Definitivt skulle jag göra det.
Jag lever dock på helt annan nivå än vad jag på något sätt anser normalt, och det har sin charm.. om inte annat så får man gott om pengar över till det ena och det andra.
En normal levnadsstandard är nog några tusen i månaden över vad jag skulle vilja ha.
Minimjölk
2011-06-13, 19:29
En normal levnadsstandard är nog några tusen i månaden över vad jag skulle vilja ha.
Du vill alltså ha sämre standard än vad du anser normal?
Jag tycker det är intressant att se hur olika människor ser olika på sin ekonomi beroende på bakgrund etc. Två personer med relativt lika bakgrund och samma situation kan se på sin egen sits på helt olika sätt.
Jag kan själv titta på min egen sits och se den både som bra, medel och dålig, beroende på vad jag relaterar den till.
Jag kan sätta upp
1 en nivå som jag finner som lägsta standard jag kan tänka mig för att överleva
2 en för vad jag asner som drägligt
3 en som jag anser som normal standard
4 en som jag ser som bättre än normal men sund (som jag har idag)
5 en som är långt över normal och slösaktig (spendersam).
Jag skulle nog kunna tänka mig att leva efter alla dessa fem under olika stunder i livet och ändå vara lycklig, tycker det handlar mycket om vanor. Däremot kanske någon annan sätter min nivå 1 som nivå 3 i deras liv och tvärtom.
Jag har märkt att jag sätter mina krav efter mina egna möjligheter, som ung student var kraven extremt låga för att seda gå upp med tiden. Kul på ett sätt men man bävar ju lite för vad detta innebär om 10år eller mer, har än så länge bara siktat högre men någonstans kanske det tar slut.
Känner folk som gått från väldigt bra standard ner mot betydligt sämre och det verkar betydligt kämpigare än att ha gjort resan åt andra hållet.
Än vad som generellt anses normalt.
kettlebellGuden
2011-06-13, 19:39
Trodde själv aldrig att jag skulle kunna vänja mig vid ett liv utan villan, pool, dyra hotell + dyra resor och fina bilarna. Tur att man med åren får perspektiv på vad som är normalt med åren.
På något sätt känns det som när man tittar på vad som är normalt får man väl ända ta någon sorts genomsnitt på de 9 miljarder människor vi har här på planeten. Eller?
Mycket vill ha mer. Hellre jobba deltid och få ut så mycket jag behöver för de intressen jag har, än att jobba heltid och få ut mycket mer pengar, skaffa nya intressen för att ha något att lägga pengarna på. Hellre mer fritid för att kunna syssla med det man tycker är roligt i livet. Tjänar man mer så är risken att pengarna i sig blir viktigare än fritiden. Att skaffa ny mobiltelefon och snabbare bil gör inte livet roligare. Fritiden är det viktigaste för mig. Jag hade helt klart kunnat leva gott på 12000 i månaden, vilket är rätt långt under normal levnadsstandard antar jag.
Omg, jag låter som en hippie :D
Livankaret
2011-06-13, 19:41
Hus, hund, 2 barn, 2 bilar varav en är apful men duger till att pendla med, En TV i vardagsrummet, en större i källaren med lite schysst ljud, några laptops, relativt nytt kök med bra vitvaror, möbler av lite finare modell än Ikea, ett ordentligt garage med allehanda verktyg, koja och gungställning i trädgården, en pool.
Utöver det vill jag ha minst 15000 över när allt annat är betalt och undansparat vid månadsskiftet för lite shopping och lullull.
Finns inget mer jag önskar mig för tillfället, go känsla att se sig om och vara 100% nöjd med att det har gått så bra och att man har allt man önskar sig. :)
Larsson85
2011-06-13, 19:44
Jag skulle säga att det beror på vilken åldersgrupp man befinner sig i. Ju äldre folk blir desto bättre levnadsstandard har de oftast.
I min krets skulle jag säga att en normal standard är att ha en 2:a, lite äldre bil och några tusen över varje månad att antingen roa sig för eller spara till något större.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.