Visa fullständig version : keto dieten
Hoppas jag är i rätt del av forumet nu annars får ni väl flytta tråden !
Jag har funderingar på Keto dieten och har då lite frågor som jag hoppas någon kan svara på och ja jag ska söka och läsa allt jag hittar med ....
1 i energi% hur ska jag dela upp kosten
2 Hur länge ska jag hålla på
3 När ska jag äta de kolisar jag äter
4 kan jag träna tungt som jag gör nu
5 vad har ni själva gjort för misstag
6 hur mycket ska jag dra ner på kalorierna nu äter jag 4300 per dag
Originally posted by miffo
Hoppas jag är i rätt del av forumet nu annars får ni väl flytta tråden !
Jag har funderingar på Keto dieten och har då lite frågor som jag hoppas någon kan svara på och ja jag ska söka och läsa allt jag hittar med ....
http://www.c-k-d.com har ett stort forum om keto. bodybuilding.com har ett forum med en keto-del också. Var nyligen en tråd uppe med en jäkla lång artikel i slutet av tråden, tror det var gammelyxan som saxat in den.
Finns ju lite olika typer av ketodieter.
1 i energi% hur ska jag dela upp kosten
Själv hade jag inte så stor koll på hur stor procent fett och protein jag åt. Åt mera fett i början tills jag kom i ketos, sedan mera protein.
2 Hur länge ska jag hålla på
Hur mycket vill du gå ner i vikt?
3 När ska jag äta de kolisar jag äter
Jag hade kolis-laddardag en gång i veckan.
4 kan jag träna tungt som jag gör nu
Jag kunde inte köra lika hårt, man kan inte köra lika hårt utan kolisar.
5 vad har ni själva gjort för misstag
Gått på keto överhuvudtaget! Nä, skämt åsido, det var intressant, men jag tror inte jag gör det igen, på ett tag i alla fall. Ångrar att jag inte testade hur mycket/lite kolhydrater jag kunde äta utan att komma ur ketos. Testade inte heller kolisar efter träning. :smash:
6 hur mycket ska jag dra ner på kalorierna nu äter jag 4300 per dag
kalorier in/kalorier ut. Hur snabbt vill du gå ner, vad är din energigräns...
jo jag vill testa att gå ner i fett för att se om jag får lite synliga blodådror, kanske låter puckat men jag har aldrig fått fram dom på vanligt sätt. min energi gräns hmmm på 3700kcal så står jag still i vikt runt 80kg. Jag tror jag vill gå ner ganska snabbt.
En till fråga vad är att gå in i ketos?
Tack för svaren !
En till fråga vad är att gå in i ketos?
Tack för svaren !
Hupp! Du borde nog läsa lite grundläggande om keto ser jag..
Ungefär någonting i den här stilen:
Ketos är när kroppen (levern) bildar ketonkroppar av fettsyror.
Ketonkropparna kan användas av hjärnan istället för glukos (från kolhydraterna) och är en mekanism som är bra att ha då man under tider av svält inte får i sig energi åt kroppen eller hjärnan. De ketonkroppar som inte används åker ut ur dig genom urinen och utandningsluften. (och svett kanske..) Så i princip kissar du ut fläsket... ketonerna används vid lågintensiv motion också, tror jag..
Man kan köpa sk. keto-stix på apoteket som man kissar på, vilka ger utslag ifall urinen innehåller ketoner.
Ketos är alltså det stadie du befinner dig i då kroppen tillverkar sitt eget bränsle av allt fläsk du har runt magen för att kunna funktionera ordentligt och ge hjärnan energi då den inte får detta bränsle i form av kolhydrater från kosten.
Nu får du lov att använda google och lära dig mera på egen hand! :thumbup:
jo jag vill testa att gå ner i fett för att se om jag får lite synliga blodådror, kanske låter puckat men jag har aldrig fått fram dom på vanligt sätt. min energi gräns hmmm på 3700kcal så står jag still i vikt runt 80kg.
Jag har synliga feta blodådror vid 15% fett på underarmar, biceps, vader. Så det är inte enbart fettprocenten som spelar in. Men visst, vid 10% ploppar det upp fler ådror lite här och där..
Då du legat på ett energiminus på 7000-7500 kcal så har du gått ner 1 kg fett. Resten av matematiken får du sköta själv.
Visserligen lär keto förhindra brutal muskelförlust men som vanligt rekommenderas inte att gå ner i vikt snabbt. 0.5kg i veckan är bäst.
ok tack för svaren :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.