Visa fullständig version : fråga ang protein och muskelmassa
idolwally
2011-06-13, 07:10
om man vid deff och inte tränar nämnvärt och inte äter tillräckligt med protein, blir då den mesta viktförlusten muskler istället för fett eftersom man inte tillför kroppen tillräckligt med byggstenar för att hålla igång musklerna?
eller vad är lättast att byta ner för kroppen, fett eller muskelmassa och vad går först egentligen?
tränade lätt och hade ett underskott men åt inte så mycket protein, såg skillnad på vågen men inte nämnvärt i spegeln så jag funderar på om det nu var muskler som har rykt istället för fett.
så jag funderar på om man ska prova igen men med högre protein, och sen undrar jag om det är några speciella muskelgrupper man bör träna mer än andra?
:smash::smash:
bål och ryggmusklerna borde väl vara bland dom viktigare?
zeusden1
2011-06-13, 07:53
Kör tunga basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress och militärpress så har du en mycket stabil grund vid deff. Även annars också.
Sheogorath
2011-06-13, 08:03
Med tillräckligt många perioder av hetsig jojo-bantning utan vettig belastningsträning är muskelförlusten i vart fall tillräcklig för att kunna skapa fetma i en normal- eller underviktig kropp ("Normal-Weight Obese Syndrome": fettmassa över 30% och BMI under 25). Den insikten borde vara avskräckande nog för alla som har en tanke på att gå ner snabbt i vikt utan att styrketräna. De enda som är ursäktade tycker jag är de med närmast sjuklig övervikt med fetma.
idolwally
2011-06-13, 08:12
Med tillräckligt många perioder av hetsig jojo-bantning utan vettig belastningsträning är muskelförlusten i vart fall tillräcklig för att kunna skapa fetma i en normal- eller underviktig kropp ("Normal-Weight Obese Syndrome": fettmassa över 30% och BMI under 25). Den insikten borde vara avskräckande nog för alla som har en tanke på att gå ner snabbt i vikt utan att styrketräna. De enda som är ursäktade tycker jag är de med närmast sjuklig övervikt med fetma.
för att jämna ut/komma ur det så kan man styreträna tungt och ligga på underskott så att man förlorar fettmassan?
Sheogorath
2011-06-13, 08:19
för att jämna ut/komma ur det så kan man styreträna tungt och ligga på underskott så att man förlorar fettmassan?
Ja, det skapar förutsättningar för att det ska bli bra i alla fall. Men det är också viktigt att äta tillräckligt med protein (för muskeluppbyggnad), fett (för hormonerna) och kolhydrat efter träningen (för att orka träna ordentligt). Ju mindre fett man har på kroppen desto mindre underskott tolererar man per dygn utan att riskera att förlora fettfri massa. Se: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5112095&postcount=7
idolwally
2011-06-13, 08:30
ska försöka komma igång med träningen igen, förut körde jag bara kardio men ska satsa på styrketräning nu istället och 1-2g protein och 1g fett/kroppsvikt.
är det något antal gram protein man ska ta efter träning eller räcker det om man köper eaa och dricker?
gillar att lägga största målet på kvällen, och innan tränade jag på kvällen och åkte hem och gjorde mat.
är vegan så det bästa alternativet antar jag, eller sojaproteinpulver. men vad jag har läst är eaa bättre? men det krävs att jag har ätit protein innan träningen för att det ska ge någon effekt?
Sheogorath
2011-06-13, 08:39
[1] ska försöka komma igång med träningen igen, förut körde jag bara kardio men ska satsa på styrketräning nu istället och 1-2g protein och 1g fett/kroppsvikt.
[2]är det något antal gram protein man ska ta efter träning eller räcker det om man köper eaa och dricker?
gillar att lägga största målet på kvällen, och innan tränade jag på kvällen och åkte hem och gjorde mat.
[3]är vegan så det bästa alternativet antar jag, eller sojaproteinpulver. men vad jag har läst är eaa bättre?
[4]men det krävs att jag har ätit protein innan träningen för att det ska ge någon effekt?
1. Du vill förmodligen ha mer protein än så vid viktnedgång. Satsa på 2-3 g / kgkv istället (totala intaget under hela dygnet).
2. Om du tar EAA enligt rekommendationen på förpackningen eller vassleproteinpulver motsvarande minst 20 g protein räcker det. Alla vegetabiliska alternativ är sämre än vassle så öka gärna på det där om du ska äta sojaprotein.
3. EAA är mycket bättre men jag vet inte om det är utvunnet ur animalier. Någon annan får fylla i.
4. Nej, det krävs inte att du ätit protein innan. Aminosyror eller helt protein efter träningen räcker.
Masterpan
2011-06-13, 10:17
Har för mig att Eaa vanligen utvinns ur vassle
King Grub
2011-06-13, 11:50
Nej, EAA-tillskott är syntetiska. Mikroorganismer som får fermentera i näringslösning.
Många bra inlägg från dig Sheo, korta optimala och pedagogiska svar!
SiSenior
2011-06-13, 17:25
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=166836&highlight=%E4ta
SiSenior
2011-06-13, 17:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=166836&highlight=%E4ta
Felpost...
Sheogorath
2011-06-13, 18:23
Många bra inlägg från dig Sheo, korta optimala och pedagogiska svar!
Tackar, Snigeln!
Om man går ned i vikt, och förlorar en del massa.. är det då sannolikt att man får tillbaka den massan när man går upp i vikt igen? Utan styrketräning inblandat. (dvs personen har inte tränat varken innan eller efter)
Sheogorath
2011-06-13, 19:10
Om man går ned i vikt, och förlorar en del massa.. är det då sannolikt att man får tillbaka den massan när man går upp i vikt igen? Utan styrketräning inblandat. (dvs personen har inte tränat varken innan eller efter)
Den teorin jag hört om normal-weight obese syndrome är just att eftersom muskelförlust och fettinlagring kan ske i stort sett hur snabbt som helst (vilket inte gäller fettförlust och muskelinlagring) så kommer kroppen förfettas varje gång man hastigt tappar vikt och sedan går upp den snabbt igen.
Jag tror dock att muskelinlagring kan ske väldigt snabbt om det är inlagring mot tidigare nivåer av muskelstorlek (aka muskelminne). Dock med hänsyn till vid vilken kroppsvikt man hade denna muskelstorlek! Dock finns det nog inget sånt för fettförlust ;)
Sheogorath
2011-06-13, 19:41
Jag tror dock att muskelinlagring kan ske väldigt snabbt om det är inlagring mot tidigare nivåer av muskelstorlek (aka muskelminne). Dock med hänsyn till vid vilken kroppsvikt man hade denna muskelstorlek! Dock finns det nog inget sånt för fettförlust ;)
Absolut. Men som jag förstod frågan handlade det om viktuppgång utan styrketräning.
idolwally
2011-06-13, 19:42
jag gick ner från 70 till 66 utan skillnad, det var då jag inte styrketränade.
visserligen är det bara fettet på sidan till baksidan av ländryggen aka lovehandles som är kvar, resten av kroppen ser rätt smal ut.
tror inte själv att jag skulle lida av detdär normal överviktssymdomet, men kan ju posta en bild om det skulle hjälpa.
ska börja äta seitan har jag bestämt, det är det bästa proteinet jag kan få i mig som vegan. ca 22g protein per 100g, ca 120 kcal per 100g också så det är rätt bra. sen 2-3 avocados varje dag, alt kanske steka/fritera seitan i raps eller annars bra olja. så äta 400g seitan och eaa efter träning borde tillgodose mig rätt bra?
har läst på forumet att endel säger att kroppen bara kan ta upp x-antal gram protein vid en måltid, stämmer det? som jag skrev innan gillar jag att äta en stor måltid på kvällen och inte hålla på och äta en massa på dagen.
äter bra med grönsaker redan nu, upp emot minst 500g varje dag, så egentligen är det bara proteinet som jag inte har lagt till.
sen börja med basövningar som marklyft, utfallsteg, knäböj och militärpress, och ligga på ca 500 under kaloribehov. basövningar är lätt att göra hemma eller i naturen så länge man har tillgång till lite tunga redskap.
marklyft med hantlar/vikter borde gå lika bra som med stång?
så utifrån det jag skrev borde jag ha en relativt bra grund att få bort fettet och ge mig en bra julklapp?
Om du har läst på forumet så borde du ha sett att kroppen tar upp all protein, det tar bara olika lång tid beroende på vad du äter till.
Vassle kan du bara ta upp en viss mängd på tom mage. Men annars tas allt upp av kroppen.
idolwally
2011-06-14, 06:20
alright, läste antagligen inte så noga då.
hur bra är glutenprotein?
tänkte somsagt börja göra seitan, och det är ca 22g protein/100g.
Glutenprotein är väl hyfsat. Det är inte helt fullvärdigt och hade behövt mjölkprotein för att bli det, men jag antar att det är uteslutet. Sojaprotein är bättre isåfall, har du provat textruerat vegetabiliskt protein gjort av soja?
idolwally
2011-06-15, 06:09
japp det har jag gjort tvp förkortat.
tittade på mitt tvp och det innehöll bra med protein, dock är det svårt och dyrt att få tag på. kanske blir en beställning på tvp och glutenmjöl för lite omväxling.
eller är låtsäga 10-15g fullvärdigt protein bättre än 22g icke fullvärdigt protein?
kan någon förklara snabbt fullvärdigt och icke fullvärdigt, vad som hinnebär.
(jag vet att det går att googla fram men det är meningen att man ska fråga och få bra svar :))
rätta mig om jag har fel nu, men vad jag har läst och förstått det hela:
äta minst 2-3g protein/kroppsvikt
äta minst 1g fett/kroppsvikt
ligga på ca 500 kcal underskott eller mer om man klarar av.
träna hård styrketräning, konditionsträning är sämre för det utsöndrar något som inte bygger muskelmassa utan "förstör" muskelmassa. man bränner mer kcal under tiden man tränar cardio men med styrketräning så höjs omsättningen under längre tid. men det blir aldrig lika mycket som cardioträning.
om man äter för lite protein och för lite så tar kroppen av musklerna istället för fettet, och om man inte äter fett så stimulerar det inte fettet i kroppen att göra av med fett.
har länge trott att cardio utan mycket protein och stort kaloriunderskott ska ha hjälpt mig gå bort lite sidofett men nu när jag inte har lyckats så måste det ha vart proteinet och cardion som har sabbat det?
skulle man klara sig långt med hantlar för marklyft, utfallsteg, militärpress/hantelpress samt en bra proteintät diet med ca 500 underskott?
Tvp dyrt? Har själv beställt tvp från ett ställe och fick ett väldigt bra PPK (protein per krona).
Om något är fullvärdigt så innehåller det minst en viss mängd utav alla de essentiella aminosyrorna (EAA) per gram protein. Kommer alla essentiella aminosyror över denna nivå är proteinet fullvärdigt. Veteproteins EAA kommer alla över detta värde, med undantag för lysin om jag minns rätt. Så i vetes fall är det en lägre mängd lysin som begränsar vetet från att bli fullvärdigt. I mjölk är proteinet fullvärdigt och där finns t om ett överskott på lysin. På det viset kan mjölkprodukter komplettera vetekällor, de blir som två pusselbitar som passar ihop.
Om man inte kompletterar upp vete får man inte ut "fullt värde" utav proteinet. Men det är inte värdelöst för det!
Vad jag vet finns det inga veganska livsmedel som kan komplettera upp vete utan att själv bidra med en ny brist på en annan aminosyra.
och om man inte äter fett så stimulerar det inte fettet i kroppen att göra av med fett.
Mjae. Fett är kroppen bra på att göra av med vid ett underskott även utan ett intag av fett. Men om du har för lite fett i kosten kan det påverka en blandning av dina kroppsfunktioner negativt. Fett behövs för att upprätthålla hälsa (och liv), därav rekommendationen på minst 0,5g/kg.
har länge trott att cardio utan mycket protein och stort kaloriunderskott ska ha hjälpt mig gå bort lite sidofett men nu när jag inte har lyckats så måste det ha vart proteinet och cardion som har sabbat det?
Brist på styrketräning och protein kan ffa ha sabbat det. Jag tror inte konditionsträning är så pass negativt att det är avgörande. Jag tränar själv konditionsträning vid viktminskning just för att jag ser fler fördelar än nackdelar med det. Det blir lättare att skapa ett underskott med cardio och för mig så dämpar det även aptiten (dubbel effekt). Man kan ju köra lagom med cardio, 2-3 pass i veckan max 45 minuter kanske?
skulle man klara sig långt med hantlar för marklyft, utfallsteg, militärpress/hantelpress samt en bra proteintät diet med ca 500 underskott?
Ja det kan gå rätt bra. Det blir svårt att få stor belastning för benen om du ska köra utfall med hantlar eftersom ditt grepp kommer att bli den svagaste länken, men det är ju alltid något och även marklyft tränar ju benen.
hejhopp79
2011-06-15, 12:10
Nja, vikten har såvitt jag vet en set-point dit vikten strävar.
idolwally
2011-06-16, 06:20
sniggel;
tycker du det skulle vara nödvändigt att ta eaa före eller efter träning när man äter veteprotein för att få det "komplett"?
jag hittade en tysk punkdistrohemsida som sålde tvp billigt med 46g protein per 100g, om det nu stämmer. mailade och frågade och han visste inget för det stog inget på förpackningen så jag bad han kolla med deras leverantör och sen fick jag det svaret.
så det blir en beställning av 2.5kg tvp medaljonger och 5kg vetegluten :)
Syftade på att man kan ha mer muskelmassa ju mer man väger. (SUMO 4tw)
sniggel;
tycker du det skulle vara nödvändigt att ta eaa före eller efter träning när man äter veteprotein för att få det "komplett"?
jag hittade en tysk punkdistrohemsida som sålde tvp billigt med 46g protein per 100g, om det nu stämmer. mailade och frågade och han visste inget för det stog inget på förpackningen så jag bad han kolla med deras leverantör och sen fick jag det svaret.
så det blir en beställning av 2.5kg tvp medaljonger och 5kg vetegluten :)
Svårt att säga vad "nödvändigt" innebär. EAA efter träning har dock en gynnsam effekt, speciellt om du inte äter stora mängder fullvärdigt protein.
Jo det kan nog stämma med en sisådär 45g protein per 100g. Tror jag och min sambo kom fram till något sånt själva när vi gjorde efterforskningar. Ja det var lite svårt att hitta informationen. Tror jag såg just tvp säljas i ica-butik nånstans och där kunde man läsa innehållsförteckning, dock har jag glömt vad det stod.
Hur menar du? Set-point dit vikten strävar (?)
Eddie Vedder
2011-06-16, 15:08
Hur menar du? Set-point dit vikten strävar (?)
En gräns av fett på kroppen som kroppen liksom "trivs med". Långt under sin set-point blir det riktigt svårt att hålla vikten och aptiten i schack.
En gräns av fett på kroppen som kroppen liksom "trivs med". Långt under sin set-point blir det riktigt svårt att hålla vikten och aptiten i schack.
Vilket också kan påverka prestationen och hur lätt man bygger muskler. Vilket är varför man ibland rekommenderar folk som vill bygga muskler att våga gå upp i vikt och "komma ur" strandformen. Detta beror förstås på var man har sin setpoint men vissa ligger konstant något (eller mycket) under den för att de vill "hålla sig i form" men de vill även bygga maximalt med muskler. Då får man ta sig en funderare på vad man anser viktigast.
Detta är förstås ingen anledning till att tokbulka (och hamna långt över sin setpoint) då det finns många nackdelar med det också.
idolwally
2011-06-24, 09:35
hur är det med räknar du kalorier på protein?
tex hur mycket 45g protein motsvarar i kaloier på 100g?
vilket är att föredra för basövningar, hantlar eller en skivstång med vikter?
skivstången är lättare att byta vikter på vs hantlarna som är "lätta och smidiga" att använda.
Big Sleazy
2011-06-24, 10:00
Kan set-point påverkas? Eller kommer den för alltid vara inställd på när en person var som fetast till exempel?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.