handdator

Visa fullständig version : Betyder mer förbränningsträning större viktnedgång i fettprocent?

UEIS
2011-06-12, 22:27
Hej allihopa!

Efter en kort diskussion med en läkarstuderande vän vänder jag mig nu till er på Kolozzeum; betyder mer motion en högre procentuell viktminskning i fett jämfört med muskler om variabeln kaloriintag hålls oförändrad? Gör det stor skillnad att exempelvis vara ute och gå i tre timmar utöver tung styrketräning och högintensiv konditionsträning eller får man samma resultat med tung styrketräning, högintensiv konditionsträning samt ett mindre kaloriintag?

Tack i förhand!

Mvh

UEIS

Ronn
2011-06-12, 23:26
kcal underskott är förutsättningen för viktnedgång, om du uppnår det med kost eller motion eller kombination av dom två är upp till dig. Optimalt för att behålla muskelmassa är att inte kombinera underskottet med tung konditionsträning.

Sheogorath
2011-06-13, 00:07
Hej allihopa!

Efter en kort diskussion med en läkarstuderande vän vänder jag mig nu till er på Kolozzeum; betyder mer motion en högre procentuell viktminskning i fett jämfört med muskler om variabeln kaloriintag hålls oförändrad? Gör det stor skillnad att exempelvis vara ute och gå i tre timmar utöver tung styrketräning och högintensiv konditionsträning eller får man samma resultat med tung styrketräning, högintensiv konditionsträning samt ett mindre kaloriintag?

Tack i förhand!

Mvh

UEIS

Nej. Ju intensivare en aktivitet är desto mer substrat för energi tas från glykogen. Det motsatta gäller också: att ju mer lågintensiv en aktivitet är desto mer substrat tas från fett. Det mest lågintensiva man kan göra är att vila. Sett över dygnet jämnar det ut sig och det finns ingen träningsform som ökar dygnets fettförbränning.

UEIS
2011-06-13, 08:04
Okej. Tack så mycket för bra svar!