handdator

Visa fullständig version : Ögonlaseroperation

o.z.z
2011-06-11, 19:14
Funderar på att göra ögonlaseroperation för att slippa linser och glasögon. Någon som gjort laseroperation och kan berätta lite om era erfarenheter. (hittade den gamla tråden, men vill ha "färska" åsikter)

petah
2011-06-11, 19:19
Har två vänner som opererat ögonen med laser, båda såg extremt dåligt utan glasögon innan.

Nu ser båda normalbra, behöver ej glasögon.

Enligt dem så var man extremt ljuskänslig första dagen sen släppte det mer och mer tills de var bra efter typ 3 dagar. Ingen smärta under operationen.

petah
2011-06-11, 19:21
Ena opererade sig i Gävle, andra i sthlm.

dupper
2011-06-11, 19:37
Jag funderar på det. Eller ja, jag har sagt att jag ska göra det om något/några år när jag haft stabil syn och klarar åldersgränsen på det givna stället. (Är 19 nu om någon undrar)

Det enda som jag har förstått är en nackdel, är att hornhinnan(?) inte läker ihop helt efter op, och att detta kan göra att man kan gnugga sig till en grumlig syn. För i övrigt låter det riktigt fantastiskt med en sån operation.

IronBug
2011-06-11, 19:42
It's all fun and games until somebody loses an eye.

Stoltz
2011-06-11, 19:44
It's all fun and games until somebody loses an eye.

Hade varit intressant att se hur ofta det har gått fel faktiskt.

Nattljus
2011-06-11, 20:06
fick mina opererade i malmö för några år sedan. smärtfri operation. sanslös kramp i musklerna runt ögonen timmarna direkt efter. härlig "knivar i ögonen"-känsla i 2-3 dagar och rejält ljuskänslig i över ett år. det tog cirka 18 månader tills mina ögon läkte helt, till dess var det många perioder med dimsyn och av och till en känsla av långsynthet på ena ögat.

jag hade både närsynthet och brytningsfel, fixades samtidigt och själva operationen var ingenting. det är läktiden som är irriterande.

totalt sett det absolut bästa jag gjort, även om jag räknar med alla obehagliga sidoeffekter. inga mer glasögon/linser *cupid*

Stoltz
2011-06-11, 20:09
Oj, det var en jävla lång läkeperiod Nattljus..! Minns du vad operationen kallades?

Nattljus
2011-06-11, 20:11
Oj, det var en jävla lång läkeperiod Nattljus..! Minns du vad operationen kallades?
jag minns inte vilken förkortning det var.
kan leta reda på papperna senare, jag har ändå lovat mig själv att jag ska röja i hallgarderoben. jag tror de ligger därinne, någonstans.

Dreas
2011-06-11, 20:11
Fast, är det så jobbigt med linser då? Jag har noll problem att ta ur eller i dom, förstår att det finns folk som avskyr linser också, då kanske de små men ändå existerande riskerna med en sådan operation känns överkomliga.

limenka
2011-06-11, 20:17
Fast, är det så jobbigt med linser då? Jag har noll problem att ta ur eller i dom, förstår att det finns folk som avskyr linser också, då kanske de små men ändå existerande riskerna med en sådan operation känns överkomliga.

Att ta ut och in linser är inga problem för mig heller. Problemet för mig är att linsen i vänster öga alltid åker upp. På 4 månader har den i vänster åkt upp "i" ögat 3 gånger. Det blir en jävla panik att få ut skiten innan den åker upp helt bakåt ögat.

Nattljus
2011-06-11, 20:19
jag hade ruggigt dålig syn innan operationen. varje gång jag vaknade var jag tvungen att treva mig fram till glasögonen innan jag ens kunde bedöma var jag var någonstans. hittade jag dem inte hade jag inte en chans att leta mig fram.

linser är egentligen ännu jävligare eftersom de ibland faller ur och sedan är omöjliga att hitta, även för någon med normal syn :smash:

egentligen var det inte linser/glasögon i sig som jag avskydde, utan mer att jag var så förbaskat hjälplös utan dem. det var främsta orsaken till att jag opererade mig. för frihetens skull :)

Stoltz
2011-06-11, 20:21
egentligen var det inte linser/glasögon i sig som jag avskydde, utan mer att jag var så förbaskat hjälplös utan dem. det var främsta orsaken till att jag opererade mig. för frihetens skull :)

+1. Har märkt det när jag är ute och reser också.
Vill inte ha den begränsningen.

creperiet
2011-06-11, 20:25
Gjorde Lasek/Elsa (?) för drygt två år sedan. Själva operationen inget problem, helvetessmärta i tre dagar efteråt. Inga komplikationer utöver det förutom en ibland "lätt knivkänsla" när jag har gnuggat mig och tittat åt vissa håll, men detta har successivt lagt sig under två år och nu tror jag det i princip har försvunnit. Är totalnöjd.

o.z.z
2011-06-11, 20:33
jag har stora problem med linser...känns extremt obekvämt och jobbigt för ögonen. Har testat de flesta märken, både endags, månads, dygnetrunt, samt olika storlekar. Glasögon tycker jag bara är klumpigt. Jag brukar ofta gå utan både linser och glasögon just för att jag tycker det är obekvämt. Men det brukar sluta med att jag går vilse eftersom allt är suddigt :D

Nattljus
2011-06-11, 20:38
jag har stora problem med linser...känns extremt obekvämt och jobbigt för ögonen. Har testat de flesta märken, både endags, månads, dygnetrunt, samt olika storlekar.
har du provat att byta linsvätska? linsvätskan gör större skillnad för känslan än typen av linser (min subjektiva åsikt, förstås).

o.z.z
2011-06-11, 20:40
har du provat att byta linsvätska? linsvätskan gör större skillnad för känslan än typen av linser (min subjektiva åsikt, förstås).
Ja jag har testat alla möjliga, inget funkar bra. Just därför jag är väldigt sugen på att göra en laseroperation.

Kryss
2011-06-11, 21:02

Olika märken eller sorter bara?

Själv blir jag så torrögd att linser inte funkar hela dagar ens, kör på endagslinser ibland om jag ska hitta på något och när jag tränar.

Xtronal
2011-06-11, 22:31
Hur mycket får man punga upp för en ögon operation?

Jag är närsynt. Använder linser just nu.

Dreas
2011-06-11, 22:34

Jag är närsynt. Använder linser just nu.20 - 25k tror jag.

Xtronal
2011-06-11, 22:39
20 - 25k tror jag.

10 år av lins användning = en laseroperation isf. *gah!*

o.z.z
2011-06-11, 22:40

Jag är närsynt. Använder linser just nu.
kollat lite på memira, finns billigare företag.
FS-LASIK 35 500 kr / 449 kr/månad
LASIK 30 000 kr / 378 kr/månad
LASEK 29 500 kr / 373 kr/månad

Xtronal
2011-06-11, 22:42

Dyrast är oftast bäst. :naughty:

o.z.z
2011-06-11, 22:49
Dyrast är oftast bäst. :naughty:
Kan man ju hoppas iaf:D

lorithas
2011-06-11, 22:49
Fick mina ögon opererade i tisdags. Metoden var s.k. LASIK.
Som flera andra redan sagt här förinnan var operationen totalt smärtfri och inget att oroa sig för alls (painkiller-ögondroppar + valium). Fast jag erkänner glatt att jag var kanske pyttelite rädd (ehrhem jag menar jag höll på att skita på mig :D) i väntrummet innan själva operationen. Var ljuskänslig i ett par timmar efteråt endast. Men använder endå solbrillor för det mesta, dels för att vädret är så bra och dels för att ögonen är helt blodsprängda ^^.
Min syn är 100% återställd, och jag ser alltså lika bra (ut) som jag gjorde med linser.
Det värsta är alla j*vla ögondroppar man ska ta var och varannan timme för att undvika inflammation.
Allt i allt så är jag _mycket_ nöjd med operationen. Hoppas du blir nöjd med din också om du väljer att göra det. Tycker det viktigaste är att du känner dig säker i ditt val om du tänker göra det!!
peace

o.z.z
2011-06-11, 22:54
Någon som vet ungefär hur lång väntetid det brukar vara?, varierar självklart från olika kliniker. Men på ett ungefär.

Perna
2011-06-11, 23:15

Varför inte åka till thailand och göra det det där, billigare och du får lite semester samtidigt.

qwerty1
2011-06-11, 23:36
+ ett apotek där du kan välja och vraka!

Ademius
2011-06-12, 01:00
Funderar på att göra ögonlaseroperation för att slippa linser och glasögon. Någon som gjort laseroperation och kan berätta lite om era erfarenheter. (hittade den gamla tråden, men vill ha "färska" åsikter)
Jag gjorde FS LASIK i slutet av augusti i fjol. Jag opererades för närsynthet och astigmatism. Det gick då på 32 000 kr med studentrabatt (35 000 kr ordinarie). Det rann och sved från ögonen i några timmar efteråt och jag kunde inte ta mig själv hem, utan fick skjuts hem. De följande två veckorna skulle jag ta ögondroppar med antibiotika 6ggr/dag samt smörjande ögondroppar ett par månader efter det för att motverka torrhet i ögonen.

Det gick väldigt snabbt för mig att vänja mig av med glasögon som jag haft varje dag i 8 år innan det. När jag väl slutade ta ögondroppar tänkte jag inte ens på det. Känslan var rätt obeskrivlig och resultatet var en väldig lättnad för mig som alltid hatat att ha glasögon och aldrig riktigt identifierat mig med det. Linser var för krångligt för mig.

En längre tid efteråt upplevde jag dock ljuskänslighet, särskilt i mörker. '
Idag ser jag bättre än vad jag gjorde MED glasögon på. :)
Kan man ju hoppas iaf:D
Det beror på, för vissa rekommenderas enbart vissa alternativ beroende på hur just ditt synfel är och hur ditt öga ser ut. LASIK lider man betydligt mindre av än LASEK. LASIK så är det över på ett par timmar, och man kan i de flesta fall titta på TV samma kväll och köra bil dagen efter. LASEK får du lida (det kan svida rejält) i uppemot en vecka innan synen är någorlunda återställd.

Någon som vet ungefär hur lång väntetid det brukar vara?, varierar självklart från olika kliniker. Men på ett ungefär. Inte alls lång tid, de vill boka in en ganska omgående när man väl varit på undersökning, handlar om en eller två månader max. Jag sköt upp det några månader för att spara ihop pengar.

o.z.z
2011-06-12, 02:23
ahh tack för bra info, kan tänka mig att det är en lättnadskänsla att slippa glasögon och linser.

Snobbe
2011-06-12, 02:42
Funderar på att göra det också, dock har jag haft kass syn för kort tid för att man ska var asäker på att den inte ändras inom några år.

Är det någon som hört någon som gjort en operation och sen fått sämre syn igen? Lär väl inte vara omöjligt att man efter 5-10år får kass syn igen och måste då använda linser/glasögon?

martikainen
2011-06-12, 09:00
Gjorde ELSA/LASEK för 1år sedan

operationen tog totalt 1h från det jag gick in hos min optiker tills jag gick ut, kunde ta mig hem själv.
De 3 dagarna efter spelade jag playstation och njöt av att vara ledig, ett par timmar varje dag kändes det som jag hade en ögonfrans på ögat tex, ingen mer smärta än så

När jag skulle ta ur skyddslinsen varnade dom mig för smärta osv, det kändes precis som att ta ut en vanlig lins.

Jag är sjukt nöjd! och rekommenderar alla som kan att göra detta, otroligt skönt att slippa glasögon och linser, även fast linser är rätt behagligt jämfört med glasögon

30tusen är inga stora pengar heller över tiden, räkna på vad linser+glasögon kostar för 10år!

samsung
2011-06-12, 15:33
skönt att läsa så många positiva kommentarer! Ska själv boka en förundersökning i kommande dagarna för att sedan förhoppningsvis få slut på detta eländet med röda torra ögon från linser. Kan säga att det skulle vara bland de bästa som kan hända mig att kunna se som en normal person utan att vara beroende av glasögon/linser mer

IronBug
2011-06-12, 15:47
Finns risken att synen blir sämre/försvinner? Eller är dagens metoder så pass säkra att denna risken helt är borta?

Stoltz
2011-06-12, 15:52
Finns risken att synen blir sämre/försvinner? Eller är dagens metoder så pass säkra att denna risken helt är borta?

Jag tror aldrig att man kan tala om en risk som helt försvinner i kirurgiska ingrepp. När man börjar skära - oavsett om det är med kniv eller laser - så finns där ju risker.

creperiet
2011-06-12, 16:32

Företagen har statistik på sina hemsidor, risken varierar beroende på operationstyp.

IronBug
2011-06-12, 16:55
Jag tror aldrig att man kan tala om en risk som helt försvinner i kirurgiska ingrepp. När man börjar skära - oavsett om det är med kniv eller laser - så finns där ju risker.

Såklart.

Företagen har statistik på sina hemsidor, risken varierar beroende på operationstyp.

Kan man lita på partisk statistik?

creperiet
2011-06-12, 19:53
Kan man lita på partisk statistik?

Kan man lita på något?

För mig gick det bra, och för alla jag känner har det också gjort det.

Pungis
2011-06-12, 20:09
Varför kostar det egentligen 30,000kr för en timmes operation? :-O

Är det extremdyr utrustning som används eller tar dom bara så mycket pröjs dom kan?

Nattljus
2011-06-12, 21:31
min operation kostade 22 000. har priserna stigit senaste åren?

Snobbe
2011-06-12, 21:37
Varför kostar det egentligen 30,000kr för en timmes operation? :-O

Är det extremdyr utrustning som används eller tar dom bara så mycket pröjs dom kan?

För det första så är det inte bara en timmes operation utan det är mycket jobb innan och efter som också görs. Men det är klart dom tar lite extra stålar för att dom kan.

Något jag frågade innan men ingen verkar kanske veta svaret på det, om hur stor chansen är att man får sämre syn efter t.ex. 10år. Kan man isf göra en till operation o fixa det igen? Eller är det "omöjligt" att få dålig syn igen?

Själva operationen verkar inte vara så riskfylld men tänkte långsiktigt. Skulle kännas surt o punga ut 30k o sen behöva göra om skiten om 5år.

Nattljus
2011-06-12, 21:48
För det första så är det inte bara en timmes operation utan det är mycket jobb innan och efter som också görs. Men det är klart dom tar lite extra stålar för att dom kan.

Något jag frågade innan men ingen verkar kanske veta svaret på det, om hur stor chansen är att man får sämre syn efter t.ex. 10år. Kan man isf göra en till operation o fixa det igen? Eller är det "omöjligt" att få dålig syn igen?

Själva operationen verkar inte vara så riskfylld men tänkte långsiktigt. Skulle kännas surt o punga ut 30k o sen behöva göra om skiten om 5år.
här är en frågor och svar-sida från företaget som fixade mina ögon:
http://www.varda.se/fragor-och-svar/

minns att jag både ringde och mejlade med frågor både före och efter operationen och fick massor med bra svar (även om jag inte minns svaren nu efteråt :smash:)

kolla där, så kanske du hittar nåt.

Noobe
2011-06-13, 23:33
Någon som vet hur riskfyllt det är att operera om man håller på med kampsport? Någon metod som är bättre?

creperiet
2011-06-14, 08:11
Någon som vet hur riskfyllt det är att operera om man håller på med kampsport? Någon metod som är bättre?

En av sakerna de avrådde från ett tag efter operation var just slag mot ögat. Vet ej om det gäller alla.

o.z.z
2011-06-14, 19:50
Då var tid bokad för undersökning, för att se om jag kan genoföra operationen. De sa att de säger nej till ca 20% av de som vill operera sig.

Åsa M
2011-06-14, 22:44
Jag opererade mig med Lasek/Elsa för 2 år sedan. Valde just den metoden för att den har minst komplikationer under läkningen, även om den är lite mer smärtsam. Kollade upp flera olika ställen innan jag valde dem jag fick bäst förtroende för (Cityakuten, Stockholm). Kostade dessutom bara 20 kkr för studenter, men de verkar ha väldigt bra ordinarie priser också jämfört med konkurrenterna. Jag var extremt ljuskänslig första dagen, efter 3-4 dagar var jag ute med solglasögon utan problem. Hur fort ögonen "justerar in sig" är väldigt individberoende. Mitt ena öga var ok efter mindre än en vecka, det andra tog över 2 månader på sig. Kunde sitta vid datorn utan att få tokont i huvudet efter ca 1 vecka. Bra förslag är att se till att göra det i början av en längre ledighet, för det är inte alls säkert att du är i form för att jobba/plugga en vecka efter operation.

Jag hade torra ögon redan innan, kunde inte använda linser längre, och de varnade för att det kunde bli värre efter operationen. De första månaderna var det också så, men sen blev det bra igen. Dvs, inte torrare än förut.

Biverkningarna är som tidigare nämts stick i ögonen. Känns ungefär som om ögonlocken torkat fast på ögat. Inträffade då och då upp till kanske 1.5 år efter operationen. Fukta ögonen, sen är problemet löst. En annan biverkning som verkar bli permanent är att ögonen tar lite längre tid för att ställa om sig från ljus omgivning till mörk. Handlar om någon sekund kanske, så inte ett jätteproblem direkt.

Operationen var bland det bästa jag gjort. Aldrig ångrat mig.

o.z.z
2011-08-02, 20:48
Sådär då var man nyopererad, gryyymt skönt o slipa glasögon o linser :thumbup: . Lite torrt i ögonen så ögondropparna är ju en nödvändighet. Hur länge kan man räkna med att ögonen känns torra btw?

davvvan
2011-08-02, 20:53
Hur mycket kostade det?

Jag har glasögon och linser, dessutom har jag naturligt torra ögon vilket gör att mina ögon inte gillar när jag använder linser för ofta... Så blir i princip bara när jag tränar och när jag ska ut/iväg. Kör ofta utan glasögon när jag kan eftersom jag inte ser så jävla dåligt. -2.25 och brytningsfel på höger öga. Vore grymt att slippa skiten.

Skjaves
2011-08-02, 21:05
Sådär då var man nyopererad, gryyymt skönt o slipa glasögon o linser :thumbup: . Lite torrt i ögonen så ögondropparna är ju en nödvändighet. Hur länge kan man räkna med att ögonen känns torra btw?
Vilken metod blev det nu då? LASIK eller LASEK/ELSA?

Gald
2011-08-02, 21:08
Jag har hört att man ska göra operationen när man e ca 20-25 då ögonen inte är färdigväxta innan dess, eller de kan fortfarande växa upp tills man e 20-25 år, för att inte synen ska bli sämre har jag själv blivit avrådd att operera då jag endast är 18 år.

Någon under 20 som opererat sig? Jag har riktigt dålig syn, ca -4.00 och -3.75 någon som hade ännu sämre en det eller liknande som opererat sig?

Mvh

o.z.z
2011-08-02, 21:14
Vilken metod blev det nu då? LASIK eller LASEK/ELSA?
FS-LASIK

Hur mycket kostade det?

35 500:- antagligen den dyraste kliniken i sthlm

Xtronal
2011-08-02, 21:17
Jag har hört att man ska göra operationen när man e ca 20-25 då ögonen inte är färdigväxta innan dess, eller de kan fortfarande växa upp tills man e 20-25 år, för att inte synen ska bli sämre har jag själv blivit avrådd att operera då jag endast är 18 år.

Någon under 20 som opererat sig? Jag har riktigt dålig syn, ca -4.00 och -3.75 någon som hade ännu sämre en det eller liknande som opererat sig?

Mvh

Jag ligger på -3.25 , dock så har jag sämre syn på vänster ögat. 16 år. Men har inte fått sämre syn på ett bra tag nu. Kanske kommer upp i samma som dig vem vet, ;)

Gald
2011-08-02, 21:55
Ja, de känns som min syn aldrig blir bra, mina linser har styrkorna -4.00 vänster just nu samt -3.75 höger och börjar se dåligt igen behöver förstärka igen och då är det ett annat slags par linser som gäller som kostar typ dubbelt så mycket :/

Ademius
2011-08-02, 22:06
Sådär då var man nyopererad, gryyymt skönt o slipa glasögon o linser :thumbup: . Lite torrt i ögonen så ögondropparna är ju en nödvändighet. Hur länge kan man räkna med att ögonen känns torra btw? Schysst att du genomförde det :) Räkna med att ögonen kan kännas torra åtminstone 2 - 3 månader efteråt. Jag var också känslig för ljus i mörker en ganska lång tid, uppemot 6 månader efteråt. I slutet av månaden är det 1 år sedan jag opererade mig. Det är det bästa jag gjort. Grymt skönt när man slipper antibiotikadropparna efter de första två veckorna, då slutar man tänka på att man ens haft glasögon. Jag var lite virrig i början.. letade efter glasögon som jag inte behövde, rättade till de icke-existerande glasögonen osv. Jag trivdes aldrig riktigt i glasögon och fick en inte så liten självförtroendeboost av att äntligen slippa dem. Känns lite löjligt, men folk behandlar och betraktar en väldigt annorlunda.

o.z.z
2011-08-03, 04:37
Schysst att du genomförde det :) Räkna med att ögonen kan kännas torra åtminstone 2 - 3 månader efteråt. Jag var också känslig för ljus i mörker en ganska lång tid, uppemot 6 månader efteråt. I slutet av månaden är det 1 år sedan jag opererade mig. Det är det bästa jag gjort. Grymt skönt när man slipper antibiotikadropparna efter de första två veckorna, då slutar man tänka på att man ens haft glasögon. Jag var lite virrig i början.. letade efter glasögon som jag inte behövde, rättade till de icke-existerande glasögonen osv. Jag trivdes aldrig riktigt i glasögon och fick en inte så liten självförtroendeboost av att äntligen slippa dem. Känns lite löjligt, men folk behandlar och betraktar en väldigt annorlunda.
Ja känns verkligen som en bra investering:thumbup: . Har faktiskt inte känt av någon ljuskänslighet, blev lite förvånad att det inte känns mer att man precis opererat sig...förutom att man är lite torrare i ögonen.

hahah känner igen mig i det där med att man typ letar efter glasögonen...brukar också försöka rätta till "glasögonen" som man inte har på sig :D

Flodhäst
2011-08-03, 06:00
Ja känns verkligen som en bra investering:thumbup: . Har faktiskt inte känt av någon ljuskänslighet, blev lite förvånad att det inte känns mer att man precis opererat sig...förutom att man är lite torrare i ögonen.

hahah känner igen mig i det där med att man typ letar efter glasögonen...brukar också försöka rätta till "glasögonen" som man inte har på sig :D

Du skulle valt lasek om du vill känna riktig smärta. ;)

martikainen
2011-08-03, 06:52
Ja, de känns som min syn aldrig blir bra, mina linser har styrkorna -4.00 vänster just nu samt -3.75 höger och börjar se dåligt igen behöver förstärka igen och då är det ett annat slags par linser som gäller som kostar typ dubbelt så mycket :/

Som du säger så börjar du ju se dåligt igen, med andra ord har din syn ej stabiliserats.
Jag fick göra min först när jag var 22, hur grovt fel man har spelar ingen roll för just den biten. Synen måste varit stabil i 2 år innan operation.

Regelbundna kontroller och spara pengar, mitt tips :)