Logga in

Visa fullständig version : Kolhydrater???

Sasi
2011-06-09, 21:58
HEJ alla där
jag håller på deffa,andra vecka nu,går ganska bra,jag läste här och där om hur mycket mängd kolhydrat bör man ta varje dag under deff period,vissa tycker 20 g e lagom andra ser 50 g eller mer varje dag borde vara bra...Vad tycker ni om det???

Ronn
2011-06-09, 22:05
Den mängd du känner dig bekväm med, det finns inget krav på kolhydrat.

Sheogorath
2011-06-09, 22:08
HEJ alla där
jag håller på deffa,andra vecka nu,går ganska bra,jag läste här och där om hur mycket mängd kolhydrat bör man ta varje dag under deff period,vissa tycker 20 g e lagom andra ser 50 g eller mer varje dag borde vara bra...Vad tycker ni om det???

"Ta" kolhydrat? Hur menar du?

Rickard
2011-06-09, 22:09
"Ta" kolhydrat? Hur menar du?

Kolhydrater är ju en drog. Och droger tar man ju? *rolleyes*

vicarious
2011-06-10, 07:00
HEJ alla där

Jag tycker runt 200g kolhydrat är lagom för mig de dagar jag deffar och tränar. Det finns inget "ska" i denna frågan utan man får gå efter vad man trivs med själv. I slutändan är det mängden kalorier som avgör, oavsett om de kommer från kolhydrater, protein eller fett.

Pretorian
2011-06-10, 07:08
Många, bland annat jag själv, minskar mängden kolhydrater under deff för att få plats med mer protein som man gärna vill prioritera samt fett.

Vet du hur mycket du får i dig idag? Prova att minska lite och se vad som händer.

Maod
2011-06-10, 07:37
0-400 g brukar vara ganska normalt? :D

Sasi
2011-06-10, 21:47
Många, bland annat jag själv, minskar mängden kolhydrater under deff för att få plats med mer protein som man gärna vill prioritera samt fett.

Vet du hur mycket du får i dig idag? Prova att minska lite och se vad som händer.

Jag försöker ha gräns upp till 50g,ofta under runt 35-40g

StampChamp
2011-06-10, 23:01
Jag försöker ha gräns upp till 50g,ofta under runt 35-40g

Varför då? Trivs du med det? Själv ligger jag mellan 100-200g, presterar och mår bäst då under deff.

Sasi
2011-06-11, 00:44
Varför då? Trivs du med det? Själv ligger jag mellan 100-200g, presterar och mår bäst då under deff.

Om jag ska va ärligt,jag har ingen aning om jag gör rätt,men sedan jag började med min deff för två veckor sen gick jag ner 2kg,på andra sidan jag ville få in mer protein istället...

nisse1976
2011-06-11, 05:39
Många, inklusive jag själv, tycker att kolhydrater mättar ganska dåligt och väljer därför att att dra ner på vid deff. Jag tror att du kommer få bäst resultat om du äter mat som du tycker är god och lägger kraften på att ha koll på mängden energi du får i dig och inte mängden kolhydrat du får i dig.

20-50 gram kolhydrat du nämner i första inlägget kommer från folk som kör LCHF, de vill hålla ett väldigt lågt kolhydratintag för att se tilll att kroppen på ett bra sätt kan använda fett som energikälla, det är en metod man kan prova om man vill men du kommer få lika bra resultat om du äter kolhydrater men fortfarande ser till att du får i dig en bra energimängd (= mindre än du gör av med)

Sheogorath
2011-06-11, 06:19
Om jag ska va ärligt,jag har ingen aning om jag gör rätt,men sedan jag började med min deff för två veckor sen gick jag ner 2kg,på andra sidan jag ville få in mer protein istället...

Om du känner att din styrka blir sämre (tappar i övningar) kan detta vara en indikator på en hel del olika saker (t.ex. förlorad muskelmassa p.g.a. för snabb viktnedgång) men även på att du har för lite muskelglykogen för att musklerna ska kunna jobba optimalt. Då får du försöka få i dig mer kolhydrater efter träning. Jag försöker få i mig minst 90 g kolhydrat (jag väger 85 kg) efter träning. Äter du mindre än 50 g och tänker fortsätta med det hade jag försökt lägga i stort sett varenda gram som första målet mat efter träningen.

hejhopp79
2011-06-11, 10:10
Själv tappar jag kroppsfett på 500 g kolisar halva tiden (varannan dag). Andra halvan är det kring 100.

Fett 35 g kontra 80-150 g+.

2HE
2011-06-11, 10:45
Som de andra reda har förklarat för dig så är det kalori in samt ut som räknas i slutändan. Så ät hur mycket kolhydrater du vill, bara du ligger på underskott samt får i dig en hel del proteiner.

Fredrik_S
2011-06-11, 13:20
håller med hejhopp rätt klart vissa deffdagar är jag ner mot 100-200 g kolhydrater andra dagar 300-500 det gäller bara att det blir fler dagar med 100-200g än 300-500 för att jag ska tappa fettvikt vill jag ligga stilla väljer jag fler dagar på den högre delen av skalan att gå så lågt som 50-100 gram gör jag bara om jag måste toppa formen och bara i några få dagar i rad iså fall.

Sasi
2011-06-11, 21:00
Om du känner att din styrka blir sämre (tappar i övningar) kan detta vara en indikator på en hel del olika saker (t.ex. förlorad muskelmassa p.g.a. för snabb viktnedgång) men även på att du har för lite muskelglykogen för att musklerna ska kunna jobba optimalt. Då får du försöka få i dig mer kolhydrater efter träning. Jag försöker få i mig minst 90 g kolhydrat (jag väger 85 kg) efter träning. Äter du mindre än 50 g och tänker fortsätta med det hade jag försökt lägga i stort sett varenda gram som första målet mat efter träningen.

det e precis va jag känner efter jag gått ner två kilo,jag orkar inte mycket som tidigare,jag gjorde 7 repx100kg bänkpress,,, idag kunde jag knapt göra 3 rep

Sheogorath
2011-06-11, 21:15
det e precis va jag känner efter jag gått ner två kilo,jag orkar inte mycket som tidigare,jag gjorde 7 repx100kg bänkpress,,, idag kunde jag knapt göra 3 rep

Hur äter du på en dag? Protein, kolhydrat, fett och totala kcal?

Sasi
2011-06-11, 21:50
Hur äter du på en dag? Protein, kolhydrat, fett och totala kcal?

Idag åt jag total 1850 kcal,192 protein,57 kolhydrat,65 fett.ris,pasta,vitt bröd,godis,fika,chips och macdonalds eller max slutat med helt.Jag försöker hålla så mycket det går låg kolhydrat,och Prioritera protiner istället,idag väger jag 82kg,179cm,jag tränar 4 dagar styrke o en eller två dar Kör jag crosstrainner eller löpband 40-60min.Målet ta bort fettet runt midjan och hålla mig hård i kroppen

Sheogorath
2011-06-11, 21:55
Idag åt jag total 1850 kcal,192 protein,57 kolhydrat,65 fett.ris,pasta,vitt bröd,godis,fika,chips och macdonalds eller max slutat med helt.Jag försöker hålla så mycket det går låg kolhydrat,och Prioritera protiner istället,idag väger jag 82kg,179cm,jag tränar 4 dagar styrke o en eller två dar Kör jag crosstrainner eller löpband 40-60min.Målet ta bort fettet runt midjan och hålla mig hård i kroppen

När jag räknar samman dina makronutrienter hamnar jag på 1581 kcal. Du måste missat något.

Pansartax
2011-06-11, 22:01
Har legat runt 50 g kolhydrater hela min deff ungefär (Sen slutet på december), gått ner 16-18 kg.

Såhär i efterhand tror jag nog att det hade varit klokare att köra på lite med kollisar, men man måste ju göra sina misstag för att lära sig av dem.

Sasi
2011-06-11, 22:04
När jag räknar samman dina makronutrienter hamnar jag på 1581 kcal. Du måste missat något.

Vet faktiskt inte om jag gjorde det,men det var va jag stoppat i min mage idag enligt shapeup appen som jag använder i min iPhone,vet inte om man kan lita på den,men många andra som använder den appen e nöjda o tycker att stämmer 100% med beräkningen