handdator

Visa fullständig version : Panik på ansökningsprocedurerna vid jobbsökande

Larsson85
2011-06-08, 21:45
Gång på gång när jag hittar ett jobb som jag tycker verkar intressant så möts jag av att man ska gå igenom en snorlång procedur där man skapar konto hos företaget och sen fyller i deras formulär över vad man har för erfarenhet.

Ibland får man inte ens möjlighet att skriva in sitt egna cv, utan det skapas ett totalt missvisande cv utifrån de checkboxarna som man har kryssat i. Om man har tur så kan man ladda upp sitt eget cv, men allt som ofta så hackas det sönder av någon parser som extraherar "intressant" information.

Summan av allt det här är att man blir en post i en databas någon stans där en nyexaminerad HR fjant kan skriva någon select sats i sql i stil med "Select * from jobbsökande WHERE utbildning > 4år AND erfarenhet = 'valfritt buzz ord som jag inte förstår'"

Detta har gjort att jag flera gånger har undvikit att söka ett jobb som jag tycker verkar intressant. Självklart får man sälja sin själ om man inte har något jobb, men för mig som egentligen är ganska nöjd med mitt nuvarande orkar verkligen inte med sånt här trams. Varför kan man inte bara få skicka in ett personligt brev och CV som man kunde förr. Varje arbetsgivare har även en checkbox där man godkänner deras speciella villkor om datalagring, om jag hade sökt alla jobb jag har tittat på så hade minst 20 företag ägt rättigheterna till mitt CV och kompetensprofil.

Jag antar att detta är en direkt effekt av att arbetsförmedlingen tvingar folk att söka jobb som dom inte vill ha så att arbetsgivaren blir tvungen att kunna solla bland alla ansökningar

Hur känner ni för detta? Ser ni det som ett störande moment när ni söker jobb?

Jompan
2011-06-08, 21:52
Jo lite störande är det allt,

Hett tips är dock att ringa om det finns nummer till nån som har hand om proceduren och presentera dig själv lite på det viset. Tror man kan komma långt på det. Då får dem en röst och till viss del kanske en viss uppfattning om personligheten :)

Snobbe
2011-06-08, 22:27
Har faktiskt aldrig vart med om detta, alla jobb ja sökt så kan jag ha fått fylla i sånt där skit men jag har alltid kunnat bifoga CV o personligtbrev och en snabb kommentar.

Men det beror ju på vad det är för jobb du söker, är det specifika områden och dom vill ha en viss erfarenhet så kanske det där är bäst för dom.

ManuelIT
2011-06-08, 22:55
Jag känner igen det och ja, det är sjukt irriterande. Men jag biter i det sura äpplet

stridis
2011-06-08, 22:58
Känn dig bortsållad.

Einar
2011-06-08, 23:00
Jag känner så väl igen mig i det här. Jag brukar dock hoppa över alla stegen och bara ladda upp mina filer. Sen det där med att själv ta direktkontakt är nog ett jättebra tips. De intervjuer jag varit på har jag lyckats få efter att jag gjort mer än att bara ladda upp cv via monster. Men jag är liksom dig också lite bekväm eftersom jag redan har ett jobb och bara söker tjänster lite sporadiskt.

hurril
2011-06-08, 23:02
Vad söker du för jobb?

Ademius
2011-06-09, 00:50
Det lär väl bero på att företaget i fråga får många ansökningar och vill försöka hitta ett effektivare sätt att sålla och hitta "rätt" person för jobbet? cpt obv.

Otroligt hur mycket tid som krävs för att söka jobb. Jag kan förstå om du inte orkar lägga ned all den tiden när du redan har jobb. Jag struntade i att söka annat sommarjobb av samma anledning, hade redan ett jobb fixat så jag ville inte lägga ned så mycket tid på att försöka fixa ett bättre. Det lär ju vara natt och dag på kvalificerade och okvalificerade jobb dock. Med ett par års erfarenhet lär det ju vara lättare att söka också. Att söka helt okvalificerade jobb utan erfarenhet är väldigt väldigt svårt.

Tolkia
2011-06-09, 05:28
Vad söker du för jobb?
Jag vet inte var TS har råkat på det, men jag har stött på det när jag sökt vårdbiträdesjobb (sommarvikariat i hemtjänst/äldrevård), dock utan förbehållet om att arbetsgivaren har rätt till mina data.

Trashcan
2011-06-09, 09:21
Jag vet inte var TS har råkat på det, men jag har stött på det när jag sökt vårdbiträdesjobb (sommarvikariat i hemtjänst/äldrevård), dock utan förbehållet om att arbetsgivaren har rätt till mina data.

Har råkat ut för det här tramset jag med, på många jobb jag sökt. Söker jobb som elektroingenjör, och de flesta stora företagen håller på med det här. Höjden av irriterande var när jag var tvungen att sitta och kryssa i små checkboxar om ALLT jag kunde, och inte kunde. Det var på riktigt uppskattningsvis minst 1000 små jävla rutor. Visserligen uppdelade i kategorier, men kan dom inte bara anställa någon extra person för att kolla på CV:n istället för att vara så förbannat lata...

raQblad
2011-06-09, 10:18
Samma problem hær i Norge. Børjar gå till øverdrift.
Det ær lagomt irriterande nær man søker 5-6e jobbet på samma dag och måste fylla i exakt samma rutor med samma information lika många gånger. Till slut blir man lat och orkar inte vara lika utfyllande.

Nitrometan
2011-06-09, 10:46
Jo, nog har man stött på det på ett par ställen.

ITT-Flygt och ABB hade de sämsta, krångligaste systemen.

På ITT-Flygt var det inte så farligt, det visade sig att jag kände den som skötte rekryteringen och kunde bli guidad genom den första delen av processen. Sen blev jag kallad till intervju. Men det märktes att det var ett gammalt industriföretag. Hela processen var lång och de hade en massa formulär som skulle fyllas i, man skulle träffa både chefer, HR och företagshälsovård. Fast sen ångrade de sig innan de var klara och började om med att definiera vad det var för roll de sökte.

På ABB hade de ett SAP-integrerat system man skulle fylla i allting i och nåt strulade med databaskopplingen. Mycket svårarbetat... Jag pratade med en chef och en rekryterare som talade om vilket jobb jag skulle söka för "det var tvunget att ansökan gick igenom deras system", det gick inte att hitta jobbet i databasen. Jag fick maila och ringa ABB:s centrala HR-avdelning, de kunde inte heller hitta jobbet. En vecka senare hade de hittat det. Men det var fortafarande lika krångligt att klicka sig fram och välja rätt för att kunna söka.

Såna system är icke bra.

Däremot kan jag förstå att de förenklar den första urvalsprocessen för chef/HR.

Vinter
2011-06-09, 12:28
På ABB hade de ett SAP-integrerat system man skulle fylla i allting i och nåt strulade med databaskopplingen. Mycket svårarbetat...

Har haft 2 rekryterare som skickat mail om administrativa jobb pga att jag skrev att jag kan vissa delar av SAP systemet i mina formulär. Men dom läste inte på resten av ansökningen...

Känns som dom googlar sin databas och skickar ute en förfrågan till alla tänkbara.

Larsson85
2011-06-09, 19:09
Vad söker du för jobb?

Ingenjörsjobb.

Ofta är det företag som har lämnat över rekryteringen till en rekryteringsfirma som i sin tur har dessa processer, eller så vill de att man ska ansöka t.ex genom monster.

Ibland har jag listat ut mailadressen till den som står som kontaktperson och skickat ett direktmail istället, men det har aldrig lett till något så det kan vara så att det upplevs som irriterande.

Det hade varit kul att höra från någon som sitter på andra sidan som rekryterare och kan berätta vad han/hon tycker om denna utveckling.

I Metro igår kunde man läsa om ett företag som hade lagt in en matteuppgift i annonsen, och lösningen på uppgiften gav mailadressen. Det tycker jag är en mycket bättre metod om man vill få bort bruset bland alla ansökningar.

jakke
2011-06-09, 19:18
Ingenjörsjobb.

Ofta är det företag som har lämnat över rekryteringen till en rekryteringsfirma som i sin tur har dessa processer, eller så vill de att man ska ansöka t.ex genom monster.

Ibland har jag listat ut mailadressen till den som står som kontaktperson och skickat ett direktmail istället, men det har aldrig lett till något så det kan vara så att det upplevs som irriterande.

Det hade varit kul att höra från någon som sitter på andra sidan som rekryterare och kan berätta vad han/hon tycker om denna utveckling.

I Metro igår kunde man läsa om ett företag som hade lagt in en matteuppgift i annonsen, och lösningen på uppgiften gav mailadressen. Det tycker jag är en mycket bättre metod om man vill få bort bruset bland alla ansökningar.

Vi använder oss mycket av rekryteringsföretag för att leta kandidater :).

Själv brukar jag bli uppringd lite nu och då med erbjudanden om att få komma på intervju. IT is the sheit