Visa fullständig version : Dryck innan och efter träning
seriegubben
2011-06-08, 19:49
Hej alla på Kolozzeum!
Jag söker efter en dryck som skall intas en halvtimme innan och efter min styrketräning. Syftet med drycken är att skaffa vad jag antar man kan säga är en "kolhydrats buffert" som jag huvudsakligen använder mig av som energikälla under träningen, och efteråt för återhämtning.
Drycken skall inte innehålla några som helst artificiella ingredienser för att t.ex. öka sötman eller dylikt. Dryckens förhållande mellan kolhydrater och proteiner skall vara 2:1. Kolhydraterna skall intas snabbt av kroppen, och alltså innehålla ett högt GI.
Recept på egna sådana här drycker, och tips på drycker av detta slag som går att köpa från återförsäljare, skulle uppskattas enormt!
Tack på förhand / seriegubben :)
Blanda maltodextrin och proteinpulver(koncentrerat), då bör du få till förhållandet iallafall. Och kolhydratsbufferten på köpet.
Släng i malto och protte. Då har du din dryck klar? =)
seriegubben
2011-06-08, 20:16
Sant, sant! Tack för era svar! :)
Frågan är dock vad jag då skall ta för proteinpulver? Jag vill som sagt inte ha ett fullt med artificiella sötningsmedel och whatnot. Det får smaka hur illa det än vill, men jag är mycket skeptiskt till allt strunt man slänger i kosttillskott, som enligt vad jag hört från bl.a. Jason Ferruggia och Jogn Alvino i särskilda fall t.o.m. kan vara direkt skadligt.
Det skall ju tas upp snabbt, så inget kasein antar jag? Soja- och äggprotein vill jag inte heller köra på. Whey är väl det enda som är kvar?
Det finns ingen bra motsvarighet till Sun Warrior Protein hos svenska återförsäljare tro? :)
Släng i malto och protte. Då har du din dryck klar? =)
Gainer.
30g vassle (naturell finns) + 60g maltodextrin kan vara en idé.
Om du tycker att 60g kolhydrater före + efter räcker.
edit: viss mängd fruktos kan t om vara fördelaktigt i föredrinken (kanske lite i efterdrinken också, speciellt om det är konditionsträning du tränar).
Av den anledningen kan du t om ha det så här:
25g vassle (7g protein tillkommer från mjölk) + 20g kolhydrat från oboy + 10g kolhydrat från mjölk (ca 2 dl) + 30g maltodextrin.
Då kan det tom smaka gott och innehålla samma mängd kolhydrat/protein fast en liten annan fördelning av sockerarter (som förmodligen inte är mindre optimal)
whitepanther
2011-06-08, 22:24
Varför inte kolhydrater och EAA? Du kan alltid köpa EAA som är naturell i smaken. Iofs kan du göra det med protein också. Finns på många internetshops väl?
Plus, EAA är bättre enligt mig. Läs följande artikel om EAA/BCAAs effekter, http://fitnessguru.se/aminosyror-guide
Sant, sant! Tack för era svar! :)
Frågan är dock vad jag då skall ta för proteinpulver? Jag vill som sagt inte ha ett fullt med artificiella sötningsmedel och whatnot. Det får smaka hur illa det än vill, men jag är mycket skeptiskt till allt strunt man slänger i kosttillskott, som enligt vad jag hört från bl.a. Jason Ferruggia och Jogn Alvino i särskilda fall t.o.m. kan vara direkt skadligt.
Det skall ju tas upp snabbt, så inget kasein antar jag? Soja- och äggprotein vill jag inte heller köra på. Whey är väl det enda som är kvar?
Det finns ingen bra motsvarighet till Sun Warrior Protein hos svenska återförsäljare tro? :)
Enzymatiskt hydrolyserat sojaprotein för 350 kr / kg. OK ifall du tycker det är bra. För mig låter smaken vidrig:(
Du skulle vinna mycket, mycket på att använda EAA istället.
body science gainer
Maltodextrin, Cross flow filtrerat vassleprotein, fruktos, naturliga smak och färgämnen, sojalecitin (skumdämpare).
är ju lecitinet som du kanske hakar upp dig på....
annars tycker jag att mjölk matchar dina krav väldigt bra
Fredrik_S
2011-06-09, 08:41
Ja som sagt ett glas helt vanlig möjlk eller mjölk med lite oboy i uppfyller alla dina krav och är det naturligaste du kan hitta med en ratio 2:1 på kolhydrater protein.
Kanske lite mycket laktos om det ska "laddas" med kolhydrater om man använder enbart mjölk. Men det vet nog du själv hur mycket mjölk du kan dricka.
seriegubben
2011-06-16, 17:31
Ni har gett mig en hel del tips på vad jag kan använda för olika recept på sportdrycker!
Jag tackar er allra vördigast! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.