handdator

Visa fullständig version : Tips o råd

bakka
2011-06-07, 16:33
Tja,
Vill börja med att säga att jag läst deffguiden och dessutom flera andra inlägg. Jag har också pratat med folk som jobbar på gymmet där jag tränar vad dem tycker kring deff. Så jag är inte intresserad av negativa kommentarer i stil med "måste alla fråga samma saker bla bla bla"... Jag är intresserad av tips, råd och konstruktiv kritik.

Min kost:
Frukost - äter ingen eftersom jag är aldrig är hungrig på morgonen, men tar en kopp kaffe och kanske en fukt om jag är sugen på det.

Mellanmål 1 - Blir jag hungrig innan lunchen tar jag ca 150g kvarg med fun light och lite havregryn

Lunch - 200/250g kyckling eller kött med 1 eller 2 kokta potatisar.

Middag - Samma som lunch fast utan kolhudraterna

Mellanmål 2 - Innan träningen tar jag en proteindrink, en macka och en frukt.

Mellanmål 3 - Efter träningen tar jag en till proteindrink

Kvällsmat - 2 kokta ägg, ca 150g keso, ca 150g kvarg med fun light

Jag vill påpeka att jag inte är hungrig av den här kosten. Jag har ork på gymmet och har inte tappat styrka nån stans förutom i bänkpressen. Jag har till och med ökat i tex triceps, biceps och rygg. Jag har dessutom gått ner från 89,5kg till 84,5kg på ca 4-5 veckor.

Hittills har jag tränat efter en tresplit som jag kört 2 gånger i veckan.
måndag: bröst, triceps, mage
tisdag: rygg, biceps
onsdag: ben, axlar, mage
torsdag: bröst, triceps
fredag: rygg, biceps, mage
lördag: ben, axlar
söndag: vila

Innan varje träningpass har jag hittills kört kardio 30 min. Jag går även powerwalk på morgonen/förmiddagen 5-6 dagar i veckan ca 45-60 minuter.

Jag vet att många tycker det här är för mkt men eftersom jag känner att jag orkar göra bra ifrån mig på gymmet så väljer jag att köra så här.

Min fråga rör själva karido träningen:
Skulle jag få bättre resultat, dvs, skulle jag bränna mer fett om jag skippade kardio 30 min innan träning och körde 20 min efter styrketräningen? Jag fundera nämligen på att börja gå till gymmet och tillbaks vilket blir 20 minuter till gymmet (bra uppvärmning) och 20 minuter tillbaka.

Vad är bättre för fettförbränningen, kardio innan eller efter styrkepass? Vet att vissa tycker att man inte ska kombinera dessa alls, men om man nu vill kombinera dem.

Ge även gärna tips och råd om ni tycker jag borde ändra på något.

Tack!

Ronn
2011-06-07, 16:41
Hej där,

Tiden för konditionsträning har ingen betydelse, det är det totala underskottet i slutet på dagen/veckan/månaden som spelar roll.

Däremot hämnar konditionsträning resultatet från styrketräningen, att promenera till gymmet är inte konditionsträning men ypperligt för att bränna lite extra kcal.

Ska du konditionsträna är den almäna rekommendationen att göra det på dagar du inte styrketränar.