Visa fullständig version : Spåra Paket (posten)
hej, är på gång och skicka ett paket för första gången. Använder mig av internetgirot.se för säker betallösning.
på hemsidan står det:
"Säljaren skall skicka Varan till av köparen angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken säljaren erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen.
är detta en tjänst man betalar extra för? ...Att spåra paketet via kolli/referensnummer? ;)
Står det något om extra pris? tex: "paket som går att spåra (50kr extra)" :)
Spåra kollinummer gör man enkelt på: http://www.posten.se/
Kostar inget extra....
Spåra kollinummer gör man enkelt på: http://www.posten.se/
Kostar inget extra....
Förutsatt att det är skickat med en spårbar tjänst (Postpaket till exempel om det är till en privatperson). Man kan skicka saker som brev också, och då kan man såklart inte spåra det.
Står det något om extra pris? tex: "paket som går att spåra (50kr extra)" :)
nej står inget. Bara det jag skrev ovan där dem hade nämnt att man bör kunna spåra paketet.
Förutsatt att det är skickat med en spårbar tjänst (Postpaket till exempel om det är till en privatperson). Man kan skicka saker som brev också, och då kan man såklart inte spåra det.
ska jag säga att jag vill skicka den som "postpaket" när jag är på posten? Eller är det uppenbart/standard när man skickar paket vid runt 16kg att den sänds som postpaket.
nej står inget. Bara det jag skrev ovan där dem hade nämnt att man bör kunna spåra paketet.
ska jag säga att jag vill skicka den som "postpaket" när jag är på posten? Eller är det uppenbart/standard när man skickar paket vid runt 16kg att den sänds som postpaket.
Ja, 16 kg är för tungt för att skickas som brev (tror 2 kg är max). Säg bara att du ska skicka det billigaste sättet där du får ett kollinummer man kan spåra. Antar att det är Postpaket (annars vet säkert de på Posten det).
Ja, 16 kg är för tungt för att skickas som brev (tror 2 kg är max). Säg bara att du ska skicka det billigaste sättet där du får ett kollinummer man kan spåra. Antar att det är Postpaket (annars vet säkert de på Posten det).
du tror inte det kostar nåt för tjänsten? Förövrigt tack för ditt snabba svar!
du tror inte det kostar nåt för tjänsten? Förövrigt tack för ditt snabba svar!
Tjänsten kostar såklart (att skicka ett paket alltså). Men "spårningsbarheten" kostar inget extra om man skickar paket. Då ingår det i priset.. I alla fall med de vanliga tjänsterna.
Hade du istället skickat det som brev så finns det tilläggstjänster för att göra de spårbara (dessa kostar då extra).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.