Visa fullständig version : Får dom sänka ett felrapporterat betyg?
Pluggar på KTH i Stockholm och har fått ett A inrapporterat i en kurs.
Ryktet går att jag egentligen ska ha ett B (bakgrunden är egentligen irrelevant).
Har inte kollat på uppsatserna själv ännu.
Som sagt har dom rapporterat in ett A i betygssystemet.
Har för mig att dom inte får sänka det i efterhand. Stämmer det?
Pluggar på KTH i Stockholm och har fått ett A inrapporterat i en kurs.
Ryktet går att jag egentligen ska ha ett B (bakgrunden är egentligen irrelevant).
Har inte kollat på uppsatserna själv ännu.
Som sagt har dom rapporterat in ett A i betygssystemet.
Har för mig att dom inte får sänka det i efterhand. Stämmer det?
Ett positivt myndighetsbeslut får ju inte ändras till ett negativt.
Men det verkar även som att ett uppenbart felaktigt beslut får ändras.
En kompis till mig råkade ut för just detta. Fick en kurs rapporterad som godkänd som han egentligen kuggat och fick den senare ändrad till underkänd.
Helt uppenbart är det inte skulle jag inte påstå att det är. Det finns medlemmar i vår grupp som fått A, och medlemmar som har fått B. (Det är ett grupparbete). Dock vet jag inte vad som i myndighetstermer räknas som "uppenbart fel".
Hur märker dem av om det är fel betyg i efterhand? Vi får hämta ut våra tentor, sparar dem en kopia av tentan? Min kompis fick G för läraren räkna ihop poängen fel. Det står godkänt på både dennes studentsida och på tentan.
Antar att om någon skulle "skvallra"?
Dock har alla andra i gruppen fått A verkar det som, och läraren sa tidigare att vi främst får betyg som grupp, så det känns som att det kan vara en typfelsnisse att jag skulle ha fått B.
pragmatist
2011-06-07, 17:15
Betyg räknas som myndighetsbeslut och sådana får aldrig ändras till en enskild persons nackdel utan dennes medgivande, men rena skriv- eller räknefel är undantagna från den regeln. 26 § förvaltningslagen:
Ett beslut som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet. Innan rättelse sker skall myndigheten ge den som är part tillfälle att yttra sig, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild och åtgärden inte är obehövlig.
KaptenKnäsvag
2011-06-07, 17:53
Vad gör det för skillnad? Nöj dig med ett B om du förtjänar ett B.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.