Visa fullständig version : Fluor skadligt?
napoleon123
2011-06-06, 20:44
Någon sade att fluor är mycket skadligt. Att man borde sluta med tandkräm, tuggummin, tabletter och munskölj som innehåller fluor. Är det en ny neurosedynekatastrof under uppsegling, eller är det falskt alarm?
Big Sleazy
2011-06-06, 20:45
Varför skulle det vara skadligt? Du sväljer väl det inte?
Stora mängder är nog farligt, men så länge du inte käkar tandkräm till middag är det nog lugnt.
Ja, det är farligt i höga doser.
Men hål i tänderna är ett betydligt större folkhälsoproblem, man kan faktiskt dö av det också. Skulle inte förvåna mig om död som på något sätt kan kopplas till hål i tänderna är vanligare än flouröverdoser.
rajjan_dammit
2011-06-06, 21:41
I gymnasiet hade vi en naturkunskapslärare som även var konspirationsteoretiker. Han menade på att anledningen till att vi har fluor i tandkräm mm är att amerikanska staten™ behövde en mörkläggningsplan för den stora tillverkningen av fluor som användes vid framställning av plutonium till kärnvapen.
Eller något i den stilen. Han lärde även ut att jorden hela tiden blev märkbart större för att den drog till sig rymddamm och att planeten Mars var röd på grund av hemoglobin.
Jens.Andersson
2011-06-06, 21:45
Fluor är väldigt skadligt men det är fluoridjoner och inte fluor i tandkräm/munskölj. De enda
gången man sväljer jonerna är vid fluortabletter och fluortuggumin som innehåller 250ug,
alltså långt under dödlig dos eller den dos man tror ger skador på skelett och njurar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluoride_poisoning#Chronic_toxicity
Brickhead
2011-06-06, 21:46
I gymnasiet hade vi en naturkunskapslärare som även var konspirationsteoretiker. Han menade på att anledningen till att vi har fluor i tandkräm mm är att amerikanska staten™ behövde en mörkläggningsplan för den stora tillverkningen av fluor som användes vid framställning av plutonium till kärnvapen.
Eller något i den stilen. Han lärde även ut att jorden hela tiden blev märkbart större för att den drog till sig rymddamm och att planeten Mars var röd på grund av hemoglobin.
Mars röd på grund av hemoglobin? Wait.. what?
Det är ju sant så där förstår jag inte din poäng.
rajjan_dammit
2011-06-06, 21:53
Mars röd på grund av hemoglobin? Wait.. what?
Jodå serru. Det var något om mjältbrand också. Att det var USA:s eget mjältbrand som de fick skickade i de där breven. Mjältbrandet hade de gett till Afghanistan årtionden tidigare. Allt fanns att läsa i hans egen tidning som han gav ut, då måste det ju vara sant.
rajjan_dammit
2011-06-06, 21:54
Det är ju sant så där förstår jag inte din poäng.
Intressant, berätta mer! Anledningen är alltså INTE att det är bra för tänderna utan för att man ville bli av med skiten på ett smidigt sätt?
Inte för att jag är så mycket konspirationsteoretiker, men har länge använt tandkräm utan fluor och har inte sett någon skillnad i tandhälsa. Så för mig gör fluor ingen nytta.
Sen att jag knappt äter några sötsaker och inte dricker läsk gör väl sitt också.
Det kan vara så enkelt att du har mycket fluor i dricksvattnet. Kolla med din kommun.
Sheogorath
2011-06-07, 06:06
Ja, det är farligt i höga doser.
Men hål i tänderna är ett betydligt större folkhälsoproblem, man kan faktiskt dö av det också. Skulle inte förvåna mig om död som på något sätt kan kopplas till hål i tänderna är vanligare än flouröverdoser.
Min sambo som är tandläkare säger "du har rätt". Och undrar samtidigt om TS är född, och stannat, på 30-talet eftersom debatten om fluor pågått ungefär så länge. Inga nya rön precis.
Nitrometan
2011-06-07, 06:43
Jodå serru. Det var något om mjältbrand också. Att det var USA:s eget mjältbrand som de fick skickade i de där breven.
Om vi lämnar fluorkonspirationen ett tag så kom den mjältbrand som skickades i brev i USA från de stammar som har odlats fram i amerikanska laboratorier. Fast å andra sidan har de under åren både delat med sig till andra och blivit av med en del av dem. Så vad det ska bevisa vet jag inte.
Jag har för mig att de lyckades hitta de som hade stulit och postat mjältbranden i just detta fall.
Det kan vara så enkelt att du har mycket fluor i dricksvattnet. Kolla med din kommun.
Få som vet om detta faktum. Visar bara hur omedvetna människor är med vad de stoppar i munnen :)
hejhopp79
2011-06-07, 08:02
Få som vet om detta faktum. Visar bara hur omedvetna människor är med vad de stoppar i munnen :)
Ja, det är faktiskt smått absurt ibland hur mycket vi tar för givet och hur lite gemene person bryr sig om vad de stoppar i sig.
Sheogorath
2011-06-07, 08:10
Det finns t.o.m. dom som vägrar sätta på sig foliehatten. :(
Kollade upp det nu, hittade detta på kommunens hemsida:
Analys/undersökning
Fluorid, F
Enhet
mg/l
Normalvärden utgående från vattenverk
0,28
Normalvärden ute hos konsument
0
Gränsvärde - innan vattnet bedöms som tjänligt med anmärkning
1,5
Tjänligt med anmärkning = dricksvattnet får användas som vanligt men vattenverket ska informera om anmärkningen, utreda och åtgärda.
Tanken med flour är väl att det ska reagera med emaljen och bilda en starkare förening?
Kollade min tandkräm i morse och flouret där förekommer i formen NaF.
Antar att Flour lossnar och binder till någon annan mineral i tänderna när man borstar dem (CaF2?).
Sen spottar man ut tandkrämen.
Jag bara gissar hejvilt nu.
Nitrometan
2011-06-07, 11:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_fluoridation#Ethics_and_politics
Like vaccination and food fortification, fluoridation presents a conflict between benefiting the common good and infringing on individual rights. Fluoridation can be viewed as a violation of ethical or legal rules that prohibit medical treatment without medical supervision or informed consent, and that prohibit administration of unlicensed medical substances.
Conspiracy theories involving fluoridation are common, and include claims that fluoridation was motivated by protecting the U.S. atomic bomb program from litigation, that (as famously parodied in the film Dr. Strangelove) it is part of a Communist or New World Order plot to take over the world, that it was pioneered by a German chemical company to make people submissive to those in power, that behind the scenes it is promoted by the sugary food or phosphate fertilizer or aluminum industries, or that it is a smokescreen to cover failure to provide dental care to the poor. One such theory is that fluoridation was a public-relations ruse sponsored by fluoride polluters such as the aluminum maker Alcoa and the Manhattan Project, with conspirators that included industrialist Andrew Mellon and the Mellon Institute's researcher Gerald J. Cox, the Kettering Laboratory of the University of Cincinnati, the Federal Security Agency's administrator Oscar R. Ewing, and public-relations strategist Edward Bernays. Specific antifluoridation arguments change to match the spirit of the time.
Opponents of fluoridation include some researchers, dental and medical professionals, alternative medical practitioners such as chiropractors, and health food enthusiasts; a few religious objectors, mostly Christian Scientists in the U.S.; and occasionally consumer groups and environmentalists. Organized political opposition has come from right-wing groups such as the John Birch Society, libertarians, and from left-wing groups like Green parties in the UK and New Zealand. Many people do not know that fluoridation is meant to prevent tooth decay, or that natural or bottled water can contain fluoride; as the general public does not have a particular view on fluoridation, the debate may reflect an argument between two relatively small lobbies for and against fluoridation.
Det finns mycket kul att läsa om fluor.
Eddie Vedder
2011-06-07, 12:05
Ja det är en klassisk konspirationsteori. :)
Q3y8uwtxrHo
dj christian
2011-11-19, 23:09
Så ska man efter man borstat tänderna med tex med min elektriska tandborste spotta ut tandkrämen men inte skölja/gurgla med vatten och sedan spotta ut?
Man ska inte skölja efter man borstat med tandkräm...
Jockefoten
2011-11-19, 23:36
Blanda flour med lite kol och väte sen tänder du på. Då får du forsgengas vilket är mycket dödligt. :D
rajjan_dammit
2011-11-20, 00:14
Blanda flour med lite kol och väte sen tänder du på. Då får du forsgengas vilket är mycket dödligt. :D
Du tänker inte på klor?
Jockefoten
2011-11-20, 00:17
Du tänker inte på klor?
Det fungerar med klor också.
rajjan_dammit
2011-11-20, 00:29
Det fungerar med klor också.
Men då är det väl inte fosgen? Äh för trött för att göögla. :)
Jockefoten
2011-11-20, 01:09
Men då är det väl inte fosgen? Äh för trött för att göögla. :)
Hmm nu blev jag osäker. Det blir nån giftig gas i alla fall! :D
Tanken med flour är väl att det ska reagera med emaljen och bilda en starkare förening?
Kollade min tandkräm i morse och flouret där förekommer i formen NaF.
Antar att Flour lossnar och binder till någon annan mineral i tänderna när man borstar dem (CaF2?).
Sen spottar man ut tandkrämen.
Jag bara gissar hejvilt nu.
Stämmer, ersätter en hydroxidjon om jag minns rätt.
Huruvida fluor är giftigt beror givetvis helt och hållet vilken form det är i och i vilken koncentration. Teflon är inte giftigt - vätefluorid i hög koncentration är löjligt farligt.
Berguven
2011-11-20, 04:30
Läraren låter ju inte vidare kry, men delvis kan väl detta ändå sägas vara sant. Det är trots allt genom tillförsel av extraterrestiskt material som jorden växt till sig från början. Det var inte möjligtvis hematit han sade (eller menade)?
rajjan_dammit
2011-11-20, 08:13
Läraren låter ju inte vidare kry, men delvis kan väl detta ändå sägas vara sant. Det är trots allt genom tillförsel av extraterrestiskt material som jorden växt till sig från början. Det var inte möjligtvis hematit han sade (eller menade)?
Ja, stoft och stoft, i synnerhet är det väl protoplaneter(?) som stått för den största tillväxten? Här tar min kunskap slut, någon annan får fylla i :)
Det skulle kunna varit så att han bara blandat ihop de två, och det hade väl inte varit en big deal, om det inte var för att han hade en lång utläggning om hur universum hängde ihop och att vi var kanske från Mars från början då Mars var just uppbyggd av hemoglobin. Något i den stilen, det var länge sedan nu, men det var där man började undra om allt det där verkligen var sant. På något sätt litade man ändå på att läraren hade rätt.
Jag skulle elda kloroform för att få fram fosgen. Annars så bildar vår lever fosgen ifall vi får i oss kloroform.
Jag tror att fluor är för reaktivt för att ge motsvarande fluorförening.
Men fluorid är inte så reaktivt.
Jockefoten
2011-11-20, 09:21
Har läst på lite under morgonen och visst hade jag fel. Elda klor, flour och kol och du får fosgengas.
Berguven
2011-11-20, 10:55
Ja, stoft och stoft, i synnerhet är det väl protoplaneter(?) som stått för den största tillväxten? Här tar min kunskap slut, någon annan får fylla i :)
Det skulle kunna varit så att han bara blandat ihop de två, och det hade väl inte varit en big deal, om det inte var för att han hade en lång utläggning om hur universum hängde ihop och att vi var kanske från Mars från början då Mars var just uppbyggd av hemoglobin. Något i den stilen, det var länge sedan nu, men det var där man började undra om allt det där verkligen var sant. På något sätt litade man ändå på att läraren hade rätt.
Jo, jag ville bara belysa att jordens tillväxt har varit kontinuerlig, även fast den praktiskt sett kan anses ha varit färdigväxt i mycket tidig ålder. Inga konstigheter där. Att din lärare var bortom sans och logik betvivlar jag inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.