handdator

Visa fullständig version : Diet, börjar tappa motivation

JoockeG1
2011-06-06, 16:06
Tjena har bantat nu i ca 3 månader. Äter ingen snabbmat överhuvudtaget, ingen läsk, inget godis, inga chips, inga kakor, ingen glass, ingenting, aldrig! Lyckats komma av det helt och hållet. Käkar vanligt men lite nyttigare. Bara mörkt bröd, försöker koka mycket mat och annars steka i olja istället för margarin. Enkla saker. Äter ca halva tallriken morötter till varje varmrätt (lunch och middag). Vill jag ha något att tugga på blir det ofta vindruvor. Jag är ute och går tre dagar i veckan, raskt ca 40-50 minuter. Två dagar i veckan kör Jag boxning/MMA (inte "på riktigt" utan kör med säck hemma), aktiv träning i kanske 30 minuter. Samt en dag i veckan styrketräning med basövningar. Har blivit lite smalare och kläderna har blivit större. Magen har blivit mindre och det märks. Men känns som det går väldigt segt nu och händer inte så mycket. Börjar tappa motivationen då många i min närhet har mycket lättare att hålla formen. Alltså kan stoppa i sig vafan dom känner för, knappt träna alls och ändå vara lika smala, medan jag sliter som fan för knappa resultat. Vill verkligen inte lägga av nu när Jag väl har kommit igång men känns bara som jag inte kommer vidare nu. Behöver Jag ändra på någonting för att öka takten lite eller vad tror ni? För att få kvickare resultat alltså, för det behövs nu känner jag.

// Jocke

Ronn
2011-06-06, 16:30
Generellt sett så behöver du inte äta clean för att gå ner, du kan gå ner på t.ex. pizza så länge du ligger på underskott, dock blir det ju svårare att äta sig mätt sett över hela dygn om du ofta äter energität mat och samtidigt försöker ligga på underskott. Den maten du äter nu är det säkert inget fel på (säger jag utan att egentligen veta vilka macros du har) men det är klart att man kan få cravings efter gottsaker, det är inget konstigt.

Kan lova dig att de kompisar som du upplever kan trycka i sig vad som helst men ändå håller formen har koll på hur mycket dom får i sig i övrigt kontra vad dom gör av med, dom ligger altså på/under sitt dagsbehov även om dom vid enstaka tillfällen ser ut att grisa.

Om motivationen är för dig starkt kopplad till ett begär så kan du ge efter för det begäret då och då, ät något du verkligen vill ha, det innebär inte att du pajjat allt du jobbat för, bara att du tar en liten paus.

kajjm
2011-06-06, 18:48
Börja räkna kcal! :)

JoockeG1
2011-06-06, 19:24
Tack för svar och tips!

Tror knappt Jag ska ge mig på att räkna kalorier och göra massa scheman och grejer. Det är när det har blivit för avancerat och invecklat som jag har tappat motivationen de andra gångerna, tyvärr.

Men tänkte om det finns några lätta tips, exempelvis vas jag har hört ska man försöka undvika att äta sent. Stämmer detta? Sådant liknande hade Jag tänkt mig. Och om det finns en del husmanskost eller dylikt Jag bör undvika som innehåller mycket kalorier.

Big Sleazy
2011-06-06, 19:27
Spelar ingen roll vilken tid på dygnet du äter, det är den totala kalorimängden som avgör. Om du vill dra ner på kalorierna kan det ju vara bra att skippa lite kolhydrater så som bröd, pasta, ris, potatis.

jasonmago
2011-06-06, 19:41
Att räkna kalorier är det som fått mig att fortsätta dieta när motivationen börjar försvinna. Jag har provat att famla runt i mörkret och det resulterade i muskelförlust så in åt helvete. Nu när jag räknar kalorier äter jag godis/popcorn minst 2-3 gånger i veckan. Drar bara ner på andra carbs just den dagen.

Kanske ska tillägga att jag då faktiskt går ner 0.3-06 kg i veckan också.

JoockeG1
2011-06-06, 20:04
Ok, men grejen är ju att jag vill tappa fett och inte bara vikt. Är detta rätt sätt att göra i så fall?

Sniggel
2011-06-06, 20:12
Du har större chans att tappa uteslutande fett om du räknar än om du "går på känn".
Att känna till sitt proteinintag och att veta att kaloriunderskottet inte är för stort och vad man isåfall har utrymme för kan vara bra att veta. Att ha koll helt enkelt.

jasonmago
2011-06-06, 20:19
Ok, men grejen är ju att jag vill tappa fett och inte bara vikt. Är detta rätt sätt att göra i så fall?

Ja jag har inte blivit svagare i någon övning och tom ökat i en del. Är absolut ingenting fel med lite godis efter träning så länge man prickar det önskade underskottet.

JoockeG1
2011-06-06, 20:22
Okay, det bästa kanske är att göra så ändå.

Om Jag har fattat rätt så ska Jag se till att förbränna fler kalorier än Jag får i mig? Och Jag bör försöka dra in en del på kolhydrater? Typ pasta, potatis o.s.v. Men vad förbränner rask promenad på 40 minuter, respektive 30 minuters aktiv boxning?

jasonmago
2011-06-06, 20:42
läs deff guiden

StraightEdge
2011-06-06, 21:13
Ja jag har inte blivit svagare i någon övning och tom ökat i en del. Är absolut ingenting fel med lite godis efter träning så länge man prickar det önskade underskottet.

Fruktos är knappast ett bra val av en kolhydrat.

jasonmago
2011-06-07, 17:15
Fruktos är knappast ett bra val av en kolhydrat.

Nej men det är inte min poäng heller.. De enda jag ville få fram är att om man räknar sina kalorier kan man äta godis utan problem. Jag har ätit godis minst 2 gånger i veckan under hela min deff och gått från ca 20% BF till snäppet över 10% som jag har nu.

Namehere
2011-06-07, 17:23
Kunskap är makt!

adis
2011-06-08, 09:07
Tack för svar och tips!

Tror knappt Jag ska ge mig på att räkna kalorier och göra massa scheman och grejer. Det är när det har blivit för avancerat och invecklat som jag har tappat motivationen de andra gångerna, tyvärr.

Men tänkte om det finns några lätta tips, exempelvis vas jag har hört ska man försöka undvika att äta sent. Stämmer detta? Sådant liknande hade Jag tänkt mig. Och om det finns en del husmanskost eller dylikt Jag bör undvika som innehåller mycket kalorier.

Ja skippa med att "räkna" kalorier och göra scheman osv osv tar bara onödig tid, få i dig färre kalorier än vad du gör dig av med bara.

Kimkay
2011-06-08, 10:00
Ja skippa med att "räkna" kalorier och göra scheman osv osv tar bara onödig tid, få i dig färre kalorier än vad du gör dig av med bara.

Och att räkna kalorier är ett väldigt lätt sätt att göra det på. Skulle jag gå på känn skulle jag göra bort mig totalt.

Jonas N
2011-06-11, 17:11
Tänk på att nyttigt inte alltid är rätt. Mörkt bröd är inte mycket bättre än ljust och vindruvor är rikt på fruktos.

Att räkna kalorier måste inte vara svårt. Jag bokför inte ens utan tänker bara på hur mycket jag stoppar i mig. Exempelvis idag har jag käkat 1kg kvarg (500kcal) och en burk vita bönor (400kcal) med några köttbullar(200kcal) vilket ger mig ca 1100kcal och jag kan käka bra med kvällsmat för att ändå lägga mig på ca 1800 som är min riktlinje. Vill man äta mer än kvarg och bönor bör man kanske bokföra dock.

Pretorian
2011-06-11, 17:18
Jag äter mer än kvarg och bönor och bokför sällan.

Ronn
2011-06-11, 17:26
Exempelvis idag har jag käkat 1kg kvarg (500kcal)

1kg kvarg 500kcal ?

Vad är det för märke och hur många kcal/100gram?

Big Sleazy
2011-06-11, 18:24
1kg kvarg 500kcal ?

Vad är det för märke och hur många kcal/100gram?

Linessas kvarg har 50 kcal per 100g. 8,9g protein. Inte sett den i Sverige dock.

Paperweight
2011-06-11, 18:57
This http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Savantielle
2011-06-13, 10:43
Linessas kvarg har 50 kcal per 100g. 8,9g protein. Inte sett den i Sverige dock.

Bättre att köra på LIDL's då, 60 kcal/100g och är 12,3g protein/100 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Big Sleazy
2011-06-13, 12:30
Bättre att köra på LIDL's då, 60 kcal/100g och är 12,3g protein/100 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Jepp, Linessas kvarg är dessutom väldigt vattnig. No good at all. :(

Exdiaq
2011-06-13, 12:56
CRON-O-Meter (http://spaz.ca/cronometer/) + enkel elektronisk köksvåg. Det tar inte många minuter för mig per dag att "räkna" på mitt näringsintag. Med att skriva in det i journalen tar det högst 10 minuter per dag om jag ska komplettera med nya livsmedel, men ofta tar det ännu mindre tid.

Anatis87
2013-03-20, 11:53
Lånar denna tråd lite.

Jag har tappat motivation till deffen jag är inne i nu. Jag håller koll på kalorier men motivationen för att ha den där disciplinen att inte äta massor av trams och äta bort det underskott jag har är åt hel*ete.

Så kära koloiter, vad håller er motivation och disciplin uppe när deffen börjar bli jobbig?

Viking76
2013-03-20, 12:05
Kör fettmätning med jämna mellan rum hos en jag är grymt imponerad av och är en av de bästa människorna jag känner.

Vill ju inte visa dåligt resultat inför någon man tycker bra om, därför skärper jag till mig.....funkar just nu iaf ;)

crizzan
2013-03-20, 12:50
Om man börjar tappa motivationen kan man väl bara gå tillbaka och tänka "varför började jag deffa?". Är det en bra anledning att börja är det väl en bra anledning till att fortsätta(?).

Om du inte vill räkna kan du ju käka i princip bara kött, kvarg och grönsaker. "Svårt" att trycka i sig ofantliga mängder kcal utan att bli mätt.