Visa fullständig version : Röda linser
StarkaUlf
2011-06-05, 08:09
Som jag har uppfattat det så är inte röda linser fullvärdigt protein. (?)
Om jag då äter kött / kycklinggryta till detta, blir det då fullvärdigt?
Hade tänkt pröva att köra på det istället för ris/pasta ibland.
Svar uppskattas :)
King Grub
2011-06-05, 08:10
Det är bara om du äter helvegetariskt som du behöver fundera på att komplettera protein.
Nej. Linserna precis som köttet har underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein. Den ena kan inte lyfta den andra.
Praktiskt spelar det ingen roll eftersom måltiden, och säkert hela dagen, ger ett öveskott av protein som dränker visssa underskott av aminosyror på andra ställen.
Att kombinera olika protein blir viktigare när du äter mindre protein, under dagsrekomendationen 0.8 g / kg kroppsvikt;).
StarkaUlf
2011-06-05, 08:16
Det är bara om du äter helvegetariskt som du behöver fundera på att komplettera protein.
Nej. Linserna precis som köttet har underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein. Den ena kan inte lyfta den andra.
Praktiskt spelar det ingen roll eftersom måltiden, och säkert hela dagen, ger ett öveskott av protein som dränker visssa underskott av aminosyror på andra ställen.
Att kombinera olika protein blir viktigare när du äter mindre protein, under dagsrekomendationen 0.8 g / kg kroppsvikt;).
Alright, tack för svaret boys, det uppskattas =) Blir att fortsätta med pasta/ris :)
Topicen kan stängas.
King Grub
2011-06-05, 08:30
Blir att fortsätta med pasta/ris
Varför, om du vill äta linser? Tolkade du svaren du fick helt tvärtom?
StarkaUlf
2011-06-05, 09:24
Vill och vill, hade mest bara tänkt pröva eftersom dom har 1 kilo för 10 kronor här :P Älskar ju pasta så ^^ men kommer nog ändå att köpa och pröva ha i maten
StarkaUlf
2011-06-05, 09:53
Och nej, jag tolkade inte svaren fel :)
Förstår att andra ämnen (aminosyror) i maten som man äter förmodligen kompenserar upp det som linserna saknar. Men att inte just kött/kyckling gör det.
Och eftersom jag inte äter helvegetariskt så behöver jag med största sannolikhet inte oroa mig för att jag inte får i mig dessa aminosyror.
SockerFot
2011-06-05, 09:56
vill och vill, hade mest bara tänkt pröva eftersom dom har 1 kilo för 10 kronor här :p älskar ju pasta så ^^ men kommer nog ändå att köpa och pröva ha i maten
var?!
Eddie Vedder
2011-06-05, 10:08
Men att inte just kött/kyckling gör det.
Jo det gör dom. Men det handlar om att linsernas protein inte behöver kompletteras i en kost med kyckling och kött eftersom just kyckling och kött är fullvärdigt redan. Så den måltiden innehåller alltså rejält med högvärdigt protein oavsett. :)
StarkaUlf
2011-06-05, 12:19
Jo det gör dom. Men det handlar om att linsernas protein inte behöver kompletteras i en kost med kyckling och kött eftersom just kyckling och kött är fullvärdigt redan. Så den måltiden innehåller alltså rejält med högvärdigt protein oavsett. :)
Ah okej, nu har det klarnat upp helt =) tackar!
var?!
I england :D
hejhopp79
2011-06-05, 13:25
Lol
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.