Visa fullständig version : Polysackarider från cellulosa
Jag har förstått att dessa polysackarider inte kan brytas ner i människans mage? Med diskussionen om TEC och protein i minnet måste jag fråga, tas detta med i beräkningen av energi och makronutrientfördelningen på t.ex. grönsaker som är rika på dessa?
Min första tanke är att om de passerar kroppen utan att brytas ner så tas de inte upp i näringsinnehållet. Det verkar också stämma bäst om jag räknar på siffrorna som anges för broccoli i livsmedelsdatabasen http://www7.slv.se/Naringssok/
Jag ser ibland på av avancerade fitnessbloggar att de nämner just att det är kolhydrater från cellulosa, när de re dovisar koste, finns det någon mening med det? De borde ju inte ens synas i makroräkningen om de inte tas upp i näringsinnehållet?
Något jag missat eller någon som vill tillägga något intressant om polysackarider i allmänhet eller cellulosa i synnerhet?
Du har precis tagit stegit in i en helt ny värld:D
Det finns massor av olika kostfibrer. Enklast är cellulosa som är helt raka kedjor av glukos. Cellulosan utgör den största delen av kostibrerna i kosten. Den är, och kallas, olöslig och den ger inte energi hos oss. För att komma åt bindningarna i cellulosa behövs hjälp av vissa bakterier. Vi saknar dessa bakterier men våra kusiner gorillan och orangutangen har dem...och de har jättemagar;)
Däremot kan vissa andra kostfibrer som består av helt andra kolhydrater än glukoskedjor utnyttjas av vissa tarmbakterier och ge lite energi. Bakterierna jäser glukosen till korta fettsyror ( jmf att jäsa socker till alkohol, ungefär samma sak ) som vi tar upp i tjocktarmen. Dessa korta fettsyror ger tarmen och oss energi och är oftast mycket possitivt för en bra magfunktion.
Lösliga kostfibrer är t e x pektin, oligofruktos, beta-glukoan mfl.
Tvekar till att näringsinnehåll på förpackningar och dylikt tar hänsyn till sådana aspekter, det skulle antagligen kräva liter mer komplicerade mätmetoder än en kalorimeter.
Däremot måste ju kalorimängden vara försumbar om man inte förbrukar ofantliga mängder?
Eddie Vedder
2011-06-05, 10:20
Tvekar till att näringsinnehåll på förpackningar och dylikt tar hänsyn till sådana aspekter, det skulle antagligen kräva liter mer komplicerade mätmetoder än en kalorimeter.
I Sverige redovisas inget i näringstabellen om just kostfibrer. Det redovisas ibland separat, om producenten vill. men inte som den del i energin som det ibland görs i amerikanska.
Off topic: Jag undrar lite vad som definierar en "avancerad" fitnessblogg. :)
Tack Sverker!
Men hur står det till med frågeställningen? Tar man med energin från icke-nedbrytbara kostfibrer i näringsredovisningen på matvarorna?
Off topic: Jag undrar lite vad som definierar en "avancerad" fitnessblogg. :)
Hehe. Jag menar sådana som är riktigt minutiösa med sin kost och träning och skriver en a4-sida per dag om allt från medelsömn, till aktuell träningsvärk och återhämtning och redovisar kosten med andel mättade/fleromättade fetter och kostfibrer.
exempelvis
http://chinoz32.blogspot.com/
Första person som hävdar att ChinoZ inte är "avancerad" får såklart en kaka.
Tack Sverker!
Men hur står det till med frågeställningen? Tar man med energin från icke-nedbrytbara kostfibrer i näringsredovisningen på matvarorna?
Nej. säkert inte. Det är överkurs så det smäller om det.
Nej. säkert inte. Det är överkurs så det smäller om det.
Tack! :)
Anton Fräs
2011-06-14, 01:49
Den där bloggen var något av det värsta optimerandet jag sett i hela mitt liv..
Den där bloggen var något av det värsta optimerandet jag sett i hela mitt liv..
Indeed...:MrT:
http://chaan.se/bilder/internet/optigoat/opti.bmp
=)
Luca Brasi
2011-06-22, 22:37
Det borde väl variera mellan olika personer och kanske variera mellan hur tarmfloran är sammansatt hos samma person vid olika tillfällen om man har ätit antibiotika tex?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.