handdator

Visa fullständig version : äta väldigt sällan = bra?

Shpendi
2011-06-04, 19:43
hej, jag är mitt i en deff just nu. Den funkar så att jag gymmar i stort sätt varje dag, min första måltid sker ungefär vid 3-4 tiden på eftermiddagen, detta efter en 2h promenad och 1h gym. Sedan äter jag en gång till på kvällen.

En polare pluggar biologi med inriktning på kost o annat dylik, hon säger att det är skadligt för kroppen att inte få i sig någon energi på så lång tid, och sedan träna på tom mage. Men är inte detta "periodisk" fasta, jag har inte sett något på detta forum som stödjer hennes resonemang, så jag undrar har hon rätt eller fel?

För enkelhetens skull kan vi anta att jag äter och tränar rätt för det mål jag siktar på, alltså att deffa.

Eddie Vedder
2011-06-04, 19:45
Hon har ingen grund för det påståendet.

King Grub
2011-06-04, 19:46
Det är inte skadligt med fysiskt arbete på tom mage. Om så hade varit fallet, hade människan inte blivit långlivad, om hon varit tvungen att ha mat tillgänglig innan hon arbetade för att skaffa den.

Shpendi
2011-06-04, 19:47
Ok tack, och om man ser det från ett muskel-sparande perspektiv, är det fortfarande bra att äta som jag gör?

Eddie Vedder
2011-06-04, 19:50
Ok tack, och om man ser det från ett muskel-sparande perspektiv, är det fortfarande bra att äta som jag gör?

Bra och bra, inte kan man säga rakt av att det är dåligt i alla fall. Du styrketränar ju och förhoppningsvis äter du proteinrikt. Det är viktigare.

Rusk
2011-06-04, 19:51

Då du går 2 timmar efter gymmet på tom mage så är svaret nej.
Konditionsträning på samma dag som styrka är direkt negativt för dina muskler.
Efter styrkepasset bör du äta en bra och proteinrik måltid så snabbt som möjligt.
Och när det kommer till periodisk fasta så tar dom EAA på morgonen samt innan/efter gymmet följt av en stor måltid och sedan en till.
Och efter en natts sömn så är din kropp i ett katabolt läge, är muskler ditt mål så bör du slänga in den i ett mer anabolt läge så snabbt som möjligt.

Shpendi
2011-06-04, 19:57
Då du går 2 timmar efter gymmet på tom mage så är svaret nej.
Konditionsträning på samma dag som styrka är direkt negativt för dina muskler.
Efter styrkepasset bör du äta en bra och proteinrik måltid så snabbt som möjligt.
Och när det kommer till periodisk fasta så tar dom EAA på morgonen samt innan/efter gymmet följt av en stor måltid och sedan en till.
Och efter en natts sömn så är din kropp i ett katabolt läge, är muskler ditt mål så bör du slänga in den i ett mer anabolt läge så snabbt som möjligt.

mm, men jag har hört att det endast gäller HIIT?
så här ser mitt schema ut ungefär: BCAA -> 1h promenad till gymmet -> 1h gym -> proteinshake -> 1h promenad hem

Baha
2011-06-04, 19:58
huar har dina resultat varit på detta tycker du, jag kollade din logg lite

men du har väl både ökat i styrka och tappat rejält i vikt?

Eddie Vedder
2011-06-04, 20:00
så här ser mitt schema ut ungefär: BCAA -> 1h promenad till gymmet -> 1h gym -> proteinshake -> 1h promenad hem

Att promenera en timme tur och retur känns i mina ögon helt onödigt just då. Varför inte bara göra det vid andra tidpunkter. För mig blir det ibland en promenad under förmiddagen om jag ska handla, sedan någon timme senare träningen. Sen kanske en promenad på kvällen om jag ska till stan eller så.

Jag känner spontant att jag inte skulle kunna få ut maximalt av styrketräningen med en timmes promenad i benen före.

Shpendi
2011-06-04, 20:02
huar har dina resultat varit på detta tycker du, jag kollade din logg lite

men du har väl både ökat i styrka och tappat rejält i vikt?

Har väl kört lite olika scheman, uppdaterats i samma takt som jag lärt mig mer om kost och träning.

sen 9e juni 2010:
-24kg vikt
+15kg bänkpress
+5~10kg biceps övningar
ökat ganska mycket i latsdrag och axelövningar med, men har inte exakta sifforor där.
Men sen är inte muskelvolym och styrka direkt relaterat, så det behöver inte betyda att jag gör helt "rätt", eller?

Shpendi
2011-06-04, 20:05
Att promenera en timme tur och retur känns i mina ögon helt onödigt just då. Varför inte bara göra det vid andra tidpunkter. För mig blir det ibland en promenad under förmiddagen om jag ska handla, sedan någon timme senare träningen. Sen kanske en promenad på kvällen om jag ska till stan eller så.

Jag känner spontant att jag inte skulle kunna få ut maximalt av styrketräningen med en timmes promenad i benen före.

Det underlättar min livsstil att ta det vid samma tidpunkt, då jag slipper hitta andra transportmedel till gymmet, som ligger ganska långt bort(3 byten med buss). Är väldigt stark i benövningar så jag har "råd" att inte öka eller minska bara lite i massa där, tycker jag.

Men är det verkligen så dåligt med promenader vid det tillfället?

Baha
2011-06-04, 20:06
Har väl kört lite olika scheman, uppdaterats i samma takt som jag lärt mig mer om kost och träning.

sen 9e juni 2010:
-24kg vikt
+15kg bänkpress
+5~10kg biceps övningar
ökat ganska mycket i latsdrag och axelövningar med, men har inte exakta sifforor där.
Men sen är inte muskelvolym och styrka direkt relaterat, så det behöver inte betyda att jag gör helt "rätt", eller?

nej, det är säkert inte "rätt", men det verkar ju iaf funka för dig och du kanske trivs med det och det verkar ju inte vara skadligt heller s¨å

tror faktiskt jag skall börja med ngt liknande nu på sommarn, bra sätt att döda lite tid nu när det är skönt att promenera ute

Eddie Vedder
2011-06-04, 20:07
Men är det verkligen så dåligt med promenader vid det tillfället?

Det sa jag inte. Jag sa att jag inte skulle göra det och jag tycker inte att det är värt att slösa på det sättet du uppenbarligen tycker är okej. Och tycker du det så fortsätt med det.

StraightEdge
2011-06-04, 20:10

beror helt på hur mycket och hur den är sammansatt av de olika näringsämnena. Protein bör ju dock vara dominerande.

Sniggel
2011-06-04, 21:58
Om det skulle vara dåligt att vänta tills 12 (i mitt fall) med att äta något, varför mår jag då så bra av det och kan tänka bättre och blir piggare? :p

Ja nu vet jag att det här är bara vad jag upplever men jag kan inte se varför det skulle vara farligt. Har aldrig läst om något som skulle peka på att det är farligt att inte äta på ynka 16 timmar. Att träna på tom mage är inte farligt det heller så länge man är pigg och har fokus och därmed inte gör något dumt.

För muskelbygge är det viktigaste att få i sig något strax efter träning. 2 timmar är kanske inte det bästa, men det är ingen katastrof att vänta så länge. Ett högt proteinintag och ett tillräckligt kaloriintag är de andra 2 viktiga faktorerna när det gäller kost.

olle111
2011-06-04, 22:25
Desto längre du väntar efter desto längre blir återhämtningen. Hörde det ngnstans

Crocker
2011-06-04, 23:26
Desto längre du väntar efter desto längre blir återhämtningen. Hörde det ngnstans
Vad ska man vänta på menar du?

Rusk
2011-06-05, 14:06

Gäller all konditionsträning.

Big Sleazy
2011-06-05, 15:01

Men räknas promenad som konditionsträning för en person som i alla fall är normalt tränad? Jag själv kommer inte ens upp i 50% av maxpuls vid vanlig promenad. Man bör väl i alla fall ligga närmare 70% för att det ska räknas som konditionsträning?

Eddie Vedder
2011-06-05, 15:07

Inte om intensiteten är så låg att AMPK inte aktiveras. Men då kan man iofs fråga sig om man ens kan klassa det som kondtionsträning. Gör man det så är det dock inte något som gäller all konditionsträning.

Och sedan är det förstås dosrelaterat. En timmes löpningen är dubbelt så "dåligt" som en halvtimmes.

BengtBurk
2011-06-05, 16:33
Vad ska man vänta på menar du?

Tror han syftar på mat efter träning.

Crocker
2011-06-05, 16:54
Inte om intensiteten är så låg att AMPK inte aktiveras. Men då kan man iofs fråga sig om man ens kan klassa det som kondtionsträning. Gör man det så är det dock inte något som gäller all konditionsträning.

Och sedan är det förstås dosrelaterat. En timmes löpningen är dubbelt så "dåligt" som en halvtimmes.
Tror han menar olika konditionsträningar(Bättre ordval?), såsom HIIT,fartlek,skidor os.v i samma intensitet.