Visa fullständig version : LCHF för "normalviktiga"?
Candydarling
2011-06-04, 09:03
Hej på er!
Har sedan i Torsdags börjat m. LCHF, mest för att exprimentera lite och dels för att kapa lite trivselkilon om det nu går. Har lusläst boken "matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt och tycker att hela konceptet, som jag alltid varit emot, faktiskt låter väldigt vettigt.
Nu till min fråga:
det pratas väldigt mycket om diabetes och kraftig övervikt när det gäller LCHF men sällan normalviktiga/smala/vältränade personer. Jag själv tränar stenhård styrketräning 5 dagar i veckan samt joggar/promenerar flera dagar i veckan med målet att kapa några kilon (nuvarande 63kg på 159cm).
* Någon som vet hur lchf fungerar för viktnedgång på normalviktiga som vill kapa ca 5-6kg?
(vet mkt väl att många här inne är starkt emot lchf, är inte intresserad av massa predikan och griniga kommentarer, tack)
Eddie Vedder
2011-06-04, 09:11
Du kan äta den kosten om du vill. Helt klart. Väljer du att basera kosten på bra råvaror så finns det ingen anledning att tro att det på något vis är negativt.
Om du sedan mår bra och presterar så kör på. Det är ju primärt ingen bantningskur heller utan mer som en kosthållning att utgå från livet ut. Enligt grundkonceptet alltså.
Hur du gör väljer, och hur strikt du är väljer du också. Känns det inget vidare så byt. :) Min syster är normalviktig men har precis kört LCHF, äntligen har hon fått ordning på sin bråkiga mage och gallproblemen. Ingen viktskillnad men det behöver hon inte heller. Hon har ju alltid trott att gallan protesterar av fettet i maten och fått råd att inte äta mycket fett just därför. Men det var ju, som jag redan antog, spannmål som var hennes magproblem.
Candydarling
2011-06-04, 09:19
Känner mig hittills hur pigg och glad som helst, jobbiga sötsug är borta och hungerkänslorna är borta. Har haft en tendens att överäta sötsaker på mina ätardagar men nu när det alternativet inte finns längre så tycker jag att det borde ske något viktmässigt just pga den saken.
Är alltid väldigt noga med rätta råvaror och kör jag på en sån här diet för testets skull (om jag nu inte fastnar för gott) så finner jag ingen anledning till att inte köra det så strikt som möjligt. Har ju lite som dröm och mål att tävla i fitness el cbb inom några år och hade velat skrapa av så mycket underhudsfett som möjligt för att sedan inte lägga på mig allt för mycket jobbigt fett när man väl ska bygga igen. Tror du jag kan lyckas med denna diet? Det måste ju ändå någonstans gå om man äter mindre? Har testat det mesta innan med bb-tävlande som lagt upp kost & träningsprogram, lyckats gå ner 8kg men därefter har jag tvärstannat och stått stilla i vikt i flera månader
Eddie Vedder
2011-06-04, 09:36
Ja kör på som sagt. :) Du verkar vara klok så du inser ju antagligen att det är en kosthållning bland många och att man kan må jättebra av den men man kan också vantrivas. Och att frångå de mest strikta "reglerna" ger dig inte diabetes, cancer eller svininfluensa. ;)
StampChamp
2011-06-04, 12:24
LCHF verkar tilltala väldigt många tjejer av nån anledning. Men fungerar det så är de bara köra på.
Hur har du tänkt äta när deffen är klar? LCHF funkar nog fint att gå ner i vikt, men jag tror inte det är hållbart i längden. Själv föredrar jag kolhydrater när jag tränar.
Eddie Vedder
2011-06-04, 14:56
LCHF verkar tilltala väldigt många tjejer av nån anledning.
En lite gissning kan vara att tjejer oftare upplever sig ha sötsug och "blodsockerfall" än killar. Det skulle ju kunna vara en anledning. Generellt tycker jag mig inte höra det lika mycket bland killar så då kanske det känns lite som "why fix it if it isn't broken?" hos killar som grupp.
Candydarling
2011-06-06, 07:38
Så sant som det är sagt, har ett helt fruktansvärt sötsug som faktiskt försvunnit helt efter att jag började, så pluspoäng för det! för det andra så måste jag säga att jag rent träningsmässigt inte märker någon skillnad på kolhydrater eller inte, jag presterar lika bra ändå och är alltid pigg och gla. Efter deffen tänkte jag nog fortsätta på samma spår Om jag trivs med det, dock lägga till liiite kolhydrater.
Så sant som det är sagt, har ett helt fruktansvärt sötsug som faktiskt försvunnit helt efter att jag började, så pluspoäng för det! för det andra så måste jag säga att jag rent träningsmässigt inte märker någon skillnad på kolhydrater eller inte, jag presterar lika bra ändå och är alltid pigg och gla. Efter deffen tänkte jag nog fortsätta på samma spår Om jag trivs med det, dock lägga till liiite kolhydrater.
Känner samma sak, kört nu deff i 16 veckor o så ökar jag hela tiden på alla mina övningar... Kör på det om det passar dig, det passar dock inte alla :)
StampChamp
2011-06-06, 14:21
En lite gissning kan vara att tjejer oftare upplever sig ha sötsug och "blodsockerfall" än killar. Det skulle ju kunna vara en anledning. Generellt tycker jag mig inte höra det lika mycket bland killar så då kanske det känns lite som "why fix it if it isn't broken?" hos killar som grupp.
Du har faktiskt en bra poäng där, tjejer är mer av gottegrisar :) Det är väl just därför de dras till lchf, sedan har de ju mycket lägre kaloribehov än oss killar och har ju inte så mycket att röra sig med när det gäller kalorierna.
Eddie Vedder
2011-06-06, 14:37
Du har faktiskt en bra poäng där, tjejer är mer av gottegrisar :) Det är väl just därför de dras till lchf, sedan har de ju mycket lägre kaloribehov än oss killar och har ju inte så mycket att röra sig med när det gäller kalorierna.
Ytterligare en teori är det allmänt mänskliga att vi gärna drar oss till sånt som är "omvälvande" när en ny diet ska testas. Och tjejer brukar ju oftare intala sig själva att de inte gillar fett och inte vill äta kött så det kanske känns som en mer häftig resa då. ;)
Män äter ju generellt sett redan mer kött och fettrik mat även om det inte är LCHF. Åtminstone under den tidsperioden då studierna jag syftar till genomfördes. Kan ju ha förändrats sedan dess.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.