Visa fullständig version : Skulder hos en bostadsrättsförening?
dream_theater_
2011-06-03, 17:15
Hej Kolo!
Har ganska nyligen köpt min första bostadsrätt, som jag nu håller på att renovera. Jag pratade med kassören för bostadsrättsföreningen, och när han fick reda på att jag jobbade för ett större byggföretag så ville han ta med mig i styrelsen, av den enkla anledningen att jag vet hur en entreprenad sköts.
Till detta hör att föreningen varit på gång att bygga om samtliga balkonger. Idag har föreningen +2 miljoner och själv ligger min hyra på 2179 kr.
Ombyggnationen skulle innebära -2 miljoner i kassan, och en ökad hyra på 200 kr. Balkongerna byggs om till 12 kvadratmeter och blir helt inglasade.
Nu visst det dock röster hos enskilda boende om att dom inte gillar idén, dels för att föreningen aldrig varit skuldsatt, och dels för att dom inte tycker att balkonger är fint.
Frågan från mig är helt enkelt: Hur vanligt är det att föreningar i denna storlek, 40 st lägenheter, har skulder på 2 miljoner kr, och vad innebär det egentligen? Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Skuld på 2mille på en bostadsrättsförening med 40 lägenheter är rätt lite så ni behöver inte direkt känna er överbelånade om ni bestämmer er för att bygga om.
Jag förmodar att ni har en kontaktperson på er bank, ring denne och hör efter vad det skulle innebära för er i detalj.
Våran bostadsrättsförening är nyligen ombildad och har skulder på 21.000.000kr. Det är inte helt lätt att hitta skuldfria Bostadsrättsföreningar.
2 miljoner i skulder är ingenting för en bostadsrättsförening på 40 lägenheter.
dream_theater_
2011-06-03, 17:36
På er två låter det helt enkelt som att vi kan bygga, om vi får majoritet. Jag får nog lov att säga att jag vill ha balkongerna, för jag tycker inte att 200 kr i förhöjd månadshyra är mycket. 12 kvadrat inglasat är rätt fett!
olle lindblad
2011-06-03, 17:44
De som ojar sig för att ha två miljoner i skulder fördelat på 40 lägenheter kan aldrig ha bott i en normal brf. Skulle säga att det är extremt ovanligt med så lite. Vår förening har ganska mycket mer än så.
Kan väl inte va många föreningar som är skuldfria?
Kanske om alla hyresgäster cashar fullt pris vid ombildningen då?
När vi byggde balkonger förövrigt så fick varje lägenhet bestämma själv, och såklart bekosta helt själv, men blev väl rabatt iom att så många fixade samtidigt.
Kan väl inte va många föreningar som är skuldfria?
Kanske om alla hyresgäster cashar fullt pris vid ombildningen då?
Nja, är inte jätteovanligt. Speciellt vid nybyggnation är det vanligt att man betalar en högre insats så att föreningen slipper lån. Sedan regeringen slopade räntebidraget 2006 finns det ännu fler incitament för nyproducerade BRF att inte ta lån.
Edit: Borde inte vara några problem alls. Har hört folk prata om att upp till 3000kr/kvm i lån i en förening är inga problem.
På er två låter det helt enkelt som att vi kan bygga, om vi får majoritet. Jag får nog lov att säga att jag vill ha balkongerna, för jag tycker inte att 200 kr i förhöjd månadshyra är mycket. 12 kvadrat inglasat är rätt fett!
Hade jag röstat Ja för på direkten.
MEN, när det gäller att bygga balkonger så måste man ha bygglov, och folk i föreningen kan överklaga bygglovet till kommunen etc etc... Kan med andra ord ta en j***a tid innan man kan sätta igång.
2 miljoner i skuld är ingenting för en brf. Sen borde väl nya balkongerna öka värdet på lägenheten rätt nice också.
Oj, är det varje brf som bestämmer sånt där, trodde det var fastighetsägaren.
tossefar
2011-06-03, 19:14
Oj, är det varje brf som bestämmer sånt där, trodde det var fastighetsägaren.
En BRF äger fastigheten den verkar i, kompis.
En BRF äger fastigheten den verkar i, kompis.
Vad var det som hände?
Helt klart bara att köra på som några andra säger. Sällan BRF är helt skuldfria , speciellt vid renoveringar , då de nästintill alltid blir en liten höjning pga lånet de får ta. Men 2 mille på 40 är ju inte mer än 50 000 per lägenhet är väl inte mer än 2500 i räntekostnader på ett år så höjningen på 200 täcker ju det ..
dream_theater_
2011-06-03, 22:21
Då har jag i alla fall fått min åsikt klar för mig. Jag kommer att rösta JA!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.