Visa fullständig version : Chipstuttar
darthvader
2011-06-03, 13:54
Ja, här är två bilder på mig till att börja med.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto2.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto1.JPG
Jag hatar tuttarna. FAN VAD JAG HATAR DOM. Syns fan överallt när man kollar sig i spegeln. Jag får panik och jag vet att jag har jävligt mycket komplex över min kropp. Vill bara kunna gå ute och känna hur vinden blåser mot t-shirten och man mår jävligt bra över sig själv och är stolt.
Nu undrar jag, hur blir jag av med chipstuttarna? Eller får dom "fastare"?
Jag tänkte börja från och med nästa vecka att träna tre gånger i veckan från ett schema jag fick från tränaren.
Vad finns det mer att göra? Hur ska jag göra med kosten etc?
Hoppas jag får bra svar. Fått gå hos psykolog för att jag mår så dåligt över min kropp och mig själv.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Deja vu? Tror jag har sett ett EXAKT liknande tråd i vintras.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Tråkigt att du mår så dåligt över din kropp. Det går att bli av med "tuttarna" genom att gå ner i fettvikt, som länkarna beskriver. Du är på rätt väg om du tänkt börja styrketräna (annan träning fungerar också men styrketräning är rekommenderat för bästa i effekt).
Kombinera träningen med en bra kostplan och gärna ett högre proteinintag, t ex 2g protein / kg kroppsvikt och om ett år kommer det att se helt annorlunda ut om du håller dina nya vanor året ut.
edit: Angående viktnedgång så tjänar du nog mest på att gå ner lite. Att gå ner 5-10 kg över ett år (eller 6 månader) i kombination med övriga råd bör ge resultat.
darthvader
2011-06-03, 14:30
Tråkigt att du mår så dåligt över din kropp. Det går att bli av med "tuttarna" genom att gå ner i fettvikt, som länkarna beskriver. Du är på rätt väg om du tänkt börja styrketräna (annan träning fungerar också men styrketräning är rekommenderat för bästa i effekt).
Kombinera träningen med en bra kostplan och gärna ett högre proteinintag, t ex 2g protein / kg kroppsvikt och om ett år kommer det att se helt annorlunda ut om du håller dina nya vanor året ut.
edit: Angående viktnedgång så tjänar du nog mest på att gå ner lite. Att gå ner 5-10 kg över ett år (eller 6 månader) i kombination med övriga råd bör ge resultat.
Jag vet inte hur en bra kostplan ska vara. Jag vet inte vad som är bra eller dålig mat, jag vet inte vad som är bra frukost eller dålig frukost osv... Hur får jag in mig proteinet då? Jag väger mellan 75-80 kg det varierar.
Jag vet inte hur en bra kostplan ska vara. Jag vet inte vad som är bra eller dålig mat, jag vet inte vad som är bra frukost eller dålig frukost osv... Hur får jag in mig proteinet då? Jag väger mellan 75-80 kg det varierar.
Läs länken jag postade.
Jag vet hur det är, det är inte roligt alls...
Det står i de första länkarna. Det handlar om att äta varierat fast med lite extra fokus på protein. Äta nyttigt, du vet säkert vad som är nyttigt att äta och vad man bör undvika.
Utöver det så handlar det om kaloriräkning, vilket kräver en matvåg. Det är väldigt sällan som någon lyckas bli av med fett på allvar utan att räkna kcal så lika bra att spara dig en misslyckad erfarenhet och säga att "gå på känsla" enbart funkar hos ett fåtal individer.
Nu lät jag kanske lite hård men om jag ska vara snällare och hjälpa dig lite på traven ifall du faktiskt inte har någon uppfattning om vad som är "bra att äta" så är det väl generellt rekommenderat så här:
* Frukt och grönsaker 500g om dagen. Ej "gurka, tomat o sallad" utan bättre grönsaker såsom broccoli, morot, vitkål och t ex sparris.
* Mer "oraffinerat" i kolhydratsväg, t ex istället för "start-flingor och franskbröd" kan man äta potatis, fullkornsris eller rågbröd/knäckebröd.
* Minst 0,5g fett per kg kroppsvikt. Om du t ex väger 70 kg kan det vara bra att få i sig minst 35g fett om dagen. Gärna från källor som är proteinrika t ex lax, makrill, ägg, ost. Det är inte fel att ha lite god sås också så länge du följer anvisningarna i deffguiden, dvs att du räknar kalorierna.
Och för att bygga lite muskler och därmed se till att mer fett försvinner så är det bra att äta proteinrika livsmedel. T ex kött, fisk, ägg, ost och kanske även lite vegetariska alternativ såsom bönor och kikärtor.
Sen kanske du kan berätta för mig vad du tror jag hade skrivit är "dålig mat" och som man bör äta mer sällan? :)
Pansartax
2011-06-03, 14:55
Finns ju oändligt mycket inspiration här på forumet, kanske inte alla som är 110% optimala men fortfarande finns det många goda råd att hämta.
Du behöver inte börja äta sallad och du behöver inte ens röra på dig, ät lite mindre av allt bara så som du käkar nu och kompletera med protein.
Ta tag i ditt problem. Träna. Ät bättre. Och dina tuttar lär försvinna.
Du överdramatiserar storleken på dina s.k. "tuttar" något alldeles vansinnigt. Nej, du ser inte ut som någon adonis i dagsläget, men som det låter på dig kunde man tro att du hade c-kupor. Det är nog bra att fortsätta jobba på självbilden.
Håller med Tolkia! Det är absolut inte så farligt som du får det att framstå.
Så ser ju dom flesta killar ut som inte tränar regelbundet, med andra ord helt normalt.
Men det är ju faktiskt inte svårare än att du bestämmer dig för att börja träna regelbundet om du vill få en mer "tränad" kropp. Du har ju fått bra tips av Sniggel hur träning och kost kan/borde se ut.
Titta gärna i den här tråden för lite motivation: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=62758
Ser fram emot att se dig i den tråden om ett par månader :)
Sushipinne
2011-06-04, 21:43
ät bättre, inget godis, ut och spring, kör armhävningar, lägg dig och kör bänkpress m.m övningar. Du kommer nog fixa detta ska du se ;)
Chips?
Nej! Helt normal kropp!
Ja, här är två bilder på mig till att börja med.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto2.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman02/hejfetto1.JPG
Jag hatar tuttarna.
Brösten på bilderna ser normala ut imo. Jag har tränat en del, och har fortfarande "chipstuttar". Du har en vanlig kropp, förmodligen inte ens överviktig.
Jag skulle nog inte rekommendera dig att bara "springa bort fettet" eller deffa och äta lite, utan snarare börja äta bättre mat och träna. Som nämns tidigare i tråden.
Vad tror du är nyttigast, Pizza eller kyckling m. ris och grönsaker enl. tallriksmodellen?
Jag tror nog visst att du kan skilja på bra och dålig mat, och jag tror tyvärr inte att någon kommer att skriva ett fullt kostupplägg åt dig.
Läs lite i träningsforumet och annanstans så ska du se att det går finfint detta!
Mannen, det där är inga problem. Det fixar du på ett halvår, i alla fall kan du få en rejäl förändring på ett halvår. Det gäller bara att börja träna ett par tre gånger per vecka samt lära dig om vad som är bra att äta.
Det är inte lätt men du kan fixa det. Tänk på att det är arbete som krävs för att lyckas och det är upp till dig om du fixar det eller inte. Det finns hjälp till vad som ska göras men inte hjälp till att göra det, det måste du göra själv (tyvärr *rolleyes*).
Börja med att läs runt som en galning ett par dagar här på kolozzeum sen fixar du ett gymkort (om du inte har ett redan).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.