handdator

Visa fullständig version : olika stänger?

AdrenalineRush
2003-12-08, 20:02
Vad brukar de olika skivstängerna väga??

ez-stång - 8kg?
skivstång - 20?
smithstång -??

finns där olika tyngder "vanliga" skivstänger??

z_bumbi
2003-12-08, 20:11
De EZ jag stött på 5- 15 kg

En riktig stång ska väga 20 kg men Casalls med fleras versioner väger runt 18 kg.
Kan tillägga att nästa gång jag hör talas om ett gym som förordar "säker" träning och har Casall eller liknande stänger så vet jag inte vad jag gör..

Smith från 0-35 kg, det kan säkert finnas tyngre men jag har inte sett någon.

shirunai
2003-12-08, 20:14
Jaha tack bumbi nu har du förstört min dag i alla fall, jag som är lite viktkåt får veta att man är 2kg svagare ungefär. Och jag vet lagringen suger på casall

Allan
2003-12-08, 20:16
Originally posted by shirunai
Jaha tack bumbi nu har du förstört min dag i alla fall, jag som är lite viktkåt får veta att man är 2kg svagare ungefär. Och jag vet lagringen suger på casall

:D

allan

AdrenalineRush
2003-12-08, 20:41
Originally posted by z_bumbi
De EZ jag stött på 5- 15 kg

En riktig stång ska väga 20 kg men Casalls med fleras versioner väger runt 18 kg.
Kan tillägga att nästa gång jag hör talas om ett gym som förordar "säker" träning och har Casall eller liknande stänger så vet jag inte vad jag gör..

vad jobbigt det blev helt plötsligt :D
"Casalls med fleras" vad menas med fleras?
tackar :thumbup:

kharon
2003-12-08, 20:43

Skönt med en smithstång som väger 0 kg! :D

emmzan
2003-12-08, 20:55
Originally posted by kharon

Skönt med en smithstång som väger 0 kg! :D

Det är i såna smithar man ser folk sätta sig under stången och studsa den mot huvudet upp-och-ner.. Mkt fint bevis på att stångens vikt är noll!

Hnke
2003-12-08, 20:55
Där jag tränar väger curlstången 10 eller 15 kg tror det är 15

Sen skivstång såklart 20kg, och smith tror jag väger så mkt som 15

kharon
2003-12-08, 20:58
Dom verkar ha jävligt svårt att sätta nån standard på smithstången. 26 är den på mitt gym.

emmzan
2003-12-08, 21:03
Originally posted by kharon
Dom verkar ha jävligt svårt att sätta nån standard på smithstången. 26 är den på mitt gym.

nordics smithar ska väl vara 30 resp 16 kg om jag inte minns fel iaf

scudmissile
2003-12-08, 21:08
30 och 15 tror jag bestämt :angel:

z_bumbi
2003-12-08, 21:11
shirunai: Jag har för mig det stog att stången tillsammans med fjäderlås vägde 20 kg så stången kanske väger 19 kg, ta med en våg om det inte redan finns en på gymet. Väg några viktskivor när du ändå håller på då det tydligen är ännu värre med Casallskivorna. :D

AdrenalineRush: Vet faktiskt inte vilka märken det är men det är bara ett fåtal som garanterat att de väger 20 kg eller något mer, däribland Eleiko.

Varje gym som köper in maskiner för 1 miljon eller mer men spar in någon tusenlapp per stång samt någon femtiolapp per vikt ger ett väldigt seriöst intryck.

PopEye2
2003-12-08, 21:14
smithen väger 25-26 på mitt gym, själva stången väger lite mindre men de blirju extra vikt i ockmed att den ska sitta fast i rören på sidorna

Hnke
2003-12-08, 21:16
Men då e det tur att gymmet har mest eleiko plattor

nordland
2003-12-09, 06:49
ivankos ez-stång 12,5kg utan lås och 15kg med

Puntti SL stång 20kg på grammet
Detsamma gäller leoko stången.

shirunai
2003-12-09, 07:21
jo tack vi har vissa 10kg´s skivor som väger 8kg

Nils
2003-12-09, 10:32

AHh, det är därför jag håller på att gå åt och nästan aldrig klarar tänkta reps när jag kör i vårt "Källargym" med eleiko stänger på de vikter som jag trodde jag kör på det "fina" gymmet (det enda som går lika bra är frinvändningar och pushpress, men det beror nog på den bättre Eleiko lagringen då). Som såklart gödslar med Casall stänger...
Mystiskt det där att gym som spenderar mycket pengar på sina grejor så ofta verkar ha sämre stänger?!!
Nils

z_bumbi
2003-12-09, 11:03
nordland: Kör inga tunga övningar med puntti-stängerna, de är inte gjorda för sånt även om fabriken säger annorlunda.
Om det inte blivit mycket bättre de senaste tre åren vill säga...

AdrenalineRush
2003-12-09, 19:15
kollade idag och såg att det var casall stänger på 20kg i gymmet :bpump:
men jag har alltid räknat smithstången som 20kg... det blir ju lättare om man hädanefter enbart räknar vikterna när man skriver i sin journal :rolleyes:

Kebab-Arne
2003-12-09, 20:06
Enligt en polare blir det friktion i röret när smithstången åker upp och ner. Vilket gör att det blir lite tyngre. Vår stång väger 30 (tror jag)

Scratch
2003-12-09, 20:38
Hur kassa är casallstängerna då? bör man vara rädd om livet när man kommer upp i rediga vikter i tex böj?

shirunai
2003-12-09, 20:48
Originally posted by Kebab- Arne
Enligt en polare blir det friktion i röret när smithstången åker upp och ner. Vilket gör att det blir lite tyngre. Vår stång väger 30 (tror jag)

det är släden som väger det extra, 27 väger våran

z_bumbi
2003-12-09, 20:48
Scratch: Frågar du mig så... Ja du bör vara rädd om livet om du lastar på redigt med vikt på en Casallstång.
Var gränsen går vet jag dock inte, jag skulle personligen aldrig lasta mer än 150 kg på en sådan stång men det är kanske för jag vet vad som kan hända om en stång går av.

Ankarby
2003-12-09, 20:54
Scratch: Frågar du mig så... Ja du bör vara rädd om livet om du lastar på redigt med vikt på en Casallstång.
Var gränsen går vet jag dock inte, jag skulle personligen aldrig lasta mer än 150 kg på en sådan stång men det är kanske för jag vet vad som kan hända om en stång går av.

Böjs den eller bryts den?

nordland
2003-12-09, 20:59
nordland: Kör inga tunga övningar med puntti-stängerna, de är inte gjorda för sånt även om fabriken säger annorlunda.
Om det inte blivit mycket bättre de senaste tre åren vill säga...

De håller! En kille på gymet pressade 315kg i bänk utan stopp för att sedan bara släppa den i hållarna. Den sviktade till men inget hände.
Eleikos stänger har jag bara dåliga erfarenheter av (knakar och låter) Blir lätt böjda. Jarmo P (lillebror till jorma) körde marklyft på ca 300, lyftet gick lätt men stången sviktade till och började knaka i toppläget

Nils
2003-12-09, 21:38
Va?!! Då skiter det ju sig i en del övningar.!!??
Vad är den lägsta vikt som du sett göra sönder en Casallstång?
Nils

z_bumbi
2003-12-09, 21:48
nordland: De har haft av två punttistänger på gymet. Vid ett av lyften gick det mindre bra för lyftaren, runt 320 i böj var det. Han går idag ganska obehindrat men mer är det inte.
Pratar du med några styrkelyftare eller bänkare så är chansen stor att i alla fall någon vet vem jag pratar om.
De har dock inte haft av någon Eleiko vad jag vet och då har det varit betydligt mer än 315 på dem vid upprepade tillfällen, om det låter om lagren spelar ju ingen roll bara stången håller vad den lovar.
Tror ni att det knakar om själva stålet så skicka tillbaka den till Eleiko så får ni väl se vad de säger på röntgen, har det redan börjat knaka om stålet så säger min mycket begränsade erfarenhet av dragprov att stången borde vara ganska permanent deformerad efter det.

Ankarby: Jag har inte provlastat någon tills det händer men har sett rejält böjda stänger från casall så det är troligt att den först blir permanent deformerad och sen när man fortsätter använda den så vet man inte vad som händer=obra.

Nils: Har inte sett en stång gå av men vet vad som kan hända oberoende av märke, mitt intryck av casall och vad jag vet kan hända säger mig att man ska vara försiktigt men har som sagt inte provlastat en sådan stång.

Spec^
2003-12-09, 21:59
På gymmet jag tränar så väger nordic smithen 30kg.. de står då så den.

På våran EZ står det 20kg på ändarna på rullarna (eleiko).

Nitrometan
2003-12-09, 22:02
Hahaha, jag böjde en Casallstång! Skulle köra böj på ett för mig okänt gym. Efter lite uppvärmning lastade jag på 180 för mitt första "arbetsset" - jag fick inte ut stången ur ställningen. Blev fantastiskt förvånad och släppte stången. När jag gick ut under den såg den ut som ett V. De på gymmet ville ha det till att var mitt fel...

z_bumbi: Jag vet vem du pratar om. Jag blev både ledsen och rädd när jag hörde tals om den olyckan. Det konstiga är att han som startade Puntti jobbade på Leoko innan med att blanda deras stål - så han borde veta vad han gör.

Eleikostänger kan böja sig lite när man lastar på - ser rätt kul ut med 300+ på dem - men de blir alltid raka igen. Som sagt att knakr lite i lagren hör nästan till. Har stången varit med ett tag eller det har krupit in för mycket magnesium i lagren så...

mr_ping2
2003-12-09, 22:24
Våran Z-stång väger 7.5kg enligt min tränare... står inget på den men det kan nog stämma, det är inte 10 iaf.

Däremot vet jag att en polare vägde 20kg vikterna på deras gym och de vägde 18kg, vet ej märket dock.

Våra 20kg vikter på min förra skola var tyngre att köra med än med 15kg + 5kg på med, det var rätt skummt... provade åtskilliga gånger i bänkpress, då orkade jag 2 reps mer på hög vikt utan 20kgs vikterna än med dom - på samma vikt.

Nån som vet varför ?
Det var casall-vikter... och 20kg vikterna var väldigt mycket större i storlek än 15-vikterna.

Scratch
2003-12-10, 00:34
Det hår låter ju inte bra...är det någon skillnad i kavlitet på gamla och nya casallgrejer...vi har tex både järn och gummimantlade vikter, misstänker att de av vanligt järn är lite äldre?

vad händer om stången går av då i böj? får man vikterna på sig eller hamnar dom bara på sidan eller nått?

mr_ping2
2003-12-10, 11:47
Går den av där man håller så får man nog ett ganska schysst jack i handen :)=

Lillgrabben
2003-12-10, 12:14
För killen från Eskilstuna så gick det iallafall inte så bra - stågen gick av på mitten & klippte muskelfästena i knäna för honom.

Det var dock med en Puntti SL stång ........Akta dig för att köra med dom. Troligen så är Puntti bätter än Casall så dra dina slutsatser därav.

Själv skulle jag rekommendera Eleiko i alla lägen.

Nils
2003-12-10, 16:03
Originally posted by Lillgrabben

Det var dock med en Puntti SL stång ........Akta dig för att köra med dom. Troligen så är Puntti bätter än Casall så dra dina slutsatser därav.

Casall stängerna verkar rätt ordentligt mycket böjligare vilket antyder att de blir permanent böjda lätt men inte gärna går av. Generellt kan man säga att ju hårdare ett material är desto sprödare är det.
Nils

TrIff
2003-12-11, 21:06
Där jag tränar har jag kollat upp att det är skip sport hantlar. Alex international, eleiko + nå annat märke jag inte minns på vikterna till stängerna. Nån som vet om vikterna på skip sport och alex grejen brukar brukar väga det dom anger?

Samma med stängerna.. finns bara en bänkpress ställning och 2 stänger, en nyare och en äldre, men jag har inte hittat nånstans på stången där det står vad det är för märke på dem. Den äldre stången är lite smalare medans den nyare är lite grövre. Väger båda dessa två 20kg? Jag menar ju inte att den mindre behöver väga mindre, det kan ju vara annat material osv.

Fartman
2003-12-12, 00:48
Originally posted by Lillgrabben
För killen från Eskilstuna så gick det iallafall inte så bra - stågen gick av på mitten & klippte muskelfästena i knäna för honom.

Själv skulle jag rekommendera Eleiko i alla lägen.

hmm, ivanko då? har för mig att dom också brukar synas på internationella tävlingar ibland

mr_ping2
2003-12-12, 07:30
De stängerna som finns på SATS (iaf där ja var förut) var casall och vägde endast 11kg eftersom de var gjorda av PLAST längst ut...ehm...