handdator

Visa fullständig version : Ögonoperation

raQblad
2011-05-30, 15:54
Ær det någon som tagit sådan, och vad ær era erfarenheter?

Tittar sjælv just nu på en del erbjudanden. Har mest troligen fått førbud mot linsanvændning efter 4 års mer eller mindre oavbrutet anvændande, och kænner mig så galet handikappad med glasøgon mitt i ansiktet.
Hittade en klinik, Memira, i Luleå dær jag kommer från som gør den senaste teknikens operation kallad FS LASIK, Femtosekond lasik. Någon som kørt på samma typ av behandling?

Mycket pengar och øgon har jag bara två av, så vill ha så mycket "køtt på benen" som møjligt innan jag ev tar ett beslut om att operera.

Chaaarles
2011-05-30, 16:34
Jag gjorde en lasik-operation för fem år sedan. Det är troligtvis det bästa jag köpt mig själv i vuxen ålder, synen för min del har hållt sig perfekt sedan dess.

Oljeblixten
2011-05-30, 16:35
Kalla mig pucko men jag tycker fan det kan vara coolt med brillor! :O

Lepras
2011-05-30, 16:41

Pucko!:smash:

Ts tycker inte det är coolt med brillor!

Frantic
2011-05-30, 16:46
Jag har inte gjort FS Lasik men väl en Lasek hos Memira och har bara gott att säga om själva företaget.

fiskebulle
2011-05-30, 16:59
Hur länge har du provat att ha glasögon? Jag har upplevde (vad jag tror är) samma känsla som du tidigare med glasögon, men nu har jag vant mig och jag känner mig nästan naken utan brillorna på näsan.

Vinter
2011-05-30, 17:06
Operera synen var det bästa beslutet i mitt liv, la ned alla sparade pengar efter första jobbet och ångrar ingenting. Det är snart 10 år sedan nu, har inga som helst problem.

Skulle rekommendera Lasek då det är mindre operation i den metoden, även om det kan ta någon dag extra att läka. Lägg alltid ut pengarna för den dyraste varianten, så får du den nyaste metoden.

raQblad
2011-05-30, 18:18
Tacksam før alla svar!
Femtosekond Lasik ær det senaste, vad jag har læst. Godkænt av NASA bland annat, så jag kan bli astronaut (not likely).

Nej...glasøgon går bort som fan. Stor tung svart grej som bara hænger mitt i ansiktet. Som att ha tandstællning som hænger øver læpparna. Inte snyggt, alltid ivægen. Kan inte ens ta på mig en trøja utan att brillorna fastnar. Helt værdeløst.
Ska till optiker imorn och få svar på om jag kan fortsætta med linser eller ej, så då får jag avgøra om jag kør på operation istællet.

Frantic: Bra! Precis sånt jag vill læsa. Hur var de med uppføljning och sånt? Vad hade du før synfel?

Frantic
2011-05-30, 18:41
Jag var närsynt och hade brytningsfel. Jag har varit på ganska många uppföljningar och det har aldrig varit problem att få komma dit trots att jag bott i flera städer. Jag har besökt deras klinik i Karlstad, Malmö och GBG och alla har varit kanon. Jag valde att operera om ena ögat eftersom mitt vänstra inte blev riktigt lika bra som det högra. Det var inget jag märkte själv utan det fick jag reda på vid en av efterkontrollerna. Jag hade inte behövt göra det eftersom jag som sagt inte märkte av det själv men då det inte kostade något extra valde jag att göra en operation till. Hos vissa kliniker får man inte göra en andra operation om man uppnår körkortssyn (vilket inte är speciellt bra syn) men jag fick göra om det utan kostnad vilket är väldigt bra av Memira.

Mental
2011-11-04, 10:23
Reklam?

pialia
2011-11-04, 10:32
Jag ska genomgå en FS LASIK behandling hos Memira den 20:e december så jag kan återkomma med resultat då. Jag har 4-5 bekanta som behandlats på samma klinik och dom har alla varit nöjda, 2 av dom körde med FS LASIK och var i princip återhämtade efter ett par dygn.

Det enda som kunde vara problemet med mina ögon är att jag har väldigt tunna hornhinnor, men undersökningstanten sa att kirurgen får sista ordet på den 20:e.

Edit: Kan tillägga att jag är närsynt, precis på gränsen till att jag får köra bil utan glasögon.

Torwald
2011-11-04, 10:50
Min syster genomförde en ögonoperation, men jag vet inte vilken typ. Lite ljuskänslig någon vecka tror jag, men hon är suveränt nöjd nu. Perfekt syn och inga men.

Juxta
2011-11-04, 10:55
Reklam?

Visst kändes det som en reklambyrå försökt göra en trovärdig blogg för att locka folk?

Mental
2011-11-04, 11:05
Visst kändes det som en reklambyrå försökt göra en trovärdig blogg för att locka folk?

Japp, kollar man på bloggen så

Som copywriter hade jag levererat texter till reklamenheter, broschyrer och hemsida för Vårda Ögonklinik. Och lärt mig allt om säkerhet och resultat. Om valet av metoder och operationsutrustning. Till exempel NO CUT-metoden som inte skär i ögat och Schwinds Amaris 750S-excimerlaser och dess fördelar. Jag hade blivit övertygad om Vårdas förträfflighet. Ändå satt jag här med glasögon. Det var dags att ställa saker på sin spets. /Martin Permer

Dvs han står för deras reklam, och passar här på att göra mer av den, genom att hela tiden nämna teknik och maskin så vill man väl bättra på sitt googleindex. Mycket fult sätt att marknadsföra sig på. Klart mer lömskt än spambottarna som skriver nonsensinlägg på morgonkvisten.

Juxta
2011-11-04, 11:17
Japp, kollar man på bloggen så

Som copywriter hade jag levererat texter till reklamenheter, broschyrer och hemsida för Vårda Ögonklinik. Och lärt mig allt om säkerhet och resultat. Om valet av metoder och operationsutrustning. Till exempel NO CUT-metoden som inte skär i ögat och Schwinds Amaris 750S-excimerlaser och dess fördelar. Jag hade blivit övertygad om Vårdas förträfflighet. Ändå satt jag här med glasögon. Det var dags att ställa saker på sin spets. /Martin Permer

Dvs han står för deras reklam, och passar här på att göra mer av den, genom att hela tiden nämna teknik och maskin så vill man väl bättra på sitt googleindex. Mycket fult sätt att marknadsföra sig på. Klart mer lömskt än spambottarna som skriver nonsensinlägg på morgonkvisten.

Så jävla svinigt. Känns som man tog ett steg längre bort från NO CUT metoden nu.

Martin Permer
Banned User

:D *cupid*

Thorwaldsson
2011-11-04, 13:30
Genomförde min FS Lasik på Memira i Kalmar för drygt en vecka sedan. Ljuskänslig, dimmig syn och irriterade ögon de närmsta tre timmarna, därefter i princip fullt återställd.

Synen uppnådde vid återbesöket dagen efter (och även nu) samma nivå som jag tidigare hade med glasögon. Det enda som innebär någon form av tillfällig försämring är hur billyktor, gatlysen m.m. ser ut vid körning kvällstid. Detta är dock en vanlig sak som försvinner successivt under någon månads tid.

Sammanfattningsvis: Helnöjd :)

tigerofsweden
2011-11-04, 13:42
Genomförde min FS Lasik på Memira i Kalmar för drygt en vecka sedan. Ljuskänslig, dimmig syn och irriterade ögon de närmsta tre timmarna, därefter i princip fullt återställd.

Synen uppnådde vid återbesöket dagen efter (och även nu) samma nivå som jag tidigare hade med glasögon. Det enda som innebär någon form av tillfällig försämring är hur billyktor, gatlysen m.m. ser ut vid körning kvällstid. Detta är dock en vanlig sak som försvinner successivt under någon månads tid.

Sammanfattningsvis: Helnöjd :)

+1 fast jag gjorde operationen i Malmö för ett par månader sen :)

Nordenator
2013-10-13, 19:03
Tänkte att jag kan bumpa en existerande tråd då jag börjar närma mig ett beslut rörande lasrande av ögonjeflar. Finns det någon som har någon uppfattning om vilka kliniker som är bra i Göteborg? Memira dyker upp rätt högt på listan av kliniker då man söker runt, men jag vill ha mer data innan jag kastar in 30 papp och lägger mig under lasern ^^

Frantic
2013-10-13, 21:32
Jag tror nog att Memira är the way to go. De är klart störst i Sverige.
I Göteborg finns även ett företag som heter God Syn. De är lite billigare än Memira men använder sig av samma lokaler, samma utrustning och samma kirurger. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar men på något sätt gör det ju det.

*Flash*
2013-10-13, 22:51
Jag opererade mina ögon för 7 år sedan på Vårda Ögonklinik.
Jag tycker för övrigt att det är rätt fånigt att "dissa" en metod/klinik pga "för mycket reklam" då jag aldrig någonsin kan minnas mig ha stött på reklam på tvn/i tidningar m.m. från just Vårda men däremot väldigt ofta gjort det från Memira.

Jag önskar även att jag hade väntat lite med min operationen så jag hade blivit opererad med No cut då just den metoden ska vara bättre än den jag opererades med.

Men visst man kan kalla mig partisk också då den som gjorde operationen råkar vara min fasters man men jag har å andra sidan blivit opererad för olika saker 10+ gånger och det bemötandet jag fick där utav ALL personal kan enbart bemötandet jag fick vid min operation i USA mäta sig med.

BlötSnö
2013-10-13, 23:01
Kolla dessutom om du kan få några subventioner/avdrag/vaddetnuheter via ditt arbete.
Vissa arbetsgivare ger den möjligheten.

LeBron
2013-10-14, 00:54

Pucko.

Tomten
2013-10-14, 01:33
Tänk på att det också finns problem med LASIK och LASEK och andra populära metoder.

Problem som kan upstå är försämrat mörkerseende, torra ögon, över/under-korringering (vilket gör att man måste genomgå ytterligare ingrepp), halos i synfältet, osv.

http://www.lasikcomplications.com/dryeye.htm
http://www.lasikcomplications.com/largepupils.htm

Det är förmodligen bara några enstaka % som får extrema problem, men det kan bli ett rent helvete. För några år sedan var det ett reportage i uppdrag granskning om svenskar som fått problem efter lasik/lasek. Vissa hade så extrema problem med torra ögon att du fick lov att gå omkring med ögondroppar dygnet runt och någon hade till och med en luft-fuktare hemma för att klara tillvaron.

Ronn
2013-10-14, 06:21
Intralase metoden (100% laser) var en förutsättning för att jag skulle göra operation men det är väl inte alla som kan göra den beroende på formen på ögat och så.

AronP
2013-10-14, 09:36
Tänkte att jag kan bumpa en existerande tråd då jag börjar närma mig ett beslut rörande lasrande av ögonjeflar. Finns det någon som har någon uppfattning om vilka kliniker som är bra i Göteborg? Memira dyker upp rätt högt på listan av kliniker då man söker runt, men jag vill ha mer data innan jag kastar in 30 papp och lägger mig under lasern ^^

Jag gjorde på memira i gbg och har inte annat än gott att säga om det. Operationen är något av det bästa jag gjort i mitt liv och jag kan än i dag, 2 år senare, tänka på det ibland och känna mig sjukt nöjd.

PureWhey
2013-10-14, 10:03
Kan synen bli sämre igen efter ett tag?
Många med synfel får ju sämre och sämre syn.

AronP
2013-10-14, 10:12

Din syn får inte ha försämrats på 2 år (eller något i den stilen, kan varit 3). Eller ja, den måste väl inte varit stabil så länge om du envisas men problemet är att du då efter operationen kan få problem igen, just av att synen försämras. Men har den varit stabil i 2 år och du är vuxen så brukar den normalt sett inte försämras mer förrän åldersyntheten sätter in.

Ronn
2013-10-14, 10:12

Man ska ha stabilt synfel för att dom ska godkänna operation.

*Flash*
2013-10-14, 10:51
Jag kan ärligt talat säga att jag upplever det som att synen på mitt ena öga har blivit snäppet bättre några år efter min operation men det kan ju vara annat som gjort att jag upplever det så.

Var ett bra tag sedan jag gjorde ett syntest men när jag gjorde en över ett år efter operationen så såg jag lika bra som jag gjorde på de första två syntesterna.
Är dessutom mindre ljuskänslig nu än då.

Men ska man göra en operation i dagsläget så tycker jag det är tämligen korkat att inte välja den metoden som i dagsläget också är bäst.

PureWhey
2013-10-14, 11:50
Din syn får inte ha försämrats på 2 år (eller något i den stilen, kan varit 3). Eller ja, den måste väl inte varit stabil så länge om du envisas men problemet är att du då efter operationen kan få problem igen, just av att synen försämras. Men har den varit stabil i 2 år och du är vuxen så brukar den normalt sett inte försämras mer förrän åldersyntheten sätter in.

Man ska ha stabilt synfel för att dom ska godkänna operation.

Jag kan ärligt talat säga att jag upplever det som att synen på mitt ena öga har blivit snäppet bättre några år efter min operation men det kan ju vara annat som gjort att jag upplever det så.

Var ett bra tag sedan jag gjorde ett syntest men när jag gjorde en över ett år efter operationen så såg jag lika bra som jag gjorde på de första två syntesterna.
Är dessutom mindre ljuskänslig nu än då.

Men ska man göra en operation i dagsläget så tycker jag det är tämligen korkat att inte välja den metoden som i dagsläget också är bäst.

Tack för svaren, antog att det var något sådant. Får vänta ett par år till och se hur min syn utvecklas :).

Asdf
2013-10-14, 12:33
En god vän gjorde en operation och slapp sina linser. Det sätter en rejäl stress på ögonen dock! Haha han kom förbi mitt jobb efter sin operation och det såg ut som att han krökat hela natten o knappt sovit något! :)

Ronn
2013-10-14, 12:34
En god vän gjorde en operation och slapp sina linser. Det sätter en rejäl stress på ögonen dock! Haha han kom förbi mitt jobb efter sin operation och det såg ut som att han krökat hela natten o knappt sovit något! :)

Jo man har rätt röda ögon, avtar snabbt nästan borta efter en vecka typ.

Mental
2013-10-14, 12:35
Finns det några ordentliga studier som jämför resultat och återhämtning från de olika ingreppen? Jag hittar bara massor av marknadsföringssvammel och annonser.

Nordenator
2013-10-14, 12:50
Bortsett ifrån anekdoter (som mestadels kommer ifrån folk som opererat sig på 90-talet) verkar det som om de absolut flesta är riktigt nöjda. Tackar för respons :)

Finns det några ordentliga studier som jämför resultat och återhämtning från de olika ingreppen? Jag hittar bara massor av marknadsföringssvammel och annonser.

Ja, man hittar knappt ens artiklar kring ämnet och ännu mindre statistik. Det är lite läskigt när det finns en risk för kroniska besvär men det är svårt att hitta statistik på hur stor den är.

Ronn
2013-10-14, 12:52
Jag opererade mig för lite över en månad sen med intralase, nöjd med resultatet hitils, än så länge har jag lite besvär med torra ögon vissa dagar och får droppar fuktighetsgivande droppar lite då och då, återbesök först efter 2 månader för att kolla resultatet.

Kollega på jobbet följde mitt exempel och opererade sig med samma metod i förra veckan, var på jobbet dan efter, han upplever väl lite samma än så länge, stundtals torra ögon.

Mental
2013-10-14, 12:59
Hmm, i nuläget kostar mitt synfel mig 1400kr per år.
Det skulle således löna sig på en 20årsperiod.
För mig är det bara det ekonomiska som styr, jag har dygnetruntlinser som byts månadsvis, så att ha linser stör mig inte. Frågan är väl om det är värt komplikationerna för något som lönar sig om 20år?

Ronn
2013-10-14, 13:03
Har du aldrig torra ögon?

Slippa sätta in och ta ut linser, komma ihåg att alltid ha med allt som behövs för det, möjligvis lite bättre syn efter operation?

Försöker inte sälja in det bara ta upp saker du kanske inte tänkt på. :)

Snobbe
2013-10-14, 13:09
Jag är sjukt sugen på o operera mig, kör linser och glasögon nu och tycker det är rätt jobbigt. Men jag skulle vilja se riktig statistik på hur många som faktiskt får problem osv...

Jag har även redan nu rätt torra ögon, vill inte att det ska bli värre...

Får även typ alltid komplimanger om att jag ser bra ut i glasögon, något som försvinner helt med operation!

Eira
2013-10-14, 13:11
En vän gjorde detta och hade lite ont i ca 2 veckor efter.
Han behöver inte linser eller glasögon mer :D

Dyr operation som är värd pengarna sa han

martikainen
2013-10-14, 13:27
Hmm, i nuläget kostar mitt synfel mig 1400kr per år.
Det skulle således löna sig på en 20årsperiod.
För mig är det bara det ekonomiska som styr, jag har dygnetruntlinser som byts månadsvis, så att ha linser stör mig inte. Frågan är väl om det är värt komplikationerna för något som lönar sig om 20år?

Jag resonerade som du, hade precis sparkonto att täcka operationen på 30k. Körde med dagslinser som böts månadsvis. Sen insåg jag att jag kan slippa allt krångel, jag behöver inte ha med reservlins, linsvätska, linsburk.
Jag kan sova borta utan att plocka ur linsen (inget problem för dig iof), jag kan råka somna i soffan och kan dagen efter öppna ögonen utan att skölja dom.

Men också att slippa ha ett handikap, slippa tänka på det alls, det är värt pengarna! Jag är 100% säker på att du inte kommer ångra dig om du gör det. Bekvämlighetsfaktorn är det som bör avgöra, inte det ekonomiska :)

Mental
2013-10-14, 13:37
Har du aldrig torra ögon?

Slippa sätta in och ta ut linser, komma ihåg att alltid ha med allt som behövs för det, möjligvis lite bättre syn efter operation?

Försöker inte sälja in det bara ta upp saker du kanske inte tänkt på. :)

Grumliga på morgonen, men det var de innan jag började med linser med ;)
Men jag tar i och ur linser 1 gång i månaden. Äger ingen linsvätska, inte ens linsburkar. :) Så för mig är det rent risk vs ekonomisk vinning. Jag känner inte att jag har linser i ögonen annat än när jag byter.

AronP
2013-10-14, 13:41
Men jag tar i och ur linser 1 gång i månaden. Äger ingen linsvätska, inte ens linsburkar. :) Så för mig är det rent risk vs ekonomisk vinning. Jag känner inte att jag har linser i ögonen annat än när jag byter.

Om man inte lider av månadslinser och inte är orolig att dom ska hoppa ur när man badar eller liknande så ser inte jag heller någon större vinning men själv klarade jag aldrig av månadslinser. Behövde byta dagligen, helst oftare. Blev lätt torr i torra miljöer så led av dom stundtals också.

Snobbe
2013-10-14, 13:44

Vilka linser kör du? Jag önskar att jag hade det så enkelt som dig, jag tar ur mina linser så fort jag kommer hem på kvällen för annars blir det för obehagligt. Har testat 10 tal olika linser utan bättring.

Dreas
2014-01-20, 16:20
Nu har man bokat tid för undersökning iaf. Vet inte riktigt om jag vill göra det ännu.

Linserna är inget direkt problem. Stör mig på dom ca 5% av tiden. Kostar mig ca 2500kr/år som det är nu.

Mental
2014-01-20, 19:05
Vilka linser kör du? Jag önskar att jag hade det så enkelt som dig, jag tar ur mina linser så fort jag kommer hem på kvällen för annars blir det för obehagligt. Har testat 10 tal olika linser utan bättring.

SM i sena svar, men jag hade missat att du skrivit!

CIBA Vision Air Optix Night & Day Aqua kör jag med.

O_Wao
2014-01-20, 19:11
Jag opererade mig hos Memira och är jättenöjd! Hade rejält synfel och astigmatism, så jag gjorde operation enligt den "gamla" metoden. Det gick över förväntan och jag var tillbaka på jobbet efter fem dagar. Har andra vänner som fått göra om ett öga eller dylikt, men det ingår alltid om man måste korrigera.

Dreas
2014-01-20, 20:14
Jag opererade mig hos Memira och är jättenöjd! Hade rejält synfel och astigmatism, så jag gjorde operation enligt den "gamla" metoden. Det gick över förväntan och jag var tillbaka på jobbet efter fem dagar. Har andra vänner som fått göra om ett öga eller dylikt, men det ingår alltid om man måste korrigera.Mitt synfel är inte rejält men det finns, och så är jag lite långsynt eller vad det heter, så riskerar ju att få omvänd effekt och få problem på nära håll istället.

Har också astigmatism. Får se vad dom säger, lite läskigt att det kan gå fel men många verkar också sjukt nöjda!

O_Wao
2014-01-20, 20:16
Mitt synfel är inte rejält men det finns, och så är jag lite långsynt eller vad det heter, så riskerar ju att få omvänd effekt och få problem på nära håll istället.

Har också astigmatism. Får se vad dom säger, lite läskigt att det kan gå fel men många verkar också sjukt nöjda!

Mitt enda kvarvarande problem är lite "halos" på strålkastare vid skymning. Stör ibland vid blött i vägbanan, men annars ser jag verkligen hur bra som helst.

Olegh
2014-01-20, 20:18
Hmm. Intressant det där med astigmatismen. Eftersom jag alltid ska vara värst (eller inte) så bräcker jag er nu med keratokonus. Borde fortfarande göra en såndär undersökning så jag vet vad de säger om saken. Om man inte frågar får man inget veta..

Dreas
2014-01-20, 20:28
Mitt enda kvarvarande problem är lite "halos" på strålkastare vid skymning. Stör ibland vid blött i vägbanan, men annars ser jag verkligen hur bra som helst.Det låter ju riktigt bra :)

Snubben
2014-03-04, 10:34
Jag sitter med -3.75 och -4.24 samt Astigmatism på ett öga (om jag förstod hon som undersökte mig).

På Torsdag skall jag göra inLASIK (samma sak som FS LASIK om jag fattar allt rätt). Jag hålle rpå att nojja ihjäl mig men jag orkar inte löpa med mina glasögon, träna med glasögon, resa med glasögon etc. Varje gång jag tar av glasögonen så ser jag inte mycket och missar så mycket. Lixom hur kul är det ha att sex utan brillor där allt är suddigt (väldigt suddigt), bada i Afrika men kan inte se något eller vara ute på en löptur och inte kunna se genom glasögonen pga det har immat igen..!

Linser är inget val då det (för x antal år sedan) resulterade i en ögonlock som ballade ur. Finns säkert nya bättre nu men nu tar vi tjuren vid hornen. Men jäklar vad jag nojjar. :(

Anatis87
2014-03-04, 10:36
Snubben, det kommer gå jättebra. Min operation är bland det bästa jag har gjort. Glöm inte solglasögonen bara och bunkra upp med ljudböcker =)

Jag plockade bort närsynthet och brytningsfel.

martikainen
2014-03-04, 10:42
Jag sitter med -3.75 och -4.24 samt Astigmatism på ett öga (om jag förstod hon som undersökte mig).

På Torsdag skall jag göra inLASIK (samma sak som FS LASIK om jag fattar allt rätt). Jag hålle rpå att nojja ihjäl mig men jag orkar inte löpa med mina glasögon, träna med glasögon, resa med glasögon etc. Varje gång jag tar av glasögonen så ser jag inte mycket och missar så mycket. Lixom hur kul är det ha att sex utan brillor där allt är suddigt (väldigt suddigt), bada i Afrika men kan inte se något eller vara ute på en löptur och inte kunna se genom glasögonen pga det har immat igen..!

Linser är inget val då det (för x antal år sedan) resulterade i en ögonlock som ballade ur. Finns säkert nya bättre nu men nu tar vi tjuren vid hornen. Men jäklar vad jag nojjar. :(

Dont worry! Om läkarna inte trodde att det skulle fungerade så hade de aldrig opererat dig :)

//En som gjorde ELSA för några år sen

BigSpawn
2014-03-04, 10:49
ska förshoppningsvis göra det hos Memira snart, har vart på en första koll. Håller dock på och försöker övertala arbetsgivaren så jag ska kunna göra det genom dom och spara massa pengar, men de har nekat. Grymt irriterande då det tar 5min typ och som jag fattar det så sparar jag typ 11k på det och även företaget sparar ju arbetsgivaravgiften trodde killen som förklarade det. Dock inte säker på sista.

Känns dock lite läskigt att de ska skära upp yttersta lagret på ögat, men man får tydligen lugnande innan

Snubben
2014-03-04, 10:54
Snubben, det kommer gå jättebra. Min operation är bland det bästa jag har gjort. Glöm inte solglasögonen bara och bunkra upp med ljudböcker =)

Jag plockade bort närsynthet och brytningsfel.

Dont worry! Om läkarna inte trodde att det skulle fungerade så hade de aldrig opererat dig :)

//En som gjorde ELSA för några år sen

*hug*

Snubben
2014-03-04, 10:56
ska förshoppningsvis göra det hos Memira snart, har vart på en första koll. Håller dock på och försöker övertala arbetsgivaren så jag ska kunna göra det genom dom och spara massa pengar, men de har nekat. Grymt irriterande då det tar 5min typ och som jag fattar det så sparar jag typ 11k på det och även företaget sparar ju arbetsgivaravgiften trodde killen som förklarade det. Dock inte säker på sista.

Känns dock lite läskigt att de ska skära upp yttersta lagret på ögat, men man får tydligen lugnande innan

Företaget borde väl inte motsätta sig det? De tjänar väl på det om inget annat?

Jag får betala 20 000 SEK. Grouponerbjudande här i Stockholm, jämför jag med andra så sparar jag runt 9 - 12 000 SEK. Kollade upp kliniken, funnits i 14-15 år och arbetar med landstingen så det känns helt OK. Men ändå.. :cryout:

BigSpawn
2014-03-04, 11:12
ja jag såg det erbjudandet, tog mot lite iom att det var genom Groupon, men som du säger, är ju ett seriöst företag:)

tigerofsweden
2014-03-04, 11:34
Jag är också en av de som gjort operationen via Memira och jag är fruktansvärt nöjd! Kostade en del när jag gjorde det (35k) men jag hade gärna betalat dem pengarna igen för samma frihetskänsla. Nu när det har passerat ett par år så har man vant sig vid att alltid se perfekt, men tänker man tillbaka på hur handikappad man brukade känna sig så var det värt det, många gånger om. Och oroa dig inte över operationen, det kommer gå utmärkt!

Snubben
2014-03-09, 09:46
Operation gjord, bästa jag någonsin har gjort - hands down. :thumbup: Inga komplikationer, sitter och droppar ögodroppar, sover med skydd. Idag försvann ljuskänsligheten (sådär bara över natten).

Viktigt fråga dock, hur länge väntade Ni innan fysisk aktivitet i stil med löpning/lyfta tungt?

nyvaken
2014-03-09, 10:39
Operation gjord, bästa jag någonsin har gjort - hands down. :thumbup: Inga komplikationer, sitter och droppar ögodroppar, sover med skydd. Idag försvann ljuskänsligheten (sådär bara över natten).

Viktigt fråga dock, hur länge väntade Ni innan fysisk aktivitet i stil med löpning/lyfta tungt?

Ska inte va några problem, gnugga inte ögonen i duschen bara den första tiden. Det är väl typ kampsporter o liknande man får passa sig med i början, har hört om dem som fått ett slag mot ögat en tid efter operationen och "flappen" har lossnat.

martikainen
2014-03-09, 12:06

Ska inte va några problem, gnugga inte ögonen i duschen bara den första tiden.

Detta gäller en bra tid framöver om jag förstod mina läkare korrekt, jag undviker fortfarande att vara i ögonen och peta, lite halvsvårt när pollenperioden drar igång men man får vara duktig med ögondroppar istället! :)

Jag var nog igång och tränade så snart ljuskänsligheten släppt och jag kunde leva i normal belysning utan solbrillor, typ 4-5 dagar

Snubben
2014-03-09, 12:11
Tack för ert input! Vilar en vecka och ser hur det är efter det :thumbup:

Lance Uppercut
2014-03-09, 12:15
Skulle vara väldigt tacksam om ni som gjort operationen berättar vad ert synfel hamnade på efteråt?

Snubben
2014-03-09, 12:33
Skulle vara väldigt tacksam om ni som gjort operationen berättar vad ert synfel hamnade på efteråt?

Vid första kollen (dagen efter) mumlade han om 125% - 150%. Såg väldigt väldigt små bokdtä rt på den där tavlan. Nu efter ca 3 dagar så går synen fram och tillbaka vilket beror på läkning och ögondropparna. Ena sekunden ser man allt, nästa sekund så är vänster lite sämre, se bättre men då vill inte höger. Enligt doktorn så kan det pågå upp till 3 månader..

Dreas
2014-03-18, 20:04
FS-Lasik inbokad, slutet av april!

Frantic
2014-03-18, 20:11

Nu är jag inte helt säker på siffrorna så det kan skilja någon tiondel hit eller dit.

Vänster - 1.0
Höger - 1.2
Båda samtidigt 1.5

Använde Lasek.

Frantic
2014-03-18, 20:13
FS-Lasik inbokad, slutet av april!

Kul! Beslutet om min operation var helt klart ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv. Lycka till!

Desertrat
2014-03-18, 20:18
Kul! Beslutet om min operation var helt klart ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv. Lycka till!

Hur mycket pengar rör sig en sådan här operation? Har en lätt långsynthet med synskärpa +0,75 på glasögonen.

Frantic
2014-03-18, 20:30
Hur mycket pengar rör sig en sådan här operation? Har en lätt långsynthet med synskärpa +0,75 på glasögonen.

Det beror på vilken metod man opereras med. På den tiden var jag student och fick då rabatt. Jag betalade 25 000:- men det hade tveklöst varit värt det dubbla

Dreas
2014-03-18, 20:36
Kul! Beslutet om min operation var helt klart ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv. Lycka till!Tack!

Hur mycket pengar rör sig en sådan här operation? Har en lätt långsynthet med synskärpa +0,75 på glasögonen.Jag får köra det genom jobbet bruttlöneavdrag samt har en rabatt på 2000kr. Så jag tror slutsumman jag får lägga ut är ca 27 000 efter allt. 36900 är vad det kostar utan rabatt och att det går genom företaget.

tho123
2014-03-19, 07:45
Gjorde ögonoperation i september 2013. Redan dagen efter kunde jag köra bil och dra till jobbet, efter 2-3 dagar såg jag bättre än vad jag gjorde innan med linser/glasögon. Det enda negativa jag märkt är att jag är torr och det är svårt att få ögonen att "vakna" på morgonen (men det är värt vart enda krona enligt mig)

Bästa jag gjort, varje dag jag lägger mig i sängen så känns det som man glömt något. Var så jävla van att ta ut linserna varje gång jag skulle gå och sova :D

Gjorde min operation på Globen Ögonklinik på kungsgatan, kostade väl runt 30-35k eller nått.

Akada
2014-03-19, 08:09
Har alla ni som gjort operationen haft ett så pass grovt synfel att ni inte kunnat fungera i vardagen utan glasögon?

Trapz
2014-03-19, 08:22
Har också suttit och kollat runt på olika operationer. Ruskigt trött på att jämt behöva ha linser/glasögon och känner att det vore rena drömmen att få se bra hela tiden. Nu har jag inte något gravt synfel utan kan klara mig hyfsat bra utan men det är jobbigt, tror jag har mellan -2 eller 3 nånting varav vänster är lite sämre.

Tror ni det är värt för min del att görs operation och vilken rekommenderar ni isåfall? Jag är 25 år gammal och tror inte synen har blivit sämre de senaste åren iaf. Hur gamla var ni när ni gjorde en operation?

eiri
2014-03-19, 08:29
Gjorde min operation i somras, ångrar det inte ett dugg, ångrar bara att jag inte gjort den tidigare :D, var smärtsamt första dagen i 3-4 timmar, sen blev det som vanligt.

Snubben
2014-03-19, 08:51
Har alla ni som gjort operationen haft ett så pass grovt synfel att ni inte kunnat fungera i vardagen utan glasögon?

Utan glasögon hade jag "fokus" ... en arm/halv arm framför mig. Sedan var det suddigt, så pass att det inte gick att urskilja vem som är vem.

Har också suttit och kollat runt på olika operationer. Ruskigt trött på att jämt behöva ha linser/glasögon och känner att det vore rena drömmen att få se bra hela tiden. Nu har jag inte något gravt synfel utan kan klara mig hyfsat bra utan men det är jobbigt, tror jag har mellan -2 eller 3 nånting varav vänster är lite sämre.

Tror ni det är värt för min del att görs operation och vilken rekommenderar ni isåfall? Jag är 25 år gammal och tror inte synen har blivit sämre de senaste åren iaf. Hur gamla var ni när ni gjorde en operation?

GÅ och kolla, det viktigaste är att synen inte har förändrats på ett tag.

Jag kommer troligtvis få göra om mitt vänsteröga. Höger är perfekt men vänster är suddigt, får inget fokus på medelavstånd och längre. I och med det så är operationen ändå värt det, att slippa glasögon är ... en fin känsla.

Rekommenderar det till alla som funderar!

Dreas
2014-03-19, 09:48
Har alla ni som gjort operationen haft ett så pass grovt synfel att ni inte kunnat fungera i vardagen utan glasögon?Eftersom jag jobbar med datorer och behöver kunna se text så nej.

Kan dock se på tv och kanske surfa i 10-20 minuter innan det blir jobbigt pga. suddigheten.

Tror ni det är värt för min del att görs operation och vilken rekommenderar ni isåfall? Jag är 25 år gammal och tror inte synen har blivit sämre de senaste åren iaf. Hur gamla var ni när ni gjorde en operation?Har -2,25 - 2,50.

Fyller 25 senare i år.

Lasek eller FS-Lasik är väl dom mest kända(finns andra? Antar ja.). Vilken du får göra beror på din hornhinnas tjocklek och hur ditt öga ser ut. Jag hade tjock hornhinna, ett synfel som inte är alltför svårt åtgärdat. Så Lasik passade mig och är vad jag kommer göra om lite mer än en månad.

tho123
2014-03-19, 12:54

Jag hade -3.75 samt -4.25. Klarade mig inte för 5 öre utan glasögon/linser.
Jag gjorde som sagt Intralase LASIK på globen ögonklinik. (Den kostar mer men det läkare snabbare och själva operationen kändes iaf för mig behagligare)

Jag är gjorde min vid 23 års ålder. Bästa jag gjort

lege
2014-03-19, 14:21
Hur länge bör synen ha varit stabil innan man opererar? Jag har fått sämre syn mellan besöken hos optikern, osäker på hur det ser ut i dagsläget dock.

Snubben
2014-03-19, 14:53
Hur länge bör synen ha varit stabil innan man opererar? Jag har fått sämre syn mellan besöken hos optikern, osäker på hur det ser ut i dagsläget dock.

Från mitt besök så ska den ha varit stabil ett längre tag. Sedan vad det innebär låter jag vara osagt.

Dreas
2014-03-19, 15:19
Hur länge bör synen ha varit stabil innan man opererar? Jag har fått sämre syn mellan besöken hos optikern, osäker på hur det ser ut i dagsläget dock.Något år. Men då pratar man om större förändringar. 0,5-0,75 sa hon som undersökte mig.

Dreas
2014-04-30, 09:21
Jahapp, då var operationen gjord. Igår 15.30 satte dom igång med min FS-lasik.

Idag ser jag bättre än vad jag gjorde med linser och glasögon förut. Inte speciellt ljuskänslig.

Enda obehagliga var när hornhinnan skulle plattas till på vänster öga, lite svårt att komma åt så dom fick trycka till rätt bra, och göra tre försök.

Inga problem med smärtan efter operationen, tog dock smärtstillande droppar i två omgångar. Hade kunnat jobba idag! :)

forestgrove
2014-04-30, 09:33
Jahapp, då var operationen gjord. Igår 15.30 satte dom igång med min FS-lasik.

Idag ser jag bättre än vad jag gjorde med linser och glasögon förut. Inte speciellt ljuskänslig.

Enda obehagliga var när hornhinnan skulle plattas till på vänster öga, lite svårt att komma åt så dom fick trycka till rätt bra, och göra tre försök.

Inga problem med smärtan efter operationen, tog dock smärtstillande droppar i två omgångar. Hade kunnat jobba idag! :)

Gött! :) Vart gjorde du operationen? Jag har bestämt mig för att spara ihop till en operation nu när jag börjar jobba efter mina studier.

Dreas
2014-04-30, 09:57
Gött! :) Vart gjorde du operationen? Jag har bestämt mig för att spara ihop till en operation nu när jag börjar jobba efter mina studier.I Karlstad.

Kolla med jobbet om du kan få bruttolöneavdrag, då betalar jobbet fakturan, sen dras det på lönen över x antal månader(där kommer man överens om vad som är bäst). Jag valde att köra på tre månader. Så blir bröd och vatten i någon månad men då är det också betalt och klart.

Sen har Lensway erbjudande om 2000 tillbaka ifall man går via dom också. Så den ekonomiska påverkan det kommer ha för mig är 22 000. Istället för 37 om man hade pyntat allt direkt till Memira.

BigSpawn
2014-04-30, 10:12
Låter bra Dreas:) sitter och väntar på att företaget ska få arslet ur och bestämma sig över att låta mig göra det genom dom, blir nog hos Memira isf.
Verkar ju dock ha kommit nån ny metod som de gör hos Globen nu, men vet inte om det är värt det? ReLEx Smile+. Svårt att veta vilken av de olika metoderna som de olika företagen använder som är bäst
Novius har ju även nått GroupOn erbjudande

forestgrove
2014-05-01, 10:23
I Karlstad.

Kolla med jobbet om du kan få bruttolöneavdrag, då betalar jobbet fakturan, sen dras det på lönen över x antal månader(där kommer man överens om vad som är bäst). Jag valde att köra på tre månader. Så blir bröd och vatten i någon månad men då är det också betalt och klart.

Sen har Lensway erbjudande om 2000 tillbaka ifall man går via dom också. Så den ekonomiska påverkan det kommer ha för mig är 22 000. Istället för 37 om man hade pyntat allt direkt till Memira.

Mina gamla hemtrakter :) Var det hos Memira?
Det låter ju som en riktigt sjysst deal att få det genom företaget, och att dessutom få det draget från lönen.