handdator

Visa fullständig version : Jakten på den optimala frukostgröten

Nina L
2011-05-30, 08:51
Någon som vill vara med och vattna min optimalitetsplanta? *popcorn*

Jag har gått och tänkt att jag inte kan äta samma frukost varje dag för att jag jobbar så olika tider. Men nu har jag räknat efter och det är faktiskt bara 7 dagar på 4 veckor som jag jobbar morgon. Alltså kan jag äta frukost hemma i godan ro övriga 21.

Idag har jag gått på diet i 1 månad och 1 vecka och har kommit fram till att jag trivs bra med att äta havregrynsgröt med proteinpulver och mjölk. Exakt hur proportionerna skall se ut har jag dock inte bestämt. Idag lade jag t ex till lite pumpakärnor, för att jag tänkte att det skulle vara bra för mättnaden. Men egentligen vill jag inte ha någon variation. Jag vill ha en bra gröt som jag kan göra på exakt samma sätt varje morgon och som håller mig mätt och glad exakt lika länge varje dag.

Om dagarna ligger jag på ~1650 kcal, med minst 155 g protein.

Havregrynsgröt
100g Minimjölk fett < 0,1% berik
34g Havregryn ICA Gott Liv 15% Fiber
26g dXb Pure Whey
6g Fibrex 73% Kostfiber
4g Linfrön torkade
4g Pumpafrön squashfrön torkade

Energi 297 kcal
Protein 31 g
Kolhydrater 26 g
Fett 7 g

Energiprocent
Protein: 127 kcal, 42 E%
Kolhydrater: 107 kcal, 36 E%
Fett: 64 kcal, 22 E%

--------------------------------------------------------------------------

Jag är speciellt intresserad av åsikter om proportionerna mellan makronutrienterna och mängden energi, men all feedback är bra feedback!

--------------------------------------------------------------------------

spoon
2011-05-30, 08:55
Vill väl egentligen bara lägga ett plus för att gröt med proteinpulver är fina grejor :)

Själv kör jag med två skopor pulver och två deciliter havregryn och frysta bär på det.

Men 40/40/20 låter ju som en toppensammansättning i mina öron.

jaaaaag
2011-05-30, 09:48
Jag hade lagt till lite extra fibrex om det är mättnad som du vill uppnå. Jag själv överkonsumerar fibrex ibland om mornarna men jag tycker att det ger grym mättnad för nästan inga kcal alls. Psylliumfrön är bra det med.

Pretorian
2011-05-30, 09:52
En halv dl havre med en dl proteinpulver och sen hett vatten på det. Snabbt ska det gå i veckorna. På helgen blir det omelett istället.

mikaelj
2011-05-30, 09:53
Akta så att du inte får ont i magen av all fiber. Fibrex är ungefär som att äta sågspån.

nocantdo
2011-05-30, 12:21
Gött protein pulver i gröt är nice.

Min egna lilla deff gröt gör jag på
70 g havregryn
155 g äggvita 5-6 äggvitor
3 msk psylliumfrö
Mycket kanel

Kcal 320
P25
k38
F5

Mättar väldigt bra och koka gröten med äggvitor gör den mycket fast.

Mats J
2011-05-30, 13:17
Deffgröt, varje morgon i 12 veckor nu.

50 g hallon, 1 dl havregryn som kokas till gröt sedan 300 g kvarg som rörs i. Smakar fan men mättade och bra.

vicarious
2011-05-30, 13:34

50 g hallon, 1 dl havregryn som kokas till gröt sedan 300 g kvarg som rörs i. Smakar fan men mättade och bra.

Kul att äta något som smakar fan, varje dag, i 12 veckor. :confused:

ThisIsTheOne
2011-05-30, 13:43
Finmalet havregryn kokat/micrat i mjölk med ett par teskedar Cankao i. Det är väl inte optimalt på något sätt, men det är hur gott som helst.

JB12K
2011-05-30, 14:00

Låter gott tycker jag

Pineapple
2011-05-30, 16:12

Haha men om det nu smakar fan torde det vara bättre att dela upp frukosten i två delar; kvarg/hallon i en skål och gröt i en annan - blanda i fun light och kanel i gröten så blir det perfa :thumbup:.

Gurkyngel
2011-05-30, 20:02
40 g rågflingor
20 g vaniljvassle (blandar med vatten)
60 g hackat äpple
10 g hackade cashewnötter/linfrön
kanel och kardemumma

Äter denna gröt till frukost dagligen sedan flera månader och känner på mig att jag inte kommer lägga ner än på ett tag. Lägger även till ett kokt ägg och två fincrisp med smör och kalkon. På helgen även en kopp kaffe. Det brukar landa strax under 500 kcal :)
Går fort också när jag kokar ägg, mäter/väger och ställer fram allt kvällen innan!

Fjällbrynt
2011-05-30, 20:55
40 g rågflingor
60 g hackat äpple
kanel och kardemumma

Äter denna gröt till frukost dagligen sedan flera månader och känner på mig att jag inte kommer lägga ner än på ett tag. Lägger även till ett kokt ägg och två fincrisp med smör och kalkon. På helgen även en kopp kaffe. Det brukar landa strax under 500 kcal :)
Går fort också när jag kokar ägg, mäter/väger och ställer fram allt kvällen innan!

Vad i hela... Inget morgonkaffe under veckorna?!:confused:

RassK
2011-05-30, 21:03
Finmalet havregryn kokat/micrat i mjölk med ett par teskedar Cankao i. Det är väl inte optimalt på något sätt, men det är hur gott som helst.

Spinner vidare på chokladgröten här:

Havregryn
Kakao
Cankao
Chokladvassle
Ägg
Linfrö

Smak-Opti.

TheGhr
2011-05-30, 23:22
Jävla bra idé att ha i proteinpulvret i gröten, något jag självklart har missat.

Gurkyngel
2011-05-31, 04:31
Vad i hela... Inget morgonkaffe under veckorna?!:confused:

Tycker dels inte att jag hinner brygga och dels inte sitta ner o njuta så jag tar det när jag kommer på jobbet istället :)

Pretorian
2011-05-31, 06:56
Jävla bra idé att ha i proteinpulvret i gröten, något jag självklart har missat.

Jag lärde mig det via Youtube... Tänk... vad hade vi gjort utan internet?

Nina L
2011-05-31, 07:01
Gröten som jag skrev ner i första inlägget höll mig bara mätt i 2 h igår. Så nu skall vi se om jag kan komma på ett sätt att göra den mer mättande. Jag tror på det här med ägg. Antingen vid sidan av eller i gröten.

Gött protein pulver i gröt är nice.

Min egna lilla deff gröt gör jag på
70 g havregryn
155 g äggvita 5-6 äggvitor
3 msk psylliumfrö
Mycket kanel

Kcal 320
P25
k38
F5

Mättar väldigt bra och koka gröten med äggvitor gör den mycket fast.Hur gör du när du kokar gröten? Måste den göras på spis? Jag brukar micra min. Förstår inte riktigt hur man gör med äggvitorna.

50 g hallon, 1 dl havregryn som kokas till gröt sedan 300 g kvarg som rörs i. Smakar fan men mättade och bra.Haha, opti med deffmat som smakar illa, då blir det lättare att hålla portionerna. :D

40 g rågflingor
60 g hackat äpple
kanel och kardemumma

Går fort också när jag kokar ägg, mäter/väger och ställer fram allt kvällen innan!Det där ser riktigt gott ut, och påminner en del om min. Kardemumma måste jag testa! Varför rågflingor istället för havregrynsgröt? Jag har testat bägge och kan inte bestämma mig (oväntat!) för vad som är mest opti.

Spinner vidare på chokladgröten här:

Havregryn
Kakao
Cankao
Chokladvassle
Ägg
Linfrö

Smak-Opti.Hur gör du med äggen? Och vart kan jag köpa Cankao?

RassK
2011-05-31, 07:48
Om ett ägg kläcks i havregryn och micras så kokar det och stelnar och ger en tjockare (mättare) konsistens på gröten (och bättre värden).

Cankao går att köpa på ICA vid Kakao/Chokladpulver-sektionen.
Cankao är en mix av kakao/sötningsmedel och stabiliseringsmedel.
Mkt behändig och välsmakande under deff :thumbup:

Mell
2011-05-31, 08:08
Körde också fiberberikade havregryn och fibrex förut för jag hade för mig att vanliga havregryn var slemmiga och osmakliga men så länge man har proteinpulver i gröten så måste jag säga att jag 'vanliga' havregryn smakar bättre. Efter att jag bytte har min mage mått mycket bättre också. Äter man lite grönsaker till sina andra måltider är det ganska troligt att man kommer upp ganska högt i fiberintaget ändå.

Här kommer mina två varianter av gröt som ätes tillsammans med en kopp kaffe.

Icke fiberberikade havregryn
Sojamjölk eller komjölk.
Vassleproteinpulver med vaniljsmak
Massor av kanel

Icke fiberberikade havregryn
Sojamjölk eller komjölk.
Vassleproteinpulver med chokladsmak
En näve hasselnötter

Den sista varianten kör jag under bulk och den första under deff. Har du problem med att inte känna någon mättnad av din frukost så funkar hasselnötter i gröten väldigt bra för mättnadskänslan. Annars bör du nog prova att äta lite mer på kvällen dagen innan du äter din frukost, det är helt avgörande för mig gällande hur mycket frukost det krävs för att man ska känna sig mätt och belåten.

Bjern
2011-05-31, 17:30
Måste bara höra, hur gör ni som har i allt detta i gröten? Slänger ni ner alltihop i en kastrull och kokar?

Gurkyngel
2011-05-31, 17:51
Jag använder rågflingor för att det innehåller lite mindre kcal än havregryn och smakar bättre, blir liksom mer krämigt imo :)

Måste bara höra, hur gör ni som har i allt detta i gröten? Slänger ni ner alltihop i en kastrull och kokar?

Kokar gröt på vatten, gryn och salt (i kastrull). Blandar prottepulver och vatten i tallriken. Häller över gröt och toppar med äpple, nötter och kanel.

Bjern
2011-05-31, 18:11
Kokar gröt på vatten, gryn och salt (i kastrull). Blandar prottepulver och vatten i tallriken. Häller över gröt och toppar med äpple, nötter och kanel.

Ahh, nu klarnar det! :)

Pojo
2011-05-31, 19:43
Opti? Äggröra på gröt är väl opti, men smakar för j*****t. Så ja sluta vara opti och äter gröten som den är. Men att tillreda med ägg i ska testas och se om det är lika "gott" som äggröra.

Grapeman
2011-05-31, 19:50
Min dagliga frukost, har ätit samma i typ ett halvår snart:

Gröt på:

2dl havregryn
3.5dl vatten.
2 dl Double-Pro, Double Choc.

Rör i pulvret efteråt. Känner man sig för att lyxa till det lite så passar det perfekt med en matsked jordnötssmör. :)

4 perfekt kokta ägg. (~7 min)

Nina L
2011-06-07, 05:32
Optigröt

36 g fiberhavregryn (1 dl)
36 g dXb Pure Whey Vanilj (1 dl)
50 g ägg (1 ägg)
4 g hela linfrön
250 g mjölk (2½ dl)
salt, kardemumma

Energi 424 kcal
Protein 48 g
Kolhydrater 34 g
Fett 9 g

1. Mät upp mjölk, havregryn, salt och linfrön i en kastrull.
2. Koka gröten under omrörning tills den tjocknat.
3. Rör ner ett ägg.
4. Koka under omrörning tills ägget har stelnat.
5. Ta av allt från kastrullen och rör ner proteinpulvret.
6. Häll över i en tallrik och strö kardemumma på toppen.

MUMS! :D

Detta är en jättegod gröt som jag står mig bra på. (Jag har bara räknat med 1 av de 4 grammen linfrön, med tanke på att de är hela och jag tror inte jag tuggar så många av dem.) Jag har även testat den på min sambo och det blev succé. Hans gröt gör jag så klart större, och då drar jag på lite pumpakärnor på toppen också.

Tack för alla tips! De var till stor hjälp. :)

adamvadam
2011-06-08, 20:56
Jag kör 80g fiber havre med 300g mjölk. Så här års så skivar jag även i 1/2 liter färska jordgubbar. Vill jag lyxa så slänger jag även på en tesked vanilj kasein.

OBS: dett kokas inte utan ätes kallt.

LIVET *drool*