Visa fullständig version : Kallorisnålt kött/ Tips
Crystalclear
2011-05-29, 18:39
Hej
Deffat just nu och börjar bli trött på att äta kyckling,nötfärs och keso varje dag. Vad finns det för kcal/fett snålt kött förutom nötfärs, lövbiff, kyckling och fläskflie? Sen vad tycker ni funkar som kolhydratskälla förutom ris och pasta?
Tacksam för tips. Med lite variation så kan jag fortsätta med deffen några månader till!
Big Sleazy
2011-05-29, 18:41
Skinkstek, oxfilé, kalkon, fisk. Potatis brukar jag uppskatta som kolhydratskälla, de få gånger jag har någon dvs.
Kör potatis hellre än ris och pasta också.
Crystalclear
2011-05-29, 18:48
Kör potatis hellre än ris och pasta också.
Läste i en tråd på kolozzeum att potatis var en dålig kolhydratskälla, då stämmer inte det?
Hur skiljer det sig i näringsvärdet?
Crystalclear
2011-05-29, 18:49
Skinkstek, oxfilé, kalkon, fisk. Potatis brukar jag uppskatta som kolhydratskälla, de få gånger jag har någon dvs.
Tack. Oxfile har jag dock inte råd med. Hade varit underbart att kunna deffa på det.
Räkor, musslor och andra skaldjur. Kassler och kalkonkassler är också gott :)
Big Sleazy
2011-05-29, 19:02
Räkor, musslor och andra skaldjur. Kassler och kalkonkassler är också gott :)
Men kassler innehåller väl E250?
Men kassler innehåller väl E250?
Troligen, men det förstörs väll under tillagning?
martinmartin
2011-05-29, 19:37
Läste i en tråd på kolozzeum att potatis var en dålig kolhydratskälla, då stämmer inte det?
Hur skiljer det sig i näringsvärdet?
Nej, det stämmer inte. Skulle även gissa på att potatis är betydligt näringsrikare per kalori. Här kan du jämföra näringsvärden: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx?epslanguage=sv
Crystalclear
2011-05-29, 20:19
Nej, det stämmer inte. Skulle även gissa på att potatis är betydligt näringsrikare per kalori. Här kan du jämföra näringsvärden: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx?epslanguage=sv
Tack för länken!
Kassler och skinka är jag inte så mycket för dock. Sitta och käka musslor går på jobbet går bort. Vill äta något som mättar, helst kött.
LARSSONN
2011-05-29, 20:26
TORSK !!! 70-75 KCAL per 100g
Tack för länken!
Kassler och skinka är jag inte så mycket för dock. Sitta och käka musslor går på jobbet går bort. Vill äta något som mättar, helst kött.
Enda jag kan tänka mig mer än det som sagts som inte är så dyrt är väll fransyska, ca 80 kr/kg om man köper i bit. Man kan göra rostbiff av dom, och rostbiff lär du väll gilla? :D
Crystalclear
2011-05-29, 20:31
Enda jag kan tänka mig mer än det som sagts som inte är så dyrt är väll fransyska, ca 80 kr/kg om man köper i bit. Man kan göra rostbiff av dom, och rostbiff lär du väll gilla? :D
Rostbiff är riktigt gott, inte så mättande men det funkar.
Får ta och googla det ni har nämnt så man får se några bilder. :)
Abborre, 80 kcal/100g 20g protein.
Crystalclear
2011-05-29, 20:48
Vad tror ni om benfi lax? Det är väll relativt kallorisnålt/nyttigt?
kettlebellGuden
2011-05-29, 21:10
Lax är väl inte särskilt kalorisnålt..
Struts däremot!
eriksvensson
2011-05-29, 21:24
Vad tror ni om benfi lax? Det är väll relativt kallorisnålt/nyttigt?
Kalorisnålt.. njae, nyttigt, o'ja! Är väl runt 220-240 kcal/100 gr i lax (10-12 gr fett utöver proteinet..)
Springer
2011-05-29, 22:17
Kostar skjortan, undrar om du inte kan få död ko till bättre pris.
Men lax är både gott och nyttigt, så ät när du kan/vill
Vildlaxär nästan fettfri. Finns på lidl tex.
Pretorian
2011-05-30, 06:47
Jag brukar skifta mellan:
kyckling
lax
torsk
fläskfilé
köttfärs
entrecote
och några fler varianter...
vicarious
2011-05-30, 07:34
Hej
Deffat just nu och börjar bli trött på att äta kyckling,nötfärs och keso varje dag. Vad finns det för kcal/fett snålt kött förutom nötfärs, lövbiff, kyckling och fläskflie? Sen vad tycker ni funkar som kolhydratskälla förutom ris och pasta?
Tacksam för tips. Med lite variation så kan jag fortsätta med deffen några månader till!
Tonfisk.
Annars får du lära dig variera tillagningssätt och kryddning.
Jag tycker bulgur är gott, skönt att variera sig lite från pasta, ris & potatis. Coucous kan du även testa.
Eller olika grötsorter om du gillar det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.