Visa fullständig version : Äta innan sängdags!
Bibacstyle
2011-05-28, 15:08
Vare sig det handlar om diet eller normal träningsperiod så ser jag alltid till att trycka i mig rikligt med protein (i form av mat) innan jag går och lägger mig, då jag tror att det är under sömnperioden som kroppen behöver bra tillgång till protein för ny muskelbildning.
Samtidigt finns det fullständigt logiska förklaringar för att man inte borde äta efter en viss tid på kvällen.
Jag förstår att man inte behöver kolhydrater under den senare delen av dygnet då de inte kan förbrännas vid sömn. Men protein borde väl behövas?
Om jag är på väg ner i fettprocent - vilket stämmer? Vilken metod ger mig störst fettförbränning i förhållande till potentiell muskelnedbrytning?
Var ska jag börja.
Ät innan läggdags om du är hungrig. Ifall resten av dagen innehåller tillräckligt med protein så kommer det inte vara något problem under natten.
Det finns nog ingen bra anledning till att inte äta efter ett visst klockslag, den som påstår det har fel.
Kroppen behöver energi under natten. Om du äter kolhydratrik mat så kommer du bränna mer kolhydrater än fett och vice versa. Du måste dock förstå att det är skillnad på fett du äter och kroppsfett.
Om du vill gå ner i vikt och bli av med kroppsfett så måste du ligga på kaloriunderskott.
Sen spelar det inte så stor roll om du äter mycket fett/kolhydrater tidigt/sent på dagen.
Den metod du ska följa går bara ut på att äta mycket protein och ät mycket mat direkt efter träningen, träna tungt, ligga på kaloriunderskott och sova ordentligt. Då blir det nog toppen.
Vilka logiska argument talar för att man inte bör äta innan läggdags/på kvällen?
Det spelar nog ingen roll när du äter protein under dagen eller kvällen så länge du ligger på underskott.
vicarious
2011-05-30, 07:31
Samtidigt finns det fullständigt logiska förklaringar för att man inte borde äta efter en viss tid på kvällen.
Vilka?
Pretorian
2011-05-30, 07:42
Jag försöker äta mina största mål mat i samband med (efter) träningen som är mitt på dagen. Innan läggdags äter jag inte så mycket så jag redan har förbrukat dagens kalorier.
Har du plats för det så ät innan läggdags.
*bs*
Att ge kroppen kasein protein innan sängdags är väldigt klokt.
Själv äter jag min kvällsmat 23:00 och sedan vid läggdags 00:30 så drar jag i mig en kesella.
StraightEdge
2011-05-30, 09:58
Att ge kroppen kasein protein innan sängdags är väldigt klokt.
Själv äter jag min kvällsmat 23:00 och sedan vid läggdags 00:30 så drar jag i mig en kesella.
Jag gör samma sak och har gjort det ett bra tag. Det är ända lösningen ifall man tränar senare på kvällen. Tycker inte man ska tro på den gamla myten om "ät inte efter kl 6".
Jag gör samma sak och har gjort det ett bra tag. Det är ända lösningen ifall man tränar senare på kvällen. Tycker inte man ska tro på den gamla myten om "ät inte efter kl 6".
De flesta myter är ganska onödiga att tro på ;)
De flesta myter är ganska onödiga att tro på ;)
Tur du sa dom flesta, för tomten och påskharen vill jag gärna behålla.
Jag käkar också innan läggdags om jag är hungrig.
Reaper123
2011-05-31, 13:24
Kan själv bara finna en vettig anledning till att INTE äta precis innan läggdags och det är om det hämmar ens sömn! (förutsatt att kcalbudgeten tillåter ett mål mat!)
Annars, tuta och kör på och utvärdera med jämna mellanrum om kostupplägget verkar ge dig vad du letar efter... om inte, prova något nytt? :)
Ps. klämmer mer än gärna 300g oxfilé 30min innan läggdags om hungern finns där och musklerna verkar finnas kvar än! ;)
Den metod du ska följa går bara ut på att äta mycket protein och ät mycket mat direkt efter träningen, träna tungt, ligga på kaloriunderskott och sova ordentligt. Då blir det nog toppen.
:thumbup:
Med den meningen har du gjort 100% av alla böcker om bantning och viktminskning som medelsvensson läser fullständigt onödiga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.