Visa fullständig version : Frågor ang kostrekommendationer min läkare gav mig
Fredhdastar
2011-05-28, 15:00
Efter många om och men har jag blivit diagnotiserad med svår IBS. Min läkare gav mig en del kostrekommendationer jag kunde pröva för att underlätta mina symptom. I två veckors tid ska jag eliminera all form av kostfibrer från min diet samt supplementera med ett icke-gasbildande fibertillskott.
Därefter skulle jag i två veckors tid dra ner på mitt fettintag rejält, faktiskt så mycket som möjligt.
Mina frågor är då:
1) Vilka kolhydratskällor kan jag äta om jag ska eliminera allt kostfibrer? Min läkare sa "ta bort alla grönsaker, frukter och allt kostfiber" men han var inte alltför specifik gällandes vilka kolhydratskällor jag får äta. Funkar ris och potatis?
2) Är det verkligen hälsosamt att undvika fett i bästa möjliga mån? Finns det någon nedre gräns för fettintag som jag bör hålla mig ovanför?
OBS! Jag är medveten om att min läkare antagligen kunde svarat på ovanstående frågor, men dessa frågor kom jag på efter mitt läkarbesök
hejhopp79
2011-05-28, 15:02
Ris lär funka bra.
Jag hade personligen börjat med att utesluta gluten, alla mjölkprodukter osv för att se om det blir någon skillnad. Men prova, din läkare har nog lite koll på läget.
Jag läste något om PF och IBS btw. HAR INGEN LÄNK tyvärr, så jag slutar där.
Fredhdastar
2011-05-28, 15:07
Ris lär funka bra.
Jag hade personligen börjat med att utesluta gluten, alla mjölkprodukter osv för att se om det blir någon skillnad. Men prova, din läkare har nog lite koll på läget.
Jag läste något om PF och IBS btw. HAR INGEN LÄNK tyvärr, så jag slutar där.
Har redan testat att utesluta gluten och mjölkprodukter under en längre tid, men märkte ingen skillnad. Gluten tål jag med 100% säkerhet då jag gjort diverse allergitester - men jag tvingas nog ändå utesluta livsmedel innehållandes gluten då de oftast innehåller en hel del kostfibrer.
christofer79
2011-05-28, 15:27
Be inte läkaren säga vad du inte ska äta, utan vad du ska äta. Sen att säga att ta bort alla grönsaker och andra nyttigheter är helt fel, du kanske kan minska vissa fiberrika grönsaker, inte utesluta helt.
Bara för att du har IBS ska du inte dra på dig andra metabola sjukdomar bara för att du inte får äta nyttigheter.
Men en sak som du kan tänka på att äta en antiinflammatorisk kost och undvika inflammatorisk kost under en kortare period och sedan succesivt öka den inflammatoriska kosten..
Vitt ris är bra.
Här finns alla livsmedel så att du kan kolla vad som har mycket fibrer eller inte.
http://www7.slv.se/Naringssok/
Att undvika fett i två veckor är inget farligt eller konstigt, om man ska vara extrem så går det att klara sig på 5 g per dag i något år (eller längre) om man väljer rätt fettkällor men för en kortare period så är det inget man behöver tänka på.
Be inte läkaren säga vad du inte ska äta, utan vad du ska äta. Sen att säga att ta bort alla grönsaker och andra nyttigheter är helt fel, du kanske kan minska vissa fiberrika grönsaker, inte utesluta helt.
Har du läst journalen?
Men en sak som du kan tänka på att äta en antiinflammatorisk kost och undvika inflammatorisk kost under en kortare period och sedan succesivt öka den inflammatoriska kosten..
Vad exakt pratar du om här?
Sheogorath
2011-05-28, 16:58
Att utesluta kostfibrer och fett i stor utsträckning är ett utmärkt sätt lindra eller bli kvitt sin IBS så din läkare är helt rätt på det. Socker, sötningsmedel (särskilt sockeralkoholer) och kolsyra kan man ->skita-< i också. Det är naturligtvis viktigt att tillgodose sitt närningsbehov även på en anti-IBS-diet.
machine gun
2011-05-28, 17:01
Bara för att du har IBS ska du inte dra på dig andra metabola sjukdomar bara för att du inte får äta nyttigheter.
Metabola sjukdomar är inget man kan "dra på sig" genom att äta på ett visst sätt, utan styrs av genetik och är för det mesta medfött.
Sheogorath
2011-05-28, 17:02
Metabola sjukdomar är inget man kan "dra på sig" genom att äta på ett visst sätt, utan styrs av genetik och är för det mesta medfött.
Öhm, visst finns en genetisk komponent men visst fan kan du äta dig till diabetes typ II och det metabola syndromet?
machine gun
2011-05-28, 17:16
Öhm, visst finns en genetisk komponent men visst fan kan du äta dig till diabetes typ II och det metabola syndromet?
Det är nog jag som är arbetsskadad. När man säger metabola sjukdomar kopplar jag till neurometabola sjukdomar, som olika mitokondriella sjukdomar, rubbningar i puruvatomsättningen, PKU osv.
Men ja, det är klart att diabetes typ II också kan räknas dit.
Att utesluta kostfibrer och fett i stor utsträckning är ett utmärkt sätt lindra eller bli kvitt sin IBS så din läkare är helt rätt på det.
Mer korrekt är att säga att det kan vara ett bra sätt.
christofer79
2011-05-28, 19:05
Såg inte att han endast skulle äta i fiberreducerad kost 2v. Får läsa lite bättre sorry
Silencer
2011-05-28, 19:07
Hur lite fett ska du äta då? Jag personligen har märkt att under 50g om dagen så mår jag inte optimalt. Men två veckor klarar du dig. :)
christofer79
2011-05-28, 19:11
Skitsnack klart du kan få högt blodtryck av fel sorts kost, du kan utveckla insulinresistens genom att inta fel kost.
christofer79
2011-05-28, 19:15
Vitt ris är bra.
Här finns alla livsmedel så att du kan kolla vad som har mycket fibrer eller inte.
http://www7.slv.se/Naringssok/
Att undvika fett i två veckor är inget farligt eller konstigt, om man ska vara extrem så går det att klara sig på 5 g per dag i något år (eller längre) om man väljer rätt fettkällor men för en kortare period så är det inget man behöver tänka på.
Har du läst journalen?
Vad exakt pratar du om här?
IBS är en infalammtorisk förändring i tarmen. Alltså minska den infalmmatoriska processen genom att inta antiinflammatorisk kost.
Silencer
2011-05-28, 19:21
Om man har en inflammatorisk förändring i tarmen borde väl LCHF vara ett bra alternativ?
Sheogorath
2011-05-28, 19:28
Om man har en inflammatorisk förändring i tarmen borde väl LCHF vara ett bra alternativ?
Mycket grönsaker och fett är typ det sista en IBS-mage vill ha. Det skulle väl vara ett halvkilo sockerfritt lösgodis som skulle vara värre då.
+1 på z_bumbi. Lyssna på din läkare (som med stor sannolikhet har träffat IBS-patienter förr). Som jag har förstått det, så kan man behöva prova sig fram innan man hittar den kost som fungerar bäst för en själv.
Det finns tusen och en idéer på hälsokostsidan om vad som är "inflammatorisk" kost och väldigt, väldigt många av dessa är ... typ flum med mycket tveksam grund. Låt dem vara tills vidare är mitt råd.
Silencer
2011-05-28, 20:34
Vänta lite, nu trillade poletten ner. IBS är väl Irritable Bowel Syndrome? M.a.o. att man har problem med "magen"?
Jag skulle isf rekommendera att sluta med allt som innehåller fiber men framför allt även allt som har med gluten, vete, havre osv. att göra. Ha ris som kolhydratskälla.
Fredhdastar
2011-05-28, 21:27
Jag ska lyssna på min läkare och följa de rekommendationer han givit mig, jag skapade mest den här tråden för att få veta vilka "nyttiga" kolhydratskällor det finns som innehåller så lite fibrer som möjligt. Det och vilka negativa inverkningar en kost som är väldigt låg kan ha på ens hälsa, och om det finns något sätt att motverka det. Skulle 6g omega-3 om dagen vara tillräckligt för att säkerställa att jag får i mig tillräckligt med nödvändiga fetter?
Fredhdastar
2011-05-28, 21:33
Jasminris är tydligen helt fritt från fibrer enligt slv, det blir nog min primära kolhydratskälla
Därefter skulle jag i två veckors tid dra ner på mitt fettintag rejält, faktiskt så mycket som möjligt.
Så skrev du i början på tråden. Kör på det. Du behöver inget essentiellt fett under några få veckor. Du har redan fulla förråd du kan tulla av. Att du inte kommer att ta upp några fettlösliga vitaminer behöver du heller inte bekymra dig om. Det finns förråd av dem också. Några veckor som utredningen pågår gör inget.
IBS är en infalammtorisk förändring i tarmen. Alltså minska den infalmmatoriska processen genom att inta antiinflammatorisk kost.
Det var en nyhet så vad har du som stödjer det?
Vad exakt är antiinflamatorisk kost?
christofer79
2011-05-29, 09:55
Det var en nyhet så vad har du som stödjer det?
Vad exakt är antiinflamatorisk kost?
Var god läs Bränn fett, förbättra din ämnesomsättning av Dr Mark Hyman 2007sid 145-163
Ex. Capsaicin från cayennepeppar, grönt te, ingefära, Quercentin, gurkmeja, kakao, probiotika, enzymer bromelain ex, motion, minska stess. Lågallergent risprotein, ris, ångkokta grönsaker och fisk - Ta bort gluten till 100%
jimmyboy
2011-05-29, 11:05
Intressant, lider av lite samma sak och har aldrig fått det här rekommenderat, ruttna läkare man får :smash:
Angående vad hejhopp skrev om IBS och periodisk fasta kan jag säga att mina magproblem har blivit en tiondel av vad de var förut. Kanske inte så relevant i just denna tråd (och jag försöker inte sälja på någon PF, just saying).
De få gångerna jag faktiskt blir riktigt rutten i magen kan ju då ha någonting med för mycket fett och fibrer?
Var god läs Bränn fett, förbättra din ämnesomsättning av Dr Mark Hyman 2007sid 145-163
Ex. Capsaicin från cayennepeppar, grönt te, ingefära, Quercentin, gurkmeja, kakao, probiotika, enzymer bromelain ex, motion, minska stess. Lågallergent risprotein, ris, ångkokta grönsaker och fisk - Ta bort gluten till 100%
Du tänker inte på ORAC-värden?
Låter mest som en mager kost med en massa olika antioxidanter.
Skulle vara YTTERST intressant och veta vad enzymet bromelain skulle kunna göra. Knappast verka antiinflamatoriskt. Undrar hur MER antioxidanter kan verka antiinflamatoriskt. Målet borde vara att äta LAGOM med antioxidanter.
Vill man skapa inflamationer bör man istället äta massor av härsket fett och bränd mat med AEG-produkter i.
Frumpish
2011-05-29, 14:10
lite OT:
Vad är AEG-produkter? Google hjälpte mig icke
Tryckfelsnisse. Det skall nog vara AGE = advanced glycation end-products.
Fredhdastar
2011-05-29, 16:52
Så skrev du i början på tråden. Kör på det. Du behöver inget essentiellt fett under några få veckor. Du har redan fulla förråd du kan tulla av. Att du inte kommer att ta upp några fettlösliga vitaminer behöver du heller inte bekymra dig om. Det finns förråd av dem också. Några veckor som utredningen pågår gör inget.
Grejen är ju den att om ett sänkt fettintag lindrar mina symptom så ska jag fortsätta med ett sänkt fettintag. De första 2 veckorna är ju testveckor, så min fråga gällde mer utifall det visade sig lindra mina symptom. Isåfall skulle ju det vara bra att veta om det finns några långsiktiga biverkningar vid lågt fettintag
Torr hud, eksem kommer först. Sedan kommer mer diffusa besvär.
Det finns massor med lösningar för att ge dig det essentiella fett du behöver utan att tillföra för mycket fett. Samma sak med vitaminerna. Det löser sig:thumbup:
Sheogorath
2011-05-29, 19:03
Det finns massor med lösningar för att ge dig det essentiella fett du behöver utan att tillföra för mycket fett. Samma sak med vitaminerna. Det löser sig:thumbup:
x
:D
x
machine gun
2011-05-29, 19:06
Skitsnack klart du kan få högt blodtryck av fel sorts kost, du kan utveckla insulinresistens genom att inta fel kost.
Som sagt, jag tänkte på en annan sorts metabola sjukdomar:
Det är nog jag som är arbetsskadad. När man säger metabola sjukdomar kopplar jag till neurometabola sjukdomar, som olika mitokondriella sjukdomar, rubbningar i puruvatomsättningen, PKU osv.
Men ja, det är klart att diabetes typ II också kan räknas dit.
christofer79
2011-05-29, 19:09
Låter mest som en mager kost med en massa olika antioxidanter.
Skulle vara YTTERST intressant och veta vad enzymet bromelain skulle kunna göra. Knappast verka antiinflamatoriskt. Undrar hur MER antioxidanter kan verka antiinflamatoriskt. Målet borde vara att äta LAGOM med antioxidanter.
Vill man skapa inflamationer bör man istället äta massor av härsket fett och bränd mat med AEG-produkter i.
Bromelain är det mest kända antiinflammatoriska enzymet. Det finns i annananasstammen och motverkar många inflammatoriska problem, bland annat trauma och muskelskada men även astma, atrit och kolit. Rekomenderad dos 600mg om dagen uppdelat i små doser som tas mellan måltiderna.
Sen har du Quercetin har oxå antiinflammatoriska egenskaper och fungerar som ett antihistamin.
machine gun
2011-05-29, 19:11
Jag ska lyssna på min läkare och följa de rekommendationer han givit mig, jag skapade mest den här tråden för att få veta vilka "nyttiga" kolhydratskällor det finns som innehåller så lite fibrer som möjligt. Det och vilka negativa inverkningar en kost som är väldigt låg kan ha på ens hälsa, och om det finns något sätt att motverka det. Skulle 6g omega-3 om dagen vara tillräckligt för att säkerställa att jag får i mig tillräckligt med nödvändiga fetter?
Potatis brukar vara en snäll kolhydratskälla för magen.
Bromelain är det mest kända antiinflammatoriska enzymet. Det finns i annananasstammen och motverkar många inflammatoriska problem, bland annat trauma och muskelskada men även astma, atrit och kolit. Rekomenderad dos 600mg om dagen uppdelat i små doser som tas mellan måltiderna.
Sen har du Quercetin har oxå antiinflammatoriska egenskaper och fungerar som ett antihistamin.
Jag tycker att du är ute i väldigt grumliga vatten nu. Trauma är väl f.ö. skada p.g.a. yttre våld, så om bromelain motverkar det, så är det i sanning magiskt.
Jag tycker att du är ute i väldigt grumliga vatten nu. Trauma är väl f.ö. skada p.g.a. yttre våld, så om bromelain motverkar det, så är det i sanning magiskt.
Nu menade han väl förmodligen att bromelain skulle ha en positiv verkan på inflammationer som kan uppstå till följd av olika trauman.
Angående substansen i fråga och även liknande preparat så finns det viss evidens för anti-inflammatoriska egenskaper. Huruvida evidensen är tillräckligt starka tänker jag inte gå in på, troligen inte i nuläget då många av resultaten är från studier in vitro, men som jag har förstått så har man inte hittat några risker med kosttillskottet heller.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18160345
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16672197
Ungefär som när man låter fluglarver tugga på kallbrand:confused:
Ta en stor mängd enzym och svälj. Inflammerade områden har sämre immunförsvar och enzymerna tuggar på det som redan är skadat...i provrör.
...ifall jag tolkar abstrakten korrekt.
Borde bli stora doser vid behandlingar. Det är bara att vänta och se hur det utvecklas.
Fredhdastar
2011-05-31, 06:50
Exempelvis?
Exempelvis?
Omega-3 tillskott. Med så mycket kolhydrater utan vattenlösliga fibrer och lite fett kommer du behöva något som håller ned dina triglycerider.
Fredhdastar
2011-05-31, 18:00
Omega-3 tillskott. Med så mycket kolhydrater utan vattenlösliga fibrer och lite fett kommer du behöva något som håller ned dina triglycerider.
Räcker 6g/dag?
Jag tror att effekterna snarare kommer fortare av brist på Omega-6.
Huden är bra referens. Huden är aktiv och i ständig förnyelse vilket betyder att brister upptäcks snabbt där.
Det går t e x att bygga om fettsyrorna till etyl-ester istället för triglycerider;)
Räcker 6g/dag?
Skulle säga att 1 gram av EPA och 1 gram av DHA vore att överväga med så mycket kolhydrater.
Omega-6 finns ju i nästan allt tillsatt så det tror jag inte du kommer få brist av.
Finns inget Omega-6 ifall kosten ska vara mycket fettsnål.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.