Visa fullständig version : Frågor ang kostrekommendationer min läkare gav mig
Fredhdastar
2011-05-28, 15:00
Efter många om och men har jag blivit diagnotiserad med svår IBS. Min läkare gav mig en del kostrekommendationer jag kunde pröva för att underlätta mina symptom. I två veckors tid ska jag eliminera all form av kostfibrer från min diet samt supplementera med ett icke-gasbildande fibertillskott.
Därefter skulle jag i två veckors tid dra ner på mitt fettintag rejält, faktiskt så mycket som möjligt.
Mina frågor är då:
1) Vilka kolhydratskällor kan jag äta om jag ska eliminera allt kostfibrer? Min läkare sa "ta bort alla grönsaker, frukter och allt kostfiber" men han var inte alltför specifik gällandes vilka kolhydratskällor jag får äta. Funkar ris och potatis?
2) Är det verkligen hälsosamt att undvika fett i bästa möjliga mån? Finns det någon nedre gräns för fettintag som jag bör hålla mig ovanför?
OBS! Jag är medveten om att min läkare antagligen kunde svarat på ovanstående frågor, men dessa frågor kom jag på efter mitt läkarbesök
hejhopp79
2011-05-28, 15:02
Ris lär funka bra.
Jag hade personligen börjat med att utesluta gluten, alla mjölkprodukter osv för att se om det blir någon skillnad. Men prova, din läkare har nog lite koll på läget.
Jag läste något om PF och IBS btw. HAR INGEN LÄNK tyvärr, så jag slutar där.
Fredhdastar
2011-05-28, 15:07
Ris lär funka bra.
Jag hade personligen börjat med att utesluta gluten, alla mjölkprodukter osv för att se om det blir någon skillnad. Men prova, din läkare har nog lite koll på läget.
Jag läste något om PF och IBS btw. HAR INGEN LÄNK tyvärr, så jag slutar där.
Har redan testat att utesluta gluten och mjölkprodukter under en längre tid, men märkte ingen skillnad. Gluten tål jag med 100% säkerhet då jag gjort diverse allergitester - men jag tvingas nog ändå utesluta livsmedel innehållandes gluten då de oftast innehåller en hel del kostfibrer.
christofer79
2011-05-28, 15:27