handdator

Visa fullständig version : 70-73 kg på 2 veckor utan bulk

Erikk92
2011-05-27, 06:40
Hej!

Jag har under en ganska lång tid deffat ner mig från 80kg till 70kg. Jag var nöjd med mitt resultat, och anledningen till deffen var att sommaren snart är här.

När jag kom ner till 70kg bestämde jag mig för att sluta deffa (ville inte bli smalare) och försöka bygga lite, utan att lägga på mig fett.

Resultatet av detta blev en uppgång till 73kg på lite drygt 2 veckor. Hur f*n kan jag gå upp så mycket, så fort? Jag har långt ifrån "grisbulkat", har försökt ligga på kcal-balans men tydligen inte lyckats.

Däremot känner jag att jag klarar mer på gymmet osv, men sommarformen anser jag vara av högsta prioritet för tillfället då jag kommer bulka efter sommaren.

Har någon något tips/rekommendation hur jag bör ta mig till? Ska jag deffa ner 3 kilo igen för att sedan äta mindre än vad jag gjort den senaste tiden? Är ganska förvirrad...

Tack på förhand för svar!

Mvh Erik

coolboynesko
2011-05-27, 06:43
Ser du fetare ut nu än för tre veckor sen?

Erikk92
2011-05-27, 06:47
Ser du fetare ut nu än för tre veckor sen?

Jag har märkt att det lagt sig ett litet extra lager på nedre magen, ja.

Lychgate
2011-05-27, 07:38
Glykogeninlagring kombinerat med mer mat i tarmarna? ;) Annars kan kroppsvikten variera några kilo från dag till dag beroende på vad man äter och hur man skiter.

2HE
2011-05-27, 10:36
Jag tror att det är helt naturligt att gå 2-3 kg efter någon diet.

StraightEdge
2011-05-27, 12:03
Din metabolism är sänkt pga hormonella nivåer efter en längre tids diet vilket gör att ditt BMR egentligen är lägre än vad du tror. Lägger du då till ett överskott på 500kcal blir det kanske egentligen 800-900kcal.

Bwall
2011-05-27, 12:04
Det hade varit konstigt om du inte gått upp några kilo nån vecka efter en avslutad diet.

Reaper123
2011-05-27, 12:26
Tror inte det är nån fara på taket! När jag avslutade en hemmasnickrad "lcd-diet" var jag troligen helt tömd på glykogen, vätska och gud vet vad. För när jag vägde mig 1,5 vecka senare vägde jag 6kg mer. Gick då från <20g kolhydrater/dag till 100+ vilket såklart var en av orsakerna utöver den normala variationen!

Om detta inte gäller dig är det ju inte svårare än att dra ner på kcal'en tills du hittar din balans, men att du kommer lyckas ligga på 70.0 +/- 0.5kg hela sommaren är knappast troligt oasvett hur noga du räknar kcal in och ut!