Logga in

Visa fullständig version : Hur fungerar en cykelgenerator ?

Robbmeister
2011-05-26, 12:38
Jag har lite problem med en hemuppgift i fysik där man ska förklara hur en cykelgenerator fungerar och det finns ingen förklaring som är förståelig nånstans så kan någon trevlig själ här inne ge en förklaring hur en sån fungerar ? :)

Tack på förhand.

Morrris
2011-05-26, 12:41
Ingen läxhjälp på Kolozzeum.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kommutator_animiert.gif?uselang=sv

LillSkalman
2011-05-26, 12:44
Mekanisk energi -> Elektrisk energi :)

Att googla på generator / dynamo kan nog ge mer utförlig förklaring och insikt.

hahavaffan
2011-05-26, 12:45
Ingen förståelig förklaring någonstans? Det är i princip en helt vanlig generator... vilket är en ganska okomplicerad och greppbar uppfinning. Du har sökt dåligt, eller så är du sjukt lat.

Robbmeister
2011-05-26, 12:47
Morris : Tack , och det är inte fusk kände mig bara tvungen att understryka det ;) vi får ta fakta ifrån internet eller vars vi än hittar det sa läraren.

Lillskalman : Tackar :)

Hahavaffan : det fanns inga detaljerade beskrivningar till exakt hur det fungerar som jag kunde hitta.

limenka
2011-05-26, 12:47
Den funkar på så sätt att små eldflugor alstrar energi när hjulet snurrar genom att gnida sig själva mot varandra. Eftersom eldflugor är magiska är det inga konstigheter.

Loke
2011-05-26, 13:16
Du blir nog faktiskt tvungen att googla lite. Det är svårt för oss att veta vad du kan och vad du vill lära dig. Generatorer är både väldigt simpla och väldigt avancerade. Om du inte vet vad induktion är så bör du lära dig det iaf.

Robbmeister
2011-05-26, 13:26
Induktion , spolar osv har jag koll på. Men jag löste det för jag fick hjälp av farsgubben , men tack för hjälpen :)