handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt, gör jag fel?

Pepsi901
2011-05-25, 19:39
Tja, som rubriken antyder så försöker jag gå ner i vikt men vet inte om jag gör fel eftersom det inte verkar hända allt för mycket på vågen :X
Ungefär såhär brukar mina dagar se ut

10:00 promenad i 30 minuter
10:30 frulle, en tallrik flingor med mjölk (oftast crunchy eller vad dom heter)
13-14 tiden äter jag en frukt eller morot.
16:00 cyklar jag 60 minuter, enligt displayen på cykeln gör jag av med 650 kalorier på en timme
vid 17 tiden käkar jag middag, bor fortfarande hemma så jag äter det som står på bordet :p
dricker även runt två liter vatten/dag.

såååå, äter jag för mycket? tränar för lite eller kan jag göra något annat som gör att jag går ner snabbare? jag har 4 mil till närmsta gym, så de är uteslutet, har dock en skivstång som jag brukar använda ibland, kanske två gånger i veckan.

Xeon
2011-05-25, 19:48
Jag kan inte så mycket om kost och träning, men det ser faktiskt ut som om du äter för lite.

Pepsi901
2011-05-25, 19:49
enligt http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm så gör jag av med 1848 kalorier/dag, + 100(?) på min morgon promenad + 650 när jag cyklar = 2598
försökte räkna ut ungefär hur mycket frukosten innehåller och jag tror det blev runt 400 kalorier. Vet inte hur mycket middagen är, men om man säger 1000 kalorier så har man väl inte snålat? eller? :X

2598 - 1400 = 1198 +/-

krubkungen
läs, bra grejer : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Pepsi901
Jag kan inte så mycket om kost och träning, men det ser faktiskt ut som om du äter för lite.

vad finns det för risker om man äter för lite da? svält?

Fredron
2011-05-25, 19:53
Det vore intressant att veta hur lång du är samt hur mycket du väger.
Gå ner i vikt utan styrketräning är ingen bra idé då du kommer förlora en hel del muskler.
Jag skulle skippa flingorna till frukosten, brukar bara vara en massa socker.
Tro inte på kalorimätaren på cykeln, den överdriver oftast något enormt.

Din kost låter ingen vidare om du endast äter flingor och mjölk samt ett riktigt mål mat per dag.
Testa havregrynsgröt till frukost, sen gärna kyckling/kött/fisk till lunch och middag, ät dig gärna mätt men ta det lugnt med potatis/ris/pasta då detta ofta mättar dåligt.
Att skippa kakor/läsk/godis/chips är nog bäst så du kan äta riktig mat och fortfarande gå ner i vikt.

Ifall du inte går ner i vikt så är det helt enkelt för att du inte ligger på kaloriunderskott.

Pepsi901
2011-05-25, 20:01
Det vore intressant att veta hur lång du är samt hur mycket du väger.
Gå ner i vikt utan styrketräning är ingen bra idé då du kommer förlora en hel del muskler.
Jag skulle skippa flingorna till frukosten, brukar bara vara en massa socker.
Tro inte på kalorimätaren på cykeln, den överdriver oftast något enormt.

Din kost låter ingen vidare om du endast äter flingor och mjölk samt ett riktigt mål mat per dag.
Testa havregrynsgröt till frukost, sen gärna kyckling/kött/fisk till lunch och middag, ät dig gärna mätt men ta det lugnt med potatis/ris/pasta då detta ofta mättar dåligt.
Att skippa kakor/läsk/godis/chips är nog bäst så du kan äta riktig mat och fortfarande gå ner i vikt.

Ifall du inte går ner i vikt så är det helt enkelt för att du inte ligger på kaloriunderskott.

Jag är 177cm och väger runt 75kg, jag har dock aldrig styrketränat i hela mitt liv, så det är inte på muskler på min kropp, har vägt mer förut men har gått på cambridgekuren, nu vill jag dock gå ner i vikt på ett "normalt" sätt.
Jag vet att flingor inte är nå vidare, men jag har verkligen ingen aptit på morgonen. Skräpmat och snacks har jag skippat redan :X

Crocker
2011-05-25, 21:43
Egentligen inga akuta risker. Men brist på mikro/makro-nutrienter(Förmodligen.).

Pepsi901
2011-05-25, 22:01
Egentligen inga akuta risker. Men brist på mikro/makro-nutrienter(Förmodligen.).

Jag vet inte vad de är för något, men ska googla snart xD

btw, letade reda på ett recept på havregrynsgröt...

2 dl vatten
1 dl havregryn
1 krm salt

är detta verkligen så bra som alla säger? ;o 1dl havregryn + 2dl vatten låter ju inte sådär jätte mättande/näringsrikt :P ?

dennipavlovic
2011-05-25, 22:25

Måste bara säga att med rätt träning och kost ( jag ligger på cirka 1800 kalorier i min deff) så går jag ned bättre och snabbare än vad jag gjorde när jag svälta ihjäl mig och låg under 1000 kalorier varje dag.. resultatet blev smalfet, alltså att jag gick ned mycket i muskelmassa..+ att jag mådde dåligt av det.. så att med rätt mat o träning går man ner smidigare med resultat istället för gå ner bara för att vikten inte stämmer, kolla i spegeln vetja :)

Pepsi901
2011-05-25, 22:33
Måste bara säga att med rätt träning och kost ( jag ligger på cirka 1800 kalorier i min deff) så går jag ned bättre och snabbare än vad jag gjorde när jag svälta ihjäl mig och låg under 1000 kalorier varje dag.. resultatet blev smalfet, alltså att jag gick ned mycket i muskelmassa..+ att jag mådde dåligt av det.. så att med rätt mat o träning går man ner smidigare med resultat istället för gå ner bara för att vikten inte stämmer, kolla i spegeln vetja :)

mjo, saken är ju den att jag egentligen skulle vilja testa att gå på gym, men jag har som sagt fyra mil till närmsta gym, och eftersom jag inte har något jobb eller andra ärenden in till stan så känns det som att det kommer bli alldeles för dyrt men både gymkort + bensin. :/

nisse1976
2011-05-26, 07:08
mjo, saken är ju den att jag egentligen skulle vilja testa att gå på gym, men jag har som sagt fyra mil till närmsta gym, och eftersom jag inte har något jobb eller andra ärenden in till stan så känns det som att det kommer bli alldeles för dyrt men både gymkort + bensin. :/

Köp hem lite nice stuff då, hantlar mm.

Saga
2011-05-26, 08:43
Du måste skaffa dig en bättre koll på vad du äter till att börja med.

Tx: Om du äter 3dl standardmjölk och 200g chrunchy så är du redan uppe i över 1000 kalorier på ett mål. Mest tomma kalorier dessutom. Lägg till 100 kalorier från en fruk, och 600-700 kalorier vid middag (helt beroende på vad middagen innehåller och hur mycket du äter) så ligger du på 1700-1800 k/d.

Skaffa koll på maten och energiförbrukning och lägga dig på ett minus så kommer du att gå ned i vikt.

Pepsi901
2011-05-26, 10:53
Du måste skaffa dig en bättre koll på vad du äter till att börja med.

Tx: Om du äter 3dl standardmjölk och 200g chrunchy så är du redan uppe i över 1000 kalorier på ett mål. Mest tomma kalorier dessutom. Lägg till 100 kalorier från en fruk, och 600-700 kalorier vid middag (helt beroende på vad middagen innehåller och hur mycket du äter) så ligger du på 1700-1800 k/d.

Skaffa koll på maten och energiförbrukning och lägga dig på ett minus så kommer du att gå ned i vikt.

igår när jag åt frukost så kollade jag hur mycket det vägde, vågen visade 81 gram flingor och jag tror att 100 gram var 400-450~ kalorier eller något sånt, så det är inga mängder med flingor jag äter :p Idag gjorde jag dock en omelett istället med två ägg, lite mjölk och två skinkskivor i, imorgon tänkte jag testa gröten

milk
2011-05-26, 11:05
De där flingorna innehåller rätt mycket "tomma" kalorier, dvs nästan bara massa kolisar och knappt något protein eller fett.
Ta 200g kyckligfilé som exempel, det innehåller ca 230 kcal, ca 40g protein, inga kolisar och 4g fett. Nu vet jag att det inte är många som käkar det till frukost (men det händer) men att köra en omelett som du gjorde är grymt bra. Testa på med havregryns gröt eller kokta ägg med keso etc. Finns mänger av sett att variera.

Det jag vill förmedla är att det är skillnad på kalorier och kalorier. Du kan käka 100g jordnötsringar som innehåller 450 kcal medans ett mål bestående av 200g + köttfärs, lite fullkorns pasta med 100g broccoli hamnar under den kalorinivån.

igår när jag åt frukost så kollade jag hur mycket det vägde, vågen visade 81 gram flingor och jag tror att 100 gram var 400-450~ kalorier eller något sånt, så det är inga mängder med flingor jag äter :p Idag gjorde jag dock en omelett istället med två ägg, lite mjölk och två skinkskivor i, imorgon tänkte jag testa gröten

Saga
2011-05-26, 11:28
Du har kommit in på en bra bana när du börjar kolla vikt och innehåll i ditt intag. Det är enda sättet att bli medveten om hur verkligheten ser ut.

Omelett är kanonbra. Jag har precis ätit lunch bestående av två äggvitor (70g), 70g lättkesella, 20g mjöl, 5g riven prästost, lite salt och hamnade under 200 kalorier. Gott som tusan var det också.

Pepsi901
2011-05-26, 19:31
Då har jag bara en fråga kvar :p hur viktigt är det med lunch? Eftersom jag vaknar runt 10, tar en promenad och äter frukost vid 10:30 så är jag inte sådär jätte hungrig vid lunchtid utan äter oftast bara en frukt vid 12-1 :x

solari
2011-05-26, 19:39
Är du inte hungrig och vill gå ned i vikt ser jag ingen anledning till att äta.
Notera att jag inte är i närheten av att vara någon expert på något sätt.

Ett tips på frukost som jag själv kör är Lidls fettfria (0,9%) kvarg. Smakar naturell yoghurt typ. Mättar bra.

Pepsi901
2011-05-26, 19:41
Är du inte hungrig och vill gå ned i vikt ser jag ingen anledning till att äta.
Notera att jag inte är i närheten av att vara någon expert på något sätt.

Ett tips på frukost som jag själv kör är Lidls fettfria (0,9%) kvarg. Smakar naturell yoghurt typ. Mättar bra.

har läst lite olika, vissa säger samma som du medan andra verkar tycka att det är viktigt att man äter med jämn fördelning över dagen :s
nu kommer jag kanske låta som en riktig bonde, men jag har ingen aning om vad kvarg är haha, ska googla dock ;)

solari
2011-05-26, 19:46
Det de som talar om en jämn fördelning ofta är ute efter är att man ska hålla blodsockret på en jämn nivå.
Om du inte är hungrig och skippar lunchen, leder det till att du äter en "för" stor middag? Eller att du proppar i dig något onödigt som mellanmål?
Om inte så kan du gott skippa lunchen, det är dagens totala kaloriintag som bestämmer viktnedgångsmöjligheten.

joasimo
2011-05-26, 19:49
Du kan skippa lunchen om du inte är hungrig och istället äta en större middag :) Du behöver inte äta efter varannan eller var tredje timme regeln.

Jag äter min första måltid kl 13.

Pepsi901
2011-05-26, 20:41
Det de som talar om en jämn fördelning ofta är ute efter är att man ska hålla blodsockret på en jämn nivå.
Om du inte är hungrig och skippar lunchen, leder det till att du äter en "för" stor middag? Eller att du proppar i dig något onödigt som mellanmål?
Om inte så kan du gott skippa lunchen, det är dagens totala kaloriintag som bestämmer viktnedgångsmöjligheten.

Nje, något onödigt mellanmål äter jag inte, bara en frukt :p

Pepsi901
2011-05-26, 21:28
En snabb fråga till bara ;o läser mycket om att man ska skära ner på kolhydrater och äta mycket protein men även att havregrynsgröt är kalas bra frukost, men det är väl typ bara kolhydrater? Är det så lite så det spelar ingen roll eller vad? :P

willtjam
2011-05-26, 21:32
Ät vad du vill när du vill. Jag brukar käka gröt till middag. Men ja, det är mycket kolhydrater i havregryn.

joasimo
2011-05-26, 21:32
En snabb fråga till bara ;o läser mycket om att man ska skära ner på kolhydrater och äta mycket protein men även att havregrynsgröt är kalas bra frukost, men det är väl typ bara kolhydrater? Är det så lite så det spelar ingen roll eller vad? :P

Ät kolhydrater från bra källor, havregryn fungerar ypperligt.. kolhydrater är underskattat och jag gör ingen bra deff på ett lågt intag av kolhydrater.

solari
2011-05-26, 21:46
En snabb fråga till bara ;o läser mycket om att man ska skära ner på kolhydrater och äta mycket protein

Mycket proetin är bra om du vill behålla muskelmassan i största möjliga mån.
Att många pratar om att dra ner på just kolhydrater är för att de anser att de mättar sämre, vilket i sin tur skulle ge att man håller sig mättare på mindre kalorier om man istället åt protein eller fett.

Du verkar ju inte ha problem med hungern så då spelar det mindre roll.
Det viktiga är kaloriintaget totalt under dagen.

Pepsi901
2011-05-26, 21:49
Okok :p tror jag har fått svar på de frågor jag hade just nu, tack så mycket för alla svar, det har verkligen varit uppskattat :) kanske återkommer med före/efter bilder en vacker dag ;)

willtjam
2011-05-26, 22:27
Mycket proetin är bra om du vill behålla muskelmassan i största möjliga mån.
Att många pratar om att dra ner på just kolhydrater är för att de anser att de mättar sämre, vilket i sin tur skulle ge att man håller sig mättare på mindre kalorier om man istället åt protein eller fett.

Du verkar ju inte ha problem med hungern så då spelar det mindre roll.
Det viktiga är kaloriintaget totalt under dagen.

För att dom mättar sämre? Jag drar ner på kolhydrater för att dom är onödiga.

Pretorian
2011-05-27, 06:25
Lägg till ett par kokta ägg till havregrynsfrukosten så klarar du dig nog ett tag, plus att det är gott. Bra att få i sig lite proteiner vid varje mål tror jag.

vicarious
2011-05-30, 07:37

Var läser du det? Det är struntsnack.

vicarious
2011-05-30, 07:37
För att dom mättar sämre? Jag drar ner på kolhydrater för att dom är onödiga.

Fett är också "onödigt" över en viss gräns.

Pretorian
2011-05-30, 07:39
Jag drar ner på kolhydrater för att jag vill prioritera proteinet. Då finns det inte mycket plats kvar för kolhydrater. Oftast kommer mina kolhydrater från havregrynen vid frukosten och bönorna till salladen som jag har till lunch och middag.

vicarious
2011-05-30, 07:42
Jag drar ner på kolhydrater för att jag vill prioritera proteinet. Då finns det inte mycket plats kvar för kolhydrater. Oftast kommer mina kolhydrater från havregrynen vid frukosten och bönorna till salladen som jag har till lunch och middag.

Hur mycket fett äter du då?

Pretorian
2011-05-30, 07:45
Jag uppskattar fettet till mellan 50 och 100 gram per dygn med betoning på "uppskattar".

Det kommer mestadels från stekfettet (rapsolja), olivolja i salladen och från huvudingrediensen i maten tex från lax eller korv.