handdator

Visa fullständig version : Hjälp! har stannat i viktnedgången.

kebabmeister
2011-05-25, 08:52
Tjenare!

Kommer nu krypande till de lärda på kolo då jag behöver lite hjälp.

Fick för mig i Mars 2010 att börja träna och röra lite på mig, då jag efter en hel del soffliggande och ohälsosamt ätande hade gått upp till 124 stadiga pannor.

Bestämde mig då för att satsa på ganska tung styrketräning, det i kombination med en sundare livstil har gett resultat då jag numera ligger på 84-85 kilo.

Är relativt nöjd med resultatet, och har börjat få ganska synlig framhävning på min muskler.

Dock har ett problem uppstått, i takt med synligt resultat har målen höjts hela tiden. Men problemet är att jag inte gått ner nånting senaste två månaderna.

Detta trots ungefärligt samma kcal-intag som det senaste året, men med högre träningsintensitet.

Så nu undrar jag lite vad jag ska ta mig till, är 22 år, är 195cm lång och ligger redan på ett underskott på runt 1000 kcal underskott/dag.

Är tacksam för alla hjälpsamma tips, beach 2011 är annalkande *mini

King Grub
2011-05-25, 08:57
Felet är att du tror att du ligger på underskott, trots att du inte gör det. Ditt energiintag var säkert ett rejält underskott när du började med det, men inte längre. Både din lägre kroppsvikt och hormonella förändringar vid viktnedgång gör att din ämnesomsättning har avstannat och du förbrukar betydligt mindre energi i dag. Dessutom minskar vanligen spontanaktiviteten under långvarigt energiunderskott, vilket eliminerar din ökade träningsintensitet.

Du måste äta mindre.

willtjam
2011-05-25, 09:07
Visst kan man "bota" avstannad/sänkt ämnesomsättning genom att ligga på balans i en vecka för att sedan återigen övergå till kcalminus också? Eller har jag fått det om bakfoten?

kebabmeister
2011-05-25, 09:12
Ja tanken slog mig att jag kanske måste minska intagget ännu mera, fast äter nästintill ingenting på dagarna. Är i princip hungrig konstant.

Men tränar nästan dagligen numera, när jag började min träning var det max 2 ggr i veckan på gymmet nu är det minst 3-4 ggr i veckan.

Jag märker förvisso fortfarande skillnad på de muskelgrupper jag tränar men det går inte lika fort längre.

kebabmeister
2011-05-25, 09:15
Visst kan man "bota" avstannad/sänkt ämnesomsättning genom att ligga på balans i en vecka för att sedan återigen övergå till kcalminus också? Eller har jag fått det om bakfoten?

Det kan alltså vara obalans i ämnesomsättningen som får viktminskningen att avstanna ?

willtjam
2011-05-25, 09:18
Jajjemän! Men vad jag förstått så är det oundvikligt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5021584&postcount=6

vicarious
2011-05-25, 09:24
Dessa hormonnivåer som det talas om, vilka hormoner är det man pratar om? Leptin?

Vad krävs för att få upp dessa nivåer igen? Leptin svarar bra på överätning av kolhydrat som jag har förstått det.

Måste man äta på balans el överskott en längre period för att dessa hormonnivåer ska någorlunda återställas eller kan man åtgärda det med endast en eller två ordentliga refeed-dagar?

kebabmeister
2011-05-25, 09:39
Nu är jag ganska nöjd med min totalvikt endå, väger som sagt 84-85 och har ett BMI på 22-23.

Finns det något optimalt sätt att träna för att omvandla beftintligt fett till muskelvävnad för att fullända muskelframhävningen?

2HE
2011-05-25, 09:47
Du bör nog räkna om ditt energibehov och sänka din aktivitetsnivå när du multiplicerar det.

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Allt finns att läsa såklart i Deffguiden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

kebabmeister
2011-05-25, 09:53
Du bör nog räkna om ditt energibehov och sänka din aktivitetsnivå när du multiplicerar det.

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Allt finns att läsa såklart i Deffguiden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Snabbt och löst räknat med den formeln landar jag nånstans på drygt 3000 kcal på en dag som jag inte tränar. Jag äter aldrig mer än 2200-2500 på sin höjd.

inter
2011-05-25, 09:57
Snabbt räknat fick jag det till knappa 2500 kcal per stillasittande dag för att stå stilla i vikt. *

* Beräknat på dina förutsättningar.

vicarious
2011-05-25, 10:08
Nu är jag ganska nöjd med min totalvikt endå, väger som sagt 84-85 och har ett BMI på 22-23.

Finns det något optimalt sätt att träna för att omvandla beftintligt fett till muskelvävnad för att fullända muskelframhävningen?

Fett kan aldrig direkt omvandlas till muskler. Du måste förbränna fettet och bygga musklerna.

2HE
2011-05-25, 10:24
Fett kan aldrig direkt omvandlas till muskler. Du måste förbränna fettet och bygga musklerna.

Om man tränar styrketräning regelbundet låt oss säga 4-5 dagar o veckan, är det möjligt att när man varken ligger på kcal-underskott eller överskott, att man lyckas förbränna fett och bygga upp muskler?

kebabmeister
2011-05-25, 10:37
Snabbt räknat fick jag det till knappa 2500 kcal per stillasittande dag för att stå stilla i vikt. *

* Beräknat på dina förutsättningar.

Haha helt rätt, fel av mig noterade inte minustecknet i slutet av formeln :P

vicarious
2011-05-25, 10:41
Om man tränar styrketräning regelbundet låt oss säga 4-5 dagar o veckan, är det möjligt att när man varken ligger på kcal-underskott eller överskott, att man lyckas förbränna fett och bygga upp muskler?

Ja. Man ligger alltid antingen på över eller underskott, det beror bara på hur kort eller lång tidsperiod man väljer att titta på.

Big Sleazy
2011-05-25, 11:27
Snabbt och löst räknat med den formeln landar jag nånstans på drygt 3000 kcal på en dag som jag inte tränar. Jag äter aldrig mer än 2200-2500 på sin höjd.

Jag väger ungefär lika mycket som dig och jag skulle nog inte gå ner särskilt mycket om jag låg på 2200-2500 kcal/dag. Oavsett om det är vilodag eller träningsdag. Förmodligen ligger din energibalans någonstans där med tanke på att du står stilla i vikt. Du får lära dig din egen energibalans helt enkelt.

willtjam
2011-05-25, 13:54
Dessa hormonnivåer som det talas om, vilka hormoner är det man pratar om? Leptin?

Vad krävs för att få upp dessa nivåer igen? Leptin svarar bra på överätning av kolhydrat som jag har förstått det.

Måste man äta på balans el överskott en längre period för att dessa hormonnivåer ska någorlunda återställas eller kan man åtgärda det med endast en eller två ordentliga refeed-dagar?

Jag är också nyfiken på det här.

willtjam
2011-05-26, 21:19

Är det ingen som vet?