Visa fullständig version : Pär Ströms nya bok "Sex feministiska myter"
hejhopp79
2011-06-08, 18:15
"Ge igen"?
Det är inte män utan kvinnor som blivit grovt förtryckta genom århundraden (årtusenden). Och fortfarande blir det till den milda grad i stora delar av världen.
Att tala om att ge igen gör mig rätt förbannad faktiskt på din okunskap i ämnet. Pinsamt låg nivå på någon enstaka man som känner sig förnärmad av alla dessa fruntimmer som vill ha ett jämställt samhälle.
"Ge igen"?
Det är inte män utan kvinnor som blivit grovt förtryckta genom århundraden (årtusenden). Och fortfarande blir det till den milda grad i stora delar av världen.
Att tala om att ge igen gör mig rätt förbannad faktiskt på din okunskap i ämnet. Pinsamt låg nivå på någon enstaka man som känner sig förnärmad av alla dessa fruntimmer som vill ha ett jämställt samhälle.
Har du läst boken eller enbart Gudrun Schymans bemötande av denna?
Det är kul att just du skriver detta, som har både användarnamn och bild av någon du inte är. Man kan lätt få uppfattningen att du är Mikael Jansson, riksdagsledamot för Sd. Vad är DIN egen åsikt kring dessa frågor?
Varför jag kom in i diskussionen förstår jag inte. Särskilt anonym är jag inte heller, bara att läsa min journal.
Min åsikt framgår ganska tydligt om du läser igenom tråden.
Eftersom du diskuterade med någon som var queer undrar jag vad ni kom fram till. Du berättade med massa fina ord att ni pratade om saker, men aldrig vad.
Varför jag kom in i diskussionen förstår jag inte. Särskilt anonym är jag inte heller, bara att läsa min journal.
Min åsikt framgår ganska tydligt om du läser igenom tråden.
Eftersom du diskuterade med någon som var queer undrar jag vad ni kom fram till. Du berättade med massa fina ord att ni pratade om saker, men aldrig vad.
Du bjöd in sig själv i diskussionen. Jag och min släkting å vår sida kom fram till att feminismen inte tar tillvara på den forskning som finns när det gäller verklig jämställdhet och där anser jag att Sd hittills har misslyckats med att komma ut med sitt budskap. Låt medierna vara en del av detta, men jag menar att ett för stort fokus på invandringsfrågan och inte minst Islam har funnits istället.
"Ge igen"?
Vem är det du tilltalar här? Och hur har det du skriver att göra med svenska kvinnor och män idag menar du?
"Tjejer sänder ut blandade signaler" (http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/tjejer-sander-ut-blandade-signaler)
Hundra års kvinnlig frigörelse har inte lett till något annat än mannens frigörelse. För hundra år sedan var mannen inte pappa*ledig, kunde inte laga mat, städade inte, tvättade inte. I dag klarar männen av detta och ofta med bravur. Kvinnan däremot står fortfarande handfallen vad gäller typiska mansgöromål. Hon lagar inte gräsklipparen, byter olja på bilen eller bygger friggebodar. Kvinnan av i dag är precis lika beroende av mannen som hon var för hundra år sedan.
Sheogorath
2011-06-30, 21:42
Somliga i artikelserien säger att kvinnor helt klart tänder på testo*steron och att de vill ha starka muskelmän och inget annat när det kommer till kritan. Det är väl i viss mån en följd av fostran. Vi lär oss vad som anses vara attraktivt och manligt respektive kvinnligt.
Men även om det är så, så är det väl ingen motsägelse i att vara en stark man med mognare känsloliv? Frågan är vad man använder sin medfödda manliga styrka till. Jag tänder själv på ’manliga’ män och tycker att manliga linjer och ådror och muskler är det mest attraktiva som finns.
Men vilket vackert paket som helst är TOTALT ointressant om det rymmer en man med enfaldigt mans*ideal. Det tror jag gäller majoriteten av kvinnor.
Om det däremot rymmer en man med ömhet, empati, med tillgång till sina känslor och sina ord, till sin livslust, sin lekfullhet och annat som somliga tror är ’omanligt’ så är han en superfullträff. Kvinnor tänder på män som har styrkan men som vi intuitivt förstår kan använda styrkan för att skydda, inte för att förstöra eller för att hävda något slags makt och överordnad ställning endast i kraft av styrka.
Jag förstår inte varför män tycker det är en motsägelse i att vara manlig och att vara mjuk. Vi blir alla olyckliga av att inte få vara hela människor med tillgång till vårt känsloregister och vårt inre. Olyckliga män blir tillknäppta. Deras aggressivitet växer om de inte kan kanalisera den på ett sunt sätt. De exploderar, imploderar, sluter sig, förstelnas och blir ensamma.
"Varför inte bara vara perfekta istället"? Omg lol.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.