Visa fullständig version : Life gene
Kom för en stund sedan hem från Life gene där jag var och mätte lite värden, och tog lite prover.
För er som inte vet vad life gene är så sammanfattar jag det kort:
Life gene är en nationell studie & projekt som bidrar till forskning.. Man åker dit, får ta lite blodprover, mäter kroppen, hörsel och lite annat kul. Detta tar ca 45 min. Efter det får man ett papper på sina stats. Någon vecka senare får man svar på följande blodprover:
Hemoglobin
Långtidssocker(IFCC)
Snabbsänka(CRP)
Njurvärde(Kreatinin)
Kolesterol
Apolipoprotein A1
Apolipoprotein B
Dina resultat används i statistik, och gynnar forskningen helt enkelt.
Var 5'e år får man åka in och göra ett nytt test.
Tänkte att det kan vara kul att faktiskt få veta hur mycket muskelmassa, fetmassa och fettprocent man har i kroppen när man tränar, därav att jag postar i dietforumet.
Jag kan rekommendera alla att göra testet, det är ju gratis. Istället för att stå hemma med kaliper och mäta fel.
Här är mina resultat 8)
http://i.imgur.com/BxXDq.jpg
Finns det fler som är med i Life gene här på forumet?
EDIT: Glömde tillägga att de endast har detta i Fridhemsplan, Stockholm än sålänge. De skall öppna ett life gene center även i Göteborg inom kort, samt fler städer.
Har mitt första 26:e juni :D
Langster
2011-05-24, 14:49
Jo jag är med. Känns bra att få göra lite tester gratis då och då - och bidra till vetenskapen.
Hursomhelst. När jag var där sist, för 2 år sen typ så mättes fettet med en impedansvåg och eftersom testet ser likadant ut för dig så antar jag att det är likadant nu.
Det är alltså en helt värdelös metod att mäta fett % på.
Eddie Vedder
2011-05-24, 14:49
Jag fyllde i enkäten häromdagen. Men har inte bokat tid för test ännu. Kul att bidra till forskningen. :)
Står i valet och kvalet, dock nojar jag mig för blodprovet :/ Massiv kanylfobi som man har, vill dock manna upp och köra ändå men känns pinsamt om man skulle svimma igen..
Det är alltså en helt värdelös metod att mäta fett % på.
Kul att fler är med! Nja, helt värdelös är den väl inte. Det handlar om att de mäter din fettprocent genom tiden, så kurvan borde vara rimlig.
Det finns ju en del typer av vågar som mäter olika.. Det finns en viss massa i kroppen som inte går att definiera genom sådana mätningar. Vissa vågar antar den massan som muskler, andra antar att den är fett. Därför blir resultatet HELT annorlunda beroende på vart du väger dig. Sen finns det vågar som kostar multum, och de är säkert väldigt exakta.
MEN, jag kan hålla med om att den inte är exakt och jag förstår vad du menar.
Eddie Vedder
2011-05-24, 14:58
Står i valet och kvalet, dock nojar jag mig för blodprovet :/ Massiv kanylfobi som man har, vill dock manna upp och köra ändå men känns pinsamt om man skulle svimma igen..
Testet är iofs inget absolut krav. Man kan ju göra enkäten för det. Och ju fler som svarar seriöst på den typen av enkäter desto bättre.
Langster
2011-05-24, 14:58
Jo visst, tanken är väl att de vill få en kurva över tid. Men du antydde att man skulle få mer exakta resultat där, än hemma med kaliper - vilket jag inte håller med om.
Men som sagt, kul att fler är med. :thumbup:
Svimmade 2 gånger på 10 minuter idag.
Jag har ingen kanylfobi, och har aldrig svimmat på blodprov förrut. När hon stack in nålen kollade jag inte, och det kändes inte alls. Kollade sedan på blodproverna och helt plötsligt svimmade jag. Jag vaknade sedan upp, fick sakta åka upp i stolen igen och svimmade. Igen.
Jag tycker inte du ska vara rädd för att svimma. Det är liksom kroppens sätt att reagera. Det gör inte ont, och de som jobbar där är väldigt snälla. Titta bara inte när de tar proverna så går det bra.
EDIT: som eddie sade, du behöver inte göra blodproverna om du inte vill..
Langster
2011-05-24, 15:02
Jag tycker inte du ska vara rädd för att svimma. Det är liksom kroppens sätt att reagera. Det gör inte ont, och de som jobbar där är väldigt snälla.
Håller med, det kändes väldigt avslappnat och trevligt att gå dit. Helt klart värt det till 100%.
young_george
2011-05-24, 15:25
EDIT: Glömde tillägga att de endast har detta i Fridhemsplan, Stockholm än sålänge. De skall öppna ett life gene center även i Göteborg inom kort, samt fler städer.
Någon som vet ungefär när?
Någon som vet ungefär när?
Enligt egen utsago från hon som tog mina prover så "håller dom på att öppna ett i göteborg". Maila dem att fråga! :)
young_george
2011-05-24, 15:31
Hittade information på deras twitter.
Vi öppnar testcenter i Göteborg i höst. Någon som har tips på lokaler, bra lägen etc
http://twitter.com/#!/LifeGene
twittrat den 17e Maj.
Det finns ett center i Umeå också. Jag var där för ett år sedan
Xtreme-G
2011-05-24, 15:37
Det låter väldigt intressant.
lite offtopic: hur kommer det sig att du har 96 cm midja med 11.7 % kroppsfett på din längd och vikt? Stämmer det verkligen?
Det låter väldigt intressant.
lite offtopic: hur kommer det sig att du har 96 cm midja med 11.7 % kroppsfett på din längd och vikt? Stämmer det verkligen?
Är 96 cm mycket? Kanske för den fettprocenten iofs.. Jag har vägt över 100kg förr, sen har jag gått ner i vikt. Jag har ganska mycket fett på midjan dessvärre efter viktnedgång. Och mycket verkar lägga sig där liksom.
Typ så
http://i.imgur.com/yMLsp.png
:-) är med jag med! 31a maj! Skönt med koll, det är svårt för min del att ta mig i kragen och göra checkar, detta är mer motiverande och att man bidrar till forskningen är ju win win
Finska Lejonet
2011-05-24, 22:17
Var där för ett år sen och hade 3,6% underhudsfett vilket knappast stämde(hade ej synliga rutor) utan låg nog snarare runt 8-9%.
Förövrigt intressant test och kul att ställa upp för forskningen!
mattilainen
2011-05-24, 22:36
Håller med, det kändes väldigt avslappnat och trevligt att gå dit. Helt klart värt det till 100%.
Du får gärna skriva ut dina stats sen när du får de :) Intresserad!
Synd att jag bor så långt från Stockholm bara.. Skulle lätt gjort det annars.
Jag kan dock en hel del av mina värden redan nu.
Kan verkligen rekommendera detta! Bra, trevlig och duktig tjej som gjorde undersökningen! Ska bli intressant att se blodprovs resultaten då jag ligger högt på protein, har tävlat i bf i dec och äter minst 2 ägg om dagen!
http://img862.imageshack.us/img862/29/26707310150675726370296.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/862/26707310150675726370296.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Pretorian
2011-06-27, 07:36
Japp, jag var där förra veckan. Kändes mycket bra. Ska logga in och kolla blodvärdena nu. jag var också lite orolig för blodproverna men det fick bra. Låg ner och tittade upp i taket.
Jag hade 6.8% kroppsfett men jag tycker det låter lite lite. Jag är mest glad över mina braiga luncgor som hamnade på 110% kapacitet.
Dom var jätte snälla, ska bli kul att se blodvärdena.
Nitrometan
2011-06-27, 07:41
Hur funkar det med mer än 100% kapacitet på lungorna? Syresätter du blodet med mer syre än den omgivande atmosfären?
Skickat med tappat talk från min GalackS
Pretorian
2011-06-27, 07:42
Hur funkar det med mer än 100% kapacitet på lungorna? Syresätter du blodet med mer syre än den omgivande atmosfären?
Vet inte. Allt över 80% är bra sa han. Jag tror det är 110% i relation till något snitt eller rekommendation. Men jag fick jäkligt ont efteråt i lungorna och jag var lite snurrig.
mattilainen
2011-06-27, 10:13
Man går efter en modell när man gör ett spirometritest. Man skriver därför i och försöker pricka rätt på vilken person man är. Man får liksom klicka i kön, ålder, längd, vikt, etnicitet (detta är en stor faktor) för att kunna få ett genomsnitt som man sedan räknar ut snittet på och sedan testar på patienten.
För att få godkänt på den vårdcentralen jag jobbade på så var det mellan 80 - 120 % som räknades som godkänt. Varför du kan ha högre är för att genomsnittet är ju som sagt, genomsnittet.
För att kolla hur mycket du syresätter blodet så använder man en pox (Pulsoximetri) där man mäter hur mycket syre som binds till hemoglobinet. Har du 100 % där kan du inte binda mer syre per hemoglobinmolekyl då alla 4 platser är upptagna av syre.
24:e Juli skall jag in, tyckte att de gott kunde ha ett par blekfeta killar med i sin data.
Gjorde testet på nätet nu och ska ner och göra testerna redan imorgon, spännande :)
Gjorde testet på nätet nu och ska ner och göra testerna redan imorgon, spännande :)
Same here, jag har min tid imorgon. :thumbup:
Jag ska boka lätt imorgon
vicarious
2011-06-28, 07:44
Är det bara att registrera sig och så får man boka tid för mätning eller måste man ha en inbjudan? Jag funderade på att göra detta för nåt år sedan men sket i det.
Var i Stockholmstrakten har de en anläggning?
Jag bara anmälde mig utan inbjudan.
Fridhemsplan
Drottningholmsvägen 5
Eddie Vedder
2011-06-28, 08:21
Lite intressant är det ändå med helt frivilligt, självvalt, deltagande i den här typen av databaser. Risken finns ju faktiskt för att intresserade människor, som försöker ta hand om kroppen, blir lite överrepresenterade.
Just därför jag ställde upp, samt försöker få mina soffpotatisar till vänner intresserade ;)
Lite intressant är det ändå med helt frivilligt, självvalt, deltagande i den här typen av databaser. Risken finns ju faktiskt för att intresserade människor, som försöker ta hand om kroppen, blir lite överrepresenterade.
Den risken är nog stor, för att inte säga omöjlig att undvika. Kolonissar och hypokondriker.
Pretorian
2011-06-28, 09:10
Fast det gör väl inget? Dem vill väl bara ha så många som möjligt, oavsett om man tar hand om kroppen eller inte?
Dem har som mål 500.000 och är idag uppe på 16.000 tror jag dem sa.
Jag gissar att man egentligen helst vill ha ett tvärsnitt av befolkningen. Finns ingen variation finns det heller inte så mycket att studera.
Fan, hade man haft åldern på sin sida hade man nog tagit sig en undersökning.
Eddie Vedder
2011-06-28, 09:50
Fast det gör väl inget? Dem vill väl bara ha så många som möjligt, oavsett om man tar hand om kroppen eller inte?
Om det inte var något negativt med det hade jag inte tagit upp det. Att få snedvriden statistik kan vara en klar brist.
Det kändes inte som tränings människor var så överrepresenterade när jag pratade med tjejen som undersökte mig.
Tror nog det är många som är intresserade iomed att man får en gratis hälsokoll.
Pretorian
2011-06-28, 11:47
Om det inte var något negativt med det hade jag inte tagit upp det. Att få snedvriden statistik kan vara en klar brist.
Ok... jag förstår att du inte hade tagit upp det om det inte var något negativt. Men Life Gene tittar väl knappast på alla värden som kommer in? Jag har en jäkligt bra tanke här men den är svår att få ner på "papper". Life Gene har ju uppgifter om dig som person och hur du lever, tex att du tränar. Det blir väl inte missvisande för att många som är med tränar. Det är ju inget standardsnitt dem tar ut, att "50% av alla i Life Gene tränar, därför tränar 50% av svenska folket.."
Dem använder väl alla provsvar till massa olika saker för att tex se samband till de som tränar och kanske inte röker för att se om det ger bättre... blodvärden.
Jag var där idag (stockholm) och jag kan lugnt säga att det inte var kolonissar som hängde där iallafall. De jag såg var
2st gamlingar (65+)
1st kvinna på 45-55
1ung kille runt 20 som var mullig/småfet
Min empiriska studie är alltså att det inte enbart är träningsfreaks som går dit, utan det såg ut som på vilken random vårdcentral som helst.
Frumpish
2011-06-28, 17:08
Finns det i göteborg ännu?!
När jag pratade med dem på telefon igår så sades det att det förhoppningsvis skulle komma att öppna i Göteborg vid årsskiftet.
Dem har som mål 500.000 och är idag uppe på 16.000 tror jag dem sa.
13-14000 sade hon som jag var hos idag. :)
Pretorian
2011-06-28, 18:07
13-14000 sade hon som jag var hos idag. :)
Jag menade självklart 16.000 med en diff på ca 3.000 :)
Loggade in på lifegene idag och såg att blodprovsresultaten hade kommit!:D
Blev dock lite orolig över mitt Njurvärde, Kreatinin (mikromol/L), där jag hade 117 och det ska vara under 100. Vad innebär detta? Något att oroa sig över?
Loggade in på lifegene idag och såg att blodprovsresultaten hade kommit!:D
Blev dock lite orolig över mitt Njurvärde, Kreatinin (mikromol/L), där jag hade 117 och det ska vara under 100. Vad innebär detta? Något att oroa sig över?
Tränar du? Tar du kreatin? Äter du mycket protein?
Det kan höja värdet även om det är ofarligt.
Fick mina nu, 169 i hb värde. Låter högt?
Tränar du? Tar du kreatin? Äter du mycket protein?
Det kan höja värdet även om det är ofarligt.
Jag kör styrka 6dagar i veckan och äter kreatin monohydrat och mycket kött.
Men om det är ofarligt då vet jag att jag inte behöver se över detta iallafall. Lär ju bero på ovanstående, för alla andra testvärden var fenomenala.
vicarious
2011-07-01, 08:17
Jag funderar på att boka tid för en undersökning men jag skulle nog bara bli deprimerad över resultatet :D
Fick mina nu, 169 i hb värde. Låter högt?
För killar är referensvärdet 130 - 170 g/l om jag inte minns fel. Så det är lugnt. :)
Har nu genomgått undersökningen. Mycket trevligt mottagande och tyckte att hon som hade hand om mig var väldigt bra! Tänkte bara på en sak, där de redovisar muskelmassa måste det väl röra sig om fettfri massa? För annars har jag inget skelett…
nisse1976
2012-03-10, 08:10
Någon mer som gjort detta test? Jag gjorde det för ett tag sen och kikade på resultaten på kolestrol. Enligt kostdoktorn är ett bra sett att kolla om man har en bra fördelning mellan LDL och HDL att räkna ut apa-kvot. Alltså Apolipoprotein B/Apolipoprotein A och kolla följande:
Män:
Under 0,7 = mycket bra
0,7-0,9 = ok
Över 0,9 = förhöjd risk
Mitt värde är:
Apolipoprotein B = 1,25
Apolipoprotein A = 1,4
Alltså 0,89 - Det vill säga precis OK.
Finns det konkreta tips på hur man kan få ner det? Jga har generellt sett en bra kost, förutom antagligen lite för mycket alkohol - Enligt kostdoktorn är ju lösningen naturligtvis mindre kolhydrater men han är ju minst sagt partisk.
Hade vart kul o delta! Men 2 år senare har de fortfarande enbart ett testcenter i sthlm, känns knasigt när det ändå är så många universitet som samverkar och man vill nå en så stor andel av befolkningen som möjligt :/
REDaction
2013-12-21, 16:03
Det här är skoj! Var själv för något år sen och tog mitt blodprov. Sen dess har jag fått fylla i enkäten ett par gånger också. Om jag förstått rätt har projektet precis startat upp igen efter att varit nedstängd rätt länge men nyligen kom en ny lag som gjorde det möjligt för dom att fortsätta.
Edit: Haha, vilket sammanträffande. Gick in på min mail och ser att jag fått ett mail av just LifeGene. Den nya lagen började gälla 1 december och nu måste man uppdatera sin upggifter och ge samtycke till att uppgifterna används.
Peter Hansen
2013-12-29, 00:10
De verkar vara endast en del som är inbjudna som kan göra det just nu! Någon får gärna bjuda in mig om det skulle gå =D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.