handdator

Visa fullständig version : Löneförhandla imorgon

Falle_
2011-05-23, 22:39
Som rubriken lyder ska jag löneförhandla imorgon. Kommer, om allt går rätt, att jobba som vårdbiträde under 5 veckor i sommar. Det är ont om personal och jag jobbade där förra sommaren och gjorde ett bra intryck. Kommer att ringa till chefen och berätta under vilken period jag är tillgänglig och i samband med det ta upp lönen. Förra sommaren tjänade jag 99.40 kr i timmen och jag tänkte tänkte att jag kunde lägga till några kronor på det.

Är första gången jag ens funderat på löneförhandla så känner mig inte så hemma på området. Vad ska jag säga och vad kan vara en rimlig ökning av lönen?

(Tänkte även ringa facket och höra vad de har att säga om saken, men kan vara bra med andras åsikter också)

Clabben
2011-05-23, 22:42
Är väl inte så lätt att förhandla när det bara är ett sommarvik. är väl när man får sin första fasta tjänst man ska förhandla..?

Loke
2011-05-23, 22:42
Säker på att det inte är typ kollektivavtal eller nåt sånt? Jag tror det är rätt svårt att förhandla när det gäller sommarjobb...

hultman
2011-05-23, 22:46
Fniss. Ta på dig kostymen och håll det tal du tränat på inför spegeln. Tre-fyra kronor löneförhöjning låter väl rimligt? Har du en snygg kostym så kanske det blir fem.

Falle_
2011-05-23, 22:46
Säker på att det inte är typ kollektivavtal eller nåt sånt? Jag tror det är rätt svårt att förhandla när det gäller sommarjobb...

Näe är inte helt 100 på hur det ser ut med den biten. Får fråga det imorgon när jag ringer facket. Tänkte att det kunde vara värt ett försök, men samtidigt vill man inte skapa dålig stämning. Så ville pejla vad man eventuellt kan tänkas säga för att inte göra bort sig helt :)

Falle_
2011-05-23, 22:50
Fniss. Ta på dig kostymen och håll det tal du tränat på inför spegeln. Tre-fyra kronor löneförhöjning låter väl rimligt? Har du en snygg kostym så kanske det blir fem.

Det är ändå 3-4 kr mer ;) Tveksamt om chefen ser kostymen när man ringer men jag kan ju hoppas.

hultman
2011-05-23, 23:02
Det är ändå 3-4 kr mer ;) Tveksamt om chefen ser kostymen när man ringer men jag kan ju hoppas.

Ett annat skitbra sätt att få högre lön är att maila chefen i förväg och lägga till något coolt efter meddelandet.

Typ:
Falle Muskelberg
Chief Executive Officer & Dat Dere Breue
Cool st. 1337
Earth, Milky Way
0701111337 god@god.com

Alternativt skicka ett mail från HM. Konungen eller Fredrik Reinfeldt där de bedyrar din roll som enväldig härskare och värdig av en fantastisk lön.

Falle_
2011-05-23, 23:08
Ett annat skitbra sätt att få högre lön är att maila chefen i förväg och lägga till något coolt efter meddelandet.

Typ:
Falle Muskelberg
Chief Executive Officer & Dat Dere Breue
Cool st. 1337
Earth, Milky Way
0701111337 god@god.com

Alternativt skicka ett mail från HM. Konungen eller Fredrik Reinfeldt där de bedyrar din roll som enväldig härskare och värdig av en fantastisk lön.

:laugh: Får överväga det, men inte säker på att jag blir tagen på allvar...

bear.flowertwig
2011-05-23, 23:09
Klart du ska försöka deala upp ett lönen :thumbup: Bra övning även om det inte blir mer än ett par kronor men läs på ordentligt innan (kollektivavtal osv). Ringa facket låter som en god idé.

The_RobRoy
2011-05-23, 23:11
Säg 120kr/h, annars känns det ju nästan meningslöst som hultman så trevligt påpekar..

Falle_
2011-05-23, 23:15
Klart du ska försöka deala upp ett lönen :thumbup: Bra övning även om det inte blir mer än ett par kronor men läs på ordentligt innan (kollektivavtal osv). Ringa facket låter som en god idé.

Precis, det är värt ett försök. Erfarenhet är alltid bra, bryr mig egentligen inte om jag får upp lönen. Då har jag iaf försökt. :)

The_RobRoy
2011-05-23, 23:17
Precis, det är värt ett försök. Erfarenhet är alltid bra, bryr mig egentligen inte om jag får upp lönen. Då har jag iaf försökt. :)

Det är sant, alltid bra att öva på att våga ta upp ämnet!

Falle_
2011-05-23, 23:19
Säg 120kr/h, annars känns det ju nästan meningslöst som hultman så trevligt påpekar..

Funderade kring de trakterna också, då är jag inte helt ute och cyklar angående den biten i alla fall. Äsch, jag tycker han är ganska festlig som anstränger sig för att trolla runt lite i tråden.

The_RobRoy
2011-05-23, 23:23
Funderade kring de trakterna också, då är jag inte helt ute och cyklar angående den biten i alla fall. Äsch, jag tycker han är ganska festlig som anstränger sig för att trolla runt lite i tråden.

Hehe, själv ska jag också löneförhandla nu närmaste dagarna. Blir spännande hur det går :)

Tabbe
2011-05-23, 23:25
Hehe, själv ska jag också löneförhandla nu närmaste dagarna. Blir spännande hur det går :)

20 000 extra i månaden annars åker jag inte? :D

Falle_
2011-05-23, 23:27
Det är sant, alltid bra att öva på att våga ta upp ämnet!

Det är något som jag tänkte på också. Vilken approach ska man ha.

Exempelvis kan jag sitta och räkna upp allt som talar för att jag ska få en liten ökning och sedan säga vad jag hade tänkt mig?

Eller så kan jag fråga chefen vad hon tycker är en rimlig ökning, och sen diskutera ut ifrån det?

Loke
2011-05-23, 23:43

Exempelvis kan jag sitta och räkna upp allt som talar för att jag ska få en liten ökning och sedan säga vad jag hade tänkt mig?

Eller så kan jag fråga chefen vad hon tycker är en rimlig ökning, och sen diskutera ut ifrån det?

Kolla med facket vilken procentuell löneökning andra i din yrkesgrupp har fått. Säg att du vill ha lika stor ökning. Det är det enda argumentet som jag tror har en chans att funka.

Falle_
2011-05-23, 23:50
Kolla med facket vilken procentuell löneökning andra i din yrkesgrupp har fått. Säg att du vill ha lika stor ökning. Det är det enda argumentet som jag tror har en chans att funka.

Okej, återkommer imorgon och berättar hur det gick med mina korvören *flex*

bear.flowertwig
2011-05-24, 00:07
20 000 extra i månaden annars åker jag inte? :D

Just did ;)

bear.flowertwig
2011-05-24, 00:12

Nja, man får ju känna sig för helt beroende på situation men inte skulle jag börja med att fråga vad motparten tycker. Tvärtom är erfarenheten att hitta en vettig höjning och sen plussa på lite extra (så man skäms lite) så att man har marginal. Om man bara frågar efter vad man kan få, blir resultatet lägre 49 ggr av 50 än om man tar ett egen intiatiativ och kommer med ett väl underbyggt förslag.

TheGhr
2011-05-24, 04:12
Gå ut högt och möts halvvägs. Säg 45.000 bitte.

Angel
2011-05-24, 06:10
Har svårt att tänka mig att du kan få mer än 120kr/h.
Tror ej chefen sätter lönen kommunalt utan de skall stämmas av med ekonomi/blablabla nått.

Falle_
2011-05-24, 14:27
Ringde precis (utan kostym tyvärr). Testade att lägga fram 120 kr/h men undersköterskorna som jobbade på avdelningen tjänade sämre så det var ganska kört. Dock sa hon att det fanns ett rekommenderat spann som låg på mellan 69 - 117 kr och att vi ändå kunde röra oss i de högre regionerna pga min erfarenhet och pågående utbildning. Skulle jag varit lite snabbare, skulle jag sagt att 117 fungerar. Får ta och köra på det nästa gång jag ringer upp istället. Klart värt att försöka i alla fall :)