Visa fullständig version : Periodisk fasta upplägg. Kommentera!
Har nu kört klart på min diet inför sommaren, är inte riktigt nöjd men orkar inte fortsätta köra lika hårt och strikt när de finns så mycket planerat nu.
Har nu lagt upp ett schema efter periodisk fasta som jag tänkt köra.
Tanken är nu att jag vill på lång sikt gå ner långsamt i vikt och kroppsfett, ca 3-5kg iaf tills slutet på augusti.
Enligt deffguiden är mitt kaloribehov ca 3300 kcal per dag ( 7-8 pass i veckan. 5styrketränings pass )
Typisk dag för mig nu är tänkt att vara
Kl 12.00 - litet mål havregrynsgröt ca 200kcal
Kl 14.00 - Mål inför träning ca 1000kcal
Just före träning 16:00 20g Vassleprotein + 20g maltodextrin 170kcal
Eftertränings Mål ca 18:00 - ca 1200kcal
Kvälls mål Kaseinpudding med jordnötssmör ca 200kcal.
Totalt ca 2800kcal på en dag, blir ibland mer på helger då jag tänker äta godis etc men i rimliga mängder.
På helgdagar då jag är vaken längre och ser film på kvällen osv hade jag tänkt flytta fastan och köra 14.00-22.00 och dagar då jag ska ut och dricka öl och svina hade jag tänkt köra den mellan 16.00-00.00. <- Möjligt att flytta på fastan så och fortfarande ta del av fördelarna av PF ?
Vad tror ni, får jag bra resultat om jag sköter detta ? Kritisera och kommentera gärna hur jag kan förbättra schemat.
vicarious
2011-05-23, 13:33
Här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449
anton2000
2011-05-23, 13:35
Jag skulle skippat målet kl 14.00 helt. Det känns onödigt. Ät typ 200 kcal mer kl 12 och resten av kalorierna vid 18-målet.
Jag skulle skippat målet kl 14.00 helt. Det känns onödigt. Ät typ 200 kcal mer kl 12 och resten av kalorierna vid 18-målet.
Får man inte dålig energi på träningen ? Känns som en tung förmiddag isf
vicarious
2011-05-23, 13:37
På helgdagar då jag är vaken längre och ser film på kvällen osv hade jag tänkt flytta fastan och köra 14.00-22.00 och dagar då jag ska ut och dricka öl och svina hade jag tänkt köra den mellan 16.00-00.00. <- Möjligt att flytta på fastan så och fortfarande ta del av fördelarna av PF ?
Ja. Man måste inte följa ett upplägg slaviskt för att få resultat. Dessutom är det inget magiskt med PF i sig.
Det som låter mer oroande är det du kallar svina.
Personligen hade jag skippat vasslet & malton innan träning om du ändå ätit en måltid på 1000 kcal innan. Knappast brist på protein och energi då :)
Hade även ätit något mer proteinrikt till första måltiden, alternativt flyttat måltid 2 till måltid 1 eller slagit ihop dessa.
Ja. Man måste inte följa ett upplägg slaviskt för att få resultat. Dessutom är det inget magiskt med PF i sig.
Det som låter mer oroande är det du kallar svina.
Personligen hade jag skippat vasslet & malton innan träning om du ändå ätit en måltid på 1000 kcal innan. Knappast brist på protein och energi då :)
Hade även ätit något mer proteinrikt till första måltiden, alternativt flyttat måltid 2 till måltid 1 eller slagit ihop dessa.
Okej då håller jag igen med vasslet.
Alternativt tänkte jag att jag skulle byta ut första målet till några ägg istället. Skippa mål2 och köra på vasslet och maltodextrin innan träningen. Så får jag äta mer kalorier efter träning. Bra eller dålig idé ?
Svina är bara ett ord för festa. Inget mer med det. har tom bestämt mig för att lägga av med fyllekäket efteråt som är totalt onödigt.
vicarious
2011-05-23, 13:49
Okej då håller jag igen med vasslet.
Alternativt tänkte jag att jag skulle byta ut första målet till några ägg istället. Skippa mål2 och köra på vasslet och maltodextrin innan träningen. Så får jag äta mer kalorier efter träning. Bra eller dålig idé ?
Låter som ett bättre upplägg men jag är fortfarande tveksam till om du överhuvudtaget har någon nytta av vasslet och maltodextrinet om du har ätit innan träningen. Har du plats i din kaloribudget för det så visst, däremot är det ju X antal kalorier som enligt mig skulle smaka bättre som mat.
Svina är bara ett ord för festa. Inget mer med det. har tom bestämt mig för att lägga av med fyllekäket efteråt som är totalt onödigt.
:thumbup:
Låter som ett bättre upplägg men jag är fortfarande tveksam till om du överhuvudtaget har någon nytta av vasslet och maltodextrinet om du har ätit innan träningen. Har du plats i din kaloribudget för det så visst, däremot är det ju X antal kalorier som enligt mig skulle smaka bättre som mat.
Isf har jag ju ätit Kl 12 och tränar 4timmar senare, av vad jag har läst så fungerar vassle och malto bra före träning eftersom det tas upp snabbt ?
Finns det inga exempel på hur folk har lagt upp sina dagar efter detta ?
vicarious
2011-05-23, 13:53
Finns det inga exempel på hur folk har lagt upp sina dagar efter detta ?
Jo, kolla PF-tråden som jag länkade till.
Jo sitter och kollar igenom där, men hittar ingen som lagt upp exempel på hur deras dag ser ut, blev så jävla osäkert på mitt eget schema nu, man vill ju ha optimat.
Optimalt schmoptimalt. Så länge du blir starkare och får mer muskler spelar dina detaljer ingen roll.
Själv hade jag lagt nästan allt efter träningen.
vicarious
2011-05-23, 14:38
Jo sitter och kollar igenom där, men hittar ingen som lagt upp exempel på hur deras dag ser ut, blev så jävla osäkert på mitt eget schema nu, man vill ju ha optimat.
Optimalast är det upplägg som fungerar i vardagen och som man kan hålla sig till i längden. Så länge du håller dig inom det ätfönster du har valt och håller koll på kalorierna, samt äter tillräckligt med protein och givetvis tränar hårt så ska du se att resultaten kommer.
Jag ändrar nog mitt schema till.
Mål 1 - 3ägg ca 240kcal
Innan träning 16.00 vassle + malto ca 200kcal
Mål 2 - Proteinkälla + kolhydratskälla ca 1400kcal
Mål 3 - Proteinkälla + kolhydratskälla ca 700kcal
Sänggående mål, kaseinpudding med jordnötssmör ca 250kcal
Kändes bättre faktiskt. Men kan bli svårt att trycka i sig allting. Men eftersom jag redan ätit förtränings målet idag på 1000kcal för jag börja med detta imorrn. Kommentarer ?
Maltodextrin om du skall dieta? Hur tänker du nu?
Maltodextrin om du skall dieta? Hur tänker du nu?
Jag körde bartolls diet tidigare och då var det malto före och efter träning.
Det ger ju riktigt snabba kolhydraterna till musklerna.
Bör jag skippa malton eller ?
Resten av kostschemat hur ser det ut ?
Jag körde bartolls diet tidigare och då var det malto före och efter träning.
Det ger ju riktigt snabba kolhydraterna till musklerna.
Muskelglykogen har du sedan tidigare.
Bör jag skippa malton eller ?
Jag hade föredragit mat, men du gör som du själv vill.
Okej :) Har nu läst och googlat massa och funderar på testa.
12.00 3ägg 240kcal
16.00 Träning , tar BCAA + kreatin före.
18.00 Största målet, mellan 1400-1800kcal
19.30 Långsamt protein 200-400kcal.
Får hoppas energin är på topp
vicarious
2011-05-23, 14:52
Okej :) Har nu läst och googlat massa och funderar på testa.
12.00 3ägg 240kcal
16.00 Träning , tar BCAA + kreatin före.
18.00 Största målet, mellan 1400-1800kcal
19.30 Långsamt protein 200-400kcal.
Får hoppas energin är på topp
Ser OK ut. Testa och utvärdera.
Ser OK ut. Testa och utvärdera.
Ait. Schysst att du uppdaterat tråden och svarat på allt jag skrivit =)
Jag kör så här, gjort i fem månader nu
Baserar detta på 2000 kcal för enkelhetens skull
Träningsdag
14:00 - 500 kcal (ca 50g - 100g protein, resten kolhydrater, eventuella medföljande fettvärden)
16:40 PWO
16:59 EAA-XX
17- ~19
EAA-XX
20:00 1300 kcal - (70g protein, resten kolhydrater, eventuella medföljande fettvärden)
22:00 200 kcal - (Nästan uteslutande protein)
23:00 Sova
Vilodagar vänder du på allt, men fortfarande högt protein
Jag kör så här, gjort i fem månader nu
Baserar detta på 2000 kcal för enkelhetens skull
Träningsdag
14:00 - 500 kcal (ca 50g - 100g protein, resten kolhydrater, eventuella medföljande fettvärden)
16:40 PWO
16:59 EAA-XX
17- ~19
EAA-XX
20:00 1300 kcal - (70g protein, resten kolhydrater, eventuella medföljande fettvärden)
22:00 200 kcal - (Nästan uteslutande protein)
23:00 Sova
Vilodagar vänder du på allt, men fortfarande högt protein
Det där såg bra ut, vad har du fått för resultat av detta på 5månader ? synligare muskler ?
Hur ser dina helger ut, godis, öl ? =)
Det där såg bra ut, vad har du fått för resultat av detta på 5månader ? synligare muskler ?
Hur ser dina helger ut, godis, öl ? =)
Resulterat i 15kg viktnedgång, definerad så klart. Då det var målet.
Jag har haft ätardag tre gånger totalt. Så ingen öl eller godis på helgen.
Resulterat i 15kg viktnedgång, definerad så klart. Då det var målet.
Jag har haft ätardag tre gånger totalt. Så ingen öl eller godis på helgen.
Oj herregud, fan vad bra jobbat!
Jag kommer förmodligen ha 1dag varje vecka då jag antingen äter godis eller är ute och dricker öl då jag inte orkar ge upp det nu när det är sommar och jag har hållit mig ifrån på så lång tid =) Ska känna efter hur det blir med jämnare blodsocker med de stora måltiderna, tar det bort mitt sug nog bra tänker jag skippa godis, får se helt enkelt.
Men fan gick du ner 15kg vågar jag nästan hoppas på 4-5 på mina 13veckor med min lite segare version av dieten. Iaf mer definerad än vad jag är i dagsläget.
Att man inte testat på detta tidigare.
Idag körde jag:
12.30 - 3ägg , 240kcal
17.00 Träning, BCAA + kreatin före
18:30 350gram köttbullar + 5potatisar + bönsallad och kethcup + 1ägg 1630kcal
20:00 Kaseinpudding med jordnötssmör. 315kcal
Totalt : 2115kcal. Räknar inte på Kolhydrater,protein,fett. Men håller rätt jämn nivå, högt protein iaf.
Ligger idag över 1000kcal i underskott men jag är så mätt så jag orkar inte fylla på. Försöker truga i mig en större middag imorrn. pz
4-5 kg är inga problem :)
Skulle dock rekommendera någon magrare kött efter träningen än köttbullar
vicarious
2011-05-24, 22:33
Oj herregud, fan vad bra jobbat!
Jag kommer förmodligen ha 1dag varje vecka då jag antingen äter godis eller är ute och dricker öl då jag inte orkar ge upp det nu när det är sommar och jag har hållit mig ifrån på så lång tid =) Ska känna efter hur det blir med jämnare blodsocker med de stora måltiderna, tar det bort mitt sug nog bra tänker jag skippa godis, får se helt enkelt.
Men fan gick du ner 15kg vågar jag nästan hoppas på 4-5 på mina 13veckor med min lite segare version av dieten. Iaf mer definerad än vad jag är i dagsläget.
Tror du hans resultat beror endast på att han körde PF? Försök vara lite realistisk min vän.
Tror du hans resultat beror endast på att han körde PF? Försök vara lite realistisk min vän.
Klart jag inte tror, men självklart hade hans upplägg med det att göra.
Då tror ju jag att jag kommer lyckas eftersom det känns som det är något jag kommer klara att hålla strikt i över en period på 13veckor.
vicarious
2011-05-25, 09:27
Klart jag inte tror, men självklart hade hans upplägg med det att göra.
Då tror ju jag att jag kommer lyckas eftersom det känns som det är något jag kommer klara att hålla strikt i över en period på 13veckor.
Ok, det är bra att du är positivt inställd.
Viktnedgången beror givetvis i första hand på att han förbrukade mer energi än han stoppade i sig. PF kanske hjälpte göra det enkelt och visst kan det ha funnits andra fördelar också men det är ganska naivt att tro att PF är någon magisk viktminskningsmetod :) (säger inte att just du tror det men det finns nog många som har fått den felaktiga uppfattningen efter all glorifiering av denna metod som förekommer här på forumet)
4-5 kg är inga problem :)
Skulle dock rekommendera någon magrare kött efter träningen än köttbullar
Hemmagjorda köttbullar på älgkött =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.