Visa fullständig version : extrem bakfylla
dream_theater_
2011-05-22, 19:37
Nu har det hänt igen. Kom inte ur sängen förrän kl 18 på grund av fruktansvärd bakfylla. Nu för tiden kan jag knappt lukta på öl, utan att bli bakis och ärligt talat så tar det lite udden av att gå ut eftersom att jag vet om hur dålig jag blir dagen efter.
Vad beror det på att jag börjar bli så bakis nu när jag är 21? Hur gör ni för att klara er undan?
Dricker du varje helg? Jag var helgalkis rejält mellan 18-20 års åldern och jag blev alltid milt bakfull varje lör och sön, men med tiden blev det värre, tillslut fick man sömnbesvär söndagnatten/tillnyktrandet, sedan satt det i över halva måndag i enstaka fall fram till tisdag. Jag tog mig ur dödsbakfyllorna genom att ge fan i att dricka så in i helvete fram till solen går upp varenda helg (säger inte att du gör det men så löste jag det, alltså mindre alkohol brukar ge mindre bakfylla, säger sig självt...)
Du dricker väl mer än tidigare?
Stefan J
2011-05-22, 19:47
Bakfylla gör att jag aldrig någonsin dricker. Det är bara inte värt det.
dream_theater_
2011-05-22, 19:49
Dricker du varje helg? Jag var helgalkis rejält mellan 18-20 års åldern och jag blev alltid milt bakfull varje lör och sön, men med tiden blev det värre, tillslut fick man sömnbesvär söndagnatten/tillnyktrandet, sedan satt det i över halva måndag i enstaka fall fram till tisdag. Jag tog mig ur dödsbakfyllorna genom att ge fan i att dricka så in i helvete fram till solen går upp varenda helg (säger inte att du gör det men så löste jag det, alltså mindre alkohol brukar ge mindre bakfylla, säger sig självt...)
Du dricker väl mer än tidigare?
Bakfylla gör att jag aldrig någonsin dricker. Det är bara inte värt det.
Nej mer dricker jag absolut inte. Under universitetstiden snittade jag kanske en gång i veckan, men senaste året är en gång i månaden närmare sanningen.
Stefan, har det alltid varit så för dig?
von huff
2011-05-22, 19:50
Samma här.Jag tror det mest beror på att man dricker så mycket mer nuförtiden.Det som oftast lättat på bakfyllorna är att börja sova 2-3 tiden istället för 4-5 och att drick vatten och äta ordentligt innan man lägger sig.Låter som en ganska hemsk bakfylla om du inte kan göra nånting alls på hela dagen.Du får nog dra ner på mägderna
För mig hjälper det att äta och dricka ordentligt, och inte stupa i säng pisstankad. Sitter en timme eller två framför datorn och nyktrar till innan jag lägger mig.
Stefan J
2011-05-22, 19:52
Nej mer dricker jag absolut inte. Under universitetstiden snittade jag kanske en gång i veckan, men senaste året är en gång i månaden närmare sanningen.
Stefan, har det alltid varit så för dig?
Alltså jag har aldrig druckit mycket. Men eftersom jag inte ens gillar fylleruset och fullkomligen avskyr att känna mig seg och ha ångest är det ett lätt val att aldrig dricka. Det är inte min grej helt enkelt.
Tycker man om fylleruset får man väl ta sig en tankeställare, är det värt att ha 5-6h skoj för att må apa 20h? Spontant tycker jag att man måste ha jävligt skoj isåfall för att det ska gå på ett ut. Och ännu roligare än så för att det ska vara värt det ;)
För mig hjälper det att äta och dricka ordentligt, och inte stupa i säng pisstankad. Sitter en timme eller två framför datorn och nyktrar till innan jag lägger mig.
This!
von huff
2011-05-22, 19:57
Det stämmer.Sen gäller det som sagt att dricka massor me vatten för att slippa bli uttorkad,värkmedicin mot huvudvärk,kaffe och ett ordentligt morgonmål och en dusch.Jag brukar också försöka görna nånting, gå en promenad annars blir man liggandes på soffan hela dagen
Ett trick dagen efter kan vara att gå ner på hörnet, köpa en fivish, rulla upp och sedan ta en lugn stund.
dream_theater_
2011-05-22, 20:03
Mycket dricker jag inte heller. Förrförra gången jag var ute, begränsade jag till 6 öl. Söndagen var förstörd igen.
Testa köra på vodka. Antalet bakfyllor jag haft kan jag räkna på en hand oavsett om det gäller perioder med frekvent drickande eller perioder då jag druckit en gång i månaden, oavsett om det gäller att jag varit salongsberusad eller totalpackad, oavsett om jag ätit mycket eller ej. Gemensamt är vodkan i alla fallen.
Kom hem inatt vid 3 och visste att jag skulle få en riktigt jobbig bakfylla om jag gick och la mig direkt.
Så det blev till att dricka 1L mjölk, typ 0.5L vatten, 3 mackor och en hamburgare på det. Var väl uppe i timma till och gick och la mig mätt och belåten. Vaknade 8 timmar senare och mådde riktigt bra!
skräpmat+mjölk innan man slaggar brukar hjälpa!
dream_theater_
2011-05-22, 20:18
Bra tips får jag i alla fall, men nu kommer jag hålla mig från alkoholen ett tag. Vågar inte chansa på att det räcker med mat och vatten för att hålla mig ifrån bakfyllan!
bustz0rz
2011-05-22, 20:38
Jag är likadan. Oftast kan jag inte göra ett skit förens vid 18-20-tiden; ibland senare än så. Minsta lilla rörelse jag gör så måste jag gå på toaletten och spy. Ibland hjälper det att äta innan, ibland inte. Nu är jag dock rätt så dålig på att dricka mycket vatten innan jag går och lägger mig, och oftast så går man och lägger sig när man fortfarande är skitfull.
Men de senaste månaderna har det inte blivit många fyllor kan jag säga. Och det är grymt skönt att vakna upp en lördags- eller söndagsmorgon och må bra!
Här har krogarna bara öppet till två och efterfester är inte min grej så jag brukar slockna innan 03:00 med en sibyllaburgare och 0,5-10dl mjölk i magen.
För mig hjälper det att äta och dricka ordentligt, och inte stupa i säng pisstankad.
Medhåll!
Jag brukar försöka undvika att "supa in i kaklet". De sista drinkarna kommer ändå bara slå till när man ligger i sängen. Och sen alltid ordentligt med mat och vätska.
Jockefoten
2011-05-22, 20:45
Extrem bakfylla är mitt andranamn. Dricker jag mig full dagen innan blir jag alkoholförgiftad och kan inte äta eller få i mig vätska på 12-20timmar. Spyr minst 20gånger dagen efter också. Ganska underhållande att se mig ligga i fosterställning och snyfta enligt vänners utsago.
eternallord
2011-05-22, 20:47
Extrem bakfylla är mitt andranamn. Dricker jag mig full dagen innan blir jag alkoholförgiftad och kan inte äta eller få i mig vätska på 12-20timmar. Spyr minst 20gånger dagen efter också. Ganska underhållande att se mig ligga i fosterställning och snyfta enligt vänners utsago.
Haha vafan :D Dricker du kopiösa mängder eller har du bara tufft med alkohol? Jag tror jag har spytt pga alkohol kanske... 2-3 gånger i hela mitt liv.
Till TS: är det verkligen värt det att dricka då? Gå ut utan att hälla i dig alkoholen istället?
Jockefoten
2011-05-22, 20:50
Jag är nog mest känslig mot alkohol dricker verkligen inte mycket.
Jag blir i princip aldrig bakis. Säg, var tjugonde gång kanske jag mår illa. Men huvudvärk får jag aldrig.
Kombinera det med en kultur och en umgängeskrets där fylla ofta står på schemat så har det blivit en del.
Men nu dricker jag bara för att Det Är Gott (tm). Dvs sällan och i små mängder. Problemen innan var främst rubbad sömn och för lite (/dålig) mat. Tre timmars supande på en förfest kan lätt spåra ur i 8 timmars klubbande, promenader, äventyr, fasta och följande skräpmatsfrosseri. Detta leder till sämre träningsresultat utan att öka mina chanser till samlag, varför motivationen har försvunnit.
Nja alltså mat behöver inte vara lösningen för alla i alla lägen när man är rejält i steget. Prova dig fram. Vätska är hur som det absolut viktigaste, "varannan vatten"-regeln är inte så dum trots allt.
eternallord
2011-05-22, 20:57
Nja alltså mat behöver inte vara lösningen för alla i alla lägen när man är rejält i steget. Prova dig fram. Vätska är hur som det absolut viktigaste, "varannan vatten"-regeln är inte så dum trots allt.
Jag brukar ha väldigt svårt att få igång någon "skön" lullighet i fyllan om jag dricker varannan vatten, jag håller mig mest nykter då. Och vad är poängen med att dricka då...
I sann Leangains-anda har jag senaste gångerna hållt mig till bara sprit, om jag blandat så har det varit med lightläsk eller Loka. Det har fungerat riktigt bra. På krogen tog jag bara vodka-shotar och ett glas vatten till det, som jag tog tid på mig att dricka innan jag tog nästa shot.
Lagom full och hur pigg som helst dagen efter.
dream_theater_
2011-05-22, 21:04
I sann Leangains-anda har jag senaste gångerna hållt mig till bara sprit, om jag blandat så har det varit med lightläsk eller Loka. Det har fungerat riktigt bra. På krogen tog jag bara vodka-shotar och ett glas vatten till det, som jag tog tid på mig att dricka innan jag tog nästa shot.
Lagom full och hur pigg som helst dagen efter.
Det där är något jag tror på! Tyvärr vill jag ju dricka öl, för att jag tycker det är gott..
Aldrig spytt på en bakfylla, blir bara sliten.
Däremot har man ju polare som spytt ner soffbord osv på bakfyllan, hade det varit likadant för mig så hade det inte varit värt..
Har alltid blivit extremt bakis och idag är inget undantag... Har provat allt möjligt men inget har fungerat hittills. De är hemskt, fyfan...
Valvanto
2011-05-22, 21:10
Har jag möjlighet så dricker jag alltid vatten & äter ett par mackor innan jag lägger mig. Brukar underlätta inför nästa dag väldigt mycket!
För mig är det tvärtom. Högre frekvens alkoholkvällar implicerar lindrigare bakfylla.
Lagom full och hur pigg som helst dagen efter.Varför skulle socker och kolhydrater göra en mer bakfull? Rent instinktivt känns det snarare som tvärtom.
Handlar det inte mer om att man inte ska spendera tomma kalorier på sig själv när man är i dåliga förutsättningar rent anabolt? Att man bör isolera kalorierna runt etanol och komplettera med protein?
För mig är det tvärtom. Högre frekvens alkoholkvällar implicerar lindrigare bakfylla.Samma här. Å andra sidan krävs större kvantiteter. Den tredje kvällen i rad blir jag knappt full hur jag än gör, pga förbränningshormonerna och någon slags avtrubbning antar jag.
Det är ganska skönt att inte ha druckit på en månad och känna av en starköl.
För mig är det tvärtom. Högre frekvens alkoholkvällar implicerar lindrigare bakfylla.
Same. Gör man 1-2 ggr / v till rutin blir bakfyllorna, på gott och ont, bra mycket lindrigare.
Dricker du mycket vatten under källen och innan du går och lägger dig blir du inte bakis.
Äta mat är inge vidare, då spyr man bara på morgonen. Ta en proteinshake och drick juice eller nått för att få energi. MYCKET VATTEN.
Blir också jäklans bakis nu för tiden. Förr kunde man köra flera dagar i rad utan problem. Försöker hålla mig till vin, ta lite vatten emellan och äta något innan jag går och lägger mig.
Eh, rödvin är ju känt för att ge huvudvärk. Kanske inte har med baksmälla att göra men ändå.
Eh, rödvin är ju känt för att ge huvudvärk. Kanske inte har med baksmälla att göra men ändå.
Håll dig till vitt då :)
Ett annat bra tips är att inte dricka för sent på kvällen/natten, något som är väldigt vanligt och helt oförståeligt. Dricker jag 20-22 peakar fyllan 23-00 och avtar sedan sakta under natten. När jag kommer hem sedan vid 03-06 är man nästan nykter igen, och börjar sakta bli bakis. Då äter jag och dricker (mycket). Matrester är ofta salta, och mjölk är ganska kaliumrikt. Sedan sover man till 11-13, om man timar det bra, genom baksmällan och vaknar upp ganska kry.
Jag förstår inte de som shottar vid 3-tiden eller super på efterfest halv fem på morgonen. Då blir man ju fan bakis ända till sena eftermiddagen därpå.
Kul att det finns någon som har det värre. Mitt rekord ligger på ca 15. Oftast så räcker det dock med 3-4 gånger för en jobbig bakfylla.
Hatwalker
2011-05-22, 22:50
Min första fylla drack jag en äcklig mängd alkohol.
Låg i sängen och spydde tills 17.00, fick inte i mig en alvedon ens en gång. Spydde tills jag inte hade något att spy upp längre. Hade skärande huvudvärk och illamående. Men jag lärde mig en läxa :D
Fyllorna efter det har alltid varit rätt kontrollerade och även när jag blivit rätt duktigt full kan jag vakna utan några bekymmer, eventuellt nån liten huvudvärk som oftast brukar gå över av lite kallt vatten å en promenad.
Räcker bara att dricka lite lugnt så kan jag bli rätt bra dragen å ändå vakna utan nå problem. Dricker ej särskilt ofta dock.
Eliasso n
2011-05-22, 23:04
Det är när man läser sådana här trådar man inser hur lyckligt lottad man är som inte blir bakfull. :)
Visst, man kan vara trött och seg dagen efter men det beror ju till största del utav det man gör, och inte det man dricker.
Hade ju inte alls varit lika roligt att vara student om man skulle bli bakfull vareviga dag. . . ;)
johanhej
2011-05-22, 23:32
Ser att hemskt många skriver "vatten osvosv".
Kommer jag hem från en fylla med relativt högt promille och börjar hinka vatten så blir jag något jävulskt yr. Har nog aldrig lyckats ta mig till sängen utan att ramla ett par gånger på vägen.
En halv liter vatten innan sänggående plus 3-4 liter vatten under natten med 3-4 påsar vätskeersättning så kommer du må mycket bättre dagen efter.
I och för sig så kommer du pissa typ 10 gånger under natten :D
Håll dig till vitt då :)
Personligen avstår jag iof från vin i dom flesta fall.
En halv liter vatten innan sänggående plus 3-4 liter vatten under natten med 3-4 påsar vätskeersättning så kommer du må mycket bättre dagen efter.
+1 på den, efter lite erfarenhet har jag börjat med vätskeersättning efter fyllor och det är verkligen ett mirakelmedel, framför allt mot huvudvärken som kan komma dagen efter.
Sen som hultman sa, ju fler/frekventare fyllor jag hade desto mindre bakis blev jag, nu för tiden när det "bara" blir 2 gånger per månad så blir jag rätt sliten av en vända..
hahavaffan
2011-05-23, 06:37
Här har krogarna bara öppet till två och efterfester är inte min grej så jag brukar slockna innan 03:00 med en sibyllaburgare och 0,5-10dl mjölk i magen.This! Fet mat och ett rejält glas (läs Ikea Mjöd) mjölk, och i värsta fall ett vanligt vattenglas med två resorb i, sen är man bara lite slö i huvudet dagen efter. Och då är det inte 6 öl utan snarare 12 som inmundigats under kvällen.
AndyJonsson
2011-05-23, 06:59
När vi super så blir vi alla så pissnödiga eller hur?
Dom flesta har nog tänk vid pissoaren att man pissar lätt mer än dom 3 öl man precis druckit, fan jag pissar som en häst med en sparvblåsa när jag super. Vi dansar också gärna än bra och det flödar svett på dansgolvet. Sedan dricker vi kanske en öl för att svakla oss när vi svettats, och ur svetten flyger vårat salt.
Tänk då sedan att vi under kvällen aldrig fyller på vätska i kroppen. Det är inte konstigt hur dåligt vi då mår dagen efter. Sedan jag började med att varva en öl med ett glas vatten så mår jag typ prima varje morgon.
Annat tips är att ta en Resorb på kvällen när du kommer hem för den fyller på dina saltnivåer och bibehåller vätskan i kroppen.
Ha d gött / Andy
vicarious
2011-05-23, 07:13
Kan det ha nånting att göra med enzymet acetaldehyd-dehydrogenas? Vad jag förstått så är det väl acetaldehyden som gör att man mår dåligt. Har inte asiater generellt sett mindre aktivitet av detta enzym vilket gör att de lättare mår dåligt av alkohol?
Minimjölk
2011-05-23, 07:53
Varför skulle socker och kolhydrater göra en mer bakfull? Rent instinktivt känns det snarare som tvärtom.
Jag säger inte att det är så men jag kan ibland känna mig rejält bakis en dag efter jag ätit mycket godis/socker etc. Tror kolisarna binder upp en massa extra vätska i kroppen vilket borde vara positivt för en bakfylla men det kanske inte kommer hjärnan och magen till nytta, vad vet jag?
Dessa knep i inbördes ordning har jag som lindrar/tar bort bakfyllan:
1. Undvik öl och ffa vin, Blanda aldrig alla sorters alkohol
2. Sluta drick någon/några timmar innan du skall sova.
3. Undvik hård träning samma dag som du tänker supa.
4. Överdriv inte alkoholintaget. :)
5. överdriv inte kolhydratsintaget och håll fett/protein-intaget högt. Tillför salt. Nötter och snacks är att föredra framför godis.
6. Försök avsluta kvällen med mat/mjölk eller whatever.
7. Om det var längesedan du drack, ta det lugnare.
8. Se till att få i dig vatten under hela kvällen, inte bara precis inan du lägger dig.
En kväll när jag bara dricker Whisky/groggar blir jag typ aldrig bakis även vid rejäla nivåer. Dricker jag däremot två glas vin ökar risken markant.
Har också en checklista.
1. Grunda med mat.
2. Grogga inte, shotta inte, blanda inte olika sorters alkoholhaltiga drycker. Lättast är att dricka vodka rent.
3. Ha ett glas vatten med dig på förköret. Drick typ 3:1 om du kör sprit och 2:1 om du dricker vin. Kör du öl så kan du bara försöka få i dig vatten lite då och då.
4. Något stimulerande innan utgång är schysst. Koffein räcker.
5. Sluta dricka runt 01.
6. Fyllekäk.
Dagen efter kall dusch och en promenad.
Är aldrig bakfull. Trött pga. sömnbrist, men aldrig bakis.
Spartansk
2011-05-23, 09:08
Tror det faktiskt ska finnas en seriös studie någonstans som visar att ju mörkare/mer färgad alkohol man dricker, desto mer bakfull blir man. Rött vin är alltså värre än vitt och mörk öl värre än ljus. Vodka torde vara ännu bättre.
Resorb ska funka, enligt polare.
Jag brukar vara noga med att dricka rikligt med vatten och blir i princip aldrig bakfull, möjligtvis lite seg men eftersom det oftast är på söndagar är det mest skönt att slappa.
De få gånger lite huvudvärk infunnit sig är när man inte gjort sitt jobb med vattenintaget och därför blivit uttorkad.
Undrar om just det kan vara problemet för många, att de dricker för lite vatten under/efter kvällen?
Minimjölk
2011-05-23, 09:44
Det här med seghetern ahr nog oftast att göra med att man varit igång mer aktivit och fått en massa intryck som gör sömnen oroligare. Sedan sover man ju söämre full med.
Dock har jag vid tillfällen upplevt exakt samma bakis-seghet även när jag inte druckit något men i övrigt festat.
Ja testa gå ut nyktra någon dag ska ni se hur förvånande "bakis" man känner sig dagen efter om man går hem sent, troligen pga för lite sömn, mycket intryck, hög ljudnivå osv
Ja testa gå ut nyktra någon dag ska ni se hur förvånande "bakis" man känner sig dagen efter om man går hem sent, troligen pga för lite sömn, mycket intryck, hög ljudnivå osvDen sociala faktorn påverkar också. Det är inte sällan som jag festar nykter, medan släkt och kompisar dricker desto mer. Dagen efter är alla bakis, och ibland har jag sagt "fan vad hårt det blev igår alltså" till någon påminde mig om att jag inte drack alls.
Oljeblixten
2011-05-23, 12:46
Kommer jag hemsnubblandes kl 03:42 så vet jag att halva striden redan är förlorad. Jag brukar iaf svepa två ölsejdlar vatten, Äta lite mackor med mycket smör och typ något lite fetare pålägg leverpastej eller dylikt. Spela X-box i 1,5timme medan jag sippar i mig vatten och slutligen ta 2st Ipren innan jag somnar in.
Så fort jag vaknar tar jag ytterligare 2st Ipren/Alvedon(Huruvida det nu är nyttigt eller ej låter jag vara osagt) för att sedan äta frukost med mycket kalorier, dricka mer vatten och så fort som möjligt ge mig ut och promenera raskt minst en timme.
Detta hjälper mig rätt bra även om jag är i ett sådant stadie att jag bara vill ligga i badrummet och gråta. En annan grej som brukar funka är att när bakfyllan mosar hjärnan, magen skriker febern bultar, är att ge sig ner på gymmet för att köra lite underarmar och andra lite mindre påfrestande saker. Då brukar den förhöjda pulsen samt att man gör något nyttigt trolla bort mycket av baksmällan.
Fan vad jag skriver, jag brukar även ta en 45min promenad hem på natten ifall jag är ganska risig, det hjälper betydligt mer en att ta en taxi. :))
Oljeblixten
2011-05-23, 12:51
Tror det faktiskt ska finnas en seriös studie någonstans som visar att ju mörkare/mer färgad alkohol man dricker, desto mer bakfull blir man. Rött vin är alltså värre än vitt och mörk öl värre än ljus. Vodka torde vara ännu bättre.
Resorb ska funka, enligt polare.
Stämmer inte på mig! Sveper jag en baginbox rött, brukar jag må helt okej dagen efter, dricker jag Kilkenny/Murphys/Guinness hela kvällen också ganska okej.
Däremot om jag drar en Jim Beam eller typ valfri blaskig öl(Slots, Pripps eller dyl så ligger jag döende..... eller ännu värre! Någon konstig blandning av rött/vitt vin, skumma shots och öl. Då är domedagen närstående. Så därför dricker jag oftast en eller två saker hela kvällen för att vara betydligt piggare dagen efter ! :cool:
Ursäktar dubbelposten !
Kommer jag hemsnubblandes kl 03:42 så vet jag att halva striden redan är förlorad. Jag brukar iaf svepa två ölsejdlar vatten, Äta lite mackor med mycket smör och typ något lite fetare pålägg leverpastej eller dylikt. Spela X-box i 1,5timme medan jag sippar i mig vatten och slutligen ta 2st Ipren innan jag somnar in.
Så fort jag vaknar tar jag ytterligare 2st Ipren/Alvedon(Huruvida det nu är nyttigt eller ej låter jag vara osagt) för att sedan äta frukost med mycket kalorier, dricka mer vatten och så fort som möjligt ge mig ut och promenera raskt minst en timme.
Detta hjälper mig rätt bra även om jag är i ett sådant stadie att jag bara vill ligga i badrummet och gråta. En annan grej som brukar funka är att när bakfyllan mosar hjärnan, magen skriker febern bultar, är att ge sig ner på gymmet för att köra lite underarmar och andra lite mindre påfrestande saker. Då brukar den förhöjda pulsen samt att man gör något nyttigt trolla bort mycket av baksmällan.
Fan vad jag skriver, jag brukar även ta en 45min promenad hem på natten ifall jag är ganska risig, det hjälper betydligt mer en att ta en taxi. :))
Stämmer inte på mig! Sveper jag en baginbox rött, brukar jag må helt okej dagen efter, dricker jag Kilkenny/Murphys/Guinness hela kvällen också ganska okej.
Däremot om jag drar en Jim Beam eller typ valfri blaskig öl(Slots, Pripps eller dyl så ligger jag döende..... eller ännu värre! Någon konstig blandning av rött/vitt vin, skumma shots och öl. Då är domedagen närstående. Så därför dricker jag oftast en eller två saker hela kvällen för att vara betydligt piggare dagen efter ! :cool:
Ursäktar dubbelposten !
Hade jag mått så dåligt hade jag inte rört en droppe, det är fan inte värt det.
Fast han kanske kom till en helt annan dimension av drickande än vad du har gjort? Svårt att bara jämföra sådär.
När vi super så blir vi alla så pissnödiga eller hur?
massa text
japp, alkohol är vätskedrivande.
2 treo och resorb vid sängående brukar hålla den värsta baksmällan borta.
dream_theater_
2011-05-23, 21:37
Många rutinerade skribenter som ger råd:D
http://open.spotify.com/track/7sLPsw9vcSauSSFFiUCsJc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.