Visa fullständig version : Intag efter ätardag
Wardancer
2011-05-21, 18:33
Tjenare ! En snabb fråga som jag gått runt och funderat på ett tag nu.
Jag deffar för nuvarande och gymmar 5 ggr i veckan med en ätardag varje fredag då jag drar i mig det jag är sugen på bara för att hålla igång det psykiska.
Det jag tänkte på var att om man legat på ett överskott under ätardagen är det då smart att gå in på ett väldigt lågt kalori intag dagen efter då man inte tränar utan bara sitter hemma eller är det smartare att köra på med det vanliga underskottet?
Kollade just igenom vad jag käkat idag och är bara uppe i 1195 kalorier och 10g fett, så jag sitter och klurar på om jag ska dra till med runt 400-500 kalorier till så att jag får i mig lite mer fett och proteiner (jag hamnar ändå på underskott vad jag än gör idag)
Joe Hardgainer
2011-05-21, 18:37
Du undrar alltså om du ska köra något slag kompensationsbeteende för att stilla samvetet dagen efter att du har släppt på tyglarna en dag ? Kör på som vanligt. Skulle istället föreslå att du skippar ätardagarna så slipper ha dom tankegångarna överhuvudtaget. Det ger nog mer i längden.
Wardancer
2011-05-21, 18:44
Du undrar alltså om du ska köra något slag kompensationsbeteende för att stilla samvetet dagen efter att du har släppt på tyglarna en dag ? Kör på som vanligt. Skulle istället föreslå att du skippar ätardagarna så slipper ha dom tankegångarna överhuvudtaget. Det ger nog mer i längden.
Lite så är det. Jag la till ätardagarna för att jag helt enkelt känner mig lycklig och mer taggad till deffen.
Det är inte ett så himla stort överskott så jag undrade mest om det ens är att något att bry sig om. Det enda som händer är väl att deffen tar en aning längre tid så länge jag ligger på underskott varje dag. Rätta mig om jag har fel.
hejhopp79
2011-05-21, 18:54
Lägg överätningen till efter träning och ät lite smart för att minska fettinlagring
Wardancer
2011-05-21, 18:57
Lägg överätningen till efter träning och ät lite smart för att minska fettinlagring
Ahh lite så har jag gjort, drog en sådan igår efter gymmet igår, kändes riktigt bra. Men jag gör så att jag kör på det vanliga underskottet under vilodagarna.
Eddie Vedder
2011-05-21, 19:20
Gå på deffen i vanlig ordning igen helt enkelt.
Wardancer
2011-05-21, 19:27
Japp :) tack för svaren!
Fredrik_S
2011-05-21, 19:55
Jag brukar kompensera rejält efter ätardagar.. om jag tex ätit 4000 kcal för mycket en ätardag försöker jag ligga 2000kcal underskott i två dagar för att ballansera ut.
Wardancer
2011-05-21, 20:31
Jag brukar kompensera rejält efter ätardagar.. om jag tex ätit 4000 kcal för mycket en ätardag försöker jag ligga 2000kcal underskott i två dagar för att ballansera ut.
Är det under vilodagar du gör så? och hur ligger du på med kolhydrater, fett och proteiner när du kompenserar?
Varför? Gör nog mer negativt än positivt för dina kära muskler:p
OT: Körde dom första 2 månaderna i deffen 1 kebabrulle eller 1 halv pizza i veckan, blev förmodligen bara ett överskott på 3-400 men jag fortsatte som vanligt dagen efter, förstår inte varför man inte skulle göra det.
Men jag förstår dock att det kan stilla ångesten, lovade mig själv att inte unna mig något nu denna sista månaden i deffen men blev en halv vesuvio ikväll och ångesten äter upp mig inifrån haha:p
Man får verkligen en rubbning av denna livsstil, ångest av en sketen pizza...
Eddie Vedder
2011-05-21, 20:32
Är det under vilodagar du gör så? och hur ligger du på med kolhydrater, fett och proteiner när du kompenserar?
Jag råder dig till att inte ta efter det kompensationsbeteendet.
Wardancer
2011-05-21, 20:34
Jag råder dig till att inte ta efter det kompensationsbeteendet.
Alright, kör på som vanligt då.
Sluta vara så petig... ha en ätardag.. sen kör på som vanligt med deffen dagen efter! ser verkligen inte ngt problem :P
Varför? Gör nog mer negativt än positivt för dina kära muskler:p
Varför? Man fyller ju antagligen nästan uteslutande på med protein efter ätardagarna för att se till att proteinbehovet uppfylls.
Kroppen kan ju inte klockan. Huruvida långt i den bemärkelsen är väl antagligen diffus, men sett till 48h så är det nog inte så stor skillnad, eller? (då tänker jag på det där med 70kcal fettmassa/kg).
Vill man nu vara lite mer seriös i sin diet är det kolhydrater och protein som gäller på ätardagen, uteslut fett helt.
Schroder
2011-05-21, 20:51
gör det du känner dig bekvämast i, ibland kör jag på som vanligt efter en "ätardag" och ibland kompenserar jag 1dag tex med lägre kalorier för att jämna ut balansen snabbare. Oftast inte spec hungrig dagen efter en ätardag tex, varför då inte ligga lite lägre i kcal då. droppar vätska snabbare. men låt inte sånt bli en negativ vana eller livsstil då har det gått för långt..som sagt, hitta en balans där du mår bra, känn efter lite.
Det blir ju som en form av en extrem periodisk fasta av det hela, och gör man det inte allt för ofta förstår jag inte problemet med att ligga lågt dagen efter.
Fredrik_S
2011-05-21, 21:17
Har inga vilodagar, jag gör så för att jag klarar av att äta mindre efter jag frossat(som aldrig sker planerat, det är infall pga bristande karraktär/för lite käk eller annat, inget att ta efter)
kompensationsdagar kanske jag äter 50g fett 200g kolhydrater och 200g protein mot normala deffdagar då jag äter ca 50g fett 400g kolhydrater och 300g protein
(gör av med 3500-4500 kcal dagligen)
krubkungen
2011-05-21, 22:01
Vill man nu vara lite mer seriös i sin diet är det kolhydrater och protein som gäller på ätardagen, uteslut fett helt.
Varför? Menar du då att man lägger ätardagen på en träningsdag och äter enligt leangains? fett snålt på träningsdagar och tvärtom på vilodagar?
Fredrik_S
2011-05-21, 22:45
Varför? Menar du då att man lägger ätardagen på en träningsdag och äter enligt leangains? fett snålt på träningsdagar och tvärtom på vilodagar?
Fettsnålt alla dagar året om, alla dagar är träningsdagar så man väljer en valfri dag där man öser på med kolhydrater för att fylla på med kalorier som har svårt att bli till fett samt gärna flyttar in som energi i musklerna.
För en person som gör av med 3000 kcal per dag skulle en deff då kunna se ut så här
tex 50g fett 200g kolhydrater 300g protein alla dagar utom en där man kör 50g fett 600g kolhydrater och 200g protein
För en person som jag som inte gör optimala saker så kan man frossa som en galning på både fett och kolhydrater coh sen hårdköra deffen och sen repetera(rekomenderas ej)
Består eran ätardag verkligen av så mycket mer mat? Jag tycker att fungerar fint att en gång i veckan kunna unna sig en snickers eller något liknande. Så det lilla psykiska suget försvinner.
Sheogorath
2011-05-22, 02:53
Aj då. BajareN tycker inte att jag är seriös i min diet. Attans.
Sheogorath
2011-05-22, 02:57
Består eran ätardag verkligen av så mycket mer mat? Jag tycker att fungerar fint att en gång i veckan kunna unna sig en snickers eller något liknande. Så det lilla psykiska suget försvinner.
Det bästa jag gjort den här dieten är att räkna på ätardagarna. På så sätt säkerställer man att man får ett lagom stort underskott övriga dagar. Jag har en ätardag på energibalans där jag äter det jag vill men försöker pricka in åtminstone "kv x 2 g" protein.
Aj då. BajareN tycker inte att jag är seriös i min diet. Attans.
Här var man spydig men du har ju ganska mediokra resultat i din träning å andra sidan så fortsätt på din bana du.
Det finns ju flera anledningar till att man ville utesluta fett när man fyller på. Kolhydrater höjer leptinet vilket fett inte gör. Vill man komma ner under 10% och mer därtill är kolhydratladdningar ett väldigt bra knep för att hålla hungern i schakt, hålla energin och styrkan uppe vid styrketräning och så vidare. Kolhydraterna blir muskelglykogen vilket kan nyttjas vid träning, du optimerar hormoner/anabolism med kolhydrater, du höjer förbränningen med upp till 10% under kommande dygn. Det finns många anledningar, inte minst för psyket men det innebär inte att man ska vräka i sig massa kolhydrater för då tappar man ändå poängen med ätardagen. Att äta 30-50% mer än du gör vid kaloribalans är en bra riktlinje.
När man börjar vräka i sig massa snickers, choklad, bullar, chips m.m så är det verkligen inte till någon nytta, då har man en ätstörning om man måste vräka i sig massa skit. Eller så ligger man helt enkelt för lågt på kalorier resterande dagar så det enda man går och längtar till är sin ätardag.
Jag har ätardagar lördagar lägger den största måltiden till efter ett rejält gympass :)
På söndagarna "fastar" jag med proteinpulser det är även det som är veckans enda vilodag :)
Men då är jag kampsportare (boxning) och ingen bodybuilder heller iofs :P
Funkar för mig iaf
Om man ska ha en planerad ätardag så finns det nog ingen mening med att lägga den på en dag där man inte tränar om man tänker utnyttja de fysiologiska fördelarna. Handlar det om psyket eller sociala sammanhang är det en annan historia då det då självklart styrs av just de faktorerna.
Sen behöver inte ätardagar innebära att man äter allt man kommer över utan bara att man äter något man inte brukar äta eller i alla fall inte i de mängderna.
Sheogorath
2011-05-22, 11:25
Här var man spydig men du har ju ganska mediokra resultat i din träning å andra sidan så fortsätt på din bana du.
Det finns ju flera anledningar till att man ville utesluta fett när man fyller på. Kolhydrater höjer leptinet vilket fett inte gör. Vill man komma ner under 10% och mer därtill är kolhydratladdningar ett väldigt bra knep för att hålla hungern i schakt, hålla energin och styrkan uppe vid styrketräning och så vidare. Kolhydraterna blir muskelglykogen vilket kan nyttjas vid träning, du optimerar hormoner/anabolism med kolhydrater, du höjer förbränningen med upp till 10% under kommande dygn. Det finns många anledningar, inte minst för psyket men det innebär inte att man ska vräka i sig massa kolhydrater för då tappar man ändå poängen med ätardagen. Att äta 30-50% mer än du gör vid kaloribalans är en bra riktlinje.
När man börjar vräka i sig massa snickers, choklad, bullar, chips m.m så är det verkligen inte till någon nytta, då har man en ätstörning om man måste vräka i sig massa skit. Eller så ligger man helt enkelt för lågt på kalorier resterande dagar så det enda man går och längtar till är sin ätardag.
Du talar i nattmössan. 12 cm ner i midja med ökad eller bibehållen styrka är resultat jag är nöjd med. Kroppsfett ligger nu omkring 10 %. Du talar om att äta 30-50% mer än jag gör på ätardagen men lägger ändå in en brasklapp om att man ska se upp med att ligga för lågt på resterande dagar. Sistnämnda är just anledningen till att man INTE ska äta för mycket på sin ätardag. Var du fick snickers och bullar ifrån vet jag inte. Här är det ordentlig och god mat som gäller. Den här veckan låg E% kolhydrat på 26% på dietdagarna och 42% på ätardagen. En höjning som fyller på glykogennivåerna, visst, men att helt utesluta fett som du talar om är varken nödvändigt eller önskvärt.
hejhopp79
2011-05-23, 19:05
Det är nog lämpligast för att minimera fettinlagring, ja.
Men samtidigt är det få saker som inte innehåller fett, om vi förbiser magert kött och grönsaker. Så vad det blir för ätardag av det är ju frågan. Såklart kan man kränga ohemula mängder rostbiff eller kycklingfilé, men det är kanske inte allas våta dröm på en ätardag.
Jag fastar gärna 48h efter ätardag eller bara rent spontant. Måste inte vara något kompositionsbeteende för det.
Jag fastar gärna 48h efter ätardag eller bara rent spontant. Måste inte vara något kompositionsbeteende för det.
Antar att du menar kompensera och inte komponera?!?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.