handdator

Visa fullständig version : pissattack

aliquis
2003-12-07, 09:53
Från "Fitness för honom":

"Pissattack = Enormt nödigt tillstånd som kan infinna sig under hård diet. Kräver omedelbar urinering."

Någon som har en vetenskaplig förklarning till varför det blir så?
Det är nämligen så att jag blir kissnödig väldigt snabbt, och när jag vet att jag skall få kissa så får kroppen fruktansvärt bråttom så man får nästan stå och hoppa på stället medans man öppnar brallorna för att det inte skall ske en olycka.

Jag har ju bara trott det beror på att man häller i sig så mycket vätska under träning, för det är väl då det är värst.

Men när jag tänker efter så är det väl bara det att det sker oftare då, problemet är väl detsamma hela tiden. Så tja, någon som har en förklarning? Läste någon annan tråd här och så om att man ju inte skulle gå och kissa "för säkerhetsskull" och att man skall låta blåsan sköta tömningen och inte själv "trycka på".

Nåja, om det beror på kosten kanske jag skulle ta mig ännu en funderare, för så där har jag verkligen jämt, och då är det kanske inte alltför hälsosamt. Ett ebsök hos en urolog(?) kanske vore på sin plats också..

På senare tid har det även varit så att jag vaknar sisådär 2-4ggr på natten och går o kissar också, och om inte annat stör det väl ens sömnrytm lite. (tack till vem det nu var lunaspice? som skrev det där sömninlägget)

rossi
2003-12-07, 10:53
har för mig att det är för att njurarna arbetar med så mycket av överskotts kvävet man producerar när man höjer proteinintaget och det måste man då snabbt pissa ut!
Rätta mig om jag har fel någon där ute, King Grub?
Jag känner detsamma när jag går på low-carb dagar, pissar i snitt 1 gång i timman!

tequilla
2003-12-07, 10:55
Känner igen de dära så bra. Så var de för mig under 1 år. Fick gå upp minst 1 gång / natt för att kissa men sen jag slutade me kreatin så har de slutat oxå.

Skrev de i ngn tråd förut o fick svar från eiselt att de kan vara dålig kvalite på kreatinet.. konstigt me tanke på att de var eiselt kreatin jag använde..

Prankie
2003-12-07, 11:11
Dels dricker man en hel del under diet och samtidigt finns det mindre kolhydrater att binda dessa vätskor. Avvaktar fortfarande King Grub för sista ord. :)

rossi
2003-12-07, 11:12
aahhh king grub är den obestridde allsmäktige kostguden !

LunaSpice
2003-12-07, 17:14
Hrm, det där låter som prostatahyperplasi =) Men det är _väldigt_ osannolikt för en ung och frisk person dock.

Om du går under diet så antar jag att du har en mild ketos (ketonkroppar), och det behöver antagligen göras av med annars blir det ju acidos av det och för att njurarna skall kunna göra sig av med allt sånt behöver de också vatten som transportform...så kan ju vara det...

Om det nu INTE skulle vara dieten det beror på så är det du beskriver även symtom på förhöjt blodtyck, diabetes mellitus, blåskatarr, UVI.

Eller så ställs din känslighet om på nåt sätt...nervsystemet behöver glukos för att fungerar optimalt och att miktionsreflexen isf skulle påverkas men det är en ren spekulation.

Viveqa
2003-12-10, 10:08
Har för mig att det först och främst beror på att musklerna är tomma på glukos som håller kvar vätska i kroppen, 1g kolhydrat binder 4g vatten... utan kolisar i musklerna rinner vätskan rakt igenom.
(vilket dessutom innebär att du måste dricka mer = än mer pissande)
Mycket jobbigt på ex. bio och föreläsningar...

RealElwood
2003-12-10, 12:54
Jag pissar som ett såll nu när jag har börjat träna 18.30-20.00. Får väl i mig 1½ liter på träningen. Max en liter efteråt. Får springa 1-2 ggr per natt nu...

FELLO
2003-12-12, 03:22
Känner igen mig, jag har besökt toan ca. varje timma nu. Jag tror att det beror på protein som man stoppar i sig. Det blir så för mig varje gång när jag dricker protein drinkar.

Även den toa besök som tar längre tid börja komma oftare vid högre protein intag än normala dagar.:furious:

Ozz
2003-12-12, 07:54
Vatten är vätskedrivande helt enkelt. Pissar ni så mycket så dricker ni mer än ni behöver.
Om ni nu inte behöver bli av med väldigt mycket avfallsprodukter.