Logga in

Visa fullständig version : Light eller Naturell?

Kucer
2011-05-19, 13:16
det sägs ju att man skall undvika light produkter, light keso,kvarg osv! men varför ? och vad är fördelen med att äta naturell?... om man byter ut sina light produkter mot vanliga naturell! innebär inte detta då att man lägger på sig massa onödigt fett och går upp i vikt? käkar mkt light produkter för att hålla min vikt nere! tränar brottning så måste hålla en viss vikt!

så vilket är bäst om man inte vill lägga på sig onödigt vikt! light eller naturell?

hoppas på svar!

*kissass*

SirOrigami
2011-05-19, 13:26
Skillnad på light och light oxå. Totala kalorie intaget som är viktigt.

Light kan i vissa fall betyda mindre fett mer socker.

Vissa light produkter är ypperliga. Tex. Keso funlight. Coke zero. Mjölk lätt.
Mfl

Sushipinne
2011-05-19, 14:23
Lagom utav allt är bra har jag hört ;)

Big Sleazy
2011-05-19, 17:19
det sägs ju att man skall undvika light produkter, light keso,kvarg osv! men varför ? och vad är fördelen med att äta naturell?... om man byter ut sina light produkter mot vanliga naturell! innebär inte detta då att man lägger på sig massa onödigt fett och går upp i vikt? käkar mkt light produkter för att hålla min vikt nere! tränar brottning så måste hålla en viss vikt!

så vilket är bäst om man inte vill lägga på sig onödigt vikt! light eller naturell?

hoppas på svar!

*kissass*

Läser du aftonbladet ofta?

Kucer
2011-05-19, 17:21
Läser du aftonbladet ofta?

nej va tänkte du på?

Pineapple
2011-05-19, 19:01
När det kommer till vikt handlar det alltid om mängden kalorier man får i sig samt förbränner, man blir inte automatiskt fet av att äta en produkt. Ibland är det mindre kalorier i en lightprodukt och ibland är det ingen skillnad alls. Välj det du tycker är godast och ha koll på kalorierna.

Kucer
2011-05-19, 19:28
När det kommer till vikt handlar det alltid om mängden kalorier man får i sig samt förbränner, man blir inte automatiskt fet av att äta en produkt. Ibland är det mindre kalorier i en lightprodukt och ibland är det ingen skillnad alls. Välj det du tycker är godast och ha koll på kalorierna.

och så tex creme fräsch med 34 % fett blir man inte fetare av om kalorierna är det samma?

Big Sleazy
2011-05-19, 19:34
och så tex creme fräsch med 34 % fett blir man inte fetare av om kalorierna är det samma?

Fast det är ju stor skillnad på kalorierna på lätt creme fraiche och den med 34%. Men det är kalorierna som spelar roll, ja.

Pepz
2011-05-19, 19:41
många lightprodukter är ju värdelösa och har en massa annat skit iblandat för att ersätta fettet

exempel "lättgrädde" milda mini mat
Ingredienser: vatten, låglaktos skummjölk, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, förtjockningsmedel (E1442 tapiokabaserat), kärnmjölkpulver, stabiliseringsmedel (E461 och E415), emulgeringsmedel (E435), socker, arom, färgämne (betakaroten).

eller så tar man röd mjölk och en skvätt maizena redning.

Kischen
2011-05-19, 19:51
Kvarg? Naturell? Sprutar det kvarg på 10% ur kons spenar? Hur kan man ens resonera så? Det är en produkt.

vicarious
2011-05-20, 14:10

Korrekt.

Light väljer man om man vill hålla nere en makronutrient, t ex fett eller för att man vill kunna äta mer av en produkt vikt/volymmässigt utan att det blir mer kalorier.

Du kanske kan äta 200g av en korv som har 20% fetthalt medan du kan äta 300g av en korv som har 12% fetthalt och ändå få i dig lika mycket kalorier.

Eddie Vedder
2011-05-20, 15:06
Du kanske kan äta 200g av en korv som har 20% fetthalt medan du kan äta 300g av en korv som har 12% fetthalt och ändå få i dig lika mycket kalorier.

Så kan man ju fråga sig om mat bara handlar om att trycka i sig volymer eller om det ska smaka gott också. ;)

vicarious
2011-05-20, 16:13
Så kan man ju fråga sig om mat bara handlar om att trycka i sig volymer eller om det ska smaka gott också. ;)

Ja precis, den fetare korven är säkert godare :)

Eddie Vedder
2011-05-20, 16:20
Ja precis, den fetare korven är säkert godare :)

För egen del är det lite svart och vitt. Ska det vara mat som njutningsmedel så ska det. I övrigt har jag inga problem med fem-sex ägg, borccoli och potatis till lunch varje dag och köttfärs med potatis till middag.

Men på kvällen när jag vill ha något gott äter jag godis, riktig ost eller en riktig korv, typ viltkorv av något slag. Äta tråkigt har jag inga problem med men att försöka hitta någon mellanväg där "unna-sig-mat" blir halvtråkiga "nyttighetsvarianter" ligger inte för mig. ;) Är jag sugen på sötsaker äter jag lite godis annars så väljer jag hellre ingen sötsak alls än att krångla med proteinfluff exempelvis.