Visa fullständig version : 1 VP2 eller 2 Exell ??
Hej!
Kör på en deff där jag går ned 0,25-0,5 kg i veckan..
Det har pågått i 2 månader och jag har tappat
4 kg kroppsfett...och behållt muskelmassa om jag
inte har ökat den till och med så det går bra..
Har kört med Super Whey Fuel som protein
pulver för att motverka att förlora muskelmassa
Testade sen 1 kg AST VP2 protein o tyckte
det var mycket bättre än Twinlabs..
Godare smak, o jag orkade fler reps..(kanske inte berodde på protein pulvret)
men i alla fall..nu har jag upptäckt Exells protein pulver också
som alla andra här inne verkar ha upptäck 1000 år tidigare..
men nu har jag också upptäckt att det verkar billigt och bra...
Min fråga är nu..är det bäst att köpa 2kg Exell vassle protein eller 1kg VP2 protein?
Eftersom 1kg VP2 kostar 399kr..och 2kg Exell kostar 349kr..
Mitt andvändnings syfte med proteinet är att öka eller
bibehålla muskelmassan under deffen..
Keep looking good out there! :hbang:
And don`t give a shit what all people say
They just want to be like you..fit and good lookin...:thefinger
Tackar för mig!
Detta är ett superbra forum!
Dock mitt första inlägg men jag har fått OÄNDLIGA
svar genom att söka på gamla inlägg och trådar!
King Grub
2003-12-06, 18:36
Det är bara protein från vassle det är frågan om i båda fallet, oavsett hur mycket AST framhåller sin produkts förträfflighet i fråga om muskeluppbyggande egenskaper och lättupptaglighet. Tar man några gram extra av ett koncentrat som Exell får man lätt samma "effekt", om man nu kan tala om effekt när det gäller protein, som om man skulle valt ett dubbelt så dyrt alternativ. Protein är överhuvudtaget inget man märker någon speciell "effekt" av - det är snabbt upptagbar mat i pulverform. Det man märker är om man tränar hårt och inte använder protein, och Exell är ett både fullgott och prisvärt val.
Jag är övertygad om att du inte märker någon praktisk skillnad, annat än i plånboken.
Jag körde tidigare på Whey-80 (aldrig mer kan jag säga, magen har aldrig varit så kass någonsin). Körde Max-Ot, tyckte att det gick rätt hyffsat faktiskt, lite starkare och lite större.
Nu kör jag ON:s 100% Whey och Protec, kör fortfarande Max-Ot, har ökat enormt i styrka, mår utmärkt, är i mycket bättre form än tidigare.
Under båda omgångarna, tidigare och nu har jag kört, Max-Ot, bracketing metoden och sköt min kost som sig bör. (Är diabetiker så kosten är bra...)
Kausalitet, orsak och verkan...enligt mig så har jag märkt skilland på protein pulver. Visst måste det vara skillnad emellan produkterna, det kan inte "bara" vara priset eller reklamen bakom det. AST är generellt ett hatat företag för att de är jävligt bra på allt de gör och de lyckats, det verkar vara något som den typiska svensken inte gillar. (Jante lagen:nono: )
Nu har jag inte provat Exell, och kommer inte göra det heller förrens jag vet laktos innehållet i produkten!!
AST är väl mest "hatat" (snarare driver väl folk bara med dem på ett nedlåtande sätt) eftersom de haussar sina egna produkter så hårt och snackar skit om allt annat.
Max-OT är väl bättre än inget program alls, och det funkar säkert mycket bra för en del. AST tror dock att alla kan följa deras mall och få super-resultat. Jaja...
Jag kan hålla med om det, "hatat" är ett rätt starkt ord i sammanhanget.
Men jag förstår dem oxå, de är rätt "brutala" i sin marknadföring, dock så gillar jag dem. De vet att det är bra, och de berättar det för alla som vill lyssna.
Dock skall ju nämnas att hade jag bott i USA så hade man ju lätt köpt ON:S produkter och AST:S produkter med tanke på vad de kostar där. Kollade på en hemsida rätt stor sådan faktiskt som sålde AST VP2 för ca 250 spänn, för 902 gram eller ON:s 100 % Whey 4,5 kilo säck för 640 spänn...
De har lite tuffare konkurrens där!! Det lönar ju sig för oss kunder...priser, kvalitet och service!
De låga priserna i USA visar väl snarare på att AST bara försöker ta ut överpriser, för sina högst ordinära produkter, här i Sverige... AST säljer inte skit, men deras prylar är inte nämnvärt bättre än andra tillverkares.
Jag tror nog vi ska akta oss för att säga att AST:s produkter inte är nämnvärt bättre än andras produkter, då jag inte sett någon undersökning eller liknande forskning som antyder detta!!!
Dock inser jag ju själv att de har dyra produkter, men vad är det man betalar för? Jo, enorm forskning ligger bakom allt de tar fram, de har på så sätt målat in sig i ett hörn. De kan inte släppa något som inte är väl forskat inom, eller som de kan backa upp med hjälp av forskning. Positivt för oss kunder förstås ännu en gång.
Denna industrin är inte olik någon annan, teknik, bilar osv. Exempelvis så lägger Volvo, Merceders, AUDI och BMW för att nämna några enorma pengar på forskning och utveckling. Vilket leder till att allt som någon kommer fram till kan någon annan använda...det är ju därför en riskokare är billigare än en europeisk bil. Säkrare, nja, det visar väl statistiken att de inte alltid är. Vilket innebär, att alla andra inte är skit, men orsaken till deras billigare priser ligger någon annastans i kölvattnet.
AST kan och har möjlighet att såga andra kosttillskott, för att de har en enorm kunskap och är inte berädda att sälja sig billigt, de kan faktiskt påvisa att deras produkter är bra.
Jag förstår givetvis vad du menar med överpriser, men vill ändå hävda att det finns ju en orsak till det. Någon måste ju göra undersökningen, som tur är!!!
Okey, du är visst en AST-troende... :D
De "revolutionerande" produkterna AST säljer till dubbla priset (kreatin, CLA ,whey-protein, shaker :D) är inte bevisat sämre än andra, men bevisbördan ligger rimligtvis hos dem.
Att jämföra kosttillskott med bilar är inte speciellt seriöst. En bil är en betydligt mer komplex produkt än kosttillskott (ja, även ASTs). "Riskokarna" är f.ö. riktigt bra bilar numera!
Seriöst, vet jag inte men såg det mer som en liknelse vilket borde framgå vidare i det jag skrev. Men som alltid så ska en inte skriva så att man förstås, en ska skriva så att man inte missförstås. Jag får anta att jag missförstods helt enkelt.
Jäkla tur bilar är mer komplexa, men förstår nog vad jag menar med att någon exempelvis uppfinner balkar och airbags m.m. för att göra en bil säkare givetvis så kommer kostnaden för denna forskning att gå ut över produkten...avsåg att samma sak "kanske" gäller för även kosttillskott, någon forskar och undersöker, och då får man betala för det.
Ägt några riskokare och europeiska bilar....visst är de bra, men det är skillnad.
Jag avsåg inte att käfta, utan gillar nordamerika helt enkelt bara....så det var väl det jag ville påpeka att i Sverige så får man inte tro eller veta att man är bra på något såsom AST påpekar på hemsida. Jante lagen du vet?
Undertecknad AST och ON troende :kickass:
Till motsatsen är bevisad....eller kassan sinar...man ska ju aldrig säga aldrig....;) :D
Att AST och ON´s produkter kostar mer i Sverige beror på fraktkostnader, tullavgifter, fler mellanhänder m.m. Så de är inte dyra pga bättre kvalite, kostsam forskning m.m...
Visst är det så, skrev inte ut det...men du har helt rätt!!
Man önskar ju ändå nu när många företag faktiskt finns i europa EU och allt, att dessa kostnader skulle kunna gått ner...
Man kan verkligen inte få allt...
Men jämför man kilopris på ON:s 100% Whey med kilopris på Whey-100 så blir man fundersam, undrar vilken produkt som ger mest för pengarna!! De borde ju inte ha några större mellanhänder, tullavgifter och fraktkostnader....mer än dem de står för när de har fraktfritt!!!
Där känner jag iallafall att jag litar mer på jänkarnas ON!!!
om jag fattat allt rätt så tillverkas dom flesta puler på samma fabrik! och skulle det nu komma något sesations pulver så analyserar dom andra företaget pulvren och så har man snart var sin replika..
Paulun skrev nånstans att det enda skillnaden mellan dagens protein pulver är smaken!?
och om man ska gå efter priset så borde San Nutrition protein mix "Infusion" vara det bästa med ett pris på 560kr :bow: eller!?
Man kan köpa Optimums 4,5 kg 100% Whey i USA för runt 350 kronor, så att det är dyrt i Sverige har inte så mycket med dyra råvaror att göra.
Originally posted by Hobbes
Jag tror nog vi ska akta oss för att säga att AST:s produkter inte är nämnvärt bättre än andras produkter, då jag inte sett någon undersökning eller liknande forskning som antyder detta!!!
Fins det något som bevisar att AST produkter skulle vara bättre än andra företags produkter?
Originally posted by KniveN
Fins det något som bevisar att AST produkter skulle vara bättre än andra företags produkter?
Det står ju på AST hemsida att VP2 är över 600% bättre :eek: än något annat protein :thumbup: :laugh: :cheers:
Priset är lågt på t.ex. Optimum Nutrition och andra importmärken.
Tänk på att det är tillverkat i USA, fraktat , tullat osv. dom håller jämna priser med svenska och europeiska protein märken.
Exempelvis Eislet… hur mycket tror ni är REN vinst i tex. förhållande till ett amerikanskt importerat protein.
Tänk efter istället hur mycket svenska försäljare lägger på och tvingar er att betala onödigt mycket då dom slipper både tull, tillverkningskostnader, anställda i fabriker osv. Där har ni väl dom riktiga "Bad boys" i branschen
Eislet FASTWAY, 1kg, Choklad, 385:-
Optimum Nutrition 100% Whey, 912gram, Choklad, 359:-
Originally posted by Dwag
Tänk efter istället hur mycket svenska försäljare lägger på och tvingar er att betala onödigt mycket då dom slipper både tull, tillverkningskostnader, anställda i fabriker osv. Där har ni väl dom riktiga "Bad boys" i branschen
För de skiter ut proteinet rakt i burkarna eller vadå? Klart även de har en massa kostnader, och produktion i Sverige är knappast billigare än i USA...
Originally posted by Mindek
För de skiter ut proteinet rakt i burkarna eller vadå? Klart även de har en massa kostnader, och produktion i Sverige är knappast billigare än i USA...
Nej dom köper i batch (Ton) och sköter paketeringen själva, krävs inte så mycket folk till det. En våg och en burk.
Det finns ingen produktion av proteinpulver i Sverige. Du kan köpa fettigt råvassle koncentrat från ett mejeri det är väl det närmsta du kommer
muskelbyggarn
2003-12-07, 20:29
Intressant att se alla ekonomiinsatta som tror och verkligen, ja alltså VERKLIGEN vet att högt pris på VP2 i sverige beror på BARA en rejäl förtjänst. Givetvis är det så, givetvis är förtjänstem GRYM på VP2 WOW tänkte inte på det...
Att sitta och räkna ut vad en produkt kostar i usa i svenska kronor omräknat till $ är ju ganska fånigt, det går inte att jämföra på det sättet, det är en annan prisbild i USA beroende på en lång rad olika faktorer, som dessa ekonomiprofessorer (som VERKLIGEN vet att priset på VP2 i sverige är bara för en GRYM förtjänst) säkerligen vet om...
Vänl,,,
Tobbe
Hahaa..vad trevligt att det diskuteras..
Det är ju det som ett forum är till för.. :D
Efter att ha läst mer på AST`s hemsida
så säger dom att det är inte hur mycket
protein du sätter i dig utan hur väl kroppen
tar upp det..
Det kan jag köpa...men då vill man ju
veta hur mycket bättre AST`s VP2 protein
tas upp än andras protein..
Låt oss säga att jag slänger i mig 40 gram
pulver från Exells vassleprotein då ska kroppen
bara ta upp och använda 15 gram protein..
Medan om jag tar 20 gram pulver från
AST`s VP2 protein så tar kroppen upp 19,5 gram...
Det är så AST menar att deras produkter är
bättre eller?
Nu vet jag inte om Exells protein tas upp
sämre eller bättre..inte heller vet jag om
AST`s protein tas upp sämre eller bättre
än några andra..men forsknings rapporter
på AST`s hemsida säger att deras VP2
protein är lättast för kroppen att använda..
Men ska nog köpa 2 kg Exell istället
för 1 kg VP2 eftersom jag också
använder proteinet att ta när jag
blir hungrig eller sugen för att mätta
mig lite och då skadar det inte att
ha lite mer mängd!
Kul att det finns folk att snacka med!
Tackar för svaren!
Rimligare siffror är att VP2 tas upp till 99,9% och Exell till 90% (eller nåt).
Har du grymt med stålar så är det bättre att köpa VP2. De flesta hittar nog roligare saker att göra med pengarna.
Betydligt viktigare tycker jag är vilket som smakar bäst. Jag betalar hellre för god smak än för den lilla extra kvaliten (om det nu ens är någon skillnad).
Att saker är billigare i USA beror på att handlarna verkar på en större marknad med lägre skatter (t.ex. ingen moms på 25%).
Om t.ex. Eiselt nu importerar sitt pulver och packar det här i Sverige så får de väl transport och tullkostnader precis som de som importerar färdigförpackade varor. Bättre att "förädlingen" sker här i Sverige än i USA.
muskelbyggarn
2003-12-07, 22:10
Och om smaken är godare på det dyrade då, betalar du inte för smaken? Smaken är en del i totalkvaliten.
Jag försvarar inte det höga priset på Vp2 här i sverige, jag vet att vi skulle kunna ha runt 40-60sek minst billigare per kilo med rätt förutsättningar. Tjallet sitter i grossiten för Europa.
25% i moms, men du vet väl att MATmomsen är 12%... bara där brister ekonomikunskapen.
Större marknad, svar ja, men en annan prisbild tackvare helt andra skattesatser på arbete, förmögenhet, företag osv. allt detta som bidrar till att sverige måste ha höga priser.
"Bättre att "förädlingen" sker här i Sverige än i USA." varför det, vad är det som gör sverige så mycket bättre? Jag kallar det produkttillverkning och varför skulle den vara så överlägsen här i sverige?
Vänl,,,
Tobbe
Givetvis kan en god smak motivera ett högre pris. Var precis det jag skrev.
Kan tänka mig att det från producenten i USA är 3-4 led innan produkten når slutkund här i Sverige, medan det kanske bara är en i USA. Alla ska ha sin bit av kakan och priset blir då högt.
Jaja, momsen på mat är 12%... priser i USA annonseras dock oftast helt utan moms, vilket många inte tänker på när det klagas att allt är så dyrt här i Sverige... (Säljer DJ-produkter från USA själv, så jag är ganska insatt i denna "problematik").
"Förädlingen" (inom " " som du kanske såg...) kan jämföras med när Systembolaget fyller en oljetanker med australiensiskt vin och tappar upp det på flaskor här, Man drar ner en hel del på kostnaderna på det viset. Tull-% blir t.ex. på oförädlade värdet vilket givetvis är lägre. Lite patriotism att gynna svenska arbetare och företag istället för jänkare dessutom.
När jag tog exemplet med att du kan köpa 4,5 kg 100 Whey för runt 350 kronor i USA så var det inte på något sätt menat som att det automatiskt innebär att den svenska generalagenten tjänar massor med pengar här i Sverige där priset är ett helt annat. Tvärtom så vet jag att marginalerna är små i branchen för återförsäljarleden eftersom det tillkomer en hel del mellanled osv, säskilt på amerikanska produkter.
Vad jag ville ha sagt är det att den en del tror blint på att om en produkt kostar mer så är den automatiskt bättre och innehåller dyrare råvaror. Om vi då tar 100% Whey som exempel så kan du som slutkonsument köpa den för cirka 75 kr/kg exkl/moms i USA. Då skall återförsäljaren där borta ha en liten del av kakan, vilken dock är väldigt liten eftersom konkurransen däröver är oerhörd hård bland återförsäljare av kosttillskott. Så högt pris i Sverige innebär för guds skull inte att produkten automatiskt innehåller dyra råvaror.
Mvh/HC77
Rimligare siffror är att VP2 tas upp till 99,9% och Exell till 90% (eller nåt). "Eller nåt"!? Vad är det där för siffror? Vad är det som säger att det är så? AST själva i en "undersökning från ett universitet i USA"? :thumbup:
Hittade inte just de siffrorna, men hittade något annat angående just VP2 som alla verkar vilja hacka ner på....
Abstract #1688
THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASMA GLUTAMINE
P.J. Cribb, A.D. Williams, A. Hayes, M.F. Carey
Center for Rehabilitation in Exercise and Sport Science, Victoria University of Technology, Australia
It is well-established that athletes undertaking intense resistance training programs require higher dietary protein intakes. However very few studies have addressed what type of protein is optimal to enhance effects from weight training exercise. Whey isolate and casein are two protein supplements commonly used by bodybuilders and other strength athletes.
PURPOSE:
This study examined the effects of these two supplements on strength, body composition and plasma glutamine levels during a 10-week intense resistance training program.
METHODS:
In a randomized, double-blind protocol thirteen resistance-trained males (mean ± SD age:25.5 ± 6.68yr; height:179.67 ± 7.94cm; weight:83.97 ± 4.98kg.) supplemented their normal diet with either a 100% whey isolate or casein protein supplement (1.5gms/kg body wt/day) for 12 weeks. To ensure normal eating patterns were maintained, written three-day food recordings were completed by the bodybuilders throughout the study. Compliance to the supplement intake and nutrition recordings was 100%. Strength was assessed by 1-RM in the barbell bench press, squat and lat-pull down. Body composition was assed by DEXA QDR 4500. Plasma glutamine levels were determined by the enzymatic method with spectroscopic detection. All assessments occurred in the week before (week 1) and the week after training (week 12).
RESULTS:
The whey isolate group achieved a significantly greater gain (P < 0.01) in lean mass than the casein group (4.99 ± 0.25 vs. 0.81 ± 0.43 kg for whey and casein groups, respectively). While both groups significantly increased (P < 0.05) strength in the three exercises assessed, the whey isolate group made greater strength increases (P < 0.05) in all three exercises compared to the group supplementing with casein. The whey isolate group also showed a significantly greater (P < 0.05) change in fat mass (-1.46 ± 0.52) than the casein group (+0.19 ± 0.27 kg). Plasma glutamine levels, pre- and post-training, did not change in either group.
CONCLUSION:
The major finding of this study was that a 100% whey isolate protein supplement was more effective at increasing muscle mass and strength and decreasing fat mass than a casein protein supplement in resistance trained athletes. Both types of protein appear to prevent a decline in plasma glutamine levels that have previously been reported with intense exercise training. Supported by AST Sports Science.
Ledsen att göra någon besviken! De använde sig inte av ett universitet i USA. För övrigt så är det vid just universitet som den flesta forskningen är förlagd. Dels på på grund av den tillgång till kunskap och duktiga forskare som finns där.
Det enda jag ville få fram i mina tidigare inlägg angående priser i USA kontra Sverige var..(vilket missförstods...)...att jag inte fattar hur alla klagar på att det är så dyrt ditt och datt...eller som någon lite lamt påstod att det skulle vara dubbelt så dyrt!! AST alltså....ja, ja, själv använder jag mig av ON:s protein, då jag kommit fram till att det inte är billigast men ger mig MEST för pengarna. Då jag som laktosintolerant, inte har de minsta problem med deras produkter. Att jag sen får resultat som märks när jag använder mig av just ON, har inte försämrat mina tankar om dem.
King Grub
2003-12-08, 06:49
Originally posted by Hobbes
Hittade inte just de siffrorna, men hittade något annat angående just VP2 som alla verkar vilja hacka ner på....
Abstract #1688
THE EFFECT OF WHEY ISOLATE AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH, BODY COMPOSITION AND PLASMA GLUTAMINE
P.J. Cribb, A.D. Williams, A. Hayes, M.F. Carey
Center for Rehabilitation in Exercise and Sport Science, Victoria University of Technology, Australia
It is well-established that athletes undertaking intense resistance training programs require higher dietary protein intakes. However very few studies have addressed what type of protein is optimal to enhance effects from weight training exercise. Whey isolate and casein are two protein supplements commonly used by bodybuilders and other strength athletes.
PURPOSE:
This study examined the effects of these two supplements on strength, body composition and plasma glutamine levels during a 10-week intense resistance training program.
METHODS:
In a randomized, double-blind protocol thirteen resistance-trained males (mean ± SD age:25.5 ± 6.68yr; height:179.67 ± 7.94cm; weight:83.97 ± 4.98kg.) supplemented their normal diet with either a 100% whey isolate or casein protein supplement (1.5gms/kg body wt/day) for 12 weeks. To ensure normal eating patterns were maintained, written three-day food recordings were completed by the bodybuilders throughout the study. Compliance to the supplement intake and nutrition recordings was 100%. Strength was assessed by 1-RM in the barbell bench press, squat and lat-pull down. Body composition was assed by DEXA QDR 4500. Plasma glutamine levels were determined by the enzymatic method with spectroscopic detection. All assessments occurred in the week before (week 1) and the week after training (week 12).
RESULTS:
The whey isolate group achieved a significantly greater gain (P < 0.01) in lean mass than the casein group (4.99 ± 0.25 vs. 0.81 ± 0.43 kg for whey and casein groups, respectively). While both groups significantly increased (P < 0.05) strength in the three exercises assessed, the whey isolate group made greater strength increases (P < 0.05) in all three exercises compared to the group supplementing with casein. The whey isolate group also showed a significantly greater (P < 0.05) change in fat mass (-1.46 ± 0.52) than the casein group (+0.19 ± 0.27 kg). Plasma glutamine levels, pre- and post-training, did not change in either group.
CONCLUSION:
The major finding of this study was that a 100% whey isolate protein supplement was more effective at increasing muscle mass and strength and decreasing fat mass than a casein protein supplement in resistance trained athletes. Both types of protein appear to prevent a decline in plasma glutamine levels that have previously been reported with intense exercise training. Supported by AST Sports Science.
Ledsen att göra någon besviken! De använde sig inte av ett universitet i USA. För övrigt så är det vid just universitet som den flesta forskningen är förlagd. Dels på på grund av den tillgång till kunskap och duktiga forskare som finns där.
Det enda jag ville få fram i mina tidigare inlägg angående priser i USA kontra Sverige var..(vilket missförstods...)...att jag inte fattar hur alla klagar på att det är så dyrt ditt och datt...eller som någon lite lamt påstod att det skulle vara dubbelt så dyrt!! AST alltså....ja, ja, själv använder jag mig av ON:s protein, då jag kommit fram till att det inte är billigast men ger mig MEST för pengarna. Då jag som laktosintolerant, inte har de minsta problem med deras produkter. Att jag sen får resultat som märks när jag använder mig av just ON, har inte försämrat mina tankar om dem.
Den där "studien", utförd at Cribb själv, är väldigt omdiskuterad. Den finns inte att studera för omvärlden i sin helhet, utan bara som abstrakt, och har alltså inte genomgått någon "peer-review", något som är en förutsättning för att kunna godtas som vetenskaplig studie.
muskelbyggarn
2003-12-08, 09:09
Tror inte konkurrensen är så mycket mindre här i sverige, kolla bara på alla som försöker sälja vassle för runt 150 spänn och vissa därunder. Att få förtjänst på det som skall täcka alla om kostnader ordentligt är inte möjligt och vi har redan börjat sett första prishöjningarna, exell med 169 från 150. Det är inte mycket till marginalökning. Tror vi kommer se fler höjningar och märken som slutar producera dessa "billiga" tillskott.
De "producenter" som har pengar att satsa för att försöka vinna marknadsandelar med låga priser under en visst tid.
Intressant är det som Dwarfen skrev att priserna på de "svenska" billiga produkterna inte är så mycket billigare än många importmärken. Finns många produkter som kommer ned runt 200sek per kilo och då är inte skillnaden särskillt stor för de svenska "producenter" som säger sig kapa mellanhänder (kapa kroppsdelar det låter trevligt :D ) osv. varför säljer inte de också protein för 75spänn kilot? ...
Vänl,,,
Tobbe
Så mycket för en "vetenskaplig studie"....trodde faktiskt att det gick att styrka det de skrev...
I rest my case.......
:em:
Vi kommer att få se en hel del prishöjningar från Svenska producenter som tillverkar lågprisprodukter inom snar framtid.
Pratade med Exells största konkurrent och han berättade att dom skulle höja priset i steg upp till 199kr/kg för att kunna få "rätt prisbild" dvs att man får lite pengar över:D
Förövrigt så slår jag ett slag för FAIRING Rapid Hydro ett mer prisvärt Hydrolysat än VP2.
/Lasse
AST:s studier, godtagbara eller ej, visar inte att VP2 skulle vara bättre än någon annan produkt. De visar bara att vassleproteinisolat är bättre än kasein eller inget protein alls efter träning. Och?
muskelbyggarn
2003-12-08, 11:52
Exakt Berry, man måste misstro allt som andra skriver, det ser ju bra ut när man är negativ till allt.
Själv skall jag börja fråga om referenser på mjölk, så det VERKLIGEN är mjölk i paketen, Arla kanske ljuger om det? :D
>Lasse
Exakt, vem vill jobba med att bara byta pengar? Vi såg ju vilka som hade finaste kläderna, mest pengar i lördags, inte var det vi två proteinkrängare ivf :D
När höjer du RH då? Enl. säkra källor så är det aldeles för lågt pris, eller måste jag DEMENTERA det kanske :D :naughty:
Vänl,,,
tobbe
Vågar väl knappast att höja RH pris trots att den är för billig pga att det verkar som att hela svenska folket har blivit smålänningar.
Tacka vet jag förr i tiden då en känd svensk kosttillskotts tillverkare kallade vassle koncentrate för "GRISFODER" och försäljningen av Isolat och Hydrolysat gick lysande.
/ Lasse
muskelbyggarn
2003-12-08, 14:41
Lasse, det där måste du DEMENTERA, gör det annars får du sura tillverkare på dig :naughty:
Nya tider lasse, dagens träningsungdom vill ha grisfoder efter träning, bara för oss gamlingar att acceptera, vi får sälja till dem i vår ålder :D
Originally posted by muskelbyggarn
Exakt Berry, man måste misstro allt som andra skriver, det ser ju bra ut när man är negativ till allt.
Själv skall jag börja fråga om referenser på mjölk, så det VERKLIGEN är mjölk i paketen, Arla kanske ljuger om det? :D
Ja fråga arla du så får du ett ett bra svar med intyg, söker man efter den studien ovan så får man inte tag i den...
Ser du skillnaden?
BTW då VP2 är uppe till diskution, hur hög hydrolyseringsgrad är det på detta protein? Det har ju diskuterats en del om den frågan och du kanske sitter inne med svaret då du ju har sålt det ganska aktivt i några år.
Originally posted by muskelbyggarn
Jag är inte negativ. Det är ju bara vad studien visar helt enkelt. Utgår man från den är det bevisat att VP2 är lika bra som alla andra liknande protein, varken mer eller mindre. Har jag fel?
När man läst denna tråden funderar i alla fall jag på att äta mer mat och mindre pulver. :eating:
Någon annan som känner likadant? :notme:
King Grub
2003-12-09, 14:45
Originally posted by mangs
När man läst denna tråden funderar i alla fall jag på att äta mer mat och mindre pulver. :eating:
Någon annan som känner likadant? :notme:
Jag funderar inte på att äta mer mat; jag gör det. :eating:
Varför står det ingen aminosyraprofilen på tex VP2?
Har fått lära mig att man inte ska köpa något som inte visar vad det innehåller!
Är det inte innehållet i aminosyraprofilen man kan se hur bra/rent proteinet är?
Har annars inget emot vp2 förutom den "lätt" överdrivna reklamen och priset
EiseltUK
2003-12-09, 22:54
Har hört rykten om att något nytt företag kommer sälja kosttillskott skitbilligt. Vad jag hörde så kommer proteinpriset ligga nere på max 99 kr / kg. Det ska tydligen ske någon gång i början av nästa år. Vi får se om det stämmer. :rolleyes: Rykten är ju rykten....
/ Henrik
"Hardcore"-protein kan man köpa för 75kr/kg redan nu...
EiseltUK
2003-12-09, 22:58
Originally posted by PDS
Varför står det ingen aminosyraprofilen på tex VP2?
Har fått lära mig att man inte ska köpa något som inte visar vad det innehåller!
Är det inte innehållet i aminosyraprofilen man kan se hur bra/rent proteinet är?
Har annars inget emot vp2 förutom den "lätt" överdrivna reklamen och priset
Aminosyraprofilen i vassle varierar inte speciellt mycket oavsett märke eftersom den avgörs av kossornas genetik. Den som sagt att man inte ska köpa en sådan produkt är troligen en "glad amatör". Det du i första hand bör kolla på är ingrediensförteckningen där alla ingredienser ska deklareras i fallande ordning efter förekommande mängd. Använd den i kombination med näringsanalysen så kan du ganska snabbt se om en produkt är bra eller dålig. Ett tips är att undvika företag som deklarerar överdriver komplicerat.
/ Henrik
EiseltUK
2003-12-09, 22:59
"Hardcore"-protein kan man köpa för 75kr/kg redan nu...
Hardcore-protein? Vad är det och vart då?
/ Henrik
EiseltUK: Finns en tråd om hardcore-proteinet någonstans. :)
EiseltUK
2003-12-09, 23:14
Fick en länk till webshopen. När jag ser det så kommer jag ihåg att det varit uppe på tapeten om att något deklarerar 17% glutamin innehåll i vassleprotein. :D
Vad jag hört så ska det nya företaget gå under inköpspris om så krävs bara för att ta över merparten av all webhandeli Sverige. 99 kronor per kg skulle vara när man köper 1 kg. Kanske skulle priset vara ännu lägre om man köpte större mängder...? I så fall grymt billigt. Blir intressant att se hur länge en sån prisfilosofi håller. Om man tar 99 kr per kg så måste man sälja typ minst 300 ton för att det ska löna sig.
/ Henrik
Eiselt: Får man lov och fråga vilka det är som ligger bakom detta "nya" företag. Låter som om at det behöver skjutas in hel del riskkapital i ett sådant bolag.
Mvh/HC77
EiseltUK
2003-12-09, 23:56
Originally posted by HC77
Eiselt: Får man lov och fråga vilka det är som ligger bakom detta "nya" företag. Låter som om at det behöver skjutas in hel del riskkapital i ett sådant bolag.
Mvh/HC77
Jag har bara hört rykten, men det ska tydligen vara någon med riskkapital. Det är inte säkert att det stämmer... bara ett rykte, men jag det verkar ligga något sant bakom det enligt mina källor.
/ Henrik
Henrik, jag måste fråga dig angående detta. Jag har fått för mig att det är "skillnad" emellan protein och protein pulver, har ju själv upplevt förbättrade villkor med vissa proteinpulver. Kan ju nämna att Protec är en sådan. Och känner för övrigt att Eiselt kanske inte är billigast, men upplever att det ligger å andra sidan forskning bakom era produkter. Med andra ord, det är bra till bättre produkter än de billigare alternativen.
Vad min fråga går ut på, ett billigare kan man jämställa det rakt av emot ett dyrare som vissa velat hävda i denna tråd? Jag saxade ur en av dessa "dyrare" produkters sida och fann detta. Vad kan du säga om detta?
"Varför det? Enkelt. Vinst! Vassle är en bred beskrivning av proteinfraktioner utvunnet ur mjölk. Med detta menas att du kan ha dåligt denatuerat vassleproteinkoncentrat och högt raffinerat vasslepeptidisolat och märka allt med vassleprotein.
Bara för att det står wheyprotein på etiketten, så betyder inte det att du får de fullständiga muskelbyggande fördelarna av wheyprotein, som den nya forskningen har att erbjuda."
EiseltUK
2003-12-10, 00:40
Citatet från den sida du saxat texten (vartifrån det nu kommer) tycks vara mest goja.
Teoretiskt sett är det så att vassle är vassle. Det finns vissa tillverkningsmetoder som kan vara lite bättre än de andra, men man frånkommer aldrig det faktum att du har en viss given sammansättning av aminosyrorna i vassle och hur du än behandlar proteiner och vad du än gör med det så blir det gram för gram protein inte bättre. Ett isoalt anses som ett finare protein än koncentrat, men kostnaden är ofta så pass hög att det troligen idagsläget är bättre att ta lite mer av koncentratet istället. Det som kan göra ett protein bättre är att det innehåller en kombination av "rätt" proteiner som kompletterar varandras aminosyrasammansättning och kanske även vad gäller upptagshastighet. Att du t ex kan ha märkt skillnad med Protec kan bero på just detta, men kan också vara beroende på omständigheterna.
Jag skulle säga att det är budgeten som avgör vilket protein du ska köpa. Om du köper ett billigare protein så kan du istället lägga lite mer på att köpa högkvalitativt Kreatin, Pyruvat, ALA osv där kvalitetsskillnaden kan vara större.
/ Henrik
Originally posted by EiseltUK
Citatet från den sida du saxat texten (vartifrån det nu kommer) tycks vara mest goja.
Teoretiskt sett är det så att vassle är vassle. Det finns vissa tillverkningsmetoder som kan vara lite bättre än de andra, men man frånkommer aldrig det faktum att du har en viss given sammansättning av aminosyrorna i vassle och hur du än behandlar proteiner och vad du än gör med det så blir det gram för gram protein inte bättre. Ett isoalt anses som ett finare protein än koncentrat, men kostnaden är ofta så pass hög att det troligen idagsläget är bättre att ta lite mer av koncentratet istället. Det som kan göra ett protein bättre är att det innehåller en kombination av "rätt" proteiner som kompletterar varandras aminosyrasammansättning och kanske även vad gäller upptagshastighet. Att du t ex kan ha märkt skillnad med Protec kan bero på just detta, men kan också vara beroende på omständigheterna.
Jag skulle säga att det är budgeten som avgör vilket protein du ska köpa. Om du köper ett billigare protein så kan du istället lägga lite mer på att köpa högkvalitativt Kreatin, Pyruvat, ALA osv där kvalitetsskillnaden kan vara större.
/ Henrik
Citatet kommer från AST Sverige!
Tack för ett bra och utförligt svar.
Henrik!
Jag har hört samma rykte som dig nu.
Någon begärt in en offert från vår leverantör av Protein på 80-100 Ton Vassle Koncentrate så det kanske är mer än ett rykte;)
Vi lär väl få se under 2004 VEM det är
muskelbyggarn
2003-12-16, 08:56
Kom igen nu lasse och erkänn att det är du som skall dumpa priset på "grisfoder"protein :naughty:
Vänl,,,
Tobbe
Nix , jag säljer inte grisfoder och kommer aldrig att göra det.:D
Allt vad AST lyckats publicera trots deras snack om forskning är ett sketet abstract som publicerades tillsammans med 1700 andra abstracts på en mässa som hölls i USA under några dagar.
Är det allt AST, som minsann forskar så mycket, lyckats publicera!?
:laugh:
80- 100 ton ,vad är det för småvolymer:) , det äter man nästan upp själv på ett år.
Nä men det låter som det skall satsas ordentligt. I mina öron låter det som att det vore en befintlig butikskedja som skall satsa på att få fordentlig fart på webhandel eller är det en helt ny aktör på marknaden? Någon som vet?
muskelbyggarn
2003-12-16, 13:50
Troligen ingen ny aktör, om man inte har de resurserna. För att kunna vräka ut 80-100 ton "grisfoder" i Sverige :D behövs en befintlig distributionskedja och kundkrets samt pengar till marknadsföring.
Finns inte så många "stora" i Sverige, kanske finns 2-3st som det bör kunna vara.
Vänl,,,
Tobbe
Ja, det var så mina tankegångar gick också och är det så så kan jag nog nästan lista ut vilket företag det rör sig om.
muskelbyggarn
2003-12-16, 15:00
Exakt, bara att använda den ena av de två små "grå" där uppe :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.